La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tsemppiä Jenskuu! Taidat olla eka rakenne ultraan pääsijä, vielä pitäis viikko malttaa odottaa...

Mulla on tissien alla ollu outo kutina ja minähän oon raapinu, tänään huomasin että ihan on nahka rikki ja kipeät, rasvaus vähän helpottaa... Mut mitähän liivejä tässä enää voi käyttää, kun kaikki hiertää ja ilmankin on paha olla... :(

Kannattaa jumpata niitä lantionpohja lihaksia, tuo virtsan karkailu on viheliäinen vaiva...

Tsemppiä ultraan jenskuuu!! Itellä se on vasta kuukauden päästä, mutta sitäkin enemmän odotan sitä :)

Muuten noista mahakivuista, huslabista tuli tieto, että pissatulehus, nyt sitten antibiotit kehiin ja pitää vaan toivoa, että suurimmat kivut johtui siitä!!

Minulla ei ole siis mitään oireita... Jos ei nyt jotain ajoittaisia pieniä vihlaisuja alamahalla oteta huomioon. :wideyed: Tai ainakin musta tuntuu siltä, että ei ole. Mitä nyt todella helposti hengästyttää, kun liikkuu. Siinä taitaa olla ainoat oireeni....

Toissa aamuna herätessäni tuntui siltä, että alamahani olisi jotenkin muuttunut. En osaa oikein sanoa, ehkä kovemmaksi tai "tasaisemmaksi" .
Mutta ihan kuin olisin viikonlopun iltana eräänä tuntenut pienen potkun :)

Ensi viikolla on toinen neuvola (kolmas, jos neuvolalääkäärin vo lasketaan). Siellä kuulen sitten tulokset sokerirasituksestakin. Syyskuussa 11. päivä on meillä vasta ru, se on sitten viikolla 20+3. Sen saimme valita silloin siellä nt-ultrassa samantien.

Tervetuloa uudet mukaan! :)
Minulla jo hankittuna pinnasänky, sitteri, turvakaukalo, kasa vaatteita (myös nallepuku) ja mitä vielä!
Lähipiirissä juuri sen ikäisiä lapsia jo että nämä pääsi seuraavan käyttöön meille :) Kipuilua ei ole ollut ja onneksi teilläkin selvinnyt mahdolliset tulehdukset yms. maha ei ole kasvanut mutta alamaha tuntuu minullakin sellaiselta kovemmalta ja kohonneemmalta. Olin häissä lauantaina ja siellä juttelin yhden raskaana olevan naisen kanssa joka ihmetteli myös että ei huomaisi että olisin raskaana ellen olisi maininnut, hän oli vain viikon edellä ja maha oli hänellä ihan selkeä. Niin se vaan vaihtelee :rolleyes: Tänään pitää kertoa esimiehelle että olen raskaana kun hän palaa lomalta muutoin olisin jo aiemmin kertonutkin.... kyllä muuten nyt jännittää!! :nailbiting:

Työterveyslääkärille olen hetken päästä menossa, kun iskias on nyt riesana. Voi olla, että ei enää tämän raskauden aikana paljon töitä voi tehdä valitettavasti.

Mulla vähän sama tuon häntäluun ja si-nivelen kanssa. Töihin ei nyt tarviikaan mennä, mutta saa nähdä miten koulun penkillä pystyy istumaan. Neuvolassa ohjeistivat herkästi olemaan lääkäriin yhteydessä jos ei pysty penkillä istumaan, pehmusteet kun puuttuvat. .. Tai sitten alan kantaa omaa istuintyynyä mukana :D

Kiiamaria... Ollaanko me yks ja sama henkilö :D
Täälläkin jonossa työlääkärille juuri samaisen vaivan takia... Täällä juilii molemmin puolin issias.. *jee*

Maajo, minäkin heitin talviturkin lauantaina menemään.. Ja oli silti liian kylmää vettä! Meni siinä tovi että uskalsin kastautua.. :D

Ei olla hankittu vielä yhtään mitään tarvikkeita tai huonekaluja tai mitään. Vähän olen miettinyt, miten kaksiotamme pitäisi järjestellä, että kaikki mahtuu, mutta siinäpä se.

Ylipäätään nuo netistä löytyvät listat, jotka listaavat sen tuhat ja sata asiaa jotka pitäisi hankkia vähän kauhistuttavat... Olen yleisesti aika kulutusvastainen enkä hanki tarpeetonta, ja vähän epäilyttää, että mitä nyt ihan oikeasti tarvitaan ja mitä ei. Vaikkei tästä ei kyllä ole aiempaa kokemusta, niin kaikki listatut tarvikkeet eivät ihan takuuvarmasti voi olla täysin välttämättömiä! Kun itse olin pieni, niin asuttiin kaksiossa (joka oli vielä nykyistä asuntoamme pienempi!) vanhempien ja pikkusiskon kanssa, eikä tietääkseni ollut hoitopöytiä ja muita. Eikös ne vaipanvaihdot ja muut nyt voi tehdä joko jollain muulla pöydällä (+alustalla) tai ihan vaikka sängyllä? Samoin epäilen esim. hajulukollisen vaipparoskiksen jne. (kestoilla olen ajatellut yrittää) tai monenmoisten kylvetysvälineiden hyödyllisyyttä.

Mutta kuten sanottu, niin enpä tiedä asiasta käytännössä mitään. Mitä te joilla on jo kokemusta pitäisitte tärkeimpinä hankintoina? Mitä kannattaa ehdottomasti hankkia etukäteen, ja mitä voisi jättää myöhemmin hankittaviksi harkinnan mukaan?

Hoitopöytä on kuulemma aivan turha, enkä itsekään sitä aio hankkia, ostan vain alustan jonka laitan pyykinpesukoneen päälle wc/kylpyhuoneeseen, siinä sivussa saa pyllynkin pestyä helposti. Asun itse myös kaksiossa ja tilaa säästääkseni en halua mitään turhuuksia vaan juuri ne mitä tarvitaankin :)
Eikä tuo vauvanhoito mitään ydinfysiikkaa ole!
Kannattaa katsoa tuolta joulukuun lasketuista sinne on perustettu sellainen ryhmäkeskustelu niille ketkä odottavat esikoista ja miettivät aivan samaa että mikä on turhaa ja mitä tarpeellista hankkia! :)
Ps. Iskiashermo ollut alusta asti vaivana, osteopaatilla käynti auttaa, suosittelen!

Kylpyammettakaan ei tarvi, vauvan voi hyvin pestä suihkussa ;) Ja tosiaan hoitoalustan voi tosiaa laittaa mihin vaan, jossa sit vaihtaa vaipat yms. On olemassa myös taitettavia kylpyammeita, jos ammeen haluaa, mutta tilaa on vähän. Ihan tavallinenkin roskis käy hyvin vaipoille, mutta muovisessa roskiksessa on se vika että kakan haju pinttyy todella helposti. Melkein kannaattaki ottaa sinkkiämpäri tms. kannella varustettuna. Tuttipulloja ei tarvi olla montaa, jos niitä ylipäätään tarvii. Minusta kaksi pulloa riittää hyvin, kun vaan käsin jaksaa niitä tiskata. Tuttipulloakin hankkiessa voi katsoa vähän pidemmälle ja ostaa sellasen muunettavan mallin, joka lapsen kasvaessa muuntuu nokkamukiksi :) Vauvan hoitotarvikkeille riittää pieni laatikko/kori ja kaikkea tarvikkeista ei kannata etukäteen ostaa esim. rasvat ja sinkkivoide vaan sitte tarpeen mukaan, sama koskee esim. niistäjiä ja suolatippoja ja kuplatoneja jne. Valmiiksi hankkisin lähinnä talkin ja vanulaput silmien puhdistukseen. Monet sitteritkin saa taitettua kasaan. Koliikkikeinua ei kannata ostaa edes käytettynä vain varmuuden vuoks, vaan vasta sitte jos sitä oikeasti tarvii. Alkuun vauva mahtuu äp-laatikkoon, joten heti ei valmiina tarvi pinnasänkyäkään olla, ja voihan se olla ettei sitä tarvita muutenkaan jos vauva nukkuuki perhepedissä ja siirtyy siitä suoraan tavalliseen laidalliseen sänkyyn :grin Oma lipasto tms. vaatteille, jos ei vaatehuonetta ole/siellä ei ole tilaa.

Mulla oli\on hoitopöytänä vanha pieni keittiön pöytä, hommasin korilaatikon tavaroille pöydän alle, hyvin toimii. Pyykkikone toimii myös hyvänä pöytänä, jos tilanpuute. Joku pöytä korkeus säästää kuitenkin pitemmän päälle selkää, kun saa seisoa suorassa.
Tavallinen pikkuroskis riittää, tyhjentää vaan riittävän usein. Ja tuo kylpy juttu, ei ole ollut kuin punkka, lelu ja pesuaine, hyvin pärjää :)

Meillä oli hoitopöytä mut vaipan vaihoin siinä ehkä 3-5 kertaa :D et ennemän sohvalle alusta ja siinä :) hoitopöytä oli hyvä tavaroitten säilytys paikka :)

Me hankittiin hoitopöytä. Tarvittiin muutenki säilytystilaa ja tossa on kolme laatikkoa. Sit ku tääkää vauva ei enää sitä tarvi, siitä saa sen "pöytäosan" irrotettua ja jää lipasto. Mulla vähä huono selkäki nii halusin sopivan korkusen, kyllä siinä tuliki aikaa vietettyä :D Siinä oli kätevästi saatavilla kaikki, vaipat, vaatteet, rasvat, pumpulit ymym. Kannattaa suojata sohvat/matot hyvin jos niissä vaihtaa, aika yleisiä noi "pissavahingot" vauvoilla :D

Meillä hankittiin kaksioon esikolle semmonen kokoon helposti menevä hoitopöytä/vaipanvaihtoalusta ja säilytettiin sitä aina vessassa suihkun alla. Laitettiin se aina siks aika kasaan seinää vasten kun kävi suihkussa. Toimi meillä erittäin hyvin, kun itse halusin vaipan vaihtaa vessassa pyllypesua ajatellen ja korkeus oli hyvä selälle. Siinä oli sivussa pieni lokero vaipoille ja sinkkivoiteelle (ja vaipparoskisrullalle). Vaipparoskista varsinaista ei ollut (ei ole vieläkään) vaan roskispussi roikku siinä vaipanvaihto"pöydässä" (ja nyt altaan viereisessä naulakossa). Talkkia ei ikinä tarvittu (kotona kaksi avaamatonta purkkia) mutta sinkkivoide toimi hyvin. Myös moni muu härpäke jäi käyttämättä tai käytettiin varsin vähän.

Ehkä sänky, sitteri, leikkimatto, vaunut ja tuo taitettava vaipanvaihtopöytä oli meillä erittäin paljon käytössä. Pienemmistä asioista hirvee kasa harsoja, kertsi liivinsuojat (kestoista jäi karvat rikkoontuneisiin nänneihini), sinkkivoide, tuttipullot, silikoniset nännisuojat (silloinkun ei kestänyt ilman antaa imuttaa) ja meledan tissirasva oli meillä must. Mut kaikki noi on makuasioita ja kannattaa hankkia vasta kun tarvetta ilmenee (joku taisi mainita saman jo aiemmin).

Lipaston hankin vauvan vaatteille ja muille tarvikkeille :)
Hyvä tietää noista suojista ja muista imetykseen liittyvistä asioista,pitää niitä hankkia etukäteen kuten myös nuo rasvat yms. :) Onko muita sellasia "huolto välineitä" äitiä ajatellen mitä kannattaisi hankkia? Esikoinen kyseessä joten ei ole kokemusta synnytyksen jälkeisestä elämästä tai imetyksestä niin olisi kiva tietää että mitä varaan itselleni ettei itku sitten itteltä kotona pääse, varmaan särkylääkettä? siteitä? :D

19+0 poksista poks!

Jensku, täällä ru viikon päästä, mut varhaisrakenneultra jo käytynä muutama vko taaksepäin niin ei jännitä hirveästi :)

Tärkeistä hankinnoista.. varmaan vaikea listailla kun toiselle elintärkeä juttu on toiselle turhake. Esim. minä en voisi olla ilman hoitopöytää, jonka monet kokee turhakkeeksi. Se hankittiin siitä syystä että sen laatikoihin saa vauvan vaatteet, ja sohvalla/sängyllä en ala vaihtaa vaippaa ihan jo ergonomiankin takia (meillä ei ole mahdollista hyödyntää pesukonetta hoitotasona). Tai mahdollisten ylläripissojen takia. Mutta jokainen punnitsee itse mikä on tarpeellista ja mikä ei :)

Takaisin