La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minulla raskaus on vasta ihan alussa 4+4, laskettu aika 20.1. ja varovasti liikaa ajattelematta yritän nyt elää tämän asian kanssa. Raskaus oli niin toivottu juttu, että en uskalla liikaa vielä iloita. Kysyisinkin teiltä pidemmällä olijoilta, miten olette liikkuneet alkuraskaudessa? Harrastan meinaa todella fyysistä tanssilajia, jossa tehdään akrobatialiikkeitä ja hyppyjä. Nyt mietin, että uskallanko jatkaa harrastusta, ettei vaan mitään sattuisi.

Tuosta varhaisultrasta kyseltiin, niin kyll mulla ainakin näkyi jo rv 6+2 syke. Eli varmasti rv 7+ näkyy, jos vain päivistä on varma..eli ovis ei esim. olisikaan ollut vaikka myöhemmin.

Tuosta liikunnasta: sitähän sanotaan, että varsinkin ihan alussa voi mennä omien tuntemusten mukaan ja harrastaa sitö mitä on aiemminkin harrastanut. Itse jätin kyllä kovan salitreenaamisen ja kovasykkeisen treenin pois. Mulla tulee heti jotain ihme vuotoa jos tekee kovilla tehoilla. Takana yksi tm ja yksi kkm, joten yritän nyt kaikkeni tehdä mitä itse voin. Rv 12 jälkeen ajattelin koittaa salia uudestaan, kun pahimmat riskiviikot on ohi. Siihen saakka tyydyn tekemään rauhallisia kävelylenkkejä.

Jostakin olen lukenut ettei omilla teoilla voi aiheuttaa keskenmenoa. Eli näillä tiedoilla liikuntaakin voisi harrastaa peloitta. Itse asiassa sitä jopa suositellaan. Auttaa kuulemma jaksamaan pahoinvoinnit ja muut ihanuudet alkuraskaudessa.

Painottuuko muilla pahoinvointi matkustamiseen/autossa istumiseen? Tänään oli koko päivän tosi hyvä olo, mutta iltapäivällä lähdettiin kauppareissulle naapurikaupunkiin. Ihan jäätävä matkapahoinvointi, joka helpotti melkein heti kun päästiin perille. Kiva sinänsä, ettei ällöoloa muuten ole, mutta kauhulla jo odotan ensi viikkoa ja matkoja sukulaisten ylppärijuhliin.

Toisaalta taas, jos esim. vuotoja on ollut, niin on suositeltu jättää liikuntaa tai ainakin rankempaa sellaista vähemmälle.
Mutta jokainen kuuntelee omaa kehoansa :)

Toki minniliini, jos kipuja tai vuotoja on niin sitten himmaten. :) Mutta siis normitilanteessa näin. :)

Mulla pahoinvointi selvästi korostuu autossa. Normaalisti en kärsi matkapahoinvoinnista.

Liikunnasta.. En liiku about mitenkään nyt, kun olo on niin karsee. Raitis ilma vähän helpottaa, mut parhaiten partsilla istumalla.

Tuohon matkapahoinvointiin voisin mainita, että mulla ainakin junassa paheni ihan oksentamiseen saakka. Eli kaipa se voi siis eskaloitua matkustamisesta.

Yöh miten ällö olo :o

Kotidopplereista, mä hommasin ekassa raskaudessa sen. Ekaa kertaa sain äänet kuuluviin rv11.

Kakspiippunen juttuhan nuo dopplerit on.. ihanahan niitä ääniä on kuunnella ja hetken helpotuksen niillä saa. Mutta sit jos niitä ääniä ei heti löydä niin hirvee stressi siitä tulee ja turhaa huolta. Huono ostos tälläselle heikkohermolle :D

Lääkkeiden käyttöön voisin kommentoida, että turhaa lääkkeiden käyttöä tulee välttää, mutta tarvittaessa turvallisia vaihtoehtoja löytyy. Itse ainakin otan mielummin esim. päänsärkyyn lääkettä kuin kärvistelen kivun kanssa. Särkylääkkeistä juurikin parasetamoli on ensisijanen ja suositelluin, mutta tarvittaessa esim. ibuprofeenia voi käyttää. Kannattaa kysellä neuvolasta tai apteekista, jos miettii lääkettä johonkin tiettyyn vaivaan.
Sama sääntö koskee myös luontaistuotteita eli niissäkin kaikkea turhaa pitää välttää eli niiden käyttö raskauden aikana on harvoin perusteltua. Kannattaa ottaa huomioon, että niissäkin on lapselle haitallisia valmisteita ja esim ennen vanhaa raskauden keskeytykseen käytettyja valmisteita. Luontaistuotteissa voi myös olla esim. raskasmetalleja. Tässä linkki yhteen hyvään näyttöön perustuvaan tietolähteeseen. http://www.fimea.fi/download/17161_raskaus2r.pdf Lääkityksen osalta osittain terveydenhuollonammattilaisille suunnattua, mutta esim. luontaistuotteista löytyy ihan hyvää tietoa.

Välihuuto: on muuten _tosi_ ihanaa, kun ei väsymyksen takia jaksa tiskata, ja sitten kun viimein aloittaa niin ei pystykään kun se astioiden ja likaveden haju saa yökkimään. Pitää vissiin ulkoistaa tiskaaminen miehelle... ,
;D

Jada mulla on kahta eri magnesiumia Multitabsin sekä Multivitan Magnesium, tämä siksi kun tuo jälkimmäinen on sitraattimuotoista ja tahtoo saada mahan löysälle kun imeytyy paremmin, ensimmäinen on oksidimuodossa ja imeytyy huonommin.

Unelma16, meillä on myös varsinainen tissiposki. Päivisin syö n. 2 tunnin välein ja öisin x kertaa ( en jaksa enää edes laskea montako kertaa syödää yön aikana). Nyt tosin yritetää et imetykset jäis päivisin vaa ruokailujen yhteytee ja yöimetykset varmaa yritetää jättää parin viikon päästä kun miehellä on viikon loma. Olishan se kuitenki hyvä jos poika oppis edes vähän nukkumaan ennen kuin seuravaa tulee maailmaan. :)

Minustakin tuntuu, että jätän nyt kuitenkin toistaiseksi tuon akrobatiatemppuilun ja siirryn vähemmän riskialttiisiin lajeihin.☺️

Kai sitä täytyy vaan uskoo, et raskaana ollaan.. Jotenki vieläkin ollu niin absurdia.. Varsinki ku ei sen ihmeempiä oireita oo ollu (koputan puuta).. Mut tein tossa nyt viimisen testin kp 38/37 ja plussahan sieltä tuli :) Niinku kolmesta aiemmasta..
ImageUploadedByVau Foorumi1432004863.269777.jpg

Tänään siis menossa 4+1 .. Toivotaan vaan et pysyy matkassa tammikuuhun asti.. LA tosiaan 25.1.

Muokattu viimeksi:
Sirppana, itse työskentelen luontaistuotealalla ja olen kyllä sitä mieltä että riippuen ravintolisistä/ valmistajista niitä on turvallista käyttää. Magnesiumit ja muut elintärkeät raskausajan lisäravinteet mitä luontaistuotekaupoissa myydään on laadukkaita ja niin tosi tutkittuja, ihan jo lainsäädännöllisistä syistä. Itse tykkään käyttää nimenomaan mahdollisimman luonnollisia, mielellään kasviperäisiä vitamiineja, niitä kun ei välttis apteekin synteettisistä valikoimista löydä..
Mutta hyvä tuo liite, ainakin suuntaa-antava jos pohtii ottaako jotain lääkettä tahi ei :bookworm:

Edellisessä keskenmenneessä raskaudessa luontaistuotekaupan pitäjä ei mulle suositellut heiltä flunssaan muuta kuin vitsuja ja juurikin lisäravinteita, ihan vaan sen takia kun niitä yrttivalmisteita esim. kurkkukipuun ei ole niin paljon testattu kuin lääkkeitä. Olen nyt sit lusikallisen hunajaa ottanut iltaisin kun kurkkulääkkeissäkin lukee et ei suositella raskaana oleville ja mulla tietysti heti plussattua tuli kurkkukipu :D Hunajassakin oli jotain varmaan myrkkyjä, mut se helpottaa niin et saan nukuttua.

mulla la 23.1 :) ensimmäistä odotan ja tosi tarkasti tulee seurattua oman kehon vointia, vähän liikakin välillä. muita oireita ei oikeastaan ole kuin älytön palelu ja vatsakivut esim yskiessä ja kauhea väsymys, yöt nukun tosi hyvin vaan niin nukun päivätkin :D
onko muita kovasti kuntosalia harrastavia odottajia? mietin vain että uskaltaako muut käydä salilla? itse en ole käynyt plussan jälkeen vaan tänään taidan mennä kevyesti kokeilemaan miltä se tuntuu

Riinaballeriina, ite en harrasta kuntosalia, mutta nyt plussauksen jälkeen ajattelin käydä hakemassa salikortin ja alkaa vahvistaa selkä- sekä vatsalihaksia hieman. Ensimmäisen kolmanneksenhan voi ihan normaalisti harrastaa kuntoilua ja senkin jälkeen kuntosali harrastus on iha hyvä raskaana olevalle, mutta toki joitakin liikkeitä pitää jättää pois ja laskea taso enemmänki kunnon ylläpitoon eikä kuntoa nostavaan harjotukseen. :)

Itellä meni viime raskaus jotenkin ihan sumussa ja väsyneenä ettei oikein jaksanut mitään tehä. Nyt ajattelin tehdä vähän toisin tämän raskauden ajan. :)

Takaisin