La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me saatiin eilen kaislalehdon-trikooliina. Sitä tässä tänään kokeiltu ja helpottaa kovin elämää kun Eliaksen saa tuohon kantoon ja kädet jää itsellä vapaiksi. :) Olisi myös manduca ottaa käyttöön, ehkä sitten myöhemmin sekin saadaan käyttöön.

Mä ostin vihdoin tuon maidonkerääjän, pitänyt sekin hankkia ties kuinka kauan. :D

Meillä kanssa suurinosa vaatteista perittyjä serkuilta ja lahjaksi saatuja. Muutamia vaatteita on ostanut. Nyt kävin hakemassa 62sia peruspotkaria ja vähän muuta, heti meni yli 50€,huh! Suurinosa hankitaan kirppareilta kun vaan päästään kierteleen. Sitten voi satsata enemmän niihin juhlavempiin vaatteisiin.
Kuinkahan meidän käy ristiäisten kanssa kun kaikki on ihan vaiheessa! Aateltiin kuitenkin vasta pääsiäisenä pitää, menee nippanappa aikarajan sisään. Paikka,pappi, toiset nimet kaikki vielä kysymysmerkkiä..
Ostin tänään baby björnin sitterin ja voi mikä ihana lapsenvahti! Oon tosi tyytyväinen ensivaikutelmaan ainakin.
Vaihdoin arlan luomukorvikkeesta tuutiin ja tuntuu sekin sopivan hyvin.
En oo varma vastasinko tohon rintakumijuttuun mutta meillä siis synnytyssalista asti ollut rintakumi käytössä ja rinnanpäät pysynyt hyvinä. Täällä sama juttu että jos imee ilman kumia ja päästää irti, ei saa uudestaan otetta. Mutta täytyy testata tota kuivaamista kans!

Ansofii älä ota ressiä ristiäisistä ei niillä oo takarjaa :) esikoinen kastettiin vuoden vanhana! Ku vaan laittaa ne paperit maistraatiin ajoissa...

Juu ei sillä kasteella ole kiirettä vaan ainoastaan nimen ilmoittamisella maistraattiin. Mun pikkusisko kastettiin 15,5v ikäisenä rippileirillä ennen konfirmaatiota ;)

Tyttö on tänään kuukauden, enkä oo vielä ees miettinyt koko kastejuhlaa saatika päivää. :D Oottelen, että tää alkukaaos tästä vähän tasoittuu ja kokonaisstressi sitä kautta vähenee, kun nuo nimiäiset ovat itelleni lähinnä vaan yksi lisästressaamisen aihe.

Meillä on ihan hirveästi noita summassa tuttavilta saatuja, valikoimattomia vaatteita. Vain muutamia olen ostanut itse. Lähinnä ajattelen käytännöllisyyttä pukiessani, ja nyt sitä vasta todella tajuaa mistä vaatteista tykkää ja mitkä jäävät lipastoon pölyä keräämään. Ensinnäkin kietaisubodyt ovat ihan ylivoimaisia, ei muita oikein tule käytettyä. Tai semmoiset todella joustavasta, pehmeästä kankaasta tehdyt venekaulusbodyt - hitto kun mulla on vaan yksi semmoinen nykyistä kokoa (käytössä nyt 56), niin mukava pukea ja varmasti myös mukava vauvan päällä. Housuista sopivan napakan vyötärökaistaleen omaavat kärjelliset puolipotkarit ovat suosikkini näppäryydessään, en oo oikein ymmärtänyt mitä lisäarvoa nuo tavallisten potkareiden henkselit tuovat. Harmi että niitäkin on vaan muutama. Sukkien kanssa mulla menee vaan hermot. Yökkäreissä tykkään enemmän vetoketjullisista.

Muutama ulkoiseen habitukseen liittyvä pieni lempparijuttu mulla kyllä pukemisessa on. Suosikkini on neonvaaleanpunainen-harmaa -yhdistelmä, ja raidoista tykkään myös. :)

Tuo on kyllä totta että nyt vasta huomaa mistä vaatteista oikeasti tykkää ja mitkä on helpot pukea vauvan päälle :)

Huh mikä ihmeellinen päivä :/ tyttö on nukkunu tosi ihmeellisesti pätkittäin. pisin jakso oli tänään varmaan 1,5 tuntia kunnon rauhallista unta. Yleensä on 4 tuntia sellasta päivällä se pisin jakso. Sitte onki koko päivän ollu silleen että nukkuu 30 min ja valvoo 1tunnin. Tissiä oon tarjonnu mutta enimmäkseen vaan raivoo tissille n5 min syönnin jälkeen. Meillä on myös ollu hankaluuksia yöunille nukahtamisen kanssa. tyttö imee tuttia ja raivoo ja tissi ei kelpaa kunnes sitte vasta 2 tunnin jälkeen ja sitte nukahtaa. tänään tosin hän nukahti ihan vahingossa ja huomaamattomasti kylvyn jälkeen mun jalkojen päälle ku keinuttelin. Nyt nukkuu tossa vieressä sängyssä melkein tunnin jo. Kaikista pahimmat on ne nukahtamisraivot, ihan ku se pelkäis nukahtaa. Ja vaan iltasin.
muokattu: Joo no ei siinä kauempaa ku tunti menny ja nyt vedetään jo toista tuntia on off huutoa :( mä niin toivon että tää loppuis kohta.

Vaate asiaa niin paljon että mä inhoon potkareita ku aina tuntuu lahkeet olevan ihan liian pitkät ja sit varpaat heiluu siel jossain, meillä on yks yöpuku sellanen, sen vielä kestän mutta yleensä käytän avoinjalkaosahousuja :D mä oon löytäny sellaset sukat mitä pysyy kans jalassa, on tarpeeks pienet ja hyvän muotoset ja myös lämpöset. Tääl on myös vähä huononlaisesti kirppareita, yks löytyy eikä siellä oikeen mitään oo. Äiti lähetti paljon mun siskon vaatteita ja sukulaiset ja ystävät on lahjaks lähetelly mut noita pienimpiä ei oikeen oo ni niitä oon joutunu ostaa eikä haittaakaan :) sain oman maun mukaan ostaa.

Muokattu viimeksi:
Mää olen ollut kyllä kokoajan ihmeissään miten vähän meillä vauva itkee. Ei ole koko aikana itkenyt juuri ollenkaan eikä kertaakaan ole itkenyt niin etteikö itku olisi heti sylillä tai tutilla loppunut. Toivottavasti jatkuu näin! Itkut on sellasia että parahtaa max muutaman kerran ja ilmoittaa että kaikki ei ole nyt niinkuin hän haluaisi olevan :)
Vähän jännittää kun ens kuun alusta saa sen rotarokotteen että tuleeko siitä kunnon vatsavaivat ja itkut.

Meillä kans vauvalla vaikeuksia nukahtaa iltaisin. On selkeesti ihan rättiväsynyt, mutta ei vaan nukahda! Käyttää silmiä kiinni mutta kohta taas katselee silmät lautasen kokoisina. Eilen teki tätä 21:30-00 välisen ajan kunnes nukahti! Yleensä nukahtaa klo 22:30-23 välisenä aikana.

Mua kans noissa potkareissa ärsyttää tuo ku jalat seikkailee siellä housujen sisällä ihan miten sattuu :) yökkärit on terällisiä niin yleensä jalat on mytyssä haarovälissä vaikka kuinka sopiva olisi yökkäri kooltaan. Hartioissa sitten kauhea venytys kun suoristelee sinne vaatteen haarakappaleeseen jalkoja.

Täällä myös nyt parina iltana raivottu tissille ja hakattu sitä nyrkeillä.. Maitoa kyllä tulee! No oletan sen kuuluvan nyt tähän 6 viikkoisen elämään :D nää tuntuu elävän niin hetkessä <3 ja koitan itse nauttia jokaisesta sekunnista :) parasta oli tänään aamulla löytää tyytyväinen poika silmät auki hymisemästä 180cm leveästä sängystä joka mut nähdessään hymyili suu korvasta korvaan! Tänään neuvolalääkäri..mielenkiintoista nähdä paljonko ollaan kasvettu.

Meillä on näillä ihan pienillä pidetty yöllä bodya ja sen _alle_ puolipotkuhousut niin ei jalat pääse karkailemaan vaatteiden sisälle holtittomasti. Ei mitenkään kaunista, mutta toimii :)

Viikko sitten kokeilin kantoliinaa ja ei tullut kun hillitön huuto, nyt jätkä on kuorsannut liinassa päälle tunnin! Jesss! Pelastus näille päiville kun ei ehdi vaunutteleen tai autoileen kun huonosti sisällä nukkuu, vain sylissä. Täytyy metsästää parvekevaunut kun en jaksa kantaa vaunuja sisälle.
Neuvola kävi, poika nyt kolme ja puoliviikkoa ja 5150g. Kovaa meilläkin kasvetaan. :)
Pikasiivot ennen neukun tuloa pyllynpuhdistusliinalla :---D

Tänään on taas ihan päinvastaista toimintaa... Tyttö on nukkunu eilen illasta 12 asti tähän asti, eli kello on jo 5. on ollu hereillä yhteensä varmaan tunnin ja neki syömisiä ja hetki seurustelua.. Annoin maitohappobakteereija kans, jos noi ilmavaivat vaikka helpottais :)

Ansofii, paljonko pojalla oli painoa syntyessä? :o Hurjaa kun meidän 6 viikkoinen on 5050g ja ei ollut syntyessään kuitenkaan pieni (3996g)

Uskaltaako jättää pojan yhdeksi vuorokaudeksi mummolaan hoitoon jos me mennään miehen kanssa 3 viikon päästä 22h Tallinnan risteilylle...? Mitä mieltä olette..?

Alinah, minä uskon että uskaltaa jättää, jos ovat jo hyvin tutustuneet ja paikka ei ole vieras. En ainakaan näe siinä mitään pahaa.

Minä tosin olin jo eilen tunnin lääkärikäynnillä ikävissäni, että itse tuskin vielä voisin jättää. Me ajateltiin, että ehkä kesällä voisi esim. mummi tulla meille yöksi ja me mentäisiin yksille paikallisille festareille..eli tultais kyllä yöllä kotiinkin. Voihan se olla, että jo aikaisemminkin jonkinlainen vastaava irtiotto tulee tehtyä, en osaa sanoa.

Jees, täytyy miettiä kyllä vielä tuota että uskallanko minä esim jättää.. Ehkä ehdotan miehelle vaan tuota päivä Tallinnassa risteilyä. Eckerölinellä, niin ollaan samana päivänä vielä takaisinkin. ;)

Mäkin haluisin kovasti jonkun irtioton :) ollaan mietitty leffassa käyntiä tms mutta vielä en luota kenenkään muuhun kuin nippa nappa mieheen vauvan hoitajana :) ens kesänä on miehen kolmikymppiset niin sit viimeistään laitetaan hoitoon! Mutta en tiiä ennen sitä vaikka mieli tekis niin sit taas toisaalta...

Takaisin