La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tammimamma: Mä en raskauden aikaisesta masennuksesta/alakuloisuudesta tiedä, mutta mulla todettiin joku aika sitten vakava sairaus mihin kävin reilu vuosi taaksepäin tosi kovissa lääkehoidoissa puolen vuoden ajan. Nämä lääkehoidot vaikutti mun keskushermostoon ja muutenkin oloon niin, että mulle tuli totaalinen loppuun palaminen ja lopulta keskivaikea masennus (mistä olen onneksi lähes kokonaisuudessaan nyt tervehtynyt). Noi sun oireet kuullostaa kyllä todella paljon masennuksen oireilta. Mä suosittelisin, että olisit johonkin terveydenhoitohenkilöön (soita vaikka sinne neuvolaan) yhteydessä ja kertoisit noista sun mielialoista ennen kuin menee pahemmaksi. Jos et sitä vielä halua tehdä, niin voisin suositella sulle luettavaksi kirjaa Onnellisuusansa, Russ Harris (ainakin joistain Suomalaisista kirjakaupoista sitä löytyy ja kirjastoista), mistä oli ja on vieläkin todella paljon apua kun meinaa synkistyä liiaksi ja toisena vinkkinä on sellainen tableteille ja mobiililaitteille oleva sovellus kuin OIVAmieli, mikä on suomalaisten psykiatrien ja terapeuttien yhdessä tekemä ohjelma. Sieltä mä olen saanut paljon hyviä vinkkejä jaksamiseen ja elämän ilon takaisin saamiseen.

Tammimamma: ole asiasta yhteyksissä neuvolaan. Siellä osaavat neuvoa ja auttaa sua. Ei kannata odotella ettei tilanne muutu vaikeammaksi. Voimia <3

Tervetuloa Minttusuklaa, Jada, Maajo, Tammimamma ja Mizi! Onnittelut plussista :Heartred meillä on tuolla toisessa ketjussa listaus kaikista tammivauvojen odottajista, käykäähän laittamassa sinne tietonne :) (ei kuitenkaan pakollista, jos haluaa odotella "varmemmille viikoille" ennen listalle tuloa). Loistavaa, että meitä on jo näin monta!

Täällä 6+0 ja aamu alkoi huonovointisuudella, joka sitten päätyi oksentamiseen. Että joo, toivottavasti ei tulisi joka aamuiseksi tapahtumaksi..

Missäs vaiheessa ootte äippäneuvolaan soitellu? Täällä alkais vartin päästä neuvolan puhelintunti, ja kauhea joopas-eipäs meneillään. :D toisaalta on semmoinen hetinyttännemullekaikki, toisaalta ei vielä oikein edes usko että tässä oikeesti ois aihetta puheluun :D

Ihanaa että on tullut näin paljon uusia naisia joukkoomme tämän aamun aikana :smiley-bounce012
Neuvolaan kannattaa soittaa hyvissä ajoin, niin saa ajan oikealle viikolle ja pääsee suunnittelemaan jatkoja sitten raskauden seurannan kanssa :happy: Riippuen missä päin suomea asuu, niin neuvolaan saattaa olla jonoa enemmänkin. Itsellä hyvä tuuri, että on sellainen tuppukylä että neuvolaan pääsee heti tulevalla viikolla (eilen soitin ajan). Vaikka raskaus olisikin alussa, niin ei siinä mitään menetä, että varaa hyvissä ajoin ajan. Neuvolassa ne sitten katsoo milloin on hyvä aika mennä käymään. :joyful:

Mulla on pientä närästyksen tyyppistä ja röyhtäyttää välillä tosi paljon. Iltasin ei oikeen maistu mikään. Sunnuntaina piti käyä oksentamassa ja nyt pari päivää ollu etomista. Mahassa myös paljo ilmaa. Vähän meinaa myös herkästi kiukuttaa, varsinki jos ei oo syöny. Nice, ja alussa vasta..

Tänään suunnilleen 5+6 ja aattelin soittaa neuvolaan.

Mulla on jälleen vahva tyttöolo. Saas nähä.

Tammimamma, kannattaa mahd. nopeesti kertoo neuvolassa niin pääset kunnolla puhumaan siitä. Onnea odotukseen!

Mulla tänään rv 5+4 ja äsken soitin neuvolaan. Sielä olikin tuttu ääni vastassa :)

Suureksi helpotukseksi pääsen kunnalliseen varhaisultraan tämän meidän taustan vuoksi sekä siksi että mulla on keskeytyksen jälkeen ollut niin epäsäännöllinen kierto. Lisäksi neukkutädin epäilykset heräsi kun oon niin ajoissa plussan saanut joten samalla sitten raskauden kesto määritellään. Ultra onkin sitten jo ensiviikon keskiviikkona. Oli myös pikaisesti puhetta, että saadaan noita ylimääräisiä ultria halutessamme aika paljonkin mikä kyllä helpottaa mieltä paljon. Ensimmäinen neuvola-aikakin on sitten viikko ultran jälkeen, olettaen että ultrassa kaikki ok.

Jännää!

Huh! Nyt on neuvola-aika varattu. Tosin kesäkuun puoleenväliin pitää vielä malttaa :D

Itse kerron töissä varmaan vasta aikaisintaan sitten kesäkuun loppupuolella. Vähän epäilyttää, että miten asia otetaan vastaan, kun miesvaltainen (ja pieni) työpaikka, ja mulle varmaan täytyy sit sijainen hankkia... :/

Sokerihuurre: Itsellä sama taka-ajatus, kun kaksivuorotyötä tekee, niin saa paremmin sovitettua omat menot niihin, kun pomo tietää, että ovat pakolliset.

Onnea uusille plussanneille!

Minulla raskausoireet on vähäisiä, kuten oli esikoisen raskauden aikanakin. Poikkeuksena aiva hirmuinen turvotus vatsan seudulla. Maha näyttää yhtä isolta mitä edellisen raskauden puolivälissä :nailbiting:. Pakko oli vielä aamulla (6+3) tehdä yksi testi, tuloksena kaksi yhtä vahvaa viivaa. Nyt saa riittää testailu ja pitää tyytyä vain odottamaan :smiley-angelic001

Itselleni ei ole lapsen sukupuolella väliä mutta tiedän täälläkin miehen toivovan kovasti itselleen kaveria. Täytyihän se minunkin testata kiinalaista kalenteria ja sen mukaan luvassa olisi poika. Toisaalta kalenterin mukaan meidän tyttökin olisi poika :meh:

Ikävää kun niin monella tuntuu jo olevan pahoinvointia. Toivottavasti kenenkään kohdalla se ei mene ihan mahdottomaksi! Vaikka hyvän asian puolesta jaksaakin paremmin kärsiä :)

Minäkin tein tänään vielä yhden testin, kun oli tuolla jemmassa. Nyt oli jo huomattavasti tummempi viiva, vaikka ei vielä ollutkaan ihan yhtä tumma kuin se kontrolliviiva. Viikko siis ensimmäisestä testistä :) Eilen soittelin myös neuvolaan ja sain ajan kesäkuun alkupuolelle. Viikolle 12 asti mennään sit kuukautisten mukaisen lasketunajan mukaan eli se olis 6.1, mut sit ultrassa tarkennetaan se ja muttunee sinne 11.1 päivän tienoille.

Mulla pahimpina oireina on nyt närästys ja rintojen arkuus. Ja arkuus on lähinnä imetyksen yhteydessä, kun heruminen tuntuu paljon normaalia voimakkaammin. Tässä vähän oottelen, millon alkaa se etova olo. Edellisessä raskaudessa se tais alkaa 5+4 eli muutama päivä vielä siihen..Omissa ajatuksissa ajattelen raskauden keston siis tuon jälkimmäisen päivän mukaan, kun ei ole mahdollista, että se olisi alkanut aiemmin.

Paljon onnea kaikille plussanneille ja sivusta seuraajat tulkaahan mukaan keskustelemaan, kun siltä tuntuu :)

Alkoi kiinnostamaan tuo kiinalainen kalenteri ja pitihän se googlata :P
No, poika ois sen mukaan tänne tulossa :D
Itselleni ei oo sukupuolella väliä, eikä näillä näkymin aiota sitä etukäteen selvittää, mutta onhan se hauska arvuutella kumpi tulee.

Voih, miksi nämä ajatukset nyt pyörii vain mahassa! Saisipa jotenkin yhtä tehokkaasti suunnattua tämän 'tiedonhaun' tuonne oppikirjojen puolelle...

Mä varasin just neuvola ajan..oli kyllä aika jännää sanoa tuntemattomalle että oon raskaana, kun ei sitä oikeen ite vielä kunnolla oo tajunnut. Kesäkuun alkuun sain ajan, nyt n. Rv 4+4. Soitin jo nyt neuvolaan kun halusin saada samalla lähetteen labraan, epäilen et ois vti tai joku tulehdus päällä, vaikka ihan hyvin voi kaikki oireet johtua ihan vaan tästä raskaudestakin mut haluun tarkistaa asian kuitenkin. Ens viikolla alan sit miettii sen varhaisultran varaamista.

Mä oon varma että ois poika, voi johtua siitä että oon aina halunnu pojan. Kiinalainen kalenteri näyttäis tyttöä. Loppujen lopuks se on ihan sama kumpi tulee, kuhan on terve :)

Onnea kaikille uusille. :)

Itse kävin tänään terveystalolla hakemassa töihin sairaustodistuksen... täällä on siis pahoinvointi alkanut kunnolla.. jospa se helpottais ettei tarttis koko aikaa olla töistä pois. en oo vielä pomolle kertonut, mutta kai se kohta on pakko jos tää olo tähän malliin jatkuu.

Miten teillä meni saikun hakeminen työterveydessä? Siis meillä on sellainen meininki että syö jotain kylmää parin tunnen välein ja muista käydä ulkona hengittelemässä... Jep.. Mullahan on tuo jäätelöpakastin tuossa perässä vedettävänä :D hölmö lääkäri oli... Vanha nainen.. :/

Kat1, mulla oli sama fiilis soittaessa. Oli tosi outoa sanoa asia ääneen! Ja vieläpä tuntemattomalle. Mutta samalla asiasta tuli taas hieman todentuntuisempi :)

Mua jännittää lomalta töihin paluu. Teen asiakaspalvelutöitä ja meillä ei oikein taukoja kerkeä pitämään. Miten pärjään 8h vain yhdellä puolentunnin ruokatunnilla. Seisoma työ, ja erittäin stressaavaa ja vauhdikasta työtä. Täytyis soittaa pomolle mutta jännitän tälläisia asioita ja en haluaisi ennen ultraa kertoa kenellekkään. Ja ultraan on vielä 3 viikkoa.

Takaisin