La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Siiseliini: mä olin ihan unohtanu ton rautalääkkeen, esikoista odottaessa jouduin sitä viimeset 10viikkoa syödä ja apua sitä tuskaa! :D

Hmm, taas kun tässä miettii asioita niin... Mulla oli löysä maha ennen plussaa, saatto joutua juosta isommalla hädällä sen 5 kertaa päivässä.. Siis tämä paria päivää ennen plussaa, olisko voinu olla oireita?? o_O
Tällähetkellä ihan uutena tullu että jos et ihan just sillä minuutilla mene vessaan kun alkaa tuntumaan niin sitten saapuu varpusparvi.. :confused: Eli joo.... Löysyyttä havaittavissa! :mad:

Nyt tulee öllö kysymys.. Mites teidän v-vuodon laita? :hungover:
Täällä kyllä lorahtelee ja sitten juostaan vessaan mitä sieltä tuli.. Alkanu viime yön aikana kutittamaan tuonne, kuha ei mikään hiiva iske.. Se pillerihän se olis helppo siihen vaivaan mut ei taida olla hyvä vaihtoehto.. :meh:

Hiivaan on olemassa myös rasvamuoto, ehkä parempi raskaana olevalle. Ja neuvolassahan ne sen voi tutkia ja määrätä oikeanlaisen lääkityksen sen mukaan.

Itselläni ollut valkovuotoa vaihtelevasti. Joskus "normaali määrä" joskus tuntuu kuin menkkavuoto alkaisi eli vessaan katsomaan mitä sieltä on tullut. Ja jos alkaa enemmänkin stinkata se vuoto, niin sekin kuulema voi olla oire hiivatulehduksesta.

Mimi: mä söin rautalääkettä koko raskauden ajan. Auta armias vaan millaista oli tuska viimeisellä kolmanneksella kun ei vatsa meinannut toimia kirveelläkään.. :arghh:
Eli vink vink SYÖKÄÄ paljon kuitua ja juokaa paljon nesteitä viimeisellä kolmanneksella! :porc

Oon kuullut että nestemäinen rauta ei olis ihan niin paha vatsalle, pitääköhän paikkansa?

Miun suurinta herkkua ollut aina maksamakkara, nyt pahaa tekee jo sen pötkön näkeminen kaupassa :hungover:

Kamala nälkä kokoajan.. En tiedä mitä tekisi mieli syödä kun kaikki maistuu..ei miltään! :sorry:

Hemmutar, mä ostin ison läjän hedelmiä ja pilkon niitä luonnonjogurtin sekaan, tulee samalla sitä kaivattua kalsiumia kun ei maitoa juurikaan juo.

Terkku: nestemmäisestä rautalääkkeestä en tiedä. Pitää kokeilla nyt tällä kertaa, jos näin on ;)

Mua stressaa kun ollut etovaa oloa ja tissit on ollu piukeet kun mitkä ja kaikkia muita raskausoireita. Tänään aamulla ei mitään, ei pahaa oloa ja tissit "pehmentynyt" ja ei oo enää yhtää piukeet. mieskin sano aamulla et ei oo enää yhtä räjähtämäisillään :D kosketusarat ne vielä on, mutta selkeesti lievemmin. PELOTTAA SAIRAASTI keskenmenon riski, vaikkei mitään syytä ehkä oliskaan, mut ensimmäinen raskaus ja kaikki niin uutta niin oon kokoajan ihan pelon sekaisin tuntein. toivottavasti paha olo palautuu kohta :D onko jotain mistä selviäis ettei oo keskenmeno vai pitääkö mun vaan odotella ultraan?

Toivottavasti me vielä lapsettomat saadaan ensi keväänä viettää ihan virallisesti äitienpäivää! :)
Ihanaa äitienpäivää kaikille :Heartred

Vilma-Sofia: on tää alkuvaihe aikamoista kun mikään ei ole hyvä :) kun on kipuja niin pelkää, että onko kaikki hyvin ja kun ei ole kipuja niin sitten taas pelkää pienokaisen puolesta :salut

Mulla ei ruokarajoutuksista ärsytä mikään muu kuin se, että medium-pihvit ja savulohet on jätettävä syömättä :arghh: Tämä tuottaa myös ongelmia raskauden salailussa, sillä syödään tosi usein anopin luona pihviä ja nimenomaan mediumina. Olen kuitenkin päättänyt aika tiukasti noudattaa suosituksia. Alkoholin jätin pois jo heti ovulaation jälkeen. Aurajuustoa olen uskaltanut syödä kuumennettuna (tein aurajuusto-kinkkupastaa).

Ruokavalioon olen nyt yrittänyt lisätä kasviksia ja hedelmiä. Kalaakin pitäisi syödä useammin, mutta sekin tuntuu jokseenkin hankalalta, kun niin moni kalalaji on kielletty. Samaten yliopiston ruokalassa on hankala syödä kalaa, kun missään ei koskaan lue, missä meressä ne kalat on kasvaneet. Onko muilla odottajilla jotain hyviä kalavinkkejä? Viime viikolla laitoin uunilohta, tällä viikolla en ole syönyt kalaa kertaakaan :sad001 raskaus-omegat olen kuitenkin aloittanut foolihapon ja d-vitamiinin lisäksi. Foolihappoa kerkesin syödä juuri tuon suositellun 3kk ajan ennen raskaaksi tuloa.

Maito onneksi maistuu vähän liiankin hyvälle nykyään, outoa, eilenki tais mennä melkein litra, mies katto monttu auki että neiti veti sitten litran maitoa :grin

Täytyy hedelmiä huomenna hakea isommasta kaupasta, kun tuo lähikauppa on niin surkea valikoimaltaan :bored:
Pitäs varmaan opetella jotain smoothie juttuja tekemään, ne vois olla hyviä? :)

Mites muilla, tottakai se on että olipa sama kumpiko on tuloillaan kunhan vaan on terve :)
Ja tietysti toivon sydämeni pohjasta että kaikilla on myöhästynyt joululahja tammikuussa kainalossa :Heartbigred
Niin.. Onko mielessä kumpaanko toivoo enemmän, tyttö vai poika.. :dummy: :dummy1:
Minulla aina ollut että olispa kiva joskus olla tyttö.. Ajatuksella enhän minä osaa pojan kanssa leikkiä :shy:
Ja ne kaikki ihanat pinkit vaatteet ym ym.. *nolo* :oops:

Ja keillä jo aikaisempia lapsia niin oletteko huomanneet millään tavalla että kumpaa odotitte, kun netissähän kaikenmaailman juttuja on noistakin aiheista :shy:

Eikä se keskenmeno ilmeisesti aina tunnu heti, joten ultra on sitten se missä selviää. Aika usein kuitenkin taitaa jossain määrin olla vuotoa kun keskenmeno tulee.
Toivotaan, että kirppu siellä masussa sinnittelee ja nää on vaan niitä vaihtelevia oireita mitä tulee :)

Jotenkin jännittää lähteä anopille syömään :) toivottavasti ei kysele mitään "milloin sinusta äiti tulisi tms", ku vielä joutuisin jonkun valheen suustani päästään :)

..lisään vielä edelliseen viestiini että tarkoitus ei todellakaan ole alkaa seuraamaan jokaista pierua ja navan viivaa ja karvaa mitä kasvaa ja alkaa ennustamaan kumpiko olis tuloillaan :D

Hyvää äitienpäivää odottajille!
Tahtoisin sanoa muutaman sanan raskausuutiset tyrmäävien ystävien puolesta. Oma raskaus on jokaiselle onnen täyttymys. Etenkin kun raskaus on toivottu ja sitä on ehkä jo vuosikausia yritetty.
Ymmärrän kuitenkin tyrmistyksen vastapuolella täysin. Meidän tarinamme on pitkä, olemme seurustelleet jo 17 vuotta. Mieheni oli kuitenkin vakuuttunut siitä, ettei koskaan tahdo lapsia. Jossain vaiheessa itselleni alkoi muodostua toisenlainen mielipide. Rakastamme toisiamme, emmekä tahtoneet tämän erottaa, mutta asia on koko elämän kokoinen, joten tilanteen jatkuessa pitkään, jouduimme muuttamaan erillemme. Jokainen raskausuutisen lähipiirissä kouraisi sydäntä. Vaikkei se ollut itseltä pois, ei sen aiheuttamaa tunnetta voinut estää. Tilanne oli sama kuin muusta syystä lapsettomuutta koskevalla. Usein kuuli "kyllä sinäkin ymmärrät kun saat omia lapsia" tai "ei tätä lapseton voi ymmärtää". Kyselyt "koskas teille tulee jälkikasvua" saivat jäätymään täysin. Päätin, etten koskaan, ikinä, milloinkaan tule kysymään kenenkään henkilökohtaisia elämänvalintoja enkä väheksy ymmärtämystä. Osa ystävyyssuhteista katkesi, kun lapselliset valitsivat lapsiperheiden seuraa. Samanlaisia tarinoita oli paljon ystäväpiirissämme, eikä tuo näkökulma nykyään ole harvinainen. Osa samassa tilassa olleista ystäväpariskunnista päätyi eroon. Me emme. Tahdoimme olla yhdessä, nyt mies odottaa tulokasta jopa innokkaammin kuin minä, joka olen vielä puulla päähän lyöty. Tärppäsihän meillä ensiyrittämällä. Vaikka tie tähän pisteeseen kestikin vuosia. Tahdon vain sanoa, että älkää pettykö, mikäli kaikki eivät osaa iloita kanssanne. Älkää myöskään jättäkö heitä. Taustalla voi olla paljon surua ja reaktio ei kerro siitä, mitä henkilö teitä kohtaan tuntee. Asia saattaa saada käpertymään niin syvälle omaan itseensä, ettei itsekään sitä hallitse. <3

Siiseliini mulla myös tollaisia röyhtäilyjä. Voisko viitata pahoinvointiin vai?

Täällä rv5+1 nyt :)

Mimi mulla myös maha löysällä :D

Hemmutar tyttöä toivon juurikin ❤

1978 ❤❤❤

Mulle ei oo sukupuolella väliä. Ihan toisarvoinen asia. Kunhan olisi vain terve. Vauvamme joka kuoli, oli tyttö. Toisaalta mietin että olisi helpompaa jos tämä uusi tulokas olisi poika. Olen kyllä myös ennemmin poikalapsien kasvattaja. Inhoan kaikkea pinkkiä prinsessa röyhelö juttuja ja hiusten laittoa :D Miehelleni taas sopisi pieni tyttö käsivarsille niin hyvin ja voisin hyvin kuvitella hänet letittämässä tarha-aamuna tytön hiuksia :D

Viime raskaudessa mulla oli aika ajoissa vahva tyttöolo. Ja tytöksihän tuo paljastuikin.

Mulle olis ihan sama kumpi tulee, kunhan tää menee loppuun asti turvallisesti ja saatais terve lapsi syliin <3

Joku tuolla kyseli voiko keskenmenoa tietää muulla kun ultralla.
Ei oikein voi, viimesin km selvis vasta 8+ viikoilla, vaikka 6+1 löi sydän varhaisultrassa. Mulla ei ollu vuotoja eikä kipuja.
Ainut mikä noissa keskenmenneissä on ollu erilaista, niin sellanen tunne ettei kaikki oo hyvin.
Nyt on ihan erilainen fiilis, mutta eipä tuokaan mitään kerro :)
Pitäis koittaa vaan välttää turhaa stressiä ja murehtimista. Vaikka vaikeeta se saattaa ollakki.

Tänään on kyllä ollu tosi lieväoireinen päivä. Paitsi edelleen rinnat arat ja välillä jomottelee ja vihloo alamahaa..

Tsiisus te neidit ja rouvat ootte ahkeria kirjoittajia! Mulla oli akku loppu puhelimesta puoli päivää ja 46 lukematonta viestiä odotti kun sain latuuseen :D

Ihanaa äitienpäivää kaikille jo oleville ja tuleville! <3

Minäkin noudatan thl:n suosituksia tarkasti. Mikään kielletyistä ei tee niin tiukkaa muutosta nykyiseen. Voin sen pihvini syödä kypsänä aivan hyvin :) Ja muutenkin syön nyt vaan raikkaita ja kylmiä syötäviä, jotka sattuvat olemaan hedelmiä, marjoja ja kasviksia pääosin.

Pahaa oloa piisaa edelleen, mutta ilouutisena sanottakoon että äitienpäivän kunniaksi vissiin, ei ole tullut rusehtavaa vuotoa tähän mennessä! Huippua! :)
Ultra siintää 11 päivän päässä! Miten maltan?
Esikoisesta mulla oli poika olo, mutta tyttö tuli. Tästä ei ole mitään selkeää oloa. Meidän äiti jossakin vaiheessa ennenkö edes esikoista vielä odotin, sanoi että siskosi tekee poikia (hänellä kaksi poikaa) ja sinä teet tyttöjä. :D Eli jos äitiä on uskominen, niin prinsessaa täällä kasvateltais. Mutta meille miehen kanssa on aivan sama kumpi tulee, kunhan on terve! Mulla ei väliä. Tuleva isosisko on jo ilmoittanut kaikelle kansalle tietämättään edes koko raskaudesta, että haluaa siskon uuteen kotiin. Talomme siis valmistuu heinäkuussa ja mukavasti saamme heti alkaa kiireellä tekemään yläkertaan lisää tilaa :D

Takaisin