La marraskuu 2016

Aventin käsikäyttöinen on mulla ollut viimeksi. Siitä tykkään kovasti. Ollut myös Ainun käsikäyttöinen, joka oli kauhean kova ja epämiellyttävä.

Mä oon jokaisesta aikaisemmasta luovuttanut maitoa sairaalaan, koska sitä on aina tullut, kuin jostain palkintolehmästä ja semmoisten määrien pakastaminen omaan käyttöön oli turhaa, koska kokoajan tuli lisää. On siis ollut kaikista myös sairaalan iso sähköpumppu lainassa.

Täällä on ollut mielenkiintoinen keskustelu ruokavaliosta käynnissä. Omalla kohdalla olisin toivonut näin jälkikäteen katsottuna muutakin huomioimista autoimmuunisairauttani kohtaan, kuin pelkkä lääkkeiden puputtaminen. Kun sairastuin yli 20 vuotta sitten en nuorena ihmisenä edes osannut kysyä tai kyseenalaistaa lääkäreitä ja pyhää uskoa "viitearvoihin". Omalla kohdalla kaikki kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet ovat olleet näennäisesti lieviä, mutta hedelmättömyyden aiheutti kuitenkin. Mutta jos ei osaa kyseenalaista, sitä viedään kuin pässiä narussa. No, rahalla saa ja hevosella pääsee. Masussa kasvaa pieni ihmisen alku, jonka alkutaival turvattiin ostomunasoluilla, lääkärin lopultakin määräämällä kortisonilla ja omaehtoisella elimistön tulehdustilan lievittämisellä ruokavalion avulla.
Katjusha rv. 24+0

Syödään mitä halutaan ja nautitaan raskaudesta... :happy::Heartred
Ja annetaan myidenkin tehdä niin.
Mielipiteitä ja tapoja ja tottumuksia on niiiiiiin paljon!

Mut yks kysymys tuli kyllä eilen mieleen kun kaupan vauvabtarvikeosastolla hypistelin, et...mitähän vaippoja sitä sitten oikein ostaisi???
Mitkä on oikeesti hyviä??
Ja mitä ette suosittele??
Itellä edellisestä vauvasta on jo yli 14 vuotta, niin on varmaan muuttunu kaikki??
Muumeja oon miettiny, kun on kotimaisia, mut...??

-m-

Moona78, mulla ei oo muista kun muumivaipoista kunnon kokemusta, mutta niitä voin suositella. Ne muutamat näytepakkaukset mitä on saanut pampersia ja liberoa niin se haju on järkyttävä :eek: kun taas muumi vaippoihin ei oo lisätty mitään ylimääräistä. En oo vielä varma tuleeko kerttikset vai kestot käyttöön mutta jos kerttikset niin toivon että muumit sopii vauvalle. Sitä on vähä vaikea etukäteen sanoa mikä on just omalla vauvalle sopiva vaippa :)

Mun muistikuva vaipoista on noin 5-6v sitten ja silloin mun mielestä muumivaipat oli "tönkköjä" ja paksuja. Pampers ja libero saa pisteet. Potalle opettelu vaiheessa meillä oli myös välillä kestovaippoja käytössä. Liikkuvaisella eli konttaamaan ja kävelemään kun alkoi niin aloin käyttää housuvaippoja ja yöllä teippi. Samat kuviot lienee nytkin tiedossa. En mie muista et mitkää vaipat olis haissu itsessään mitenkään miltään.

Heippa kaikki :Heartred

Oon sivusta seurannut teidän juttuja nyt niin pitkään, että ajattelin olevan jo rehtiä osallistua itsekin keskusteluun :rolleyes: ja on ollut niin paljon asiaakin (eli olen kommentoinut teille päässäni ja nyt kyllästyin kun en yllätys yllätys saa vastauksia :grin). Ensimmäinen lapsi meillä tulossa, la 11.11, pieni poika myllää ja potkuttaa mahassa hurjan vilkkaasti :p kaveri voi mainiosti ja kerää massaa, minua seurataan vähän normaalia tarkemmin kun on kilpparin vajaatoimintaa ja muuta peruslääkitystä ja nyt sitten istukka vähän turhan lähellä kohdunsuuta. Mutta sokeriseurannasta sain vihdoin onnittelut ja luvan jättää homman huomiota, ongelmana ollut liian matalat arvot ja hankaluudet saada sokerit pysymään riittävän korkeella ees sen tunnin ruokailusta :shifty: nyt kuitenkin ne on alkaneet pysyä ja just oltiin kokokontrollissa ja potrasti poika kasvanut näistä huolimatta!

Osallistun enemmän kunhan tutustun foorumiin tarkemmin, tämä oli vaan tällainen terve teille huudahdus :) ai niin ja sen olen yrittänyt välittää jollain ajatuksenvoimalla teidän keskusteluun, että kilppariasioista keskustellessa tulee muistaa, että arvot toimivat eri päin: vajaatoiminnassa TSH on korkea, T4v matala ja toisinpäin. Eli kun täällä jollakulla oli TSH alle 1 ja T4v:kin matala, ongelma voi pahentua lääkettä lisäämällä omin päin, kun TSH viittaa enemmän liikatoimintaan ja T4v taas vajaatoimintaan. Tällainen ristiriita on erikoislääkärin hommaa sillä ei kai ole mitenkään tyypillistä että menevät ristiin, pieni huomio vaan noiden tulosten tulkinnan avuksi :)

Libero on teippivaipoista ollut meillä kahdella ekalla käytössä, sitten kun on siirrytty housuvaippoihin päivällä niin on ollut muumivaipat (yöllä ne Liberon teipit). Muumien housuvaipat on kyllä vähän sellaisia reilumman kokoisia jos vertaa esim Liberon housuvaippoihin mutta silti mun mielestä sopivat hyvin meidän hoikkeliinillekin. Muumivaippojen teippivaipat on myös mun mielestä sellaisia tönkköjä mutta aion niitä nyt kyllä taas ainakin kokeilla alkuun. Moni kehuu niitä Lidlin vaippoja (en muista merkkiä) ja joskus niitäkin on meillä on ollut teippiversiona yövaippana.

Tää on ihan ohi aiheiden, mutta, onko teidän helppo käyttää rahaa omaan kauneuteen & hyvinvointiin?
Mä olen ollu siinä suhteessa aina aivan liian nuuka. Hoidan ihoa yms mutta en kalliilla tuotteilla enkä käy missään kosmetologilla. Parturissa 1-2x vuodessa. Kulmat & ripset kestovärjäytän (+muotoilu) ehkä 3-4 x vuodessa. Kulmia siistin itse mutta parempi aina kun toinen/ammattilainen tekee ja kun en juurikaan meikkaa etenkään kesällä niin johan kirkastaa kasvoja ja mieltä nuo kuntoon laitetut kulmat ja ripset. Tänään siis piiiitkästä aikaa menen ne laitattamaan. Hierojalla pitäisi käydä ja jalkahoidossa ja ja, mutta miten se on niin vaikeaa antaa itselleen semmoista luxusta...?

Ja ehkä tohon hyvinvointiin kuuluis myös ulkona syömässä käyminen ja ystävien tapaaminen. Ei toteudu :/ ehkä 1-2x vuodessa vain.

Mun on ainakin vaikea tai oikeastaan mahdoton laittaa rahaa itseni hemmottelua, kun rahat on niin tiukassa aina. Hierojalla olen käynyt viimeksi muutama vuosi sitten jollakin lahjakortilla, kosmetologilla kerran elämäni aikana, hiuksiani lyhentää naapurin kampaaja kerran vuodessa. Ennen värjäsin itse, nyt en ole hetkeen enää värjännyt.
Nykyään saattaa mennä kosmetiikkaan muutama euro enemmän kuin ennen, sillä allergisoitumisen takia olen siirtynyt enemmän luonnon kosmetiikkaan. Ennen käytin vain markettikamaa.
Itse lakkailen ja viilailen kynsiä silloin tällöin, miekkaan päivittäin, välillä teen kasvonaamioita. Tykkään tehdä lettikampauksia... Mutta siis kauneudenhoitoni on kyllä täysin omissa käsissäni... En tiedä paljonko pitäisi ylimääräistä rahaa jäädä, jotta osaisin siitä siivun repäistä itseäni varten!

Meillä on kaikki lapset käyttäneet Liberon vaippoja,välillä olen testannut pampersia yms,mutta havainnut Liberot parhaimmaksi. Housuvaipat käyttöön,kun lapsi opetellut kävelemään ja varaa sen verran jaloilleen,että helppo vaihtaa housuvaippaan. Kokemusta pian jo 6 vuotta vaipoista ja vaipan vaihdosta :)
Omaan kauneudenhoitoon en juuri käytä rahaa. Kerran 1 1/2 vuoteen parturissa käynyt. Ongelma ei ole niinkään raha vaan aika. Koko ajan on joku lapsista ollut niin pieni,ettei pitkäksi aikaa voi hoitoon jättää ja neljää ei kerralla hirviä kenellekään jäättää kauaksi aikaa. Niin vähän ovat hoidossa olleet,että en oikein luota että heidän kaikkien kanssa kukaan pärjää. Paitsi syöttämällä sillä aikaa täyteen keksiä,jätskiä,mehuja yms ja istuttamalla pelikoneen tai tabletin ääreen. Se ärsyttää minua niin paljon,jos vaikka puoli tuntia on isommat lapset mummolassa niin sillä aikaa on syötetty kaikki mahdollinen herkku ja vain pelattu. Kotona vain viikonloppuna ruoan jälkeen jätskiä tai jotain syödään,mutta ei muuten. Keksiä ja karkkia ostetaan ehkä 2x vuodessa ja pelikoneita ei oo eikä tuu,niin voitte kuvitella lopputuloksen. Kotiruoka ei sinä päivänä kelpaa ja loppu päivän ovat tosi huonolla tuulella. Omasta hemmottelusta ei paljon iloa jäisi jos loppu päivä menee sitten lapsia komentaessa :\ vaikka joka kerta ystävällisesti koittaa sanoa,että ei mitään herkkuja,kun kotona odottaa ruoka,niin ei :( anteeksi taas purkautuminen.

Omalta osalta en näe kovinkaan suurta tarvetta ulkoistaa esim. mitään kauneudenhoidollisia juttuja. Joskus harvoin saatan käydä kosmetologilla, jos löydän sopivan luonnonkosmetiikkaa käyttävän kosmetologin ja palvelun hinta on kohdallaan. Hiukset leikkautan 2-3krt/ vuosi, lähinnä latvojen tasausta.
Herkempi olen käyttämään rahaa hyvinvointipalveluihin, kuten erilaisiin hierontoihin. Varsinkin shiatsuhieronta on sellainen heikko kohta, onneksi siellä käyminen on arjen keskellä sopivan vaivalloista niin ei tule ihan jatkuvasti rampattua. Nyt loppuraskauteen ajattelin kyllä satsata ihan sarjakortin verran.

Muuten kyllä käydään jonkin verran ulkona syömässä, kahviloissa, leffassa, kulttuuritapahtumissa, liikuntapaikoissa, matkustellaan jne. mistä saa sitten varsinkin henkistä hyvinvointia ladattua. Toki vakioharrastukset sitten siihen vielä lisäksi.

Tähän ikään asti kun ollaan lapsettomana pariskuntana eletty niin on ollut tosi luonnollista käyttää rahaa em. asioihin ja meihin itseemme. Toisaalta en usko yhden lapsen vielä keikuttavan venettä ihan äärimmäisen radikaalisti tämän suhteen. Toki lapsen tarpeet etusijalla, mutta eiköhän peruskuvio kuitenkin säilyne suht ennallaan. Samat ihmiset, mielenkiintoineen ja tarpeineen, me varmasti ollaan vielä lapsen tulon jälkeenkin.

Jos ei olisi rahasta kiinni niin ihana olisi käydä säännöllisesti mm hierojalla. Muuten mä olen aika epänaisellinen eli esim kunnolla meikkaan vaan jos on juhlat tai mennään kavereiden kanssa ulos syömään (tapahtuu ehkä kerran vuodessa...) tms. Kynnet haluan pitää käytännön syistä jo lyhyenä enkä todellakaan mitään tekoripsiä osaisi itselleni kuvitella. Kampaajalla käyn ehkä pari kertaa vuodessa, siellä voisin rahan salliessa käydä useamminkin. Mutta kun on useamman vuoden ollut kotona ja nytkin olen vain osa-aikaisesti töissä niin ei sitä rahaa tuhottomia määriä ole ja kyllä tuollainen kauneudenhoito ja omasta hyvinvoinnista karsiminen on luonnollista mulle. Tosin käydään kyllä koko perheen voimin ulkona syömässä silloin tällöin ja matkusteluun ollaan käytetty rahaa reilummin eli mihin sitä kukakin sitten mieluiten ne rahansa käyttää...

Plääh miten ihmeessä mun kilppariarvot voi tasaantua jos annosten nostaminen vain pahentaa toista arvoa :(

Hierojalla kävin nyt kesän aikana kolme kertaa (jalka- sekä päähieronnassa) jotka mies minulle kustansi. Meikannut en ole varmaan puoleen vuoteen enkä hiuksiakaan värjännyt kuin kerran vuoden alussa viimeksi. Pukeudun tosi huolimattomasti lähinnä rääsyihin ja väljiin vaatteisiin. Tukkaa en ole kammannut nyt kahteen päivään. Että tämmöistä :D

Rv 23+5

Mun hiukset kaipaa just nyt niin kovasti kampaajan hellän lujaa otetta! Tää ilmankosteus on jotain kammottavaa! Kulmakarvatkin tuntuu kihartuvan kosteuden takia.

Mulla on ohuet ja lasimaiset suomalaiset perushiukset. Hiuksia on kyllä paljon, mutta ovat ohuita. Nyt olen kasvatellut takaisin pitkäksi ihan poikatukan jälkeen. Mun hiukset kasvaa nopeasti, mutta epätasaisesti. Väriä tämä pää kaipaisi myös kovin.

Kyllä olen tykännyt itseeenikin panostaa nyt raskauden aikana, tulee itsellekin hyvä ja freesi olo :)

Kosmetologilla käyn kerran kuussa. Paljosta olen myös luopunut kun tulin raskaaksi (rakennekynnet, ripsienpidennykset, kuukausittaiset hiustenvärjäykset) :D Kulmat kerran värjäsin itse ja kynnet uskallan tässä vaiheessa välillä jopa lakata :D Aluksi olin super varovainen kaikkien kemikaalien suhteen..

Hierojalla olisi tarkoitus vielä käydä raskauden aikanakin..
Hiukset olen uskaltanut värjäyttää (juuret) kerran nyt raskauden aikana.
Kynnet on kasvaneet onneksi niin hyvin hormoneiden ansiosta ettei rakennekynsiäkään tällä hetkellä tarvitse ja hiukset on paremmat kuin mitä ikinä :D

Sen olen huomannut, että ulkona syöminen on vähentynyt, koska ei ole jaksmista kamalasti lähteä minnekään iltaisin ja ystävienkin kanssa tullut nähtyä vähemmän tuon väsymyksen ja migreenin vuoksi.. :/

Mä olen yrittänyt sen kaksi / kolme kertaa vuodessa parturissa käydä. Nyt tein päätöksen etten nyt värjää hiuksia kun sain tietää että olen raskaana .. kynsiä yritän lakata pari kertaa kuussa ja meikkaan ihan market meikeillä melkein päivittäin. Kulmia sais kyllä nyppiä , se aina jää. Ja mies hieroo.

Mutta mitään maksullisia kulmien nyppimistä / värjäystä, ripsiä, kynsiä, hierontaa ym en harrasta.

Joskus jalkahoitoja ihan oliiviöljyllä ja merisuolalla kotona.

Nyt uusin innostus on toi puhdas konjac -sieni millä pesen kasvot suihkussa käydessä ja lumenen puhdistus öljy. Ihana yhdistelmä ! Emotionin myyjä osasi suositella ja olen kyllä ihan koukussa.

Lakritsi 22+0

Mulla oli Aventin käsikäyttöinen rintapumppu kanssa ja se oli mielestäni oikein hyvä. Vaipoista suosin pampersia, kokeilin muitakin, mutta noi pampersit vaan istui ja piti parhaiten. Nyt aattelin, et vois kokeilla Lidlin omia, kun nykyään lähinnä vaan Lidlissä käydään. Kestoilun ajattelin aloittaa vauvan siirtyessä kiinteisiin ruokiin, kun kakan koostumuskin muuttuu kiinteämmäksi ja helpompi pestä pois. Aattelin siis tossa kohdin päästää itteni helpommalla.

Mä olen sellanen naturelli elli, meikkaan lähinnä hiukan jos jotkut juhlat, näin kesällä "meikiksi" riittää ulkoa saatu rusketus (rusketun helposti ja koko naama täynnä pisamia), talvisin jos käyn töissä niin usein laitan jonkun bb-voiteen, ehkä hipaisu poskipunaa ja sävytetty huulirasva. En jotenkin jaksa sitä meikkien putsailua, niin tälleen meikittä usein riittää ihan vesipesu ja vähintään jokatoinen päivä saunan yhteydessä jollain miedolla puhdistusaineella pesu. Naaman ihon kunto on tällä tyylillä oikein hyvä. Hiuksia värjäilin ennen enempi, nyt en ole aikoihin värjännyt ja en taida aikoihin värjätäkään, olen todennut näin lähes 25 vuoden värjäilyjen jälkeen, et tää oma väri sopii parhaiten (suklaanruskea). Kampaajalla en käy juuri koskaan. Muutaman kerran kyllästynyt omaan kuontaloon ja käynyt ottamassa jotain raitoja ja leikkaamassa reippaasti lyhyemmäksi, mut koskaan en ole tykännyt lopputuloksesta, joten todennut et pidetään tää sama vanha, joskus äitini tai itse leikkaan latvoja hiukan. Mulla tukka aina ponnarilla, joten eipä toi harjaaminenkaan aina ole välttämättömyys, sormin saa suittua hiukset tarpeeksi siitisti ponnarille. Kynnet pidän lyhyinä enkä juurikaan niitä lakkaile. Joskus miettinyt, että pitäiskö sitä jotenkin satsata enemmän omaan ulkonäköönsä (kun kaikki muutkin), mutta sitten todennut, et se ei vaan ole tärkeää mulle, mieluummin käytän ne rahat vaikka johonkin yhdessä tekemiseen siipan tai perheen kanssa tai ostan kissalle yli 100e:n kiipeilypuun. :grin Ja tää siis ei ole kritiikiksi kellekään, joka tykkää enempi satsata itseensä eikä se tietenkään sulje sitä pois, etteikö silti satsaisi myös muihin juttuihin. Mulle vaan oma ulkonäkö ei ole kovin tärkeä ja etenkin näin iän myötä itsensä hyväksyminen tän näköisenä on aina vaan helpompaa ja helpompaa ja tuntuu, ettei ole meikeillä enää pakko yrittää piilottaa tai parannella mitään.

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Anteeksi nyt jo etukäteen , mut haluun vähän päästellä höyryjä!
Kuulkaa ,mulla meni hermot neuvolaan.. joo kyllä. En edes tahdo mennä sinne enää.

Varasin ajan yksityiseen äitiysneuvolaan ja aloitetaan siellä kohdunkaulan seuranta.

Mun oma neuvola täti on sairaslomalla , sen sijainen on sairaslomalla ja kolmannelle kenet mut siirrettiin on kiirettä. Tekee monen ihmisen työt. Eikä siinä mitään , voisi sitten suoraan sano että ei aikaa / resursseja ym. Päivystys ym ohjeistus on että raskaudenaikainen seuranta on neuvolassa , siksi olen yrittänyt saada sinne aikoja. En yritä enää.

Muutenkin ihmetyttää kun ei hemoglobiini arvoja ole otettu ym. Tänään sain tosin lähetteen sokerirasitukseen. Että kai ne jotain sentään seuraa.

Mulle kyllä sanottiin että vaikka kiirettä saa laittaa viestiä , he vastaa kyllä kun aikaa.. no oon mä vissiin kolme viestiä laittanu tässä kuukauden aikana ja yhtään vastausta en ole saanut. Neuvolasta vielä asiat ihmaistiin niin et turha tulla tänne kiukuttelemaan.

Tilanne siis se että tullut kipeitä supistuksia ja töissä olo haastavaa ja joutunut käymään päivystävällä,jotka ohjanneet tosiaan neuvola lääkärille. ( mitä siis aikoja ei ole.. sellaisia ylimääräistä neuvola lääkäri aikoja.. mistäs tämän olisin voinut tietää ? Toimin kuten neuvottiin )

Oli kyllä niin epäammatillinen kohtaaminen se tämän aamuinen että huh. Onneksi hän muisti mainita että jää tänään lomalle ja ei ole aikaa hoitaa mun asioita.
Mukavaa lomaa vaan. Voi kun oma neuvolatätini palaisi !!

Mun tekis mieli käydä kampaajalla,mut ku ei ole rahaa.. sit ku kerran sitä rahaa on,ni sille löytyy monta muuta järkevämpää kohdetta. Jotain tälle pehkolle pitäis kyl tehdä,luonnonkihara joka oikei innostu kihartumaa viel vähä lisää tän raskauden myötä..

Ja mitä toho kilpparin vajaatoimintaan tulee,mun tsh arvon PITÄÄ olla reilusti alle 1 (rajat 0,4-4,0) jotta pysyn kiinni tässä elämän syrjässä.. sen huomas taas viime syksynä et ku arvot oli lääkärin mielestä tosi hyvät(tsh jotain 1,2) ni mun oma olo oli jotain ihan järkyttävää.. sain puhuttua et koitetaa annosnostoo ja ku tsh palas takas ruotuu (n.0,8 ) ni jo oli tää tyttö ku uudesti syntyny taas.. ja raskausaikana ku noita kilppareita tutkitaa ainenki täällä vähintää 3kertaa tän 9kk aikana,ni tähä mennessä mun arvot on iha priimaa.. oon sen oppinu et omasta olosta sen tietää koska on lääkitys oikeella tasolla.. :)

Mun kampaamokäynnit loppui siihen kun muutin 16-vuotiaana pois kotoa ja tajusin miten kallista kampaajalla käyminen on. Mulla on tosi pitkä, paksu ja kihara tukka joten tän värjäys ja leikkaus kampaamossa maksaa ihan hitosti. Nyt raskauden aikana en oo värjännyt tukkaa ollenkaan ja normaalisti värjään n. 2kk välein ihan vaan kotona kaupan väreillä. Kulmat nypin ja värjään itse ja mulla on vahvat kynnet joita tykkään pitää suht pitkinä ja lakattuina. Meikkiä käytän jos meen käymään jossain ostarin kauppoja kauempana. Mä en vaan osaa kaivata mitään kosmetologi tms. palveluja, mä oon tyytyväinen näin ja tuntuis rahan tuhlaamiselta laittaa niin isoja summia omaan ulkonäköön. Toki mun mielipide saattais olla hyvinkin erilainen jos rahaa olis reilummin käytössä :D

Takaisin