La marraskuu 2016

ErykahB, en tarkoita, että kaikille leipä tai peruna olisi pahasta, mutta jos joku kokee, että ne eivät sovi, niin ne ovat täysin korvattavissa ilman mitään terveydellistä haittaa.

Minä olen kaikki ruokavaliokokeilut tehnyt aivan omin päin. En ole tavannut yhtään ammattilaista, joka osaisi kuunnella tai neuvoa, kun en ole yhtään normaali. Minulla on monta diagnoosia, joista osa on harvinaisia. Olen toki saanut opastusta ja lukenut ravitsemuksesta sekä koulutukseen liittyen että ihan omasta mielenkiintoista.

Lähinnä näissä vouhkaamisissa harmittaa se, että ihmiset ovat ymmärtämättömiä ja tuomitsevat erityisruokavaliot turhana, jos kyseessä ei ole selkeä allergia. Toinen ärsyttävä seikka on se, että vaivoihin tarjotaan ensimmäiseksi avuksi lääkettä, vaikka moni oire paranee oikealla ruokavaliolla.

Yölento, totta! En mäkään halunnut ketään loukata tms. Ja itse myös olen sitä mieltä, että ihminen on kokonaisuus ja kokonaisuus koostuu osista ja ruokavaliolla tmv vaihtoehtoisilla keinoilla voidaan vaikuttaa monella tavalla terveyteen ja hyvinvointiin.

Lääkepurkki ei todellakaan ole aina se ainoa ratkaisu, monelle lääkärille se valitettavasti on se helpoin.

Kuitenkin jos ihan lihavuudesta, tai ylipainosta, niin moni tuntuu nykyään hiilarikammossaan unohtavan, että kaikki kalorit, jotka nautit kulutuksesi yli muuttuvat ja varastoituvat rasvaksi... eli ei se yletön proteiinin syöminen tee ketään yhtään sen laihemmaksi, jollei sitä yli menevää osaa kuluta.

Lääke voi olla jonkun mielestä hyvä ratkaisu, mutta ei kovin pitkäaikainen. Minulle eivät yleensä lääkkeetkään sovi. Reagoin niihin poikkeavasti, joten en ole lääkärien suosiossa.

Yölento, mä oon kanssa yliallerginen joillekin lääkeaineille ja olen elämässäni saanut anafylaksin lääkeaineista useamman kerran, niin aina lääkärit ihan kauhuissaan mun papereita plärää ja tuskanhiessä miettivät mitä uskaltaa määrätä, etten kuole kotiin. :joyful:

ErykahB, minulla on tapana saada harvinaisimmista sivuvaikutuksista vain sellaiset, jotka eivät tapa, mutta ovat kiusallisia ja häiritseviä, mutta niille ei voi tehdä mitään. Harvoin kukaan lääkäri ottaa edes tosissaan, kun epäilen lääkkeen sopivuutta.

Synnytyksessä vähän jännittää, jos satun tarvitsemaan puudutusta tai kipulääkkeitä. Puudutukset eivät minulla yleensä toimi. Poikkeuksena esikoisen synnytys, jossa kohdunkaula onnistuttiin puuduttamaan. Puudutteista ei onneksi ole tullut mitään haittaakaan, ne vaan eivät tehoa. Kipulääkkeistä minulla tehoaa vain panadol ja panacod, nekin hyvin vähän.

Ei auta miettiä liikaa etukäteen. Hyvin se menee :)

Esim hunajan gli eli glykeeminen indeksi on 61. Keitetyn perunan 78 ja perunamuussin 87. Peruna on aika nopeasti imeytyvä hiilihydraatti. Bataatti on hyvä korvaaja perunalle. Itse syön kyllä perunaa välillä, mutta en joka päivä. Perunalastujen rasva hiukan hidastaa imeytymistä, vaikka perunalastut ole rasvan laadulta mitenkään järkevää ruokaa.

Kun puhutaan kehon korjaamisesta, niin tarvitaan usein järeämpiä keinoja kuin perus terveellinen ruokavalio. Suomalaista ruokavaliota, jossa joka väliin työnnetään leipää, en kyllä voi pitää mitenkään terveellisenä. Leipä kohtuullisessa määrin ei ole pahasta, mutta joka aterialla leipää on kyllä liian yksipuolista. Hiivan määrä on jo iso elimistölle. Ja tavallinen leivontahiiva on taas suoliston tasapainolle aika kyseenalainen tuote. Esim ruisleipä sisältää vähemmän hiiva, mutta kaikille ei gluteiini sovi. Leipäkin on kaupasta ostettuna eines ja aika kaukana siitä mitä se on ollut vajaa 100 vuotta sitten. Siksi se ei kaikille sovi. Jos puhutaan normaalista terveestä ihmisestä, niin kohtuullinen määrä leipää ei ole haitallista. Mutta joidenkin sairauksien paraneminen edistyy, kun ruokavalio on ravinnetiheä. Koko ajan valmistuu uusia tutkimuksia esim. autoimmuuni sairauksista, joiden mukaan niitä sairastavat ihmiset kärsii muita useammin mineraali- ja vitamiinivajeista. Ja usein on myös suoliston hyvien bakteerien tasapaino on vioittunut. Kannattaa tutkia oikeasti ruokien ravintosisältöä vaikka finelistä. Suomalaisten suositusten mukainen ruokavalio sisältää yllättävän paljon sokeria ja nopeita hiilihydraatteja. Ne on halpaa ruokaa, ei siinä mitään. Mutta jos ollaan jo ongelmissa terveyden kanssa, niin se ei välttämättä edistä paranemista. Itse taidan olla elävä esimerkki siitä, että esim kilpirauhas-arvot voi korjaantua, vaikkei lääkitykseen kosketa. Vaikka olen raskaana ja teoriassa pitäisi syödä lääkettä isompaa määrää, niin mitään ei ole muutettu ja elämässäni on parhaat kilpirauhas-arvot ikinä.

Löytyy ihan erinomaisia yksityisiä lääkäreitä, jollaisella itsekkin kävin, joilta saa nimenomaan ravitsemuksellisia ja elämäntapoihin liittyviä hoito-ohjeita. Ja niiden avulla tässä ollaan :) . Tuskin olisin nyt raskaanakaan, jollen olisi itse korjannut elämäntapoja.

Nykyään voin syödä rennosti. Huomenna itseasiassa syödään koko päivä ulkona, otan varmaan vaan proteiinijauhetta ja muutaman luonnollisen proteiinipatukan matkaan, niin pystyn parantamaan sillä tarvittaessa ateroiden proteiinin saantia. Yhteen namipäivään ei kenenkään elämä kaadu viikossa.

Proteiinin ylisyönti on ollut paljon otsikoissa, eikä sitä tarvita kuin noin 2g/painokilo. Esim oma tarve on noin 114g/vrk. Eli ei se oma elämä ole pelkkää rahkaa ja jauhelihaa :) . Enemmänkin tungen kasviksia hiukan joka paikkaan. Joka aterialla on se noin 22g proteiinia, hiukan vaihtelee kun katson määrät lähinnä silmämääräisesti. Eli proteiinin osuus näyttelee 88kcal/at. Noin 392 kcal tulee hiilihydraatista ja rasvasta. Rasva ollut riippuen liikunnan määrästä 16-21g/ateria. Mutta kaloreissa tuo rasva jo haukkaa ateriasta noin 112-189kcal. Eli ei tuo ole sen ihmeempää kuin matematiikkaa :) . Tosin useimmilla ei ole koulutusta ravitsemukseen liittyen, joten se silmämääräinen arvio on yleensä riittävä. Paitsi jos kyse on laihduttajasta, painon tarkkailijasta tai paljon liikkuvasta. Myös monilla naisilla olisi tarve ainakin silloin tällöin tarkastuttaa, että syökö riittävästi. Monet naiset syö auttamatta aivan liian pienen määrän kaloreita vuorokaudessa kulutukseen nähden. Olen erittäin pieni kooltani ja omakin kalorintarve on noin 2400kcal/vrk raskaana ollessa.

Nasupossu, mulla on eka raskaus menossa ja tulee sen takia varmasti hamstrattua myös kaikkea turhaa. Mutta en ollu ees aatellu jättää hoitolaukkua ostamatta. Löysin sen torin kautta. Tosi siisti ja edullinen ja alusta mukana, minkä olinki laittanu kriteeriksi :) plus sellanen perusmusta, mitä mieskään ei jätä kotiin (ois niin siistiä, että mies sais mahdollisuuden olla lapsen kanssa kaksistaan kotona, kun mä lähen töihin).

Monen muun jutun kohdalla tuun olemaan varmasti kriittinen. Oon ymmärtäny, että esim. tuttipullon lämmitintä ei tarvi olla. Ja että sitterinki kanssa voi vähän arpoa. Me asutaan 48 neliön kaksiossa, joten ylimäärästä kaappi- tai lattiatilaa ei vaan oo.

Eilen muuten saatiin siivottua olkkarin kuuslaatikkoisesta lipastosta puolet tyhjäksi vauvan vaatteille ja muille, ja tänään vielä sain eteisen kaappiin kokonaisen korihyllyn verran tehtyä tilaa ulkovaatteille. Plus miehen vaatekaapissa on ylähylly tyhjentyny ihan täysin, jos tulee jotain yllärisäilytettävää jolle ei tahdo löytyä paikkaa. Tavaraa meni roskiin, sortti-asemalle ja spr:n kirpparille. Oon niiiin tyytyväinen :)

En ole itse minkään sortin ravitsemusalan ammattilainen, mutta esikoisen kautta on tullut perehdyttyä asiaan melko paljon poitsun vaikeiden ruoka-allergioiden vuoksi. Erinäisillä lastenlääkäreillä, allergialääkäreillä ja ravitsemusterapeuteilla on tullut ravattua myös paljon viimeisen kuuden vuoden aikana. Täten voin sanoi jotain asiasta oppineeni ja sisäistäneeni...

Kaikki alan ammattilaiset ovat aina olleet sitä mieltä, että omin päin ei varsinkaan lasten ruokavaliota tule koskaan lähteä muuttelemaan, eikä perusterveillä aikuisillakaan ole mitään tarvetta vältellä mitään normaaleja ruokalajeja!

Harmittaa nämä kaikenlaiset välttelyt oikeasti sairaiden ja allergisten puolesta, jotka eivät voi, eikä saa syödä normaalisti ja monipuolisesti. Olen onnellinen kun voin nykyään tarjota lapselleni monipuolisesti kaikkea, mukaan lukien viljat ja maitotuotteet mitä monet välttelevät ilman terveydellisiä pakotteita! Lapseni ovat terveitä ja energisiä ja ovat mielestäni oppineet kotona kuinka syödään monipuolisesti ja terveellisesti - välillä herkutellen! Näin kesällä vielä vähän reilummin ;)

Eikä tulisi mieleenikään varsinkaan raskausaikana vältellä mitään normaaliin ruokavalioon kuuluvaa ja tarkoituksena on raskauden jälkeenkin saada itseni kuntoon nimenomaan monipuolisesti syömällä!

Charm3 24+6

Hoitolaukusta vielä, että tosiaan ajattelin, että kun se kulkee koko ajan mukana, niin olis ollu kiva, että se on sellainen oman näköinen asuste. Toi on jotenkin niin iso ja... Öö sporttinen tai sellainen... Mutta tosiaan toi sopii rattaisiin hyvin, niin on sitten mukana tavarat sekä miehellä että minulla. Enpä kyllä tiedäkään mihin mies olis vauvan tavarat laittanut, jos olis lähtenyt yksin vauvan kanssa. Hyvä pointti siis sekin emmahima!!
Ja oli meillä jotkut hoitolaukut edellistenkin kanssa, mutta muistan vaan sen, että en oikein tykännyt niistä ja oli vähän rumat olalla kantaa, jos jättää vaunut jonnekin. Toi on ehkä astetta nätimpi versio tällä kertaa! Olishan niitä varmaan oikeasti omaa silmääkin miellyttäviä, jos olis varaa maksaa, mutta eipä meillä ole.
Mä oon kans yrittänyt laittaa turhaa tavaraa pois ja eilisellä kirppisreissulla varasin myyntipöydänkin. Lähinnä tyttöjen pieniksi jääneistä vaatteista se täyttyy ja lisänä omia vaatteita. Myymättä jääneet kiikutan suoraan johonkin uffin tai sprn laatikkoon. Vaikka muutto on tulossa ihan pian, niin lisä tilaa tulee n. 10 neliön verran, joka kyllä täyttyy ihan uuden tulokkaan ansiosta. Ja kaikesta turhasta täytyy edelleen luopua, varsinkin kun on tällainen "boheemi" siivousta välttelevä luonne. Tavarapaljous muutenkin ahdistaa mua ja siksikin yritän nyt hommata vauvaa varten vain tärkeimmät. Niistä puuttuu vielä ainakin rintapumppu, joka on (ainakin mulle) aivan pakollinen sekä vauvan amme. Muuten luulen, että alkaa aika hyvin olemaan tavarat kasassa. Sitteriä meillä ei nyt ole. Edellisillä se oli lainassa kaverilta ja oli se kieltämättä joskus ihan kätevä. Mä tykkäsin laittaa vauvan siihen, kun oltiin ruokapöydässä, siis kun ei vielä istunut syöttötuolissa. Ja joskus vaikka pyykkejä ripustellessa oli kans kiva, kun vauva siitä katseli mun touhuja. Esikoinen ei vaan viihtynyt oikein missään muualla kuin sylissä ja nuorempi taas viihtyi mainiosti esim. lattiallakin, ja lähti hirmu aikaisin liikkeelle, mutta esimerkiksi esikoisen leikkiessä ja touhutessa laitoin vauvan mielummin sitteriin, ettei vahingossa jää pari vuotiaan jalkoihin. Hmm...taidan vielä harkita tuota sitteriäkin! Satunnaisesti vois tietty tilalla käyttää ihan turvakaukaloakin.
Kantoliinaa mun täytyy alkaa huhuilemaan takaisin lainasta, mutta olen kyllä katsellut myös kantoreppuja ja tullut siihen tulokseen, että saatanpa pyytää sitä jopa ristiäislahjaksi pienelle. Tula-merkkinen kiinnostaa, mutta se on perhanan kallis!! :/
Ootteko muuten nähneet niitä vauvapesiä, siis babynest -nimisiä...? Se on mulle uusi tuttavuus ja olen ihastunut niihin, kun ne on niin ihanan näköisiä ja mietin että jos vauva nukkuu paljon meidän välissä, niin se voisi olla hyvä ja jos yökyläillään mummolassakin niin saisi nukkua tutussa pesässä... Mutta mietin vain, että onko se kuitenkin turha... Onko jollain ollut?

Nasupossu, mä pyysin anoppia tekemään tälle tulokkaalle vauvapesän. Kun anoppi nimenomaan haluaa itse jotain tehdä ja olin suunnitellut vauvapesän hankintaa. Aiemmilla lapsilla ei ole sellaista ollut mutta ajattelin just että jos vauva nukkuu esim meidän välissä niin se olisi kätevä. Ja voihan siinä vauvaa pitää esim lattiallakin jne. Nyt vaan jännitetään, että onko pesä valmis ennen vauvan syntymää kun anoppi on vähän sellainen, että saattaa kyllä aloittaa jonkun käsityöhomman mutta se ei koskaan valmistu tai valmistuu esim vuoden aiottua myöhemmin :grin Ja vauvapesähän ei ole mikään kovin pitkäikäinen, tuskin enää puolivuotias liikkuva lapsi siellä köllii.

Juu, mäkin ajattelin, että sitä on turha enää myöhemmin hommata, koska ei sitten ehdi enää käyttää. Mulla on eräs ompelijaystävä ja olen myös miettinyt, jos pyytäisin häntä tekemään sen pesän!

Charm, kuka sen määrittää, onko jonkun ruoka-ainevälttelyt turhia vai ei? On kummallista miten allergia on hyväksyttävä syy välttää jotakin ruoka-aineita, mutta muihin syihin pitää esittää suunnilleen diagnoosinumero ja sittenkin vielä allergisten mielestä heikentää heidän asemaansa. Voi miten mielelläni olisin kaikkiruokainen! 35 vuotta yritin, mutta en onnistunut. Nykyisin syöminen on lähinnä sosiaalinen haitta, koska en suostu yrittämään olla muille mieliksi. Ei erityisruokavalio tarkoita samaa kuin suppea valikoima. Varmasti syön monipuolisemmin kuin moni joka ei joudu ruokaa ajattelemaan, vaan syö sen päivittäisen leipänsä ja perunansa.

Uusperheellinen, kiitos hyvästä kannanotoista suomalaiseen ruokavalioon. Olen täysin samaa mieltä!

Kokeilin tiukan linjan jälkeen, jos minulle vaikka olisi sopinut pyhä ruisleipä. Jatkoin kokeilua viisi kuukautta, jonka jälkeen sairastin yli puoli vuotta. En kokeile enää. Perunaa syön vain silloin kun tiedän pääseväni heti aterian jälkeen nukkumaan.

Meillä on ollu esikoisella tuo vauvanpesä ja tykättiin kovasti. Siinä se pitkään nukkui ja imetyskin onnistui sen "reunan" yli. Ainakin alkuvaikeuksien jälkeen ;) musta se pesä toi selkeyttä vauvalle, et missä hänen sänkynsä rajat menee ja sai siirrettyä vauvaa kätevästi. Tosi iso plussa oli, että sängyn sai mihin tahansa reissuun mukaan. Myös päiväunia pystyi nukuttamaan siinä vaikka vierassängyn päällä. Meidän pesä maksoi sillon yli 100e ja oli todella ahdistavaa maksaa niin paljon. Silloin nuita oli harvassa ja tuokin löydettiin vasta Ruotsin puolelta.

Kiitos Eea! Entistä enemmän tuntuu siltä, että täytyy hankkia se. Taidan ensin kysellä siltä mun ystävältä ja taisi niitä esim. torissakin olla myynnissä. Lueskelinkin joskus, että on ruotsalainen keksintö. Kätilöiden keksimä muistaakseni :)

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Vauvanpesä on meilläkin tulossa hankitaan. Oon jo kattellu niitä netistä ja aatellu tilata Mäntsälästä (en muista enää firman nimeä) koska sillä tuntuu olevan ihan hyvät hinnat ja kankaat saa itte valita. Luin muistaakseni toukokuun vauva-lehdestä pesistä, ja kaikki siinä luetellut oli musta kalliimpia ku Mäntsälässä. Halutaan se pesä senkin takia, että itellä on sitte turvallisempi olo, jos baby nukkuu meiän sängyssä. Ettei niin helposti kiepsahdeta päälle. Ja sitte on tietty se, että on tuttu ympäristö jossa nukkua kun ollaan pois kotoa.

Toinen kysymys on rintapumppu. Ja jos (kun) semmosen hommaa, niin mimmonen sen pitäis olla? Nopeella guuglailulla löysin keskustelupalstoilta, että sähkönen on käsikäyttöstä parempi, ja että ainu ei oo välttämättä kauheen hyvä merkki. Ostaisin senkin mielellään käytettynä (pihi luonne), niin mitä kannattaa ottaa huomioon? Saako kaikki osat steriloitua niin hyvin, että käytetyn osto kannattaa?

Ja joku hyvä ja helppo kantoväline halutaan kans ehdottomasti. Tykätään kulkea mettäpoluilla, ja siellä ei rattaat aina oo niin kätevät.

Ja nyt kun sain tän pitkän sepustuksen postattua, tajusin että se ois ehkä kuulunu johonkin toiseen ketjuun :eek:

emmahima,ostin esikoista odottaessa emma merkkisen käsikäyttöisen rintapumpun,alle 30€ maksoi silloin. Olen kyllä ollut tyytyväinen,nopeasti saa tyhjennettyä rinnan ja helppo irrotella osiin ja saa hyvin pestyä ja steriloitua. Kovalla käytöllä se ei ole ollut,vain imetyksen aloitettua,koska pari kertaa rinnat pakkautuneet täyteen maitoa ja samoin lopetuksen aikaan. Itse olen tyytyväinen tuohon hankintaan :)

Mulla on ollut vaan Aventin(?) käsikäyttöinen rintapumppu (käytettynä ostin) ja se on ollut hyvä. Silloin kun multa maitoa heruu kunnolla niin siinä ei pitkin mene kun se pullo on täysi. Mutta yleisesti ottaen olen aika huono herumaan pumpulle, tuskin sillä olisi merkitystä olisiko pumppu käsi- vai sähkökäyttöinen. Ja kun meillä nämä kaksi aiempaa eivät ole pullosta syöneet niin eipä ole paljoa tarvinnut maitoa varastoon pumppailla...

Vaikka Uusperheellinen-84 puhuu kovasti vähähiilihydraattisen ruokavalion puolesta, niin kenenkään raskaana olevan ei varmaan kannata varsinkaan raskausaikana ruveta ruokavaliota liiaksi remppailemaan eli esimerkiksi vähentämään hiilareita radikaalisti. Ja jos epäilee keliakiaa tai muuta, niin tekee ruokakokeilut lääkärin valvonnassa, eikä ryhdy omatoimisesti ruokavalioilla eksperimentoimaan - siis ainakaan raskaana.

Uusperheellinen on varmasti tutkinut asiaa sen verran, että tietää, mikä hänelle itselleen sopii. Mutta minun mielestäni raskaana olevan naisen keho vaatii kuitenkin myös hiilihydraatteja (toki sillä oletuksella, ettei ole yliherkkä tai allerginen tms.) :hello2

MUOKS. Disclaimer: en ole alan ammattilainen. Nämä ovat omia mielipiteitäni. :pompus:

Tottakai kaiken järjen mukaan lääkärin valvonnassa nämä ruokavaliomuutokset hoidetaan. Itelleni tuo Fodmap ohjeistettiin lääkärin toimesta tutkimuksien jälkeen. Omin päin en osaisi tehdä muutoksia ruokavalioon (paitsi joskus kun laihdutin ja käytin matalahiilarista ruokavaliota). Raskaana ollessahan ei edes laihdutusruokavaliot ole suositeltuja. Juurikin vähähiilarinen ruokavalio lähentelee karppausta ja aiheuttaa tottumattomassa kehossa väsymystä ja hetkellistä puutostilaa ennenkuin keho tajuaa ryhtyä tuottamaan itselleen ne hiilarit muualta. Siksi kannattaisi varmaan keskittyä tällä hetkellä ns. hyviin hiilareihin kuten hedelmiin, vihanneksiin, ym. kuin jättää pois tai vähentää.
En minäkään alan ammattilainen ole. :)

Katsoin jossain kans sitä vauvanpesän ohjetta ja sellainen voisi olla kyllä aika kätevä. Pitäisi vaan ostaa sitten tarvikkeet.

Itselläni oli rintapumppuna Aventin käsikäyttöinen tosikon aikaan ja oli ihan kätevä. Esikon aikaan sain jostain hetkeksi lainaan vanhan...olikohan Ainu-merkkinen? jossa ei ollut kuin se muovinen suppilo ja putki jolla pumpattiin ja koin sen tosi hankalaksi. Päätin että sillä en pumppaa enää milliäkään ja hankin toisen pumpun sit tokan lapsen aikaan. Tuossa Aventissa oli sentään käsikahva ja ne silikonityynyt siinä tötterössä.

Maatuska 22+2

Muokattu viimeksi:
Takaisin