La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Saan n 60-80 milliä pumpattua 15 minsassa, helpoiten tulee ainakin mulle maitoa jos poika samalla imee toista rintaa.

Meillä ilmakylpyillään n 15-20 min (osittain pyyhkeen alla ettei jäätyis ;) ) Peppu oli aikas punainen alkuviikosta mutta ilmakylvyt ja bepanten ovat auttaneet tosi hyvin.

Mä pidän ilmakylpyjä n. Puol tuntia kerrallaan :) ja meillä taas talkki on kova sana! Rasvaa en oo koskaan vielä laittanut...

Voi Zuikkeli kuulostaa todella raskaalta jos klo. 22-5 on koliikkinen vauvaparka huutanut :(. Meillä ei ainakaan vielä ajallisesti mene noin kauaa, tyttö huomenna 5vk vanha. Muutenkin tuo epäsäännöllinen kiljuminen (myös päivällä voi olla 1-2h) ja epäsäännöllinen, vaikkakin päivittäinen, huutaminen illlalla ei välttämättä tarkoita koliikkia. Mahavaivoja löytyy ja pelottaa nuo rokotushommat..

Ansofii mulla taas ei oo maidonkerääjiä imettäessä, ei heru silloin juuri yli... Pumppaan n. 10-30 min. riippuu vähän. Jos tulee paljon niin aikaakin menee enemmän. Meillä auttoi tytön punaiseen pyllyyn parhaiten ihan Bebanthen. Sinkkivoide jäi kirkkaasti kakkoseksi, kannattaa kokeilla.

Lunta ei oo noin paljoa pk-seudulla (tai sit asutaan jossain katveessa), enimmäkseen tiet vaan jäässä. Onneksi on rattaat niin pysyy pystyssä :D.

Meillä tuli vihreetä kakkaa vauvalla enemmän tai vähemmän n. 2 viikon ajan D-vitamiinin aloituksen jälkeen.
Ihana ku tuolla nenäfriidalla tyhjäsin vauvan nenää niin toinen vaan ihmetteli ja väläytti leveän hymyn :D voisi kuvitella tuntuvan inhottavalta..

Täällä kans hankittu nenäfriida tai imuri :D luulin että pojalla oli räkää nenässä/hengitys teissä mutta se onkin vaan maitoa mikä pääsee kulkeutuu jotenkin sinne kun aina syömisen jälkeen alkaa poika röhisemään.. Hyvä kuitenkin että on nyt tuo nenäfriida jos joku räkätauti poikaan iskee.

Minä olen saanut pumppaamalla reilu 200ml (en tosin tiedä paljon ois tullut, jos en ois siihen lopettanut) ja aikaa menee n. 15-20min. Nyt olen kyllä yrittänyt "säännöstellä", että lypsän kerralla n. 150ml. Monesti juuri sopiva annos tälle ahmatille. Tuntuu että hirmuisia ruokamääriä menee kerralla ja poika on vasta 3 viikkoa. Eilen illalla oli tunnin tissillä ja siitä 30min niin alkoi hirmuinen kiukku, mikä loppujen lopuksi meni ohi kun älysin lämmittää maitoa kokeeksi, ettei olis kuitenkin vielä nälkä.. ja poika söi vielä loppujen lopuksi 140ml maitoa... ei tainnut olla tissillä kovin hyvä tarjonta, vaikka tunnin jaksoi imeä..

Mä oon saanu pari kertaa pumpattua mun käsipumpulla sen pullon täyteen onko se nyt sen 150ml. Ekan kerran pompin ilosta melkein kun sain pumpattua noin paljon, kun pumpulle heruminen on vaikeeta. Kyllä sitä maitoa riittää ja tulee ja jopa suihkuu välillä mut ei vaa heru kunnolla sille pumpulle. Ostin nyt maidonkerääjän että sillä sais talteen osan maidosta kun toinen tissi suihkuu tai tiputtaa maitoa kun imetän, on vähän vaikeeta meinaan yrittää pumppaa samaa aikaa toista tissii kun imettää... :D

Vilttitossu, Kyllä pojulle näyttää ruoka kelpaavan :) Onko se koko tunti sellasta tehokasta imua vai mussuttaako vaan? mulla tyttö yleensä syö yhen tissin jossain 10 minuutissa ja sit toisesta vähän ja haluaa ehkä välillä vaan mussuttaa. n.3 tunnin välein hän syö. Aika nopeesti tää syöminen menee tääl suihkutissien ansiosta varmaan. Mä en pumppaile ku aattelin että toi tuotanto sais tasaantuu ja vauva sitte tekee oman työn kun tarvii lisää alkaa tuottaa. Tosin maidonkerääjän vois kyllä hommata ku liivinsuojat on aina ihan märkiä.

Kumpi teidän mielestä on parempi, nenäfriida vai sitte sellanen imupallo systeemi, en tiiä sen nimeä? Mulla on tääl tosi kuiva ilma kiitos lattialämmityksen ja vaikka toisilmankostutin on ni kumminki tytöllä menee nenä tukkoon ja sit röhistään.

Kiitos taas vastauksista! :-) täytyy kyllä pidentää ilmakylpyjen kestoa.
Vitsi teillä kyllä tulee hyvin pumpulle! Helpottaa kyllä varmasti elämää jos haluaa pitää täysimetyksen.
Miten teillä viihtyy vauvat kylvyssä? Täällä on melkonen kylpymaisteri jo, nauttii selvästi. Ilmoitinkin just vauvan vauva-uintiin, toivottavasti päästäis! Alkais Toukokuussa.
Poika nukku koko yön omassa kehdossaan ja sain nukkua x-asennossa! :D olipas luksusta!
Täällä on aivan ihana auringonpaiste, jota ihaillaan kyllä vaan ikkunasta :-( mittari näyttää -11 ja ei oo sattunut kun nollakeliä tähänasti niin eipä taidetakaan ihan mennä pitkälle vaunulenkille vaan totutella vähän partsilla. Mutta kiva se on tietty kattellakin aurinkoa kuin räntäsadetta! Ihmeellisesti löytää pölypalleroita toi kevätaurinko :--D

Meilläkin nautitaan kyvyistä ja täti nukkuu niiiin hyvin kylpyjen jälkeen että tekis mieli useamminkin kylvettää :) meillä alkaa vasta syksyllä uusi vauva uinti kausi mutta sinne on kyll pakko mennä :) en tiiä uskaltaako aijemmin mennä yksin mut kesällä varmaan kokeillaan järvivedessä käydä!

Meidän poika kanssa tykkää kylvyistä. :)

Keskusteluissa moni haukkui nuo Ainun ym niistäjät niin päädyin itse tuohon nenäfriidaan. Olen pehmittänyt räkää keittosuolaliuoksella niin saa paremmin imettyä.
Meillä tyttö on parina päivänä puklaillut ihan valtavia määriä :( jatkuvasti puklu lentää ja kerralla tulee paljon.. En tiedä vaikuttaako tää flunssa nyt jotenkin siihen.

Meillä kans tykätään kylvyistä :) Ne on sellasia iskän ja tytön yhteisiä juttuja. Itse olen vain kerran kylvettänyt :)

Aliisia, ei poitsu noita tunnin rinnalla roikkumisia aina täystehoilla ime, mutta suurimmaksi osaksi kuitenkin ja toisaalta välillä riittää se 10 minuuttiakin että on rinnalla. Todella vaihtelevaa.
Eilen meinasi olla hankaluuksia maidon riittämisen kanssa, eli taisi tosiaan olla edellinen ilta jo niukkaa. Nyt ainakin yö ja aamusyöttö vaikutti siltä että maitoa taas tulis, toivottavasti pysyisi. Tiedä sitten, oisko oluesta ollut apu (niinkuin moni suosittelee), koska join illalla saunassa yhden alkoholittoman oluen. Maistoin muuten mieheltä alkoholillista olutta ja oli tosi pahaa, vaikka yleisesti olen oluen ystävä :D Joku ilta täytyy päästä myös maistamaan viiniä. Syksyllä olisi tehnyt todella usein mieli lasi punkkua, mutta en löytänyt oikein hyvää alkoholitonta.

Täällä kanssa tykätään kylvyistä ja meillä niillä tuntuu olevan ennemminkin virkistävä vaikutus ja päätettiinkin kylpyaika aikaistaa alkuiltaan, eikä ennen nukkumaan menoa.

Brassikälyni kylvettää lapsensa kakskertaa päivässä ja iho on kyllä pysynyt hyvänä molemmilla pojilla. Ja joo vähän erilaisia tapoja :--D

Mäkin laitan aina öljyä kylpyveteen niin tuntuu että vauvan iho vaan tykkää siitä :) mutta kun on suomalainen suositus että max kaksi kertaa viikossa niin eihän sitä uskalla uhmata :P oon jo niin paljon kuullut tästä kun uhmaan normeja sillä että en nukuttanut koskaan vauvaa pahvilaatikossa enkä osaa jättää vauvaa yksin ulos rattaisiin nukkumaan :)

Ff täälläkin ei nukuta missää laatikoissa suoraan sänkyyn ja joo en uskalla itekkään jättää pihalle vaunuihin yksin unille.. Ja sänkyynkin ku laitan ja jään itse hereille niin käy puolentunnin välein katsomassa.

Tyttö tykkää tosi paljon kylpemisestä, voisin ihan mielelläni kylvettää useemminki, meillä vaan välillä ei oikeen löydy aikaa kylpemiseen ku typy vaan söis kakkis ja nukkuis. on noi iltahuudot jääny vähemmälle. Kylpy varmaan auttanu kans siihen. Rauhottuu hyvin ja sitte jaksaa rauhassa syödä ja nukkumaan. Mä löysin kirpparilta aivan ihanan käyttämättömän uimapuvun, on just sopivan kokonen käyttää parin kuukauden päästä ku vois lähtee vauvaa uittaa. Pitää kattoo onko täällä tuppukylässä mitään vauvauinteja.

Mäkään en oo kauheesti ulkona nukuttanu, pari kertaa vaan ku ihan ikkunan alla on kärryt mut kauheen kylmä on nyt. Suomessa nukutin esikoista parvekkeella tai sitte kävin tosi pitkillä lenkeillä toisten mammojen kanssa :)

vilttitossu mä join kans yhen oluen (alkoholittoman) perjantaina mutta en kyllä huomannu että olis meijerituotantoon vaikuttanu, ehkä ne pitkät imut tekee oman työnsä ja lisää tuotantoa :)

Meillä tänään kaveri 3 viikkoa ja raasu kärsinyt melkein koko päivän ilmavaivoista :sorry: Ilmeisesti kukkakaalimuusi ei sopinut meille kummallekaan, mullakin oli yöllä vatsanväänteitä. Vähän suihkutissi-vikaa mullakin kyllä ilmeisesti on ja kaveri on enemmän ja vähemmän ilmavaivoista kärsinyt koko ajan.

Mulla tuntuu maidontuotanto vaihtelevan tosi paljon, välillä rinnat tuntuu tosi tyhjiltä ja sitten taas yhtäkkiä molemmat turpoaa järjettömiksi ja vuotaa ympäriinsä. En oo pumppaillut niitä nyt ekan viikon jälkeen ollenkaan kyllä. Tuntu, että rinnat oli pinkeenä koko ajan, mutten kuitenkaan saanut niitä pumpulla tyhjättyä. Olisi kyllä hyvä saada tavaraa pakkaseen, ehkä tarvii perehtyä siihen uudelleen :)

Kamu rakastaa tosi paljon kylpemistä ja melkein ollaan kyllä jokatoinen päivä kaveri kylvetty :) En ees itseasiassa tiennyt, että siinäkin on määrissä suosituksia :D

Mulla jos on pidempään taukoa etten pumppaa niin heruminen pumpulle on tosi hidasta. Joudun katseleen kuvia vauvasta tms että heruu ja saattaa kauan joutua pumppaan tyhjää kunnes yhtäkkiä alkaa suihkuaan :)

Meillä ei ollut kans mitään pahvilaatikko viritelmiä vaan sänkyyn on nukutettu pienestä pitäen. Ulkona rattaissa nukutan kaikki päikkärit, mutta en uskalla etupihalla nukuttaa kun asutaan rivitalossa. Aidatulla takapihalla nukkuu :) ja itkuhälytin tietty käytössä.

Mä oon miettiny et ostaako kans itkuhälyttimen mut meillä kyllä kuulee jos saan parveke vaunut hommattua että jos alkaa itkee tuolla kun kuuluu kaikki auton äänet tosta ulkoo ja koiran haukkumiset tosta koirapuistosta tai lapsien huutamiset... Niin en varmaan tarvise, kahden vaiheella siis tämän asian kanssa.

Takaisin