La marraskuu 2016

Täällä itsensä hemmottelu on kyllä jäänyt aivan minimiin. Rahaakaan ei toki liiemmin nyt oo ollu kun kotiätinä oon ollu jokusen vuoden. Töissä ollessa itseni hemmottelu koostui enimmäkseen sisustukseen liittyvistä asioita sekä pienistä lomamatkoista. Kampaajalla käyn max kerran vuoteen, jos silloinkaan. Viimeksi itse leikkasin kuivat latvat itse, kun ne rupesi ottamaan ärsyttämään sen verran eikä kampaajalle ollut aikaa mennä eikä kyllä tehnyt mieli sellaista summaa maksaa latvojen leikkuusta. Arvelin, että jos ennen pienokaisen kastajaisia kävisi sitten vihdoin oikeella kampaajalla ja jos vaikka värjäisikin sitten =) Esitin jo miehelleni toiveen, että joululahjaksi antaisi lahjakortin/rahaa kampaajaa varten.

Meikkiä käytän ainoastaan juhliin mennessä, kun ei saa aikaiseksi muulloin meikata, enimääkseen tympäsee se että ne pitää sitten muistaa pestä poiskin =D Hiukset nykyään olleet lähes aina ponkkarilla, etenkin sen jälkeen kun nuorimmainen syntyi. Alussa kun aina tyttö meinasi niitä kiskoa ja nykyään oon niin tottunut että hiukset eivät ole jokapaikassa tiellä =)

Auringonkukka rv 23+6

Ite tällä hetkellä nautin kyllä raskaudesta, jotenkin niin onnellinen olo. Ja kun ei ole kipuja, juurikaan, maha vaan kasvaa :grin toivottavasti tän 4,5 viikkoa pysyykin vielä kivuttomana, koska sen verran meikäläisellä töitä jäljellä (aatelkaa, vasta mietin että 17 viikkoa töitä ja enää vaan 4 ja puoli!!). Töiden jälkeen saa kasvukivut ym tulla, kun on aikaa maata kotona sit niitä potemassa. Odotan niin innolla, että pääsen lomailemaan ja sit lomailun jälkeen mammalomailemaan :p

Mä oon sen alun stresssilun jälkeen ollut nyt vähän vapautuneempi ja rauhallisempi. Silti se pelko on alitajunnassa - viime lauantaina en tuntenut liikkeitä ollenkaan ja miehen kanssa kaivettiin hädissämme doppleri esille. Kaikki tuollainen säikäyttää. Mutta mä tiedän että nämä pelot ovat normaaleja, sillä onhan tämä lapsi esikoinen. Kaikki on niin uutta eikä mihinkään osaa varautua. Kunhan viikkoja pärähtää 30 niin luulen että sitten voi vielä enemmän rauhoittua odottamaan tulevaa synnytystä. Vielä en siitä panikoi :)

Rv 23+6

Täällä foorumin jutuissa on vähän vaikee kestää mukana jos haluu perhettäkii huomioida :grin Ei oo kerenny oikee kommentoimaan vaikka sairaslomalla oon ollu...

Babynesteistä, meillä baynest hankintalistalla. Esikoisella ei ollu ku en raaskinu ostaa, oli niin paljon muutakii hankittavaa sillon kun eka lapsi. Esikoinen oli levoton nukkuja niin babynest ois varmaan siihenkii auttanu. Pitkäänhän siihen ei mahu, mut varmasti tuo vauvalle turvallisuuden tunnetta kun ei niin avarassa sängyssä nuku. Meilläkii luultavasti nukkuu usein vieressä niin siinäkii hyvä kun on turvallinen, vaikka perhepedissä on esikoisenkii kanssa nukuttu eikä oo tarvinnu pelätä et pyörähdän päälle.

Rintapumppu meillä on, Aventin käsikäyttöinen kun ei tarvetta niin usein pumpata. Saa kiinni aventin pulloihin ja siihen on sellasia pieniä kippoja myynnissä jonka saa kiinni pumppuun ja missä voi pakastaa maidon. Pulloa ei esikoinen huolinu mut pakastettu maito käytettiin siinä kohtaa kun kiinteät aloitettiin, ruokaa jäähdytin kuutioilla ja jauhepuuron tein maitoon. Pumpun tarviin et saa tissit tarvittaessa tyhjennettyy :)

Vaipoista meillä Libero käytössä, suosittelen :) Pampersit kemikaaleja täynnä, muumit kovia, Xtrasta tulee pissa kirjaimellisesti läpi, Tojours kallis, Naty kova.

Itteeni rahan käyttäminen on nyt yhden lapsen jälkeen vähentyny, tuhlaan lapsiin :) Vaatteita ei tuu ostettua itelleni niin usein, sokeroinnissa käyn harvemmin kun ei rahat riitä... Kynsien laitattamisen lopetin ennen esikoista käytännön syistä, parempi olla lyhyet pienten lasten kanssa. Hiukset on aina laittanu kampaaja äiti. Hieronnassa käyn sillon kun rahaa sattuu olemaan ylimäärästä, välillä vaan pakko käydä kun oon niin jumissa.

Mie oon raskaudesta nauttinu vaikka vointi ei mikää paras mahollinen ole ollut. Tuo kasvava maha on parasta, tykkään että raskaus näkyy :) Ja toki potkujen tunteminen on ihanaa. Raskaana ollessa ei tarvii huolehtia mahan pömpötyksestä, saa pömpöttää :grin Ja kun maha kasvaa nätisti eteen ni en oo missää kohtaa ollu lihoneen näkönen vaan maha näyttää siltä mitä se on :)

IceQueen rv 24+1

Niin tyhmää kuin se ehkä onkin, mä oon tällä neljännellä kerralla pelännyt toki moniakin vauvan terveyteen liittyviä asioita, mutta ehkä eniten muiden ihmisten asenteita ja mielipiteitä. Kun itselle ja miehelle lapsi on aina ollut lahja, vaikka vähän yllättäen päättäisikin tulla, niin lahja joka tapauksessa. Me ollaan meidän kaveriporukassa siellä vanhimmassa kolmanneksessa ja useimmat meistä on jo lapsensa tehneet ja nyt nää vähintään yli viisi vuotta nuoremmat jatkaa siitä mihin meillä jäi... Ja nyt sit kuitenkin meille tulee vielä vauva!

On ollut kuitenkin ilo huomata, että kukaan ei ole ainakaan päin naamaa kauhistellut, vaan ihan positiivisesti on olleet yllättyneitä.

Bio-oilia käyttävät, oletteko huomanneet muutoksia? Mä rasvaan sillä aina iltaisin suihkun jälkeen, mutta eipä ole juurikaan auttanut. Nyt on tullut mahaankin arpia. Ei siinä, kannan kyllä näitä arpia ylpeydellä mutta olisihan se itseni kannalta kivaa ollut jos ei joka paikasta iho repeilisi. Mulla on taipumusta saada tosi herkästi raskausarpia, vieläpä syviä sellaisia.

Rv 23+6

varpahat, mulle sanoi ihotautilääkäri että raskausarvet ja arvet ylipäätään on aika pitkälti geeneissä. Jos niitä on äidillä, niitä tulee itsellekin todennäköisesti ja jos on suvussa taipumusta haavojen kookkaille ja näkyville arville, niin omatkin on todennäköisesti semmosia. Valitettavasti.

Minä nautin kyllä tästä (ehkä elämäni ainoasta) raskaudesta täysin rinnoin! :Heartpink Minä haluaisin kyllä ehkä jossakin vaiheessa toisen lapsen, mutta avomieheni/kihlattuni on ainakin tähän asti ollut sillä linjalla, että tämä yksikin riittäisi. :grin Todennäköisesti sen takia, kun hän on ainut lapsi ja on tottunut olemaan yksinään ja minulla sitten taas on siskoja ja veli. En kyllä halua sitä toista lasta (jos sellaisen päätämme tehdä ja luoja sen meille suo) heti esikoisen perään, koska haluan, että heillä olisi hieman ikäeroa ja saisimme nauttia esikoisestamme rauhassa. :grin Alkuraskauden kuvotuksen, ällötyksen ja nyt rautalääkkeen ansiosta väsymyksen hälvettyä, voin nauttia ja iloita raskaudestani! :happy:

Nyt kun tunnen liikkeitäkin päivittäin, niin ei tarvitse enää stressata siitä, onko tuolla mahassa ketään. :hilarious::Heartpink

Varpahat; minulla on jo ennestään raskausarpia yläasteaikaisen lihomisen seurauksena tulleita. Haalistuneita ne ovat ja nyt on alkanut tulla jatketta vanhoille pieninä punaisina viiruina mahaan. :sad001 Olen ilmeisesti myös herkkä niitä saamaan. Olen vasta lähivuosien aikana tullut sinuiksi niiden kanssa ja nyt pelottaa miltä näytän lapsen syntymän jälkeen! :nailbiting: Tietysti tällä kertaa niille on todella hyvä syy! :happy::Heartpink Bio-oilia olen myös itse käyttänyt (en kuitenkaan ihan alusta asti), mutta en tiedä onko siitä mitään hyötyä.

Rv 22+1

Liitteet

• IMG_20160729_110625.jpg
    IMG_20160729_110625.jpg
    78.2 KB · Katsottu: 39
Varpahat, mulle ei vielä ole tullut arpia Bio-Oilin kanssa, mutta luulen että viime metreillä viimeistään voi tulla. Mulla on vähän paksuhko ja tummahko nahka (suomalaiseksi). Kaksoissiskollani tuli jonkun verran alamahaan ja aika paljon rintoihin (koko muuttui noin 3 kuppia, eli ei ihme). Ei öljyä käytössä. Lähtökohtaisesti muodokkaammalle isosiskolle ei vissiin tullu paljon mitään - katsotaan miten itselle käy.
Katjusha rv. 24+1

Vieläkö jotkut kärsii pahoinvoinnista? Mulla oli siis alussa noin 3kk yhtä soittosta oksentamista melkeinpä kellon ympäri. Rauhottui joskus rv 15. Mutta edelleenkin saattaa tulla yhtäkkinen huono olo kohtaus ja oksennus, niinkuin kävi esim. tänä aamuna koiran kans kävelyllä :s viimeksi olen oksentanut noin 2 viikkoa sitten. Onkohan tämä sitte tämmöstä loppuun asti että sillon tällön huono olo iskee :s

Pikkumyy 26+0

Ihanaa kuulla mmmaria et kaikki sujunut noin hyvin! :Heartred

Mulla Bio-oil pölyttyy kaapissa. Mies sanoi kerran sitä laitettuani, et haisen mummolle. :wideyed::grin No se ei ole se syy miksi jää enimmäkseen käyttämättä, mä olen vaan laiska rasvailija. Olen ihastunut Vaselinen suihkutettaviin kosteusvoiteisiin, suihkutetaan vaan iholle ja vielä hiukan hierotaan, ei tarvi paljoa läträillä ja levitellä, ihanan helppoa ja yksinkertaista tällaselle laiskemmalle rasvailijalle.

Sain eilen ajan pelkopolille syyskuun alkuun. Hämmästelen nopeaa toimintaa, kun keskiviikkoaamuna neuvolatäti sanoi kirjoittavansa mulle sinne lähetteen ja eilen jo tuli postissa kutsu sinne.

Mä kyllä nautin nyt raskaana olosta, tiedän melko varmaksi, että tämä tulee jäämään viimeiseksi raskaudekseni ja kun olin vielä ennen tätä melko varma, että esikoisen odotus jäi viimeiseksi raskaudeksi niin nautin nyt tästä ihmeestä. Mikään sexy olo ei kyllä todellakaan ole, pikemminkin semmonen muumimamma, mut ehtiipä sitä taas joskus pääsemään niihin itselleen ominaisimpiin mittoihin. Nyt tosiaan kun alkuraskauden väsymys ja huonovointisuus on poissa on olo jotakuinkin tällainen :happy093
Pesänrakennusvietti aivan huipussaan, tekisi mieli ton lastenhuonerempan lisäksi pistää koko koti uuteen uskoon muutenkin. Tossa kun imuroin ja heitin miehen vanhat räsymatot pihalle päätin, et nyt nää vanhat rääsyt saa lähteä ja kurvasin Ikeaan ostelemaan uusia mattoja. Piti ihan toppuutella itteään ettei osta koko putiikkia tyhjäksi. Tässä nyt kun vaan oottelen, et miehen sukulainen tulisi tota remppaa tekemään ja aikataulut vielä auki ja ei voi oikein mitään tehdä, kun huoneet jo tyhjennetty ni joutuu sitten purkamaan tätä pesänrakennusviettiä muihin asioihin ja tosiaan oltava tarkkana, ettei nyt ostelisi kaikenlaista. Puhuttiin miehen kanssa keittiörempasta, joka olisi tarkoitus toteuttaa joskus parin vuoden päästä ja sormet syyhyäisi jo aloitella sitäkin. Ja sit kylppäriä tekisi mieli hiukan uudistaa ja olkkaria ja varastoa ja ja... :grin

Mulla on olo paljon pahempi kun alussa..

En alussa mitenkään hirveästi oksennellut ym , olin aika rauhallinen mieleltä. Väsymys kovaa.

Edelleen oksennan aamuisin jos pitää herätä ja lähteä autolla liikenteeseen , nyt on mieli heitellyt todella paljon ( suuttumuksia/ itkuja). ja kaiken näköistä vihlontaa, särkyä , vatsa kramppeja tullut. Päätä on särkenyt koko viikon ja en saa nukuttua.

Sairaslomalla olen , koska töissä keho reagoi voimakkaasti. Silti tuntuu etten löydä tasapainoa tän olon kanssa. Äsken uskalsin lenkille ja kyllä se keho reagoi mutta matka ei ollut pitkä joten en jättänyt kesken. :)

Tosiaan valitinkin jo meijän neuvolasta josta ei apua saa. Varasin yksityisen äitiysneuvolan jos heillä olisi jotain keinoja , vinkkejä ym helpottaa tätä keski raskautta. Tai edes aikaa jutella ja kertoa asioista. Esikoista odotan joten kaikki aivan uutta.

Ajattelin pyytää ainakin että ottavat sen hemoglobiinin, kun meillä neuvolassa ei sitä oteta ( jos vaikka mullakin rauta arvot huonossa jamassa?)

Lakritsi 22+1

Mulla näköjään se sf-mitta oli tiistaina 25.. käyrien yläpuolella mennään =/

Nuista vaippahommista sen verran, että meillä on käytössä ollut jo 3 lapsen aikana kaikilla liberot. Muitakin merkkejä ollaan hetkellisesti välillä muutamia kokeiltu, mutta eivät ole miellyttäneet syystä tai toisesta.

Niin ja vielä noista vaipoista! Aiempaa kokemusta ei ole mutta muumivaippoja ainakin ensin kokeilen ihan jo pelkän kotimaisuuden perusteella.

Mulla on niiiin tylsää. Roikun vaan päivät pitkät täällä forumilla, nää helteet sais loppua ärrr!!

Meille käytetään Muumi vaippoja, ihan parhaita. Synnärillä vauvalle laitettiin Liberoja ja siellä niitä käytettiin pitempään, koska oltiin siellä alkuvaikeuksien takia useamman päivän. Noh, sitten tuli kauhea ihottuma pyllyyn ja sairaalassa vain neuvoivat laittamaan bebanthenia. Päästiin kotiin ja se ihottuman vain paheni, oli tosi ärhäkkä! Sitten itse tajusin vaihtaa vaippamerkkiä ja ihottuma katosi nopeasti. Eli meille ei Liberoa enää. Kukaan ei osannut neuvoa vaihtamaan vaippamerkkiä, onneksi itse älysin.

Pitäisköhän meidänkin kokeilla aluks noita muumivaippoja... Esikoisella tuli vaippaihottumaa, mut en muista oliko meillä silloin libero vai pampers vaipat. Nyt taaperolle ollu kyl ihan parhaimmat pampersin housuvaipat.

Johonkii oon aikasemminkii kirjottanu noista raskausarvista, niiden tulo on paljon ihotyypistä ja iästä kiinni. Toisilla ei vaan iho jousta niin hyvin tai on muuten vaan taipuvainen arpeutumaan. Vanhempi iho on "löysempää" joten kestää paremmin venymistä kun nuoren tiukempi nahka, tästä johtuen teini-iän raskausarvista ei voi päätellä mitään arpeutuuko myöhemmin raskaana ollessa. Ite rasvailen ihoa reilusti hieroen, hieronta auttaa vähän ihoa mukautumaan vatsan kasvuun, rasvaus siksi koska olen kovin kuivaihoinen. Bio oilia en käytä kun haisee pahalle :grin

Pikkumyy miulla on edelleen pahoinvointia. Tosin en oksentele, en vielä kertaakaan tän raskauden aikana vaikka lähellä on ollu usein. Sellanen kuvotus vaan tulee välillä, syötävä on koko ajan ja pahoja hajuja vältettävä etten yöki. Esikoista oottaessa sama kesti synnytykseen asti, taitaa tälläkin kertaa käydä niin. Nyt rv 24+1. Voimia niille jotka edelleen oksentelee, tässäkii on ihan tarpeeks ni en haluu ees kuvitella millasta teillä on... Mut tää kaikki on kyllä onneks sen arvosta :)

Eilen jälleen mulla oli kovat vatsakivut ja supistukset, heräsin kesken unien siihen, pissaaminen sattui hirveästi, kipu viilsi kylkeä ja kohdunkaulalla oli kokoaikainen hallitseva viiltävä kipu. Meinasin purskahtaa itkuun kivusta, etenkin pissatessa mutta muutenkin. Kipu kesti klo 8-14.30 kunnes puoli kolmelta klo 12 otettu Panadol 1g alkoi auttaa. Silti kipu tuntui loppupäivän mutta lievänä. Kunnes iltapäivällä taas vatsa kivettyi muutamaksi tunniksi kivuliaasti.

Tänään neuvolassa mut määrättiin täyslepoon. Neuvolantäti soitti äitiyspolille, josta annettiin aikaisempi aika eli menen heti maanantaina äitiyspolille, jossa seuranta alkaa. Sieltä kehotettiin tosiaan täysmakuuseen, ainoastaan vessassa käydessä, syödessä ja suihkussa saa olla jalkeilla. Todettiin, että makuulla olon voi suorittaa joko kotona tai sairaalassa jossa sitten myös voivat makuuttaa. Ja päivystykseen pitää hakeutua jos tulee jotain tähänastisesta poikkeavaa.

Sf-mitta oli käyrän alarajoilla, vain 16cm mittaajan mukaan vaikka sikiön painoarvio oli rakenneultrassa tosi hyvä.

Hb oli noussut huimasti, 140 oli tänään. :)

Pitääkö mun siis totisesti jaksaa maata tästä eteenpäin aina marraskuun loppuun asti? Miten saada sikiö pidettyä kohdussa muuten? Miten pysyä itse järjissä tulematta hulluksi vain makaamalla kun yksikin päivä makaamista on liikaa? Miksi minä en saanut helpompaa raskautta? :'(

Rv 22+2

Browneyedgirl, voi harmi :( Sympatiaa!! En osaa muuten kommentoida mutta toivotaan, että saamillasi ohjeilla tilanne rauhoittuisi! Isosiskollani alkoi makuutus supistuksista, hän oli muutaman viikon sairaalassa, jalkopää kohoasennossa. Mielestäni pääsi kuitenkin kotiin ja lapsikin meni sitten yliajalle.

Takaisin