La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos tsempeistä! Mun täytyy seuraavaksi ottaa kokeiluun noi mehujäät ja vitskut. Syön siis jo kyllä omegaa, raskausmultivitaa ja kalkkitabuja. Mut josko sit lisäis vielä sitä magnesiumia ja beetä. Paukkuukohan niissä suositukset, jos noiden muiden lisäksi lähtee vielä popsimaan lisää? Tää on aivan älytöntä. Joka päivä tulee uus ennätys, montako kertaa on pöntöllä käyny. Huono olo ei anna ollenkaan myöten :( Jotain positiivista kuitenkin, yön saan nukuttua. Tosin jos herään pissalle, niin sit se olo vyöryy heti. Mut varsinaisesti se olo ei oo vielä ainakaan mua herättäny.

Tervetuloa uusille, kaikille! :)

Tänään poksahti 7+0 ja kolme yötä varhaisultraan vielä jäljellä. Josko sieltä sais lisämotivaatiota ja voimaa jaksaa tätä kärsimistä. Epätoivon hetkiä ja itkuja tuppaa varsinkin iltasin ja pöntön äärellä lyömään päälle.

hyi hyi. Ekaa kertaa kovasti kuvotti tänään. Kissoille annoin semmoisia naksuja, ja hyvä etten puklannu menemää istuessani siinä keittiön lattialla. D: yh hyi.

Täällä huutelen toisesta ryhmästä!
Minttusuklaa! Älä huolestu vielä! Niin kauan kun ei tule hyytymiä ja kipuja. Se voi olla ihan normaalia. Nimimerkillä 8-15rv vuosin jatkuvasti, tosin seksin jälkeen.. Kyseessä oli / on istukka.
Muille ihanille naisille!! Unohtakaa ne digit ja keskittykää "nauttimaan" alkuraskaudesta, eiköhän siellä kaikki ole hyvin! <3 :) turhaa ressiä jostain testeistä!

-Lisamarie 17+2
(Ja anteeksi kun hypin teidän ryhmässä) :)

Tattimanaatti.. Tsemppiä kuvotukseen. Tää ei oo enää totta :O Mä luin ton sun viestin ja juoksin samantien oksentamaan pelkästä ajatuksesta. Ärrinmurrin tätä mä vaan sanon!!

Voi vitsit kun viikot menevät välillä hitaasti, kun koko ajan kiintyy lisää tuohon pieneen ihmisen alkuun tuolla masussa ja samalla kerää pelkoa siitä että joku meneekin pieleen... Oon ollu muutenkin aina terveys- ja ruokavaliotietoinen ja tuun ihan pöhköksi, kun luen noita juttuja siitä, mikä kaikki voi vaikuttaa sikiöön tässä herkimmässä vaiheessa. Viimeisimpänä alkoi hirvittää tuo juomani kahvimäärä, mikä on se virallisen suosituksen yläraja. Tällä hetkellä tuntuu, että varminta olisi lopettaa kahvinjuonti kokonaan...

Muuna aikana kerätään koko ajan ihan hurjasti kierroksia tästä puolivahinkopikkuisesta, ja viidelle ihmiselle menty jo kertomaankin tästä. Miestäkään en koskaan ole nähnyt noin onnellisena ja pöhkönä. Ihan ennennäkemätön touhotus sillä päällä, kun se on niin uudelleen rakastunut, etsii meille ensimmäistä omistusasuntoa, tekee säästösuunnitelmia, noudattaa uusia terveellisempiä elämäntapojaan yms. yms yms. Lapsen kasvattaminen kun on hänelle jo pitkään ollut oikeastaan koko elämän tarkoitus ja tärkein päämäärä. Pikkaisen vielä pitäisi koittaa pitää jäitä hatussa, mutta vaikeaa on välillä, myönnetään.

Täälläkin tänään aamulla hirvee kuvotus ja ei menny alas kun yks tomaatti :/ Kaikki muu kaapissa oleva ruoka saa jo ajatuksena hirveen kuvotuksen aikaan.

Jospas minäkin nyt kirjoitan tänne taas muutaman rivin maanantain kunniaksi. Mä luen kyllä aktiivisesti teidän kirjoituksia puhelimella, mutta kirjoittelen itse tänne vain silloin kuin olen koneen äärellä (eli töissä :grin tehokasta työajan käyttöä).

Tervetuloa kaikille uusille munkin puolesta. Meitähän alkaa olla jo aikmoinen porukka täällä. Kaikille oikein paljon tarrasukkia matkaan!

Hiustenvärjäyksestä mulla ei ole mielipidettä suuntaan eikä toiseen. Itse lopetin omien hiusten vaalentamisen ja värjäämisen viime syksynä, kun mun hiukset oli menneet tosi huonoon kuntoon kaikesta käsittelystä ja niistä mun lääkehoidoista ja jäljellä oli enää vaan sellainen ohut hiirenhäntä. Lisäksi mulle muodostui pientä yliherkkyyttä noihin väreihin kun useamman vuoden putkeen värjäsin hiuksiani mustiksi. Nyt sitten kasvattelen omaa väriä takaisin, mitä ei mulla ole ollutkaan sen jälkeen kun 13-vuotiaana ekan kerran värjäsin hiukset. No tällainen perinteinen maantienruskea tää tukka nyt näyttäisi olevan. Vielä ei ole onneksi harmaita hiuksia. Mutta siis tällä ei ole mitään tekemistä raskauden kanssa. Kosmetiikkaa tulee käytettyä jonkin verran, sillä töitä varten on pakko laittaa "maski" päälle joka aamu. Viikonloppuisin en sitten meikkiä käytäkään. Shamppoista ja saippuoista käytän nykyään luomuversioita, tuntuvat sopivan omalle iholle parhaiten eivätkä kuluta hiusta.

Tupakanpoltosta oma mielipide on ehdoton ei. Ja mä poltin ennen plussaa ihan päivittäin sen 5-10 savutketta. Kun plussan sain kävin polttamassa yhden tupakan heti sen jälkeen selvitäkseni järkytyksestä ja saman päivän iltana sytytin vielä yhden savukkeen, kun teki niin mieli, mutta siitä otin vain yhdet henkoset kun tuli sellainen fiilis että ei helvetti, ei tee yhtään enää mieli. Ja siihen se mun tupakointi sitten jäi. Lopetin ihan seinään ilman miinkäänlaisia purkkia , laastareita tai muita korvaustuotteita. Tää oli mulle aikamoinen saavutus, sillä olen sauhutellut enempi vähempi melkein koko aikuisikäni eli sen 12-13 vuotta. Useamman kerran olen yrittänyt lopettaa (en myöskään polttanut aikaisempien raskauksien aikana), mutta aina siihen pahaan tapaan on palannut (keskenmenojen jälkeen). No nyt ei tee enää edes mieli. Ehkä sitä vaan oikeasti tarvitsi kunnon syyn lopettaa. Tän jälkeen en kyllä enää aloita uudelleen (kävi miten kävi). Mulla on yksi kaveri kuka poltti koko raskauden ajan. Mä en sille mitään siitä sanonut, mutta en kyllä suoraan sanottuna hyväksy kyseistä asiaa. Siinä äiti tekee tulevan lapsensa puolesta jo niin isoja päätöksiä ja saattaa pilata (tai ainakin vaikeuttaa) toisen elämän oman nautinnon tarpeensa takia.

Niin tuolla jossain aikaisemmin kyseltiin monesko lapsi, niin mulla olisi esikoinen. Taustalla vain ne kolme keskeytynyttä raskautta (jotka oli siis ex miehen kanssa).

Oireista pahoinvointi lisääntyy päivä päivältä. Tuossa oli muutama päivä viime viikon lopulla kun sain levätä ja huono olo pysyi poissa, mutta tänä aamuna olo huonompi kuin koskaan aikaisemmin. Onneksi ruoka vielä maistuu joten kuten. Rinnat on aivan älyttömän kokoiset (ja arat) ja tuoneet ihan uuden haasteen työvaatteisiin (kaikki kauluspaidat kiristävät rintojen kohdalta). Lisäksi kaiken kattava väsymys, mielialan ailahtelut ja kaikenlaiset vatsanippailut ja säryt ovat edelleen mukana. Uutena juttuna on nyt huono unisuus öisin. Tulee herättyä sen 10 kertaa (pissahätä, huono olo, särkee selkää, huono asento, kuuma, kylmä jne) ja tämä ei tietenkään helpota sitten aamuheräämistä.

No nyt mulla menossa rv 6+1 ja keskiviikkona pääsen alkuraskauden ultraan. Pahimmat pelot keskenmenosta on kuitenkin tässä pikkuhiljaa alkaneet kaikota, sillä mulla ei ole koskaan ollut näin voimakkaita oireita ja huonoa oloa aikaisemmin. Jotenkin vaan sellainen fiilis, että tämä menee nyt loppuun asti. Ja sekin on toisaalta pelottava ajatus. Tuleeko musta ihan oikeasti tammikuussa äiti. :eek: Miten ihmeessä sitä sitten pärjää..

Jada ja muut pahoinvoinnista kärsivät: täällä myöskin yksi etovaa oloa aamusta iltaan tunteva... Tänään aamusta olo ei ole ollut läheskään yhtä paha kuin muina päivinä. Toivottavasti ei enteile mitään keskenmenoa kun tällälailla huono olo heikkeni? - Mutta asiaan, - mikäli huono olo jatkuu, niin ajattelin varata itselleni akupunktioajan. Moni on kuulemma saanut siitä heloptusta oloon.

Varhaisultra: onkohan liian aikaisin jos varaan 7+0? Kuuluuko jo sydänäänet?

Kyfi: tsemppiä nauvolaan!

Mä kävin esikoisesta varhaisultrassa tasan 7+0. Ruudussa läpytti sydän selkeesti. Nyt oon menossa 7+3 ja uskon ja toivon, että ne sieltä taas näkyy.

Kaipa se huono olokin voi mennä vuoristorataa. Eiköhän kaikki oo hyvin niin kauan ku ei oo vuotoja ja kipuja ja kaikkea kurjaa kerralla. Tota akupunktiota vois miettiä. Jos uskaltas ja lompakko kestäis. Ei varmaan oo ihan halpaa, vai?

Mä kävin tuolla Tammimasujen listalla vähän muokkailemassa ja lisäilemässä viikonlopun aikana tulleet uudet ihmiset. Käykää katsomassa onko tiedot oikein ja korjatkaa jos olen laittanut väärin ! :)

Myös vielä muille, jotka eivät listoilla ole, niin toivoisin että tulisivat arvioidun lasketun ajan ja nimimerkkinsä ilmoittamaan, ei ole pakko antaa vielä tässä tilanteessa kaikkia tietoja, kun ei olla varmoja missä synnyttää yms.

Listoilla vaan pitää olla, jos haluaa päästä salaiseen keskusteluryhmäämme ja saada nimensä alle Tammikuunmammat 2016 -tekstin.

Tietysti keskustelut jatkuvat täälläkin, mutta sinne voi sitten julkaista sellaisia asioita, mitä ei julkisesti välttämättä halua puhua.

Ylläpitäjän kanssa puhuneena, hän lupasi hoitaa meille salaisen ryhmän mahdollisimman pian, n. viikon sisällä ?

Tässä viellä linkki Tammimasujen listalle :

http://forum.vau.fi/threads/tammimasujen-lista-3.1583610/

Itse kun oon parturikampaaja niin aika kinkkinen aihe toi hiusten värjääminen raskaana. Itse värjään tyvikasvun n. 3-4kk välein.
Mutta se täytyy muistaa että hiusvärit on kemiallisia myrkkyjä täynnä. Hiusvärit imeytyvät verenkiertoon hiuspohjasta ja etenkin jos värjäilee kotona ja sotkee väriin vaikka olkapäät niin silloin on esim todella korkea riski allergisioitua. Ja onhan moni kuollutkin hiustenvärjäilyyn kun on ollut allerginen! mutta tämäkin on jokaisen oma päätös, että laittaako sen kestovärin sinne tyveen kahden viikon välein vai ei ;) En tuomitse, mutta uskon että hiustenvärjäily menee samaan kategoriaan kuin tupakointi raskaana.

Ja itse olen polttanut ennen raskaaksi tuloa, ja nyt lopettanut. Olen hiukan kateellinen parhaalle kaverilleni, kun hänellä oli alkuraskaudessa pahoinvointia niin tupakointi oli helppo lopettaa kun kaikki oksetti :D
Itsellä paljon kavereita jotka polttaa, kiusaus on kova! Mutta aina miettii vaan, että ei halua vahingoittaa vauvaa ja että se on huonoa, sekä mulle että vauvalle niin sitten voikin olla polttamatta :)
Onneksi oma mies ei polta kuin satunnaisesti, joten hyvänä kannustajana toiminut.

Nannu ja muutkin joilla atooppinen iho : raskausaikana kannattaa käyttää mustaherukansiemenöljyä, sillä sen käytön raskausaikana on tutkittu pienentävän riskiä lapsen saada atooppinen iho. Toki tuote on muutenkin hyväksi iholle ei pelkästää atoopikoille :)

Mä oon kanssa entinen tupakoitsija. Lopetin polttamisen esikoisen raskausaikana, ja oisko ollu n. rv17 kun pystyin sanomaa olevani täysin savuton. Eli ei tosiaan ollu helppoa päästä irti. Mutta sain psyykattua itteni niin hyvin, et jos edes unissani poltan yhenki tupakan, ni mulle tulee ihan kauhee morkkis ja mä herään siihen morkkikseen edelleen. Ja nykyää tuntuuki tosi vastenmieliseltä katsoa ketään äiti-ihmistä kulkemassa tuol tupakka huulessa puhumattakaa raskaana olevista.

Voi Jada! Toivottavasti pahin helpottaa pian :/

Käytän tarvittaessa parasetamolia, buranaa en uskalla ottaa.

Tupakoinnin lopetin ku aloin oottamaan esikoista. Sen jälkeen oon ollu viihepolttaja. Raskaana en pystyis vetään kyllä.

Onko kellään mulla huimausta? En tiiä oisko verenpaineet taas korkeella. Muutamana iltana ollu mut nyt jatkuu vaa. Karmeeta.
Ja toi etominen! Tänään piti käyä yökkäämässä. Mut täytyy pakottaa ittensä syömää, tai menee vaa pahemmaks :/

Täällä myös tehty plussa ekan kerran toissapäivänä. Kyseessä oli roskishaamu mutta eilen uusiksi tehty testi oli vahvempi ja tänään tehty digitaalinen testi varmisti sanalla "raskaana" että kyllä tässä nyt oikeasti ollaan raskaana. :D Meille kyseessä on toinen lapsi. Esikoinen on tällä hetkellä 9 kuukautta vanha ja pikku kakkosen syntyessä (la 22.1) noin 1,5 vuotias. :) Tänään varattu aika myös ensimmäiseen neuvolaan sekä varhaisultraan.

Onko täällä muuten muitakin odottajia jotka imettävät vielä? Meillä poitsu vetelee tissiä vielä useamman kerran päivässä, mutta nyt pitäisi ehkä hieman vähentää imetyskertoja vain ruokalujen yhteyteen. Lisäksi yösyötöistä pitäisi päästä eroon..

Meli, huimaus check! Mutta itsellä ainakin johtuu matalista paineista. Inhottavaa kun päästä heittää vähän väliä.

Bettie, mulla onkin ollut nuo mustaherukansiemenöljyt päivittäisessä käytössä jo reilu vuoden ajan, samasta tutkimuksesta myös lukeneena :) Annostuksesta vaan en ole varma, sillä noissa tutkimuksissa äidit olivat syöneet 6 kapselia/vuorokausi, kun itse olen käyttänyt vain sitä ylläpitävää 2 kapselia/vuorokausi. Pakkausohjeessahan suositellaan ensimmäisen kuukauden ajaksi 4 kapselia/vrk ja myöhemmin puolittaa annostuksen. Täytyisikin kysyä gynekologilta, kun menen torstaina varhaisultraan. Myös maitohappobakteereista lactobacillus reuterista on saatu lupaavaa näyttöä raskaudenaikaisessa allergioiden ehkäisyssä, joten nekin olen ottanut jo ennen raskautta osaksi ruokavaliota.

Takaisin