La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mää tykkään että kuulen vauvan ääntelyt ym ennenkuin ne muuttuu itkuksi ja muutenkin tietää että vauva hengissä niin ei tarvi käydä kurkkimassa niin usein :) Niitä kitinöitä ei ainakaan meillä kuule sisälle. Ei tosin taitaisi itkukaan juuri kuulua.

Aiemmin pohditte imetystä alkoholin ottamisen jälkeen. Maidossa on saman verran alkoholia, kuin äidin veressä eli promilleja. Eli hyvin vähäinen määrä ja joissakin d-tipoissakin on enemmän. Eli voi imettää vaikka olisi ottanut alkoholia. Lapsen hoitaminen taas on asia erikseen. Yleinen sääntö on,että jos on ajokunnossa, on kykenevä hoitamaan lasta, mutta muussa tilanteessa tulisi jonkun toisen hoitaa vauva. Myöskään vauva ei saa nukkua samassa sängyssä alkoholia nauttineen kanssa.

Joku kyseli myös nenäfriidasta ja meillä ainakin toiminut hyvin. Sillä toisella, jota puristetaan, ei tee juuri mitään. Keittistipat olleet apuna rään irroittamisessa.

Meillä nukkuu pihalla ja kuulee kyllä kun ikkunan vieressä rattaat. Pidän ikkunaa millin/-pari auki, mutta kuuluu kyllä vaikka olisi kiinnikin. Itkuhälytin olisi meillä käyttämättä kyllä. Alan kohta kääntymään siihen uskoon, että koliikkia voisi olla ja tyttö hiljenee vain ulkona nukutettuna illalla (kovan huudon aikaan). Rattaissa rullailu sisällä ei auta (eikä yhtään mikään muukaan) vaan vasta ulkoilmassa tosiaan. Just tultiin sisälle itseasiassa (klo. 1:39) kun vaikea ilta. Eli meillä nukkuu todella paljon pihalla tämä lapsi :D. Ja rattaissa, riisun hältä toppaukset pois ja jätän yöksikin rattaisiin kun ulkoa tullaan jos on ollut tällaisia iltoja.

Meidän poika kyllä nukkuu kans ulkona vaunuissa, siis kun lähdetään ulos vaunuilee olen sitten vaikka 2-6 tuntia liikenteessä niin poika nukkuu vaan... Toki mä oon vähän herätellyt syömään ja vaippaa vaihtanut ja antanut sit jatkaa uniaan.. Kävin viikko sitten jumbossa, sielä on tosi kiva uusi lastenhoitohuone. Hesburgerin vieressä, oli kiva asioida sielä pojan kanssa. :)

Sinnna: kovasti tsemppiä sinne valvomisiin vauvan kanssa! Toivottavasti saat jossain välein itsekin levähdettyä!
Itse olen kans huomannut ettei vauva välitä sisällä vaunuissa olosta yhtään mutta ulkona taas tykkää kovasti. Kait se on mukava olla kun on tiiviisti ulkona pakattu niihin, raitis hengitys ilma ja kuoppaisempi vaunuilu alusta :)

Me saatiin 4v sitten ihottumaisen lapsen hoito-ohjeiksi kylvetykset 2x päivässä. Toki lasta piti rasvatakin 4-5 kertaa päivässä eli kylpyjen tarkoitus oli pestä "härskiintynyt" rasva pois ja iholle kertyvä likakin pahentaa ihottumia.. Eli kylvettäkää niin paljon kun haluatte. Jos iho kuivuu kylvystä niin tilkka öljyä tai suolaa veteen.

Meillä poika on vähän tuuliviiri kylpyjen suhteen. Ihan ekalla kerralla kotona kylvetettäessä nautiskeli vaan, ja ehkä kerran sen jälkeen on ollut kylvyssä rauhallinen. Muilla kerroilla huuto alkaa joko heti tai hetken päästä. En oikein keksi, mistä tuo voisi johtua. Vesi on oikean lämpöistä ja vien vauvan veteen pikkuhiljaa, varpaat edellä. Silti välillä näyttää kuin hän säikähtäisi vettä jotenkin. Pitäisiköhän kokeilla vähän viileämpää vettä, jos tuo onkin pojan mielestä liian lämmintä?

Hyvä tietää alinah tuo hoitohuone! Muutenkin pitäisi katsoa valmiiksi jos on menossa kauppakeskukseen tms. varmasti mukava. Ja pääsisi rauhassa rauhoittelemaan ja syöttämään.

Aphrael tuo suolan laittaminen kylpyveteen on ihan uusi asia, kuinka paljon/vähän sitä tulee? Miten se auttaa kuivaan ihoon?

Sinnna, voi että kuulostaa kamalalta. Mä vaunutin esikoista nukkumaan aika useesti tolleen illalla ulkona vaunuilemalla, mutta hän oli sillon jo isompi poika. Ei vaan millään nukahtanu minnekään muualle. Mä tääl eilen rauhottelin tyttöä pari tuntia, pompin jumppapallon päällä ja kiikuttelin. Lopuks alko huuto menee jo aika kovaks ja siinä vaiheessa en tienny miten päin olis pitäny olla. Mietin kans tota ulos lähtöä ku ei sisällä vaunuihin rauhotu, mutta ulkona oli yli -20 pakkasta ni ei oikeen huvittanu lähtee. Onneks sitte rauhottu ihan lähelle mun viereen ku selkää silitin. Siinä vaiheessa oli sellanen tunne, että jos tää jatkuu ni muutan lapsen isän luokse asumaan!!! Jostain syystä on noi huudot on lievempiä tai sitte ei ollenkaan ku isi on täällä. Lie mistä sitten johtuu, ehkä vauva aistii että nyt on koko perhe koossa ni kaikki on hyvin :p:rolleyes: Käyhän se isukki tosi useesti täällä ja välillä yöpyykin mutta ei tarpeeks usein jos minulta kysytään :shifty:

Tänään tyttö jo 5 viikkoa :) kauheen nopeesti menee aika. (kohta on mun alapääki kunnossa :wacky:)

Pojan otsaan on kertynyt joko paljon pieniä näppylöitä (rykelmänä) tai sitten tuo on ihottumaa. Tai hormooninäppyi.. Äh, täytyy varmaan koittaa rasvata jollain hellävaraisella rasvalla ensin ja jos ei auta niin lääkäriin..

Meillä vauvalla on hormoninäppyjä ja ne ei taida vaarallisia olla :) välillä ollut pienenä rykelmänä jossain ja välillä enemmän yksittäisiä näppyjä.

Me saatiin keskimmäiselle atooppisen ihottumaan hoito ohjeeksi kylvettämisen. Eli piti joka päivä kylvettää 10-15 minuuttia kerrallaan. En tiedä onko enään hoito ohjeena mut reilu kolme vuotta sitten oli. Lääkäri sano myös että ei ole haitaksi vaikka kylvettää parikin kertaa päivässä

Alinah, hormoninäpyiltä kuulostaa niin kuin muut on ehtineet jo kommentoidakin. Vaikka iho on pahan näköinen, ei sitä kannata hoitaa mitenkään liian tujusti. Mulle ohjeistettiin että riittää, kun puhtaalla vedellä pyyhkii.

Ok, ihanaa että on tää foorumi ja saa aina kaikkeen vastauksen teiltä <3 mitä tekisikään ilman teitä siis.. :) <3

Meilläkin neidin pää on täynnä pientä näppyä ja selkeesti ne on hikinäppylöitä :) meinaan mulla o niitä aina käsivarret täynnä kun kantele vauvaa ja sen pää hikoaa!

Meilläkin oli tosi paljon hormooninäppyjä jo 2vkoisena ja uudestaan 1kk vanhana. Huomas et iltaisin ne oli enemmän punaiset ja vaihteli ärtymyksen ja päivän mukaan :) hoidin vaan et kaks kertaa päivässä pyyhkisin naaman kostutetulla vanulla, ja jos kauheesti maitoa jäi poskeen ni sen putsasin. Huomas et jos maito jäi muhimaan poskeen ni punoitti nuo näpyt enemmän. Nyt tyttö 2kk ja iho todella kaunis :)

ImageUploadedByVau Foorumi1456816499.382614.jpg
Tässä siis kuva, kun tytöllä oli tosi paljon noita näppyjä. Nyt tyttö on reilu 7vk eikä ole yhtään näppyjä enää :)

Meidänkin tytöllä hormoninäppyä koko pää täynnä. Teini naureskelikin että vauva kaipaisi enemmän aknekuuria kuin hän ;) Teinillä siis ollut ihoon tehokuuri kolme kuukautta.

Takaisin