La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en näin pientä jättäisi vuorokaudeksi kuin isän hoitoon ja senkin vaan pakotettuna. Mut mä olenkin mä :D Mä ottaisin vauvan mukaan.

Heh, mä raahaan vauvan mukanani vaikka meen vaan pariksi tunniksi jonnekin. Lenkillä voin käydä yksin jos vauva nukkuu :) mutta joo, tässä on nämä kaks muutakin höösääjää että ei välttis miehelläkään riittäis vielä hermo jos kaikki huutais yhtäaikaa. Vuoden ikäisenä voisin ehkä yhdeksi yöksi jättää hoitoon, sinne asti kulkee yön yli-reissut mukana. Mut seki tässä vaiheessa luksusta kun saa nuo isommat välillä jättää :)

Poika oli syntyessään 4562 ja kotiutues tais olla 4300.
Mä voisin jättää vauvan mummolaan yöksi jo nyt. Koen että latautuneena olen parempi äiti ja jaksan pitää rakkaasta naperosta huolta. Mutta tilanteet on erilaisia ja en mäkään voi rennosti jättää hoitoon kuin omalle äidilleni ja siskolleni jos yön yli jättäisin hoitoon. Parinviikon päästä aijon mennä naisten kanssa dinnerille ja olla muutaman tunnin poissa. Diskojytkeeseen ei oo ikävä, mutta lasillinen viiniä ystävien ja rupattelun lomassa tekisi terää. Ja yöunet x asennossa, poika kun nukkuu kaikussa.

Aika monsyinen ja tapauskohtainen asia tuo hoitoon jättäminen kyllä kun rupes funtsimaan! Riippuu niin vauvasta, itsestä kuin hoitajastakin. Oma tyttö hakee tissiltä niin paljon muutakin kuin ruokaa, etten uskaltaisi vielä pitkäksi aikaa jättää ilman mua. Isän hoiviin kyllä uskallan jättää pariksi syöttöväliksi kun voin luottaa, että vauva huolii isiltä pulloa ja isi saa vauvan rauhoittumaan ilman kelvollisia tissejäkin. Hoitajalta edellytän samaa, eli pitäisi olla vauvalle tuttu ja turvallinen, luottavainen vauvan käsittelyssä ja olla osoittanut kykynsä saada vauva rauhalliseksi. Pitäis varmaan järjestää joku koe hoitajaehdokkaille. :-D Tällä hetkellä kyllä tuollaista hoitajaa ei kyllä ole tarjolla, sillä meillä ei oikein ole tukiverkkoja kotikaupungissa.

Aika hyvin kuvattu Ilona! Mutta myöskin ajattelen, että pitää ottaa apua vastaan jos jaksaminen alkaa olla kortilla. Äidin hyvä olo on vauvankin hyvää oloa. Meillä kun tyttö on luonteeltaan/mahavaivoiltaan vaativa, ei kovin rauhallinen vaan meno päällä hyvässä ja pahassa jatkuvasti :) yms. niin vauva on ollut "hoidossa" omilla vanhemmillani tosi paljon.

Siis joka kerta olen itsekin ollut paikalla koko ajan eli ei ole tullut lähdettyä mihinkään, mutta meininki on ollut sellaista "koko kylä hoitaa". Eli jos joku on lähtenyt koiraa ulkoiluttamaan on hän saattanut ottaa vauvan mukaan tai kainaloonsa päiväunille yms. Heille voisin jättää tytön ihan oikeaan hoitoonkin jos joskus on tarvetta. Onneksi meillä on niin hyvät välit perheen kanssa, että tällainen arkinen yhdessäolo on mahdollista ilman sellaista "olemme nyt kylässä"-oloa. Lisäksi minulla pysyy pää kasassa kun saa jonkun aikuisen kanssa puhua päivisin :D!

Ystävillä käynnin koen vielä hankalaksi, sillä tytöstä ei vielä voi sanoa tuleeko hän huutamaan kurkku suorana koko kyläilyn ja varsinkin iltapäivät/illat. (Kerran koettu, turhan eksoottista mun makuun :D). Onneksi kaikki läheisimmät vaivautuvat meillekinpäin!

Aikamoinen avautuminen tuli taas :D. (Meillä on eilen saatu sitteri josta tyttö tykkää, ai että kun on jopa aikaa välillä! :D). Mutta tosiaan; katsotaan kuinka "rentoa" on rentoutuminen ekaa kertaa kun vauvan jättää pidemmäksi aikaa hoitoon! Kääk..

Ilona88 mäkin aina "kyttään " kun joku mummoista käsittelee vauvaa miten varmat otteet on! Ja vielä en oo kovin vakuuttunut... anoppi sai viimeks kun siellä käytiin vauvan pienen taistelun jälkeen rauhoittumaan syliinsä ja mulla oli täysi työ etten riistänyt vauvaa heti pois kun itki :) mut eihän he tosiaan tunne tätä lasta eikä osaa vielä lukea niin että tietäisi mikä itku on mitäki!

Minäkään en välillä tiedä meidän huutajasta (kaikella rakkaudella <3), että mikä itku on mitäkin. Varsinkaan jos on yleisesti ollut koko päivän huonolla tuulella. Eli sen jälkeen kun nälkä yms. suljettu vaihtoehdoista pois niin on vaan tuurista kiinni mihin rauhoittuu. Tai toki hälläkin on lemppari asentonsa ja jos maha kovalla niin senkin kyllä näkee. Eli ymmärrän siinä hyvin sua FF, oli oman anopin kanssa ihan samanlaiset tunteet. Se kyllä niin riippuu siitä kuka vauvaa hoitaa!

Ansofii, komean kokoinen vauva! :) ei mikään rimppakinttu!
Mä en kyllä vielä vois jättää tätä minimiestä yökylään..niin tärkeää tuntuu olevan äitin syli ja tissi <3 muutama tunti on asia erikseen ja sellainen irtiotto mulle riittäisikin tässä vaiheessa :) ja kyllä! Pari lasillista valkkaria...

Mä en vielä mieti hoitoon jättöä, ei oo mitään halua olla tytöstä erossa. tosin hän on vasta kuukauden ja super riippuvainen minusta. Me pärjätään kahestaan aivan hyvin :) ehkä jos joku valvois sitä päikkärien aikaan ni mä pääsisin kampaajalle, olis aika kiva :P

Mites ton viinin kanssa on? Jos ottaa pari lasillista ni mitä sen maidon kanssa pitää sitte tehä ja millon? pumpata, milloin? Millon voi jo imettää whaaat? oon ihan hukassa tässä asiassa, lasillisen aattelin kyllä omalla synttärillä ottaa.

Korjatkaa joku jos oon väärässä, mutta mun käsityksen mukaan maitoa ei tarvitse pumpata pois jos juo alkoholia vaan vauvaa voi imettää heti kun alkoholi on poistunut äidin kehosta. Eli jos juot yhden niin varmasti jo tunnin päästä voi imettää. Tästä oli juttua Maria Hintikka show'ssa :)

Tietääkö joku löytyykö tuota nenäfriidaa Citymarketista vai onko apteekin tavaraa?

Kyllähän tuo pikkuinen sai tukkoisen nenän ku me kumpikin ollaan täällä miehen kanssa oltu flunssassa :(

En ole perehtynyt yhtään imetykseen ja alkoholin käyttöön, mutta oudolta kuulostaa että kun alkoholi kuitenkin poistuu kropasta niin ei kait se pelkästään rintoihin jää sitten pysyvästi majaileen kunnes ne tyhjätään :) Lypsyä ilmeisesti sen takia että maito pakkautuu ja itsellä voi olla tukala olo.

Mää oon koittanut taas alkaa pumppaileen vähän maitoa kun tuntuu että iltaisin sitä tulee jostain syystä huonosti. Jos vähän lisääntyisi maidon tulo. Muutoinkin tuntuu että vauva saanut viimeisen muutaman päivän sisällä voimakkaammin imeä. Tuntuu että maitoa ei tule niin helpolla ja rinnat tuntuvat enemmän tyhjiltä. Vauva on kuitenkin tyytyväinen ollut ja nieleskely äänistä päätellen saa maitoa kuitenkin.

Oli kiva herätä viime yönä aivan tolkuttomaan kutinaan. Myöhemmin kävin veskissä ja katsoin veskin peiliin niin lähes koko maha oli nokkosihottuman peitossa :O Ei mikään ihme että kutina oli niin peevelinmoista. Lääkekaapista löytyi Heinixiä, mutta kuten arvelin imetys aikana kiellettyä.. Nyt aamulla iho normaali eikä kutita vaikka en mitään lääkitystä tuohon ottanut. Outoa!

Enni, muistan nähneeni friidan cittarissa. Ostin ite sen ainun pikkuniistäjän kun friidat oli loppunut apteekista. Tosin vielä ei oo ainakaan tukkoisuutta ollut.
Ja pumppausta nimenomaan oman olon helpottamiseksi :)

Ei tarvitse pumpata jos ottaa lasillisen.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos:
-Alkoholi poistuu rintamaidosta samaa tahtia kuin verestä.
-Maito ei varastoidu maitorauhasiin
-Korkeimmillaan pitoisuus on maidossa 30-60 minuuttia alkoholin nauttimisen jälkeen
(https://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/tietopaketit/imetys/imetys-ja-alkoholi)

Voi olla vaan tukala olo itsellä jos ei pumppaa. Ja pieni lasillinen ei vaikuta oikeastaan millään lailla, voisi ajaa siitä jonkun ajan päästä autoakin. (Pieni lasillinen ;)). Eli imetyksen ei tarvitse olla pannassa koko loppuviikkoa :D

Ja nenäfriidoja oli prismassa ainakin, eli varmasti cittarissa myös.

Enni sama homma minulla! Ajattelin todellisen "pumppauskuurin" aloittaa kun tuntuu jotenkin tyhjemmiltä. Ja maratoninetyksen jälkeen n. 1-2 tunnin päästä en saa lypsettyä kuin vajaa100ml hikisesti yhteensä. Kaipa tuo lapsukainen kuitenkin saa jotain irti.

Mulla ei meinaa lypsylle irrota juuri mitään.. Lapsi näyttää saavan sapuskaa, pissaa tulee runsaasti ja vatsa toimii. Ja on tosiaan tyytyväinen muutoin. Mietin että syönköhän tarpeeksi ja onko tuollaset asiat kunnossa että maitoa pääsee kehittymään..

Kiitos vastanneille, saatiin tääki asia sitte selvitettyä :)
Mulle sano neuvolatäti että jos tissit on tyhjemmät ni se ei tarkota sitä että maito olis loppu vaan että sillon tulee sitä rasvasta maitoa kaikista eniten. Tietty mä en tiiä miten se vaikuttaa siihen jos on koko ajan tyhjän tuntuset. Jos vauva nielee ja on tyytyväinen kauemmin ku 20 min imetyksen jälkeen ni ruokaa pitäis olla riittävästi. Se mitä pumppaamalla saa ulos ei oo sama mitä vauva saa imemällä.

Seuraava kysymys mulla, kakasta :D Täs on pari päivää ollu siellä ihana sinappikakan seassa sellasta vihertävää kakkaa. Onks se normaalia vai voiko olla että jotain on vialla? Tosiaan ilmavaivoja on ja maitohappobakteereita ja d-vitamiinia annan nyt 3 päivää. Vauvan kakasta siis kyse :D

Muokattu viimeksi:
Enni, Jos Heinixin vaikuttava aine on setiriziini tai loratadiini niin voi ottaa imettäessäkin. Näihin lääkekysymyksiin saa hyvin vastauksia teratologisesta tietopalvelusta ja paljon on myös heidän nettisivuilla. Mulle omien allergioitten vuoksi vaan sattuneesta syystä tiedossa nämä lääkkeet ;)

Aliisia, Vihreää kakkaa tulee usein kun on ilmavaivojakin eli normaalia. Muutenkin kakan väri voi vaihdella aika laajalla skaalalla ja kaikki olla silti normaalisti.

100ml pumpulle kuulostaa hurjalta! Mulla ei kyllä heru yhtään! Maidonkerääjään tulee aamusyötöllä 50-80ml (molemmista yht.) ja 50ml oon ehkä maks saanut pumpulle. Kaunko teillä menee pumpatessa?
Täällä kans vähän vihreää kakassa ja neukku sanos että normaalia on.
Eipä tarvinnut mennä tänään vaunuttelemaan, täällä tuli varmaan 25cm lunta yöllä ja vielä iltapäivälläkään ollut meidän tie aurattuna vaikka asutaan keskustan tuntumassa. Onko muualla hukuttu lumeen?
Miten kauan annatte abaut ilmakylpyä vauvalle? Pojalla on melko punanen pylly nyt.

Muokattu viimeksi:
Tyhjän tuntuiset tissit iltaisin ovat ilmeisesti hyvin tyypillinen ilmiö vaikka maitoa tulisi todistetusti tarpeeksi, ja veikkaan että myös yksi tärkeä paljonpuhuttujen iltakitinöiden syy. Se on niin ärsyttävää, kun illalla ja erityisesti juuri viimeisellä iltasyötöllä kun olisi jo hinku päästä nukkumaan heruminen on niin hidasta ja takkuilevaa! Vauvalla ei pinna kestä kun muuten saa maitoa helpommin, imutekniikka hajoaa käsiin ja kitinä-uuvutuskierre on valmis, vaikka teoriassa maitoa luultavasti olisi tarpeeksi. Varmaan jonkun imetysfanaatikon mielestä ehdoton nounou, mutta välillä pyydän miestä antamaan ennen nukkumaanmenoa pullosta samana päivänä lypsettyä maitoa, niin päästään koko perhe vähemmällä hammasten kiristelyllä. Onneksi sitten yösyöttöön mennessä tissit ehtivät täyttyä kivasti.

Mulla on päivittäisestä lypsämisestä tullut rutiini, sillä haluan ylläpitää pientä ylimäärää maidontuotannossa ja koen tuon pumppailun sähköpumpulla hyvin vaivattomaksi. Vauvalla kun on huono imuote ja itse en todellakaan mitään meijerirotua ole (en ole varma riittäiskö maito ilman ensiviikkojen tehostamiskikkoja). Saalista tulee sadan millin molemmin puolin, tooooodella vaihtelevalla tahdilla. Yleensä en ikinä pumppaile 15-20 minuuttia kauempaa, tai jos alle kymmenessä minuutissa holahtaa reilu desi niin lopetan usein siihen.

Takaisin