La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli napakoru mutta otin sen jo ennen ekaa ultraa pois eli tosi varhaisessa vaiheessa. Olin jo pitkään aikonut sen muutoinkin ottaa pois ku koin että olen jo turhan vanha napakorun käyttäjä ;D Mut raskauden myötä ei tarvinut enää miettiä et otanko vaiko en :)

Me ei hankita hoitopöytää lainkaan kun olisi täysin turha meidän tarpeisiin. Kodinhoitohuoneessa missä vauvan peppu tullaan aina pesemään on niin paljon pöytätilaa+pesukoneen päällinen että siihen vain hankin sen alustan.
Näinhän nämä menee että toisen kodissa jotain tarvitaan ehdottomasti ja toisaalla taas tilat suo toisen ratkaisun. Vauvan tarpeet on myös yksilölliset tietysti. Toinen on tarvinut ehdottomasti jotain ja toinen taas kokenut täysin turhana.
Ajateltiin ostaa tuo babybjörnin sitteri vaikka tiedän ettei kaikki vauvat viihdy sitterissä lainkaan. Enimmäkseen taitavat tykätä joten sillä riskillä ostan sen :)

Hölmöjä kysymyksiä taas, minkä ikäsenä voi alkaa sitteria käyttämään? :)

Ja toimiiko muilla se sininen vau.fi sovellus... Täällä jumii jo öö....neljättä päivää :(

Hemmutar meillä esikoisen kohalla käytettiin sitteriä syntymästä asti ( vain ja ainoastaan makuu asennossa) ja sit istuma asentoon ku pää ja lihakset on hyvin kehittyny eli kun istuttamaan saa ruveta. Sininen?

Mulla oli napakoru jonka vaihdoin vkolla 17 raskausajan koruun. Ilmeisesti olin sille muoville allerginen, koska napa kipeytyi ja punotti. Otin pois kokonaan ja hoitelin bepanthenilla. Saa mennä vaikka umpeen..ei oo väliä :D

Ihanaa! Onnea poikauutisista!! :Heartblue Mua niin jännittää tuleva perjantai ja ru... en malttais odottaa! :joyful:

Voi, tsemppiä teille sairaslomalaisille... Koittakaa lepäillä, jottei ihan vielä tarviis jäädä kokonaan töistä pois. Toki omaa kroppaa pitää tässä vaiheessa kuunnella :)

Pilkoin tuossa neidille kesäkurpitsaa pakastimeen (hänen lemppari-ruokansa on lihakeitto jossa paljon kesäkurpitsaa) ja hoksasin, että jos ensi kesä on yhtä pitkään kylmä, niin meillä on sit jo kaksi lihakeiton syöjää ennen uutta satoa. Pitänee siis laittaa pari kiloa ylimääräistä, ettei lopu kesken kuten tänä keväänä kävi :-D

Ja kaikille sairaslomalaisille lohduksi, kun se määräys koko loppuraskauden kestävästä sairaslomasta tulee, se helpotti ainakin itsellä siihen asennoitumista. Oli helpompi luoda rutiinit kotipäivälle, kun tietää, että sitä ei tarvitse enää muuttaa työrutiiniksi.

Mä olin esikoisesta käytännössä koko raskausajan saikulla. Eka pahoinvoinnista ja sit liitoskivuista. Yllättävän hyvin ottivat asia töissä ja kun tuomio koko loppuajasta tuli jo ennen puoliväliä, siihen oppi itsekkin suhtautumaan.

Te joilla on ongelmaa si-nivelen kanssa niin katsokaapa löytyykö googlella jumppa-/venytysohjeita vaivaan tai kyselkää pääsisittekö käymään fyssarin opissa. Mulla on nimittäin tuota vaivaa ollut vuosikausia ja meidän työfysioterapeutti neuvoi yksinkertaisen tavan helpottaa vaivaa. Vaikea sanallisesti selittää, mutta ajatus on että mennään kovahkolle alustalle selälleen, polvet koukussa. Sit laitetaan käsi sinne si-nivelen kohdille selän alle ja vuorotellen joko painetaan selkää kättä kohti tai nostetaan pois siitä käden päältä. Tuota kun tekee muutaman kierroksen niin mulla ainakin helpottaa pahimmat kipuilut ja puutumiset. Mulla tuo vaiva on sellainen ettei varsinaista parannusta ole luvassa kun aikoinani olen satuttanut itseni pahasti ja selässä ja lantiossa metallia jne ja sen lisäksi kaikkialla muualla yliliikkuvat nivelet. Tuo yhdistelmä saa tietyt lihakset ja nivelet ottamaan itseensä ihan joka päiväisestä liikkumisesta joten sen kanssa on vaan pitänyt oppia elämään. Toisaalta tämä on pieni ongelma verrattuna siihen miltä näytti onnettomuuden jälkeen eli ei pidä valittaa.

Mä olen myös saikkuillut kaksi aiempaa raskautta käytännössä kokonaan (tai no esikoisen raskaudessa rv 28 asti yritin käydä koulua, mutta vain harvoin selviydyin kouluun asti pahoinvoinnin vuoksi). Ja se on kyllä totta, että omat fiilikset helpotti paljon sitten kun tiesi ettei enää palaa töihin/kouluun ennen vauvaa. Jotenkin asennoituminen saikkuiluun muuttui. Saa nähdä miten käy tämän raskauden kanssa. Olisi kyllä hienoa selviytyä töissä vähän pidemmälle kuin viimeksi jolloin supistelut vei saikulle rv 22 alkaen.

Mulla toimii se vau.fi odotus sovellus. Sillon joku aika sitten takaperin kun se ei toiminut niin poistin koko sovelluksen ja latasin uudestaan..

Josefiina, mullaki tuli mielee kunnollisia imukykysiä siteitä ja särkylääkettä. Mullakaa ei menny synnärillä perusliivit päälle, ko oli niin turvoksissa boobsit. Kannattaa varata kaarituellisten lisäks mukavat "trikoiset" yöliiveiksi, joillain voi sänky tulvia :D Jos aikoo ja onnistuu imettään nii hetkihän siinä menee kun koko tasottuu. Vaikka musta tuntu et se muuttu koko ajan :D

Mä kanssa sain esikoisen raskaudessa jo puolivälin jälkeen lääkäriltä suosituksen miettiä että en montaa viikkoa voi jumppaohjeilla töissä oleilla. Enkä tainnut edes kahta viikkoa olla kun itse jo totesin ettei hommasta tule mitään. Loppuajan olin yhtämittaisella saikulla ja kyllä se asennoitumiseen kieltämättä vaikutti ja helpotti oloa kotona. Omaa ja vauvan hyvinvointia pitää ajatella ensin, ei työnantajaa.

Mä pyysin eilen työterveyslääkäriltä fysioterapialähetteen, myöskin selkäni takia. Selkä ollut hyvässä kunnossa pari vuotta, niin nyt se sitten rupeaa oireilemaan. Oikea jalka puutuu, ajoittain myös peppu. :confused: Mutta onneksi koskaan ei vielä mitään leikattavaa vaivaa ole ollut. *huoh* Nyt varasin sitten parikin ft-aikaa samalle fysioterapeutille, jolla olen aikoinani käynyt. Hän tietää ja tuntee vaivani.

Nyt on iskenyt jonkinlainen energiapiikki (ainakin kotielämään), että eilen kitkin ja kitkin työpäivän jälkeen pihamaalla. En ois voinut kuvitella tuossa pari kuukautta sitten työpäivän jälkeen tekeväni moista.
Oisin voinut lähteä katsomaan mahdollisia yhdistelmävaunujakin eilen, mutta mieheni ei jaksanut - en minäkään sitten mennyt. Saisimme vaunut pilkkahintaan tuttavaltamme, jos vain kelpuutamme ne. Ovat olleet yhdellä lapsukaisella.

Pesänrakennusviettiä ei ole vielä kehittynyt. Ajatuksissa pyörii kuitenkin. Hommaammeko hoitopöydän vai riittääkö hoitoalusta esim. pesukoneen päälle. Myös hieman huonejärjestelyitä olemme miettineet - mieheni ehkä jopa enemmän tehnytkin niiden eteen jotain :rolleyes:

Mutta nyt töihin.... Aurinkoista päivää kaikille!

Oi, tänään neuvola, pääsee sydänäänet taas kuulemaan :)
Eilen rupesi ihan kunnolla tuntumaan pikkuisen jumppa.. Samoin tänä aamuna kun aivastin kovasti ja niistin nokkaani ja menin takaisin selälleni nukkumaan :)

Mietin tossa että onko kukaan neuvolassa yrittänyt puhelimella äänittää sydänääniä?
Mies kun niitä ei ole vielä päässyt kuulemaan (kiitos sen mulkvisti ultraajan sillo, heh).. Olisi kiva yllätys sillekkin illaks kun pääsee töistä :)

Syöttekö muuten jotain muutakin vitamiinia tms. Kun tuota multisun mama vitskuu, vai mikä olikaan. :D mä oon vaa vedelly niitä.. Pitäiskö mun vielä vetää jotain muutakin?

Ja tänään lensi oksu kun vetäisin vitskun, oli tosin vaan pelkkää vettä millä vetäisin napin kurkusta alas.. Rv 16+1

Ite en pysty tyhjään mahaan vetämään vitamiinia, tulee paha olo! Vedän jotain raskaus/imetys vitamiinilisää ja sit omegaa :)

Mulle taas kertakäyttöset liivinsuojat ei sopinu, ku ne tarttu ikävästi rikkinäisii nänninpäihin repien ne uudestaa hajalle. Ja mulla on sellaset noi kestosuojat, et ne ei nukkaannu eikä niis oo mitää "karvoja/langganpätkiä", mut noi onki jonkun ite tekemät (ostin ko.henkilöltä fb-kirpulta ne) ja lisäks on Ruskovillan suojia lisäimuna. Toiseksee niit kertakäyttösiä meni esikkoa odottaessa se iso paketti paris päiväs, niin noi kestosuojat säästää paljon rahaa. Mutta sekin on yksilöllistä tarviiko suojia ylipäätään. Rikkinäisiin nänneihin koin itelläni paremmaks lanoliini. Siitäkin on edullisempi versio Medelalta, kuitenki samaa tavaraa :)

Sarppppa fb-ryhmät linkit sun muut on täällä kiellettyjä, siksi Vau.fi foorumilla on salaiset ryhmät joihin pääsee aktiiviset jäsenet eli pitää olla kuukausi jäsenenä ja vähintään 30 viestiä kirjattuna ja lasketut ajat listassa nimi. Lisää tietoa löytynee yleiset kysymykset palstalta jos oikein muistan.

Takaisin