La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo täällä on kyllä kans suht iso rintavarustus, täytyisi kunnon imetysliivit saada.. H&M imetysliivit on jotku 85D ja tissit pursuu ulos niistä.

Alinah, mä olen käyttänyt carriwellin seamles bra-imetysliivejä kokoa XL. On sellaiset urheiluliivien oloiset, mutta tukevat. Saa vauvantarvikeliikkeistä. H&M ei varmaan olisi mulle sopivia kokoja. Noi Carriwellit maksoi 33 euroa. Niitä on muitakin malleja, joissa halvemmat hinnat.

Mul kans löytyy aika iso rintavarustus.Hommasin eka kans H&M liivit,mut ne ei sopinut ollenkaan. Sit kävin ostaas kaphallista niin ne sopii mulle tosi hyvin. Ovat vielä kooltaan pienemmät kuin H&M.

Ihanaa että moni kokee julki-imetyksen noin luonnolliseksi. Koska sitähän se on. Kun se menis täälläkin aivolohkoon itsellä, vaikka toki sitä luonnollisena pidän mutta muuten ajatus kauhistuttaa. Mutta ehkä siihen vaikuttaa myös rintakumien kanssa äheltäminen ja sekin että en tiedä miten vauvaa pitäisin ilman tyynyä kun painoakin on. Raskaus ja äitiys on saanut aikaan jo nyt niin suuren positiivisen muutoksen suhtautumisessa omaan vartaloon että voihan se ruoka-automaattien esiin kaivaminenkin käydä pian luonnostaan. Toistaiseksi kaivan mielummin pullon laukusta, mutta paljon on menty eteenpäin näinkin.
Aamusyötöllä poika söi taas jonkunaikaa ilman kumia, jes! Muutaman viikon aikana rinnanpää on kyllä huomattavasti muovautunut, ehkä me vielä syödään ilman kumia, mikäli imetys sinneasti kestää. Taidetaan syödä jo huomattavasti enemmän korviketta kuin rintaa. Mutta eipä tissillä tissuttelu kotipallossa haittaa, katsotaan parinviikon päästä uudestaan.
Tuota pientä mönkijää ei voi kyllä jättää mihinkään varsinkaan kiukkusena, mistä voi saada vauhtia. Ajattelin baby björnin sitteriä seuraavaksi hankinnaksi, onko kellään kokemuksia?

Ansofii- imetäthän ilmeisesti pelkästään kumin kanssa? Miten vauva otti sen vastaan? Toinen rintani on nimittäin ihan rikki ja mietin jospa kumi auttais? Onko jollain kokemusta kumin käytöstä, rikkinäisestä rinnasta ja sitten rinnan parantumisesta?
Nyt on käsipumppu käytössä mutta senkin jälkeen osa nännistä hieman kärsinyt
Apuja?

Enni mäkin eilen aamulla kaivoin vauvan sängystä niin se oli siellä poikittain ja vain nenän pää näkyi :sorry: ihan alkaa pelottaa että tukehtuu sinne joku yö! Täytyy varmaan lopettaa vauvan kapalointi kun sen saa potkittua auki ja sujahdettua peiton sisään... tai sitten täytyy laskea tota sängyn päätyä kun nyt on koholla ettei valuisi peiton alle tai jotain

Mää oon täällä kans säikkynyt parina yönä kun vauva on ollut ihan miten sattuun sängyssä. Yks yö nukuttiin patjalla lattialla imetyksen jälkeen niin vauva olisi tippunut lattialle ellei äitiyspakkauksen laatikko olisi ollut patjan päässä vastassa. Siinä oli n. 10 cm rako niin oli siinä raossa ja heräsin siihen kun pudotti mun puhelimen :O viime yönä oli omassa sängyssään ihan poikittain ja nenä melkein kiinni reunapehmusteessa. Tarkkana saa kyllä olla. Alkuun imetin sängyssäkin niin että laitoin reunalle kaikenlaista tuketta ettei vauva vahingossakaan tipu ja muutenkin oltiin kaukana reunasta. Ei todellakaan enää uskalla imettää noin ettei vaan itse nukahda ja vauva taas pyörii ja pian tipahtaa sängystä!

Mulla hajonneeseen nänniin auttoi kun laitoin kunnon kerroksen bepanthenia ja elmukelmua päälle että rasva ei pyyhkiytynyt heti pois vaan pysyi kelmussa. Näin ei myös tule rupea joka äkkiä hajoaa uudestaan ja taas sattuu..
Mulla tuli rintakumin kanssa rikkeimät mutta sitten kun pystyin rintakumin jättää pois niin välillä sitä käytin kuitenkin kun imettäminen ei sattunut niin paljon haavoihin. Mulla rikkeytyi varmaan siksi rintakumin kanssa kun vauva ähelsi niin paljon rinnalla ja rintakumi varmaan siirtyi aina paikaltaan pois.

Ansofii: hyvä juttu että vauva pystyy välillä imemään ilman rintakumia. Meillä käytettiin alkuun pelkästään sitä, jossain vaiheessa otin kesken syötön pois, myöhemmin käytin enää öisin kun rinnat oli niin piukeat maidosta ettei vauva saanut otetta ja nyt ei olla enää pariin viikkoon ainakaan käytetty ollenkaan.

Olen myös miettinyt miten kumin voisi jättää pois. Tyttö ottaa kyllä (jos ei tosi vihainen/nälkäinen) rintaa, mutta jos hän itse päästää irti niin ei saa siitä uutta otetta vaikka kuinka koitan litistämällä auttaa. Siinä pitää aina alkaa kuivaamaan pyyhkeellä tms. että saisi otteen. Tuntuu jotenkin hankalalta. Ja varsinkin siksi, että vauva ei yksin saa otetta vaan se on semmosta sähläystä. Kumin kanssa omat sähläyksensä (tyttö huitasee sen kädellä pois jne.) mutta hän saa siitä otteen sentään. Minulla on edelleen melko matalat rinnanpäät, että näinköhän koskaan päästään noista.

Mulla rikkoontui ensimmäisellä viikolla toinen nännin pää.. Siinä käytin rintakumia parina päivänä, rinnan pesu aamuin illoin.. Bepanthenia laitoin juuri tuon kosteutuksen takia ettei päässyt rupeentumaan.. Parani muutamassa päivässä..

Mä käytin rintakumia ekat pari viikkoa koska ku sairaalasta päästiin kotiin ni sillonhan se maito sitte nous oikeen kunnolla ja oli kauheet Dolly Partonit tossa edessä ja tyttö ei saanu kunnon otetta ja imi sit vaan sitä nänniä tosi paljon ja mulla meni ihan rikki nännit, verta tuli ja ruvelle meni ja taas sama rumba uudestaan. Lanolin oli täällä kovassa käytössä. Koko ajan joka imetyksen jälkeen käytin. laitoin myös sellasta Multi Mam kompressia (nyt on kielimuuri enkä oo ollenkaan varma mikä toi sana suomeks on) mutta ihan varmasti löytyy suomesta apteekista kans. laitoin yleensä yöks ku sillon harvemmat imetykset ni kerkes toimimaan aineet, vauvalle turvalliset. Auttoivat tosi paljon. Sitte ku nännit alko jo parantuu ni otin kumin pois ku imetys oli alkanu sujua ja sillon tyttö sopeutu kyllä ottaa ilman kumia vaikka välillä vähän hankalaa oliki. Mua alko hirveesti pelottaa että maidon tulo voi vähentyä ja loppua ja nyt oon tosi ilonen että kaikki menee hyvin vaikka välillä vähän kirpaseeki vieläki, mutta lanolinia mä vieläki käytän välillä pitämään pehmeinä :) Mulla kans yks nänni pienempi ku toinen, tuntuu että tosta pienemmästä se ei saa kunnolla otetta ja sillon avustan. Toivottavasti kohta päästään siihen vaiheeseen että voi imettää niiku kokeneemmat konsanaan, 1 2 3 ja hups kaikki on niin helppoa. Tissi ulos ja vauva siihen ja valmis :P

Tohon nukkumiseen vielä. Mulla tyttö nukkuu vieressä oman peiton alla. Mulla on sellanen 2mX2.40m sänky rakennettu. Siitä on niin helppo noi yösyönnit hoitaa ja mä oon vähä tällanen höpsö että haluun ite olla hänen vierellä. tuntuu että tyttö olis yöllä kauheen kaukana jos omassa sängyssä nukkuu vaikka se sänky onki parin askeleen päästä mun sängystä, onhan se sentään 9kk mun sisällä ollu :shy: ja varmaan jotain henkisiä haavoja jääny siitä mitä synnytyksessä tapahtu (tyttö oli ihan sininen eikä hengittäny syntyessä) ni on helpompi nähä hänet, mä oon muutenki sellanen kevyt nukkuja, Ehkä sitte siirrän omaan sänkyyn sen ku alkaa enemmän liikkumaan.

Kiitos kaikista vinkeistä kumien yms kanssa! Mies toi heti apteekista parin ja jopa helpotti! Luulen että otekin paran? Ainakin tuo kesken syömisen nukahtelu väheni huomattavasti. Ja nyt isketään bepantenia vielä rintaan, toivottavasti tepsii

Kannattaa vaan niin paljon koittaa imettää ilman rintakumia kuin mahdollista jos vauva välillä kuitenkin imee ilman tuota. Itsellä se ainakin lopulta toimi :) hermot välillä meni ja ajattelin etten ikinä pääse siitä kumista eroon. Usein sai olla pyyhkimässä kans kuolaa pois että vauva sai otteen mutta lopulta se palkittiin tällä ettei enää ole tosiaan tarvittu lainkaan sitä.

Enni oppiko vauva sitten ottamaan rinnasta itse ilman pyyhkimisiä ja litistelyjä? Kiva kuulla, että teillä lähti sujumaan! Täytyy meidänkin treenata. Ainut vaan, että tuttu lastenlääkäri sanoi, että pitäisi yrittää imettää mahd. pystyasennossa meidän mimmin vatsavaivojen takia. Eli ei helpoin yhdistettynä ilman kumia harjoitteluun. :D

Mulla ei tuo imetys oikein onnistu suihkutissien takia muualla kuin sängyssä kyljellään (istuviltaan imettäessä suihkuaa enempi) ja ensin täytyy pumpata pahimmat pois vieläpä. Sitten saa hetken imettää, kun taas alkaa suihku ja tyty on siitä ihan raivona. Saa nähdä helpottaako tuo ollenkaan, kaikki kikat kokeiltu ja neuvolassakin vain lohdutettiin, että saattaa tasaantua ja vauva oppia imemään suihkusta huolimatta, tai sitten tuo on vaan rintojen ominaisuus..
Tiehyttukosta tms. pukkas myös tuossa jokunen aika sitten, kun en ole edelleenkään saanut ostettua uusia sopivia liivejä, nykyset on pienet ja painaa ja kovin kauaa ei niitä pysty pitämään. Pitäis saada aikasiksi lähdettyä ostosreissulle, mutta se sovitus ärsyttää ihan suunnattomasti, ja sekin, että ei liivejä mistään henkkamaukalta löydy. Nykyset liivit siis 80F, ja aivan liian pienet, eli ehdotuksia sopivista kaupoista otetaan vastaan. Ja ei huvita siis kyllä mitään 100€--> maksaa mokomista.

Ja tyty oli tasan 6vkon iässä 54,5cm ja 4500g. Vielä mennään 50-56cm vaatteilla ja liberon 1 vaipoilla, eli ei mikään hurja pituuskasvuvauhti täällä vielä :D

Päätä kannattelee jo tosi hyvin ja viimeviikolla aloitti rupesi kannattelemaan myös käsivarsien varassa päätä ja yläkroppaa, hassun näköistä punnertamista :D myös "höpöttelee" meidän valkoisiksi maalatuille hirvensarville ja palovaroittimella, hirvee kurlutus, pulputus ja naureskelu niille :D

Nimiäiset pidetty onnistuneesti kotona lähimpien kera..
Tytsy nukkuu pienen iltakitinän jälkeen öisin noin 4-6 tuntia, jonka jälkeen herää syömään ja taas jatketaan joku 3-4 tuntia. Päivällä nukkuu pienen hereillä olon jälkeen 1-2 tuntia, vaunuissa ja autoissa parhaiten :) Että tässä nää meijän kuulumiset :)

Muokattu viimeksi:
Mä oon ottanu liberon 2 kokoa käyttöön kun ne 1 koon vaipat alkoi must jäädä pieneks tai niistä alkoi jäädä painaumat pojan ihoon. Sniif, niin ne vaan kasvaa! :3

Sain pumpattua vihdoin ensimäisen kerran yhdestä tissistä 150ml vähän päälle. Oon tosi tyytyväinen! :)

Niin ja täällä on kans suihkutissit.. :D kyljellään sängyssäni suihkus pojan naamalle.. Oli tosi kiva siinä sitte ku oli pitkin poikin maitoa..

Hurjasti on kyllä vaatteissa eroja! Oon laittanu lähes kaikki 50/56cm vaatteet pois jo mutta esim noi äippäpakkauksen keltaiset pöllöpotkarit joissa lukee 50/56 on hyvät kun laittaa pienimmälle nepparille! Ja tosiaan hän oli puoltoista viikkoa sitten jo 55,5cm joten ei kyll vaatteiden perusteella pysty yhtään arvioimaan vauvan kokoa!

Vaatteis on kyl tosi suuria koko eroja. Meil menee viel joitakin vaatteita jotka on 50. Sällil oli pari viikoa sit pituutta 54,5cm. ☺

Takaisin