Kun äidin on paha olla

Onnea Nagini! Mukava kuulla että vointisi on parempi. :) Kannattaa ehdottomasti pitää vielä hoitokontakti. Mielialat voi kuitenkin mennä synnytyksen jälkeen suuntaan jos toiseenkin. Kannattaa puhua myös ikävästä synnytyskokemuksesta ettei se jää vaivaamaan. (Itsehän käsittelin esikoisen synnytystä toista odottaessa.) Kurja että kokemuksesi oli negatiivinen. :sad001

Tsemppiä zarar loppumetreille! Toivottavasti sinullakin vointi paranee synnytyksen myötä. :Heartred

Voimia Wellu! :Heartred Toivottavasti vointi jatkaa paranemista eikä masennus palaa. Tuo on kyllä ikävää jos ei ammattilaiset ota synnytyspettymystä tosissaan. :sad001 Se voi olla kuitenkin jopa traumaattinen kokemus.

Täällä ailahtelu on jatkunut, mutta suunta ollut kai ylöspäin. Ainakin olen jaksanut tehdä käsitöitä ja muuta mitä ei ole hirveästi jaksanut viime vuosina tehdä. :)
 
Heips,

Täällä rv 38+3 ja tuntuu, ettei raskaus lopu ikinä. Kävin äitipolin kokoarviossa neljä päivää sitten ja vauva vastasi mittojen perusteella 3,5kg. Lääkärin mukaan en tule koskaan synnyttämään paljolti alle 4kg vauvoja, lantiossa pitäisi olla tilaa syntyä ja jos yliajalle mennään, niin vauva voi hyvinkin olla lähemmäs 4,4 kg. Käynnistystä ei harkita, ellei siihen tule jotain syytä tai mene yli 42+0, mulla kun ei ole radia, niin tuo koko ilmeisesti on vaan geeneistä kiinni. Alatiesynnytykseen ei ole siis esteitä. Vauvalla oli kaikki hyvin, istukan virtaukset hyvät ja jakselee mainiosti yksiössään, on jo laskeutunut lantion sisään lähtökuoppiin.

Ahdistaa vaan tämä loppu, kun ei enää jaksaisi, etenkään kun vauva on jo noin hyvänkokoinen. Hb on nyt 117 ja b12 rajoilla, ferrit vain 8 mutta syön rautaa edelleen ja joudun jatkamaan raskauden jälkeen. Syön myös b12 nyt lisäksi, jotta raudan imeytyminen tehostuisi.
Vielä olisi se kaksi viikkoa laskettuun, kovasti supistelee kipeästi kaikki liike tiheästikin, mutta levossa hyytyy. Näyttää siltä, että latenssivaihe olisi alkanut, mutta vaikuttaa pitkittyneen, tätä kestänyt nyt viikon ja hermot alkaa loppua.
Mikään ei huvita, toivoisi vaan, että tämä koitos olisi pian ohi. Mutta parhaassa tapauksessa olen synnyttämässä vasta 8 kesäkuuta, jos jään yliajalle. Tuntuu nyt jo pahalle, kun lähes kaikki toukokuiset on synnyttäneet ja itse elää vain jossain välitilassa kaikkien kipujen ja vaivojen kanssa. Ja kyllä vähän pelottaa sekin miten isoksi vauva kasvaa ja palaudunko ikinä tästä raskaudesta, mikä on ollut ihan kauheaa aikaa mun tähänastisessa elämässä. :sad001

Mikäköhän tähän auttaisi...
 
Heips,

Täällä rv 38+3 ja tuntuu, ettei raskaus lopu ikinä. Kävin äitipolin kokoarviossa neljä päivää sitten ja vauva vastasi mittojen perusteella 3,5kg. Lääkärin mukaan en tule koskaan synnyttämään paljolti alle 4kg vauvoja, lantiossa pitäisi olla tilaa syntyä ja jos yliajalle mennään, niin vauva voi hyvinkin olla lähemmäs 4,4 kg. Käynnistystä ei harkita, ellei siihen tule jotain syytä tai mene yli 42+0, mulla kun ei ole radia, niin tuo koko ilmeisesti on vaan geeneistä kiinni. Alatiesynnytykseen ei ole siis esteitä. Vauvalla oli kaikki hyvin, istukan virtaukset hyvät ja jakselee mainiosti yksiössään, on jo laskeutunut lantion sisään lähtökuoppiin.

Ahdistaa vaan tämä loppu, kun ei enää jaksaisi, etenkään kun vauva on jo noin hyvänkokoinen. Hb on nyt 117 ja b12 rajoilla, ferrit vain 8 mutta syön rautaa edelleen ja joudun jatkamaan raskauden jälkeen. Syön myös b12 nyt lisäksi, jotta raudan imeytyminen tehostuisi.
Vielä olisi se kaksi viikkoa laskettuun, kovasti supistelee kipeästi kaikki liike tiheästikin, mutta levossa hyytyy. Näyttää siltä, että latenssivaihe olisi alkanut, mutta vaikuttaa pitkittyneen, tätä kestänyt nyt viikon ja hermot alkaa loppua.
Mikään ei huvita, toivoisi vaan, että tämä koitos olisi pian ohi. Mutta parhaassa tapauksessa olen synnyttämässä vasta 8 kesäkuuta, jos jään yliajalle. Tuntuu nyt jo pahalle, kun lähes kaikki toukokuiset on synnyttäneet ja itse elää vain jossain välitilassa kaikkien kipujen ja vaivojen kanssa. Ja kyllä vähän pelottaa sekin miten isoksi vauva kasvaa ja palaudunko ikinä tästä raskaudesta, mikä on ollut ihan kauheaa aikaa mun tähänastisessa elämässä. :sad001

Mikäköhän tähän auttaisi...

Kovasti voimia. :Heartbigred
Varmasti alkaa olla jo tosi hankala olo. Toivottavasti pian käynnistyy, että kroppa pääsee palautumaan. :pale

Vuosi mulla meni palautua raskaudesta, mutta aikansahan se ottaakin. Kroppa usein kuitenkin palautuu hyvin, mikä kannattaa muistaa, kun tuntuu ettei keho pysty mihinkään synnytyksen jälkeen.

Mullakin tää raskaus ruennut olemaan jonkin verran kivuliaampi ja vikojen viikkojen jaksaminen huolettaa.

Mulle sanottiin, että ensisijaisesti toivovat lääketieteellistä syytä käynnistykseen, mutta äidin tunteet tulee ottaa huomioon ja ovat ainakin KHKS äitiyspoliklinikalla käynnistelleet sen vuoksi, että äidin henkiset voimavarat loppuu.

Heti jos olo muuttuu sietämättömäksi ja tulee tunne ettei jaksa, niin äippäpolille yhteyttä ja saa itkeäkkin. Heillä on velvollisuus auttaa sua ja mulle tosiaan puhuttiin, että äidin uupuminen on syy käynnistykseen. :Heartbigred
 
Heips,

Täällä rv 38+3 ja tuntuu, ettei raskaus lopu ikinä. Kävin äitipolin kokoarviossa neljä päivää sitten ja vauva vastasi mittojen perusteella 3,5kg. Lääkärin mukaan en tule koskaan synnyttämään paljolti alle 4kg vauvoja, lantiossa pitäisi olla tilaa syntyä ja jos yliajalle mennään, niin vauva voi hyvinkin olla lähemmäs 4,4 kg. Käynnistystä ei harkita, ellei siihen tule jotain syytä tai mene yli 42+0, mulla kun ei ole radia, niin tuo koko ilmeisesti on vaan geeneistä kiinni. Alatiesynnytykseen ei ole siis esteitä. Vauvalla oli kaikki hyvin, istukan virtaukset hyvät ja jakselee mainiosti yksiössään, on jo laskeutunut lantion sisään lähtökuoppiin.

Ahdistaa vaan tämä loppu, kun ei enää jaksaisi, etenkään kun vauva on jo noin hyvänkokoinen. Hb on nyt 117 ja b12 rajoilla, ferrit vain 8 mutta syön rautaa edelleen ja joudun jatkamaan raskauden jälkeen. Syön myös b12 nyt lisäksi, jotta raudan imeytyminen tehostuisi.
Vielä olisi se kaksi viikkoa laskettuun, kovasti supistelee kipeästi kaikki liike tiheästikin, mutta levossa hyytyy. Näyttää siltä, että latenssivaihe olisi alkanut, mutta vaikuttaa pitkittyneen, tätä kestänyt nyt viikon ja hermot alkaa loppua.
Mikään ei huvita, toivoisi vaan, että tämä koitos olisi pian ohi. Mutta parhaassa tapauksessa olen synnyttämässä vasta 8 kesäkuuta, jos jään yliajalle. Tuntuu nyt jo pahalle, kun lähes kaikki toukokuiset on synnyttäneet ja itse elää vain jossain välitilassa kaikkien kipujen ja vaivojen kanssa. Ja kyllä vähän pelottaa sekin miten isoksi vauva kasvaa ja palaudunko ikinä tästä raskaudesta, mikä on ollut ihan kauheaa aikaa mun tähänastisessa elämässä. :sad001

Mikäköhän tähän auttaisi...

Niin ja mäkin olen vikojen joukossa jotka synnyttää heinäkuisissa ja ymmärrän miltä susta tuntuu. Haluisi päästä ajoissa muiden kanssa jo vauvakuplaan ja normaaliin arkeen.
 
Kovasti voimia. :Heartbigred
Varmasti alkaa olla jo tosi hankala olo. Toivottavasti pian käynnistyy, että kroppa pääsee palautumaan. :pale

Vuosi mulla meni palautua raskaudesta, mutta aikansahan se ottaakin. Kroppa usein kuitenkin palautuu hyvin, mikä kannattaa muistaa, kun tuntuu ettei keho pysty mihinkään synnytyksen jälkeen.

Mullakin tää raskaus ruennut olemaan jonkin verran kivuliaampi ja vikojen viikkojen jaksaminen huolettaa.

Mulle sanottiin, että ensisijaisesti toivovat lääketieteellistä syytä käynnistykseen, mutta äidin tunteet tulee ottaa huomioon ja ovat ainakin KHKS äitiyspoliklinikalla käynnistelleet sen vuoksi, että äidin henkiset voimavarat loppuu.

Heti jos olo muuttuu sietämättömäksi ja tulee tunne ettei jaksa, niin äippäpolille yhteyttä ja saa itkeäkkin. Heillä on velvollisuus auttaa sua ja mulle tosiaan puhuttiin, että äidin uupuminen on syy käynnistykseen. :Heartbigred

Kiva kun vastailit.:happy::angel7

Mä tosiaan aion yrittää vielä kitkuttaa, kun nyt on viikon ollut sellaisia ennakoivia tuntemuksia, että joskos lähtisi käyntiin itsekseen :woot::wideyed:
Supistelee tosi kipeästi, vauva on selkeesti jo tosi alhaalla ja paukuttelee kalvoja :bag:
Nytkin makaan kipujen takia sängyllä ja seurailen mihin tilanne kehittyy, viikon on ollut epäsäännöllisen säännöllistä supistelua ja mahan tyhjennystä. :hilarious:
Oma olo sellainen, että ihmettelen jos ei synny pian tai edes viikon sisään, nyt rv 38+5 :rolleyes::oops:
Supistuskivut alkaneet olla sitä luokkaa et vie keskittymisen kaikelta muulta, liikkeessä tekee tosi kipeää, mut hyytyy sitten kun oon levossa :oops:
Eli jotenkin tahdon uskoa et spontaanisti lähtisi itsekseen käyntiin :rolleyes:
Aikaahan tämä voi tietysti viedä ja voimiakin jos kovin pitkittyy, mutta yritän asennoitua sillä tavoin, etten pysty vauvaa väkisinkään ulos pakottamaan ja luonnollisesti lähtenyt käynnistyminen olisi kyllä varmasti kaikkein paras :angelic:

Ihanaa, että siellä on otettu ymmärtäväisemmin käynnistykset :) Meillä aika nihkeää tuo suhtautuminen.. :facepalm: Mutta päivä kerrallaan :Heartred
 
Kiva kun vastailit.:happy::angel7

Mä tosiaan aion yrittää vielä kitkuttaa, kun nyt on viikon ollut sellaisia ennakoivia tuntemuksia, että joskos lähtisi käyntiin itsekseen :woot::wideyed:
Supistelee tosi kipeästi, vauva on selkeesti jo tosi alhaalla ja paukuttelee kalvoja :bag:
Nytkin makaan kipujen takia sängyllä ja seurailen mihin tilanne kehittyy, viikon on ollut epäsäännöllisen säännöllistä supistelua ja mahan tyhjennystä. :hilarious:
Oma olo sellainen, että ihmettelen jos ei synny pian tai edes viikon sisään, nyt rv 38+5 :rolleyes::oops:
Supistuskivut alkaneet olla sitä luokkaa et vie keskittymisen kaikelta muulta, liikkeessä tekee tosi kipeää, mut hyytyy sitten kun oon levossa :oops:
Eli jotenkin tahdon uskoa et spontaanisti lähtisi itsekseen käyntiin :rolleyes:
Aikaahan tämä voi tietysti viedä ja voimiakin jos kovin pitkittyy, mutta yritän asennoitua sillä tavoin, etten pysty vauvaa väkisinkään ulos pakottamaan ja luonnollisesti lähtenyt käynnistyminen olisi kyllä varmasti kaikkein paras :angelic:

Ihanaa, että siellä on otettu ymmärtäväisemmin käynnistykset :) Meillä aika nihkeää tuo suhtautuminen.. :facepalm: Mutta päivä kerrallaan :Heartred
Minulla on kaksi spontaanisti alkanutta yliaikaista synnytystä ja yksi käynnistetty, spontaanit olivat suhteellisen helppoja ja jopa mukavia vähäisin kivuin, vauvat olivat suurempia kuin tuo käynnistetty ja silti sujui hyvin. Käynnistetty synnytys päättyi leikkaukseen, mikä sekin on ihan hyvä tapa synnyttää, mutta ainakin minulle nuo itsestään käynnistyneet olivat helpompia, vaikka tosiaan ne yliaikaispäivät olivat henkisesti raskaita.
 
Minulla on kaksi spontaanisti alkanutta yliaikaista synnytystä ja yksi käynnistetty, spontaanit olivat suhteellisen helppoja ja jopa mukavia vähäisin kivuin, vauvat olivat suurempia kuin tuo käynnistetty ja silti sujui hyvin. Käynnistetty synnytys päättyi leikkaukseen, mikä sekin on ihan hyvä tapa synnyttää, mutta ainakin minulle nuo itsestään käynnistyneet olivat helpompia, vaikka tosiaan ne yliaikaispäivät olivat henkisesti raskaita.

Kiva kun jaoit kokemuksesi :)
Uskon, että ihan kelle tahansa tuo yliaikaisuus varsinkin on tuskaista ja jopa masentavaa aikaa. Äitini synnytti veljeni 42+0, spontaanisti lähti tulemaan, käynnistys olisi ollut seuraavana päivänä. Synnytys meni hyvin, mutta sanoi mulle kun nyt viimeeksi nähtiin, että kyllä silloin ihan hirveästi joka päivä masensi, kun mitään ei tuntunut tapahtuvan - ehkä on siis luonnollista kokeakin näin, ettei enää millään jaksaisi.
Mulla on laskettuun aikaan enää 9 päivää, ja olen nyt kärvistellyt 8 vrk pitkän latenssivaiheen kanssa ja hermo on koetuksella, samoin voimat. Mutta ainakin keho jotain yrittää, joskin hitaasti.
Uskon itse myös, että luonnollinen käynnistys on keholle lempeämpi ja siihen usein lääkäritkin viittaavat päätöksissään, erityisesti jos taustalla ei mitään fysiologista syytä käynnistää.
Ehkä pitää koittaa nyt vain kitkutella, onhan tämä viimeisillään oleminen aika tuskaa vielä näillä keleilläkin, mutta jospa poika tajuis tulla yksiöstään järkevään aikaan :bag:
 
Tsemppiä viimemetreille! :Heartred Mullekin viimeiset viikot oli niin psyykkisesti kuin fyysisestikin raskas. Tämän kuopuksen synnytys oli käynnistyksestä huolimatta hyvä kokemus. Eli käynnistys ei automaattisesti tee siitä ikävää kokemusta vaikka itsestään käynnistynyt se toivottavampi vaihtoehto onkin. :) Tosin vertailukohtana on vain perätilasynnytys, joka päätyi sektioon... Kaikki on kuitenkin suhteellista.
 
Vuoden alussa rattijuoppo veti mun auton lunastuskuntoon. Koko kevään tappelin vakuutusyhtiöiden, oikeusaputoimiston ym. kanssa. Kaikki vähäinen vapaa-aika uuden työn ohella meni tietoa ja neuvoja netistä etsien.

Pari viikkoa sitten otin siskon kanssa sen verran yhteen että ei varmaan enää olla väleissä ollenkaan. Vanhemmat ovat kai sitä mieltä että olen syypää riitaan. Ei ole niistäkään kuulunut mitään. Meillä on ollut suunnitelmissa muuttaa mun kotikaupunkiin mutta nyt en näe siinä mitään järkeä eikä kyllä kiinnostakaan. Parempi olisi jos lähtisi mahdollisimman kauas.
Siskon kanssa on välit olleet aina huonot. Ilmeisesti ei pystytä edes yhtä viikoloppua olemaan ihmisiksi. Vanhemmat niin toivoi lapsenlapsia, mutta tuo kotona loisiva vanhapiika on heille tärkein.

Oon niin stressaantunut. En muista mitään, en ymmärrä mitään. Kaikki voimavarat menee siihen että selviän päivän loppuun. Pinna on kireällä ja puoliso valittaa kun en tee sovittuja asioita.
 
Vuoden alussa rattijuoppo veti mun auton lunastuskuntoon. Koko kevään tappelin vakuutusyhtiöiden, oikeusaputoimiston ym. kanssa. Kaikki vähäinen vapaa-aika uuden työn ohella meni tietoa ja neuvoja netistä etsien.

Pari viikkoa sitten otin siskon kanssa sen verran yhteen että ei varmaan enää olla väleissä ollenkaan. Vanhemmat ovat kai sitä mieltä että olen syypää riitaan. Ei ole niistäkään kuulunut mitään. Meillä on ollut suunnitelmissa muuttaa mun kotikaupunkiin mutta nyt en näe siinä mitään järkeä eikä kyllä kiinnostakaan. Parempi olisi jos lähtisi mahdollisimman kauas.
Siskon kanssa on välit olleet aina huonot. Ilmeisesti ei pystytä edes yhtä viikoloppua olemaan ihmisiksi. Vanhemmat niin toivoi lapsenlapsia, mutta tuo kotona loisiva vanhapiika on heille tärkein.

Oon niin stressaantunut. En muista mitään, en ymmärrä mitään. Kaikki voimavarat menee siihen että selviän päivän loppuun. Pinna on kireällä ja puoliso valittaa kun en tee sovittuja asioita.

Kuulostaa tosi kurjalta ja stressaavalta tilanteelta. :sorry:
Hurmuisesti tsemppiä :Heartred

Oletko jutellut miehesi kanssa mieltäsi painavista asioista, miten hän on reagoinut vai onko kiinnostunut? Onko muutto tilanteessanne välttämätön?
Koetko, ettei ole keinoa keskustella järkevästi edes vanhempien kanssa ilman, että riita roihuaa? Puhuminen voisi auttaa, mutta tiedän kyllä, että sillon kun välit tulehtuu oman perheenjäsenen kanssa, ei puheesta aina ole piukuakaan apua, jos toinen osapuoli ei kykene kuuntelemaan tai vastaanottamaan minkäänlaista informaatiota, tai asettumaan tilanteeseesi.
Hankalan kuuloinen tilanne. Mitä itse luulet, että mikä voisi auttaa :think005
Ammattiapua on varmasti saatavilla, mutta se riippuu tilanteen laadusta ja siitä koetko, että esim. Lastenhoitoapu olisi tarpeen, jotta saatte miehenne kanssa enemmän yhteisestä aikaa tai sinä levättyä. Tai vastaavasti, jos parisuhteessa on paljon pielessä, voisi miettiä pariterapiaa. Siskosi tulehtuneisiin väleihin ei varmaankaan oikeastaan auta kuin aika, jos puhuminen ei riitä. Ja tietysti jos masennus tuntuu ihan kokoaikaiselta ja kaiken peittävältä, varaisin lääkärinajan.
Pidä huolta itsestäsi, ettet ihan uuvu :Heartred
 
Päivittelen tähän omaa tilannettani. Mulla on nyt 2 päivää laskettuun aikaan eikä poika näytä mitään merkkejä syntymästä. Aika varma olen, että joudun yliajalle. Oma olo on ollut huono - fyysisesti mutta myös henkisesti. En tiedä, mihin olisin kirjoittanut ja avannut mieltäni niin kirjoitan nyt tänne.
Eilen oli tosi voimakas paniikkikohtaus, tässä loppuraskaudessa mulle on alkanut tulemaan pelkotiloja, etenkin pelkään omaa kuolemaani tai vakavaa sairautta, tai vauvan kuolemaa. (nämä pelot oli poissa pitkän aikaa). Käyn edelleen neuvolapsykologilla ja sovittiin, että voin varata ajan jos tuntuu sille, että on yliajalla ja on tosi raskas olo ennen synnytystä tai on joku muu hätätilanne, mihin tarvitsee jutteluapua. Nyt koen kuitenkin, ettei tuosta ajasta ihan hirveästi ole apua, sillä ongelmani tuntuu olevan enemmänkin ahdistuksen kanavoinnissa, kun siinä, etten osaisi käsitellä tunteitani tai pelkojani. Olen kuitenkin pitänyt mielessä, että voin aina soittaa uuden ajan ennen synnytystä.
On hirmu vaikea selittää tilannetta, tämä raskaudenaikainen masennus on ihan hirveä vaiva, joka aaltoilee, samoin kuin ahdistuneisuushäiriöni. Olen vahvasti sitä mieltä, että jos tunteet jatkuu synnytyksen jälkeen pahoina, pyydän lääkehoitoa ja uutta terapiaa. Joka tapauksessa tämä masennus ja ahdistus on ihan uskomattoman synkkää pimeää ja koen siitä huonoa omatuntoa, että olen huono äiti tulevalle lapselleni, kun en pysty olemaan positiivinen, iloinen ja jaksava. Että mulla on niitä tunteita, että en jaksaisi kohta enää tätä elämää (niitä ollut koko tän raskauden ajan ja käsitelty psykologin kanssa) ja tämä raskaus on ollut niin rankka, että toivoisin sen vain päättyvän ja saavani vauvan syliini. Saan monesti kommenttia, että joku on huolissaan siitä, että mulla on näitä tunteita, vaikka en ikinä itselleni mitään tekisi, olen vain pohjattoman masentunut tähän tilanteeseen ja käyn aktiivisesti keskustelemassa niistä ammattilaisen kanssa - teen siis mielestäni kaiken tulevan vauvankin eteen, mutta silti paha olo vain jatkuu. Mä niin toivon, että synnytys auttaisi pyyhkimään pois nämä negatiiviset tunteet, kun saan vihdoin vartaloni edes jotenkin takaisin, enkä kärsi jatkuvasta pahoinvoinnista, oman sairauden vaikeutumisesta ja muista oireista. :bag::sorry:
Vauva on niin toivottu, mutta tätä synkkyyttä ei kai osaa kellekään tarpeeksi kuvailla, että ymmärtäisivät, jos ei ole itse kokenut masennusta. :sad001
Voih, joudun pitämään omasta lasketun ajan ryhmästäkin vähän taukoa, kun tuntuu, että muut synnyttää ja minä vaan kidun täällä ikävässä olossani. Olen ottanut tämän loppuajan niin raskaasti, että tuntuu, ettei tee hyvää miettiä tätä raskautta kaiken aikaa ja vain odottaa, siksi aion nyt suunnata ajatuksia vähän muualle ja muihin asioihin. :sorry:
Onneksi mies ymmärtää, että on ollut tosi vaikeaa :Heartred
Päivä kerrallaan, vaikka välillä itkettääkin ja masentaakin paljon, mietin olenko aiheuttanut vauvalle pahojakin vaurioita ahdistuneisuudellani, kun sillä on yhteyttä ties mihin tunne-elämän kehittymisestä lähtien.
Mutta ei auta kun toivoa, että asiat järjestyisi. Toisinaan toivoisin, etten olisi näin herkkä, ehkä silloin en tuntisi masentuneisuuttakaan samoin. :sorry:
 
Paljon voimia zarar näihin viimeisiin päiviin. :Heartred Olet varmasti lapsellesi hyvä äiti. Väsynyt tai masentunut ja ahdistunut äiti ei tarkoita huonoa äitiä. Pikemminkin olet todella hyvä ja vahva äiti, kun käyt juttelemassa ja aiot jatkaa hoitoa synnytyksen jälkeen.
 
Tsemppiä Zarar! Oma kokemukseni on hyvin samankaltainen, vaikka ajatukset ovat olleet vähän erilaisia. Niiden liian vahvojen reaktioiden takia en itse ole juuri uskaltanut puhua kenellekään. Onneksi kaikki kohtaamani mielenterveyden ammattilaiset ovat kestäneet ilmeenkään värähtämättä aika paljon. Mutta neuvolassa, sukulaisten kanssa ja ystävien kesken valikoin sanani hyvin.
Itse en ole jaksanut olla kaiken aikaa läsnä ollessani lapsen kanssa. Ollaan myös saatu miehen kanssa järjestettyä elämämme niin, että hänellä on päävastuu vauvan hoidosta ja minä teen enemmän tunteja meidän yrityksessämme. Missään vaiheessa en olisi henkisesti edes jaksanut olla kotiäitinä. Näin on kuitenkin saatu aikaan se, että sen vähän, mitä olen vauvan kanssa niin enimmäkseen jaksan olla läsnä. Ja mitä yritän kertoa, niin silti kaikesta huolimatta kun eilen hain äidiltäni hoidosta meidän kahdeksan kuisen, niin hän oikein kiljui riemusta nähdessään minut.
 
Tsemppiä Zarar! Oma kokemukseni on hyvin samankaltainen, vaikka ajatukset ovat olleet vähän erilaisia. Niiden liian vahvojen reaktioiden takia en itse ole juuri uskaltanut puhua kenellekään. Onneksi kaikki kohtaamani mielenterveyden ammattilaiset ovat kestäneet ilmeenkään värähtämättä aika paljon. Mutta neuvolassa, sukulaisten kanssa ja ystävien kesken valikoin sanani hyvin.
Itse en ole jaksanut olla kaiken aikaa läsnä ollessani lapsen kanssa. Ollaan myös saatu miehen kanssa järjestettyä elämämme niin, että hänellä on päävastuu vauvan hoidosta ja minä teen enemmän tunteja meidän yrityksessämme. Missään vaiheessa en olisi henkisesti edes jaksanut olla kotiäitinä. Näin on kuitenkin saatu aikaan se, että sen vähän, mitä olen vauvan kanssa niin enimmäkseen jaksan olla läsnä. Ja mitä yritän kertoa, niin silti kaikesta huolimatta kun eilen hain äidiltäni hoidosta meidän kahdeksan kuisen, niin hän oikein kiljui riemusta nähdessään minut.

Kuullostaa tosi paljon omalta kokemukseltani vauva-arjesta. Itse kamppailin hirveiden itsetunto-ongelmien kanssa, kun en jaksanut olla tarpeeksi läsnä pojalle vauvavuonna ja mies hoiti tosi paljon syötöt ja muut tarpeet, kun mä tein omiani. Toki mies kävi töissä välillä ja silloin mä olin läsnä, mutta muuten olin aivan voimaton.

Lopulta tuntui, että poika olikin vaan isän poika ja musta tuntu etten ole hyvä äiti. Sit kun vauvavuosi oli ohi, synnytyksestä oli vihdoinkin toivuttu ja poika oli isompi aloin jaksaa enemmän.

Nyt 1.v 6kk viettää tosi suuren osan päivästä mun sylittelyssä, seurailee mitä teen ja leikitään yhdessä. Isi ei meinaa kelvata, kun pitää olla aina äiti. :grin

Mä aivan turhaan luulin, että pilasin poikani vauvavuoden ja äitisuhteen jaksamattomuudella. Nyt ymmärrän, että se ehdoton rakkaus ja vaan sylissä pitäminen vaikka ei olisi ollut se päähuolehtija on kaikkein tärkeintä. Lapsi muistaakin mut vaan rakastavana äitinä, eikä sinä äitinä joka ei aina ollut syöttämässä, leikkimässä ja vaihtamassa vaippaa vauvana.
 
Jatkuu. Saatoin ehkä suututtaa anopin ja samalla myös miehen. Tai siis ehkä pahoitin anopin mielen (koska tiuskin ja töksäyttelen mitä sattuu) .... ja mies on nyt siitä sitten kollektiivisesti myös suuttunut.
Joka kolmas viikko pitää anopille selittää se sama asia, eikä koskaan mene jakeluun. Eli miksi vien lapsen päivähoitoon aamulla klo 5.30 kun menen itse kuudeksi töihin. Ei ikinä ymmärrä sitä, että jos mun työt alkaa klo 6 ja miehen työt loppuu klo 8 niin lapsi ei voi jäädä kotiin yksin siksi aikaa...... Ja joka kolmas viikko sama ratakisko väännössä.

Äiti ei ole soittanut helatorstain (vai helluntaiko nyt oli?) jälkeen.

Ja ainoa ystävä jonka kanssa olen noin päivittäin viestittely-yhteydessä, on ottanut tavaksi vastata hymiöillä.
 
Jatkuu. Saatoin ehkä suututtaa anopin ja samalla myös miehen. Tai siis ehkä pahoitin anopin mielen (koska tiuskin ja töksäyttelen mitä sattuu) .... ja mies on nyt siitä sitten kollektiivisesti myös suuttunut.
Joka kolmas viikko pitää anopille selittää se sama asia, eikä koskaan mene jakeluun. Eli miksi vien lapsen päivähoitoon aamulla klo 5.30 kun menen itse kuudeksi töihin. Ei ikinä ymmärrä sitä, että jos mun työt alkaa klo 6 ja miehen työt loppuu klo 8 niin lapsi ei voi jäädä kotiin yksin siksi aikaa...... Ja joka kolmas viikko sama ratakisko väännössä.

Äiti ei ole soittanut helatorstain (vai helluntaiko nyt oli?) jälkeen.

Ja ainoa ystävä jonka kanssa olen noin päivittäin viestittely-yhteydessä, on ottanut tavaksi vastata hymiöillä.
Siis miten se anoppi kuvittelee lapsen pärjäävän 2,5h aamulla, jos et vie hoitoon? Vai pitäisikö sinun myöhästyä töistä säännöllisesti 2,5h? Voisiko mies hoitaa selittämisen, jos hänelle ei kelpaa sinun töksäyttelevä tyylisi? Tai tokihan mies voi lähteä töistä 2,5h aiemmin, ettei tarvitse viedä lasta aikaisin hoitoon. Eikös lapsi kuitenkin vietä ihan normaalin hoitopäivän, vaikka se alkaakin aikaisin?

(kyselykausi)
 
Täällä on raskaus takana. :happy:
Poikamme syntyi 26.5 rv 40+1, synnytys käynnistyi lapsivedenmenolla 39+6 :)
Oksitosiinilla vauhditettiin, kun latenssi uhkasi pitkittyä, vedet oli menneet ja oma supistustoiminta hiipui aina välissä. Synnytys sujui mielestäni ihan hyvin, selvisin 8cm asti ilman kivunlievitystä, 9cm kohdalla laitettiin kohdunkaulan puudute, josta ei ollut kuitenkaan mitään hyötyä. Siinä vaiheessa kivut oli jo sitä luokkaa, että ajattelin kuolevani :hilarious:
Päädyin sitten ottamaan epiduraalin ja se oli kun taivaan lahja :angelic: Kaikki kivut lähti, pääsin lepäämään välissä ja kun olin täysin auki, ponnistuksen tarve jäi. Vauva sitten lopulta syntyi klo. 6.00 alateitse ja mulle tuli toisen asteen repeämä, epparia ei tarvittu, mutta pieni pinnallinen repeämä tuli välilihaan. Vauva painoi 3980g ja oli 50cm pitkä :happy:

Me ollaan opeteltu nyt uutta arkea kotona ja vauva on ihan valloittava :Heartred
Mitään masennusta mulla ei ole, ei ollut edes baby bluesia - olin vaan niin onnellinen et tuo kaikki 9kk oli ohi ja poika sylissä. Ihan helppoa ei ole ollut, vauvalla refluksia ja mahavaivaa itkee useita tunteja päivästä riippuen ja välillä menen itse tunnin parin unilla, mutta silti mitään en tästä vauva-arjesta vaihtaisi pois. Tämä sopii mulle paljon paremmin kuin raskaus, tykkään tästä :thumleft
Voisin huolia vauvat ilman raskautta ja synnytystä :hilarious:

Mutta halusin tulla kertomaan, että näinkin voi käydä :) Että aina se masennus ei jatku.
Tsemppiä kaikille niille, jos täällä vielä on niitä, jotka painivat näiden raskaiden tunteiden kanssa :Heartred
Toki vielä voi masennus iskeä, mutta suunta on ainakin hyvä ja nyt ei masenna yhtään :angelic:
 
Täällä on raskaus takana. :happy:
Poikamme syntyi 26.5 rv 40+1, synnytys käynnistyi lapsivedenmenolla 39+6 :)
Oksitosiinilla vauhditettiin, kun latenssi uhkasi pitkittyä, vedet oli menneet ja oma supistustoiminta hiipui aina välissä. Synnytys sujui mielestäni ihan hyvin, selvisin 8cm asti ilman kivunlievitystä, 9cm kohdalla laitettiin kohdunkaulan puudute, josta ei ollut kuitenkaan mitään hyötyä. Siinä vaiheessa kivut oli jo sitä luokkaa, että ajattelin kuolevani :hilarious:
Päädyin sitten ottamaan epiduraalin ja se oli kun taivaan lahja :angelic: Kaikki kivut lähti, pääsin lepäämään välissä ja kun olin täysin auki, ponnistuksen tarve jäi. Vauva sitten lopulta syntyi klo. 6.00 alateitse ja mulle tuli toisen asteen repeämä, epparia ei tarvittu, mutta pieni pinnallinen repeämä tuli välilihaan. Vauva painoi 3980g ja oli 50cm pitkä :happy:

Me ollaan opeteltu nyt uutta arkea kotona ja vauva on ihan valloittava :Heartred
Mitään masennusta mulla ei ole, ei ollut edes baby bluesia - olin vaan niin onnellinen et tuo kaikki 9kk oli ohi ja poika sylissä. Ihan helppoa ei ole ollut, vauvalla refluksia ja mahavaivaa itkee useita tunteja päivästä riippuen ja välillä menen itse tunnin parin unilla, mutta silti mitään en tästä vauva-arjesta vaihtaisi pois. Tämä sopii mulle paljon paremmin kuin raskaus, tykkään tästä :thumleft
Voisin huolia vauvat ilman raskautta ja synnytystä :hilarious:

Mutta halusin tulla kertomaan, että näinkin voi käydä :) Että aina se masennus ei jatku.
Tsemppiä kaikille niille, jos täällä vielä on niitä, jotka painivat näiden raskaiden tunteiden kanssa :Heartred
Toki vielä voi masennus iskeä, mutta suunta on ainakin hyvä ja nyt ei masenna yhtään :angelic:
Onneksi olkoon ja ihania vauvantuoksuisia hetkiä teille!

Minulla on kolme refluksivauvaa. Jos ei vielä perimätietovinkkejä ole tullut, niin minun vauvoillani auttoi imetys pystyasennossa, eli ei pelkästään äiti istumassa, vaan myös vauva niin että pää on selkeästi korkeammalla kuin vatsa. Syömisen jälkeen pystyssä sylissä 20-30minuuttia ja sen jälkeen kyljellään nukkuen. Sylissä rauhoittui parhaiten vatsalleen, mutta vasta kun syömisestä oli vähintään tunti, muuten ateria tuli oitis ulos.

Toivittavasti refluksi hellittää pian ja unet pitenevät.
 
Täällä on raskaus takana. :happy:
Poikamme syntyi 26.5 rv 40+1, synnytys käynnistyi lapsivedenmenolla 39+6 :)
Oksitosiinilla vauhditettiin, kun latenssi uhkasi pitkittyä, vedet oli menneet ja oma supistustoiminta hiipui aina välissä. Synnytys sujui mielestäni ihan hyvin, selvisin 8cm asti ilman kivunlievitystä, 9cm kohdalla laitettiin kohdunkaulan puudute, josta ei ollut kuitenkaan mitään hyötyä. Siinä vaiheessa kivut oli jo sitä luokkaa, että ajattelin kuolevani :hilarious:
Päädyin sitten ottamaan epiduraalin ja se oli kun taivaan lahja :angelic: Kaikki kivut lähti, pääsin lepäämään välissä ja kun olin täysin auki, ponnistuksen tarve jäi. Vauva sitten lopulta syntyi klo. 6.00 alateitse ja mulle tuli toisen asteen repeämä, epparia ei tarvittu, mutta pieni pinnallinen repeämä tuli välilihaan. Vauva painoi 3980g ja oli 50cm pitkä :happy:

Me ollaan opeteltu nyt uutta arkea kotona ja vauva on ihan valloittava :Heartred
Mitään masennusta mulla ei ole, ei ollut edes baby bluesia - olin vaan niin onnellinen et tuo kaikki 9kk oli ohi ja poika sylissä. Ihan helppoa ei ole ollut, vauvalla refluksia ja mahavaivaa itkee useita tunteja päivästä riippuen ja välillä menen itse tunnin parin unilla, mutta silti mitään en tästä vauva-arjesta vaihtaisi pois. Tämä sopii mulle paljon paremmin kuin raskaus, tykkään tästä :thumleft
Voisin huolia vauvat ilman raskautta ja synnytystä :hilarious:

Mutta halusin tulla kertomaan, että näinkin voi käydä :) Että aina se masennus ei jatku.
Tsemppiä kaikille niille, jos täällä vielä on niitä, jotka painivat näiden raskaiden tunteiden kanssa :Heartred
Toki vielä voi masennus iskeä, mutta suunta on ainakin hyvä ja nyt ei masenna yhtään :angelic:

Onnea! :Heartred Ihanaa kun masennus jäi raskausaikaan. :)
 
Onneksi olkoon ja ihania vauvantuoksuisia hetkiä teille!

Minulla on kolme refluksivauvaa. Jos ei vielä perimätietovinkkejä ole tullut, niin minun vauvoillani auttoi imetys pystyasennossa, eli ei pelkästään äiti istumassa, vaan myös vauva niin että pää on selkeästi korkeammalla kuin vatsa. Syömisen jälkeen pystyssä sylissä 20-30minuuttia ja sen jälkeen kyljellään nukkuen. Sylissä rauhoittui parhaiten vatsalleen, mutta vasta kun syömisestä oli vähintään tunti, muuten ateria tuli oitis ulos.

Toivittavasti refluksi hellittää pian ja unet pitenevät.

Kiitos vinkistä! Pitänee kokeilla :)
Meillä tosiaan taitaa olla molemmat refluksi että mahaongelmat :hilarious:
Kun ei saa ilmaa ulos tai kakkaa tulemaan, ähisee, pinnistelee ja itkee vatsa kaarella pulleana, siinä samassa sitten refluksikin nousee kiusaamaan. Mutta eiköhän tämä tästä, kerranhan sitä vain tätä pikkuvauva-aikaa eletään :angelic:
 
Takaisin
Top