La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hemmutar: mä olen kans lueskellut juttuja koskien hiustenvärjäystä ja olen tullut siihen tulokseen, että itse värjään juurikasvuani tai sitten raidoitan. Olen kampaajanikin kanssa puhunut tästä ja hän on sitä mieltä, että ei ole estettä raskaanavärjätä. Mun päähän alettu käyttämään allergiavärejä viime kerrasta lähtien (äitini allergisoitui muutama vuosi sitten ja ajattelin itse vaihtaa allergiaväreihin ennen kuin herkistyminen tulee eteen). Mutta esim. hiuslakan, kynsilakan ja muiden vastaavien käyttöä olen nyt vähentänyt rajusti..tiedä sitten olisiko tarpeen vai ei, mutta pärjään vähemmälläkin, joten näillä mennään nyt:)

AnnikaH: tsemppiä ultran odotteluun. Me ei olla kerrottu vielä kenellekään..edellisen kkm:n jälkeen päätettiin ettei ainakaan ennen nt-ultraa kerrota kellekään.

Mizi: mulla laitettiin viimeksi itse asiassa just tuollaisella suoravärillä (en tiedämiksi kampaaja käytti niistä nimitystä allergiavärit). Mutta merkki oli Elumen ja itse ainaki tykkäsin kovasti...piti vain etukäteen tilata, kun heillä menekki niille on sen verran vähäistä ettei ollut varastossa. Mutta noissahan ei ole siis ammoniakkia, eikä hapetetta, joten sinällään ehkä vähän hellävaraisempia. Ja aivan uskomattoman pehmeiksi ja kiiltäviksi tuli hiukset!

Mä en värjää nyt ollenkaan. Lopetin värjäämisen viime kesänä kun alettiin yrittää vauvaa ja hetihän se tärppäsikin ja loppustoorin tiedättekin.
En tuomitse ketään värjäämisestä, jokaisen oma päätös. Mulla on ollu pitkään jo haaveena kasvattaa 10vuoden jatkuvan värjäyksen jälkeen oma hiusväri esiin ja nyt sain hyvän syyn siihen. Raidoitettiin tiheästi vaan kesällä viimeisellä värjäyskerralla ja siinä se :)

Mulla kukkii iho nyt tosi paljon.. yyh. Saan herkästi finnejä muutenkin, mutta hyvällä hoidolla saan pidettyä ne kurissa mut nyt on leuassa ja yläselässä kunnon paukuroita ja jestas miten kipeitä!

Mahaa ja alaselkää taas juilinut reippaasti tänään. Toivottavasti on vain kasvukipuja.

Esikoista odottaessa olin 2 kertaa hiusmallina, eli hiuksia värjättiin parhaimmillaan parikin kertaa kuukaudessa. Käytin myös rakennekynsiä koko raskauden ajan ja täysin terve poika syntyi pistein 10-10-10. :) Enemmän olisin huolissani siitä mitä suuhunsa laittaa..

Mitä muut on mieltä esim särkylääkkeiden syömisestä raskausaikana tai löytyykö täältä tupakoitsijoita?

Liljaana, vaikka edellisestä raskaudesta ei oo kauaa, niin tuntuu, et on unohtanu kaikki oireet. Elämäntilannekin oli silloin täysin erilainen. Muistelen että oisin silloinkin ollut väsynyt ja nyt varsinkin oon väsynyt. Edellisissä raskauksissa on ollut jatkuva etova olo, mutta vielä ei oo sitä alkanu. Ajoittain on huonoa oloa, jos on pitkä aika syönnistä. Voiskohan sun huono olo imettäessä liittyä verensokerin laskuun, kun imetys laskee sokereita?

Mimi. ,mulla edellisessä raskaudessa kohtu rupes painamaan virtsaputkea, jonka seurauksena rakko ei tyhjentyny kunnolla, meni ohi aikanaan, mutta oli tosi ilkee vaiva. Kerran mietin, et pitääkö lähtee päivystykseen katetroitavaks, kun ei yön jäljiltä tullut yhtään pissaa ja rakko oli täys..

Kata, ai kamala! :o Mä kyllä mielummin tiristelen ne lirut pönttöön, kun menisin katetroitavaksi :/

On kans ollu haaveena kasvattaa oma väri takasin, mutta oon niin kauan värjäilly mustalla ja oma väri on aika vaalee, niin se juurikasvu on ihan järkky. Nyt oon sit pikkuhiljaa värjänny tyveä keskiruskealla.
Kampaajalle menisin heti jos raaskisin :D

Särkylääkkeiden käyttöön saa hyvät neuvot lääkäriltä ja apteekista. Lääkkeitä on tutkittu niin paljon, että luotan kyllä niiden turvallisuuteen raskaudenkin aikana, jos paklausselosteessa/farmaseutti/lääkäri niin lupaa. En kuitenkaan syö särkylääkkeitä herkästi, vaan ainoastaan silloin, kun sellaista todella tarvitsen :)

Itse en polta, mutta tunnen pari naista, jotka ovat polttaneet raskauden aikana. Toisella naisella yksi lapsi syntyi pienenä keskosena ja toisella on astma. Toisen naisen ensimmäinen lapsi on terve (ainakin vielä, nyt 3 v.) ja toisella on astma. Tämä raskausajan tupakointi on todella vaikea aihe, sillä se aiheuttaa ihmisissä niin voimakkaita tunteita, että voi olla vaikeaa keskustella tupakoivan odottajan kanssa ilman paheksuntaa ja arvostelua.

Minä värjäsin esikoisem raskausaikana, enkä pitänyt sitä pahana, kum tapahtui vaan pari kertaa koko radkauden aikana. Nyt on värjäykset vaan jäänyt ja oma luonnollinen värikin on tummunut. Varmaan hormonit vaikuttanut siihen.
Lääkkeistä kipuun ottasin ensimmäisenä parasetamolia ja sillä yrittäsin pärjätä. Tarpeen mukaan sit pienen määrän ibuprofeenia saattasin ottaa, jos ei parasetamoli yksin auta. Muista lääkkeistä keskustelisin asiantuntijoiden kanssa.

Ja tuohon värikeskusteluun piti vielä lisätä, että en yksistään raskauden takia lopettanut hiustenvärjäystä vaan myös itseni takia. Nyt siihen tuli vain inspiraatiota :) enkä epäile etteikö syntyisi terveitä, täyden kympin vauvoja vaikka raskausaikana värjäisikin. Mutta itse en ole tarpeeksi tietoinen hiusvärien kemikaalien kauaskantoisemmista vaikutuksista, enkä koe että hiustenvärjäys olisi mulle itsellekkään enää tarpeellista niin tein valinnan että nyt on hyvä hetki luopua värjäämisestä. Enkä ajatellut värjätä raskausajan jälkeenkään hiuksiani.

Mutta nämä värjäysjutut on jokaisen oma valinta, ihan kuten sekin miten raskausaikana syö ym.

Lääkkeistä.. En käytä särkylääkkeitä enkä muitakaan lääkkeitä kuin jos on ihan pakko, raskausaikana kynnys on vieläkin suurempi. Lääkkeiden käytössä raskausaikana luottaisin lääkärien suositukseen. Parasetamolia käyttäisin itse särkyyn jos olisi pakko.

Tupakointiasia on kyllä tosi arka aihe. Itse en polta. Poltin kyllä satunnaisesti ennen kuin aloimme yrittämään vauvaa mutta se loppui sitten siihen kun ehkäisy jäi pois ja toivottavasti en enää koskaan ala poltella edes satunnaisesti, uskon pystyväni siihen.
Itsellä lähipiirissä 2 ihmistä jotka poltelleet läpi raskautensa. Toisella 3 lasta ja toisella 2.. osalla lapsista on joitakin ongelmia ( oppimisvaikeuksia, astmaa, allergiaa yms) , mutta vaikea tietää mikä on sitten tupakan aiheuttamaa.
Todella ikävää katseltavaahan se on kun raskaanaoleva tupakoi, enkä hyväksy asiaa. Mutta en minä kenellekkään ala asiasta saarnaamaan. Ihmettelen vain kovasti.

Mä en kestä tätä pahoinvointia :( Tänään on totaalinen toivottomuuden päivä. Kuus kertaa kurkkinu pönttöön tänään ja olo kamala koko ajan. Kaikki kuvottaa ja inhottaa! Tyhjän kyökkiminen on muuttunu rehdiksi oksentamiseksi. Mä oon niin väsyny ja puhki tän kanssa. En oo löytäny mitään, mikä auttais! :( Ei rannekkeet, ei kylmä eikä kuuma, ei makea eikä suolanen. Tosi ahdistavaa!! :'(

Mä olen blondannut tukkaa 15-vuotiaasta asti, mutta herkistynyt hiusväreille, joten viime vuodet tukkaa on vain raidotettu ilman, että väri koskee juurikaan päänahkaan. Mulla on itsellä vaikea atopia, joten raskauden aikana en aio edes raidoittaa tukkaa, pelottaa siis lähinnä nuo allergiset reaktiot, mitä mulla muutenkin on ollut. Ehdin juuri sopivasti käydä n. viikkoa ennen ovulaatiota kampaajalla raidoittamassa tukan. Nyt voin ihan hyvin olla värjäämättä koko raskauden, oma tukka ei ole kauheasti tummempi kuin tuo mitä yleensä värjätään.

Muutenkin allergikkona ja atoopikkona käytän erittäin vähän mitään kosmetiikkatuotteita (ainoastaan ripsiväriä, apteekin perusvoiteita, shampoota ja erityisherkän deodoranttia), joten kamalasti en joudu tapojani muuttamaan. Mikäli en olisi itse näin allerginen, tuskin olisin näin tarkka :) näin kesän kolkutellessa ovea mietityttää aurinkorasvan valinta. Aiemmin olen käyttänyt allergikoille sopivaa aurinkorasvaa, mutta nyt täytyisi käydä apteekissa kyselemässä, mitä suosittelisivat. Varmaan sanomattakin selvää, etten ole koskaan taustani takia tupakoinut.

Voi ei Jada :( Toivottavasti pahoinvointi on vaan alkuraskauden riesa. Itte en oo voinut raskaana pahoin (kop kop), mut siskolle helpotusta toi mehujää.

Aliiisa. Ihan pistoshoitoja laitin itseeni ja munasolu kasvatin. Kun todettiin lievä PCOS.

Täällä raskaus oireina on rintojen aristus, yökkäilyt, aamupahoinvointi, väsymys, hajujen herkistyminen ja olen alkanut himoitsemaan liekkisiipiä. ☺

Huomenta!

Jadalle piti alkaa toivottaan tsemppiä pahoinvoinnin kans, mä tiiän mitä tuo oksentelu on! Kakkoselta oksentelin viikolle 16 ihan joka päivä ja monesti, viimeisen kerran vielä viikolla 27!

Mulle kolmosta oottaessani yks suurperheen äiti vinkkasi et b-vitamiinin ja magnesiumin syöminen poistaa pahoinvointia. Kokeilin siis sitä ja avot, kolmannelta en laatannut kertaakaan! Semmosta ällötystä ja kuvotusta oli kyllä mut ei mitään minkä kans ei ois pärjännyt. En tiiä johtuiko noista vitamiineista mutta tytöllä oli sit syntyessään aivan jumalaton heviletti! :smiley-bounce022 Siis sitä tukkaa siis riitti! Ku b-vitamiinithan vaikuttaa hiuksiin ihan itselläkin.
Mut jos siis oot jo kaikkea kokeillut niin kokeilepa vielä tuota, saattas auttaa sullekin!

Voihan finnit ja rasvoittuva letti sentään, kun kummastakaan normaalisti en kärsi niin nyt sitten, eilenki piti 2 kertaa pestä hiukset että pystyi olemaan (mä niin inhoon rasvaisia hiuksia) ja jos se tulee oleen koko raskausaika tätä niin mullei taida olla enää tukkaa päässä tammikuussa :sick009

Särkylääkkeistä täällä on ollut puhetta niin itse otan ennemmin särkylääkettä kuin kärsin kivusta, toki hirvein harvoin on tarvinnut särkyllääkkeitä syödä. Panadolhan on raskausaikana suositeltavampaa mitä Burana.

Tupakointiin otan myös kantaa, ei minulla ole oikeutta tuomita toista äitiä tekemisistä tai tekemättä jättämisestä, se on jokaisen oma valinta polttaako raskausaikana vai ei mutta toivottavasti polttava äiti tietää sitten myös tupakoinnin aiheuttamat riskit sikiölle ja myöhemmin syntyneelle lapselle. Minusta on hyvä asia jos äiti pystyy vähentämään kovan tupakoinnin minimiin. Itsehän olen entinen tupakoija, juhannuksena tulee 7 vuotta täyteen lopettamisesta, lopetin tupakoinnin ennen häitä ja esikoisen yrittämistä.

Täällä ei ole värjätty hiuksia kuin viimeksi omiin häihin ja silloinkin vain raitoja :) oon tyytynyt omaan hiusten väriin.

Itse en tupakoi ja miestäkään en voi sietää lähelläni, jos hän on just käyny röökillä.

Tänään meinasi ekan kerran laatta lentää autoon, kun lähdin viemään tyttöä hoitoon! Sai vähän aikaa hengitellä, että pahin meni ohi. Eilen oli ekan kerran pahoinvoinnin tunne aamulla. Onneksi tää viikko on helppo töissä, enemmän vapaita kuin töitä :)

Jos sitä hetken vielä nukkuisi, niin tämä olo helpottaa..

Nyt rv 6+0 ♡

Hei! Olen uusi täällä. Olen tosin seuraillut näitä keskusteluja jo pitkään...plussasin viime keskiviikkona. LA olisi vasta 28.1.2016, mutta tarkentuu varmaankin ultrassa jossain kohdin, kun plussasin niin aikaisin (dpo 8). Menkkojen pitäisi alkaa vasta torstaina. Varmistin plussan vielä perjantaina. Nyt on pää sekaisin, yritän olla ajattelematta mitään. Edellisestä raskaudesta on jo yli 13 vuotta ja täytän ensi vuonna 42 vuotta. Olen lisäksi yh. Tulevan lapsen isä on viisikymppinen. En osaa oikein vielä iloita raskaudesta, sillä olen kokenut keskenmenoja ja muutenkin elämäntilanne on ihan sekava. Tässä mennään päivä kerrallaan...

Takaisin