Kun äidin on paha olla

Rouva W - Tsemppiä, toivottavasti saisit sanottua neuvolassa oloistasi ❤️
Meillä päin ainakin terkka tosi ystävällisesti ja ymmärtävästi suhtautuu jaksamisen haasteisiin, herkällä korvalla on laittanut eteenpäin neuvolapsykalle, jos siltä on yhtään tuntunut. ❤️
Toivoisin et muuallakin olisi näin kätevät palvelut lapsiperheille. Ja toisaalta ei se jaksaminen aina ole kiinni siitä, onko lapsi helppo vai vaikea, jokaisella on oikeus omaan väsymykseensä, sillä tilanteita on niin monia kuin on ihmisiäkin. 🙏

Mä kirjoittelinkin jo tuonne toisiin ketjuihin, mutta noh aikamoista tänne kuuluu 😅 Ensinäkin poika neljän päivän päästä 1v, en voi uskoa tätä 🤩😍
Ihana höpöttäjä hänestä kuoriutunut, tykkään tästä iästä. Ei vielä kävele ilman tukea, mutta tuen kanssa menee, konttaa ja ryömii, kiipeilee, osaa taputtaa, vilkuttaa, tanssia, hyppiä, ymmärtää puhetta, kertoilee muutamia sanoja ja vaikka mitä 🤩

Mutta ei tässä kukaan ole kasvanut kyynelittä. Verikokeissa selvisi pojalla olevan ige-välitteiset välittömät allergiat. Kananmunan komponentit niin korkeat, että anafylaksia mahdollinen pullanmuruista jopa 😲🙄 Maitokin oli lievästi koholla, komponentteja ei siitä otettu. Sit oli joku suht perussarja viljoista, pähkinöistä, kalasta, tomaatista ja oliko jotain vielä, en nyt muista, niin ilmeisesti kaikissa noissa jotain nousuja.. Lääkäri soittaa meille viikon päästä jatkohoidon suunnitelmat ja loput tulokset, kananmunaan kuitenkin täysvälttö.
Ollaan siirrytty nyt kaurajuomaan, mut koska pojalla maissiallergia oireilee koko ajan vähän näistä kasvijuomista, mutta ollaan nyt annettu kuitenkin, vaikka selkeää refluksia on ja pientä peppuihottumaa, koska pitää yllä kuitenkin pientä toleranssia ettei kehitä sit täysvältön aikana toista anafylaksiaa. Toisaalta jos tää kaura kaatuu kokonaan, niin vaihtoehto olis vesi ja lisät.. Mutta niiden lisienkin etsiminen voi olla ihan yhtä vaikeaa, koska kovin kaikettomia eivät nekään ole.
Joten välillä kyllä tuntuu, että pahemmaksi vaan menee 🙄😅
Yöt olleet vähän rikki, mutta ei mahda minkään. Imetystä oon alkanut lopettamaan, koska en enää jaksa, lääkärikin oli samoilla linjoilla, että dietannut oon jo tarpeeksi. Parantanut mun mielialaa tosi paljon tää imetyksestä luopuminen.

Kuitenkin olo on sellainen, että aikamoisen myllyn läpi oon vuoden aikana pyörinyt 😴🥴
Jo pelkästään tää allergia on tehnyt ihan omaa luokkaansa tästä vauvavuodesta. En tiedä selviänkö koskaan täysin tästä vauvavuoden traumasta tai voiko siitä edes selvitä, mutta joka päivä eteenpäin on pois siitä, mistä aloitettiin. Ehkä ajan kanssa sitten, ja sitten kun alkaa enemmän rauhoittua, tarvitsee kyllä pysähtyä työstämään kaikkia heränneitä tunteita.
Uskomatonta, miten se hysteerisen äidin viitta nyt lipuikin sitten pois, kun alkoi tuloksia tippua. Itselle suurin järkytys oli ehkä se, että lapsi ei ollutkaan suolioireinen vaan välittömästi allerginen, mikä sitten toi taas tähän elämään ihan uuden ulottuvuuden siedätyksineen yms. Uusien ruokien kokeilu alkoi myös vähän jännittää eri tavalla kuin ennen.. 😬
En varmasti ikinä, en ikinä tule unohtamaan sitä, että meillä ei olisi ollut vaihtoehtoja, jos en olisi pystynyt imettämään - tai olisi - nenämahaletku. En unohda sitä, että lapsi melkein kuivui allergioiden takia, en unohda niitä sairaalareissuja tai automatkoja, joilla tarkkailtiin tukehtuuko lapsi omaan oksennukseensa. En unohda sitä valtavaa huolta, enkä kipeää lasta. Enkä henkilökunnan vähättelyä. En sitä, kun pitelin hysteerisesti itkevää lasta käsilläni joka ikinen ilta ja yö. En unohda univelkaa tai jatkuvasti huonosti nukuttuja öitä. En tule varmasti ikinä unohtamaan niitä tunteita, joita koin.
Tiedän miten rikkovaa ja repivää voi rakkaus joskus olla. Tiedän, että joskus se vauvavuosi onkin *elvetti, joka pitää vaan elää läpi.
Välillä tuntuu pahalle sanoa näin, koska lapsi on meille tietenkin ihan maailman ihanin ja rakkain, mutta se ei poista sitä, miten vaikea vuosi meillä oli. Tosi hajottava. Mutta päivä kerrallaan, suunta eteen- ja ylöspäin.

Nyt kuitenkin ollaan tultu pitkälle tähän päivään. Uskon, että kaikesta voi selvitä, tavallaan. 💙
Ehkä joskus olen ehjempi tämän suhteen, vaikkakaan katkeruutta en tunne. Meille tuli vain erilainen tie.
Tietysti menetyksen pelko on nyt näiden allergioiden kautta vielä enemmän läsnä ja joudun ehkä taas painimaan sen kanssa. Tämä allergia-arki on enemmän meidän elämäntapa, mutta kieltämättä se on jättänyt aivoihin yhtä pimeän muistijäljen, kuin lapsettomuuskin, mikä ei sieltä varmasti koskaan haihdu, vaikka moni tunne laantuisikin.

Näillä mennään. Tsemppiä muillekin omiin tilanteisiin 💕 Olisi kiva kuulla ketjuun kirjoittelijoista enemmänkin, miten kelläkin menee. ☺️
 
Rouva W - Tsemppiä, toivottavasti saisit sanottua neuvolassa oloistasi ❤️
Meillä päin ainakin terkka tosi ystävällisesti ja ymmärtävästi suhtautuu jaksamisen haasteisiin, herkällä korvalla on laittanut eteenpäin neuvolapsykalle, jos siltä on yhtään tuntunut. ❤️
Toivoisin et muuallakin olisi näin kätevät palvelut lapsiperheille. Ja toisaalta ei se jaksaminen aina ole kiinni siitä, onko lapsi helppo vai vaikea, jokaisella on oikeus omaan väsymykseensä, sillä tilanteita on niin monia kuin on ihmisiäkin. 🙏

Mä kirjoittelinkin jo tuonne toisiin ketjuihin, mutta noh aikamoista tänne kuuluu 😅 Ensinäkin poika neljän päivän päästä 1v, en voi uskoa tätä 🤩😍
Ihana höpöttäjä hänestä kuoriutunut, tykkään tästä iästä. Ei vielä kävele ilman tukea, mutta tuen kanssa menee, konttaa ja ryömii, kiipeilee, osaa taputtaa, vilkuttaa, tanssia, hyppiä, ymmärtää puhetta, kertoilee muutamia sanoja ja vaikka mitä 🤩

Mutta ei tässä kukaan ole kasvanut kyynelittä. Verikokeissa selvisi pojalla olevan ige-välitteiset välittömät allergiat. Kananmunan komponentit niin korkeat, että anafylaksia mahdollinen pullanmuruista jopa 😲🙄 Maitokin oli lievästi koholla, komponentteja ei siitä otettu. Sit oli joku suht perussarja viljoista, pähkinöistä, kalasta, tomaatista ja oliko jotain vielä, en nyt muista, niin ilmeisesti kaikissa noissa jotain nousuja.. Lääkäri soittaa meille viikon päästä jatkohoidon suunnitelmat ja loput tulokset, kananmunaan kuitenkin täysvälttö.
Ollaan siirrytty nyt kaurajuomaan, mut koska pojalla maissiallergia oireilee koko ajan vähän näistä kasvijuomista, mutta ollaan nyt annettu kuitenkin, vaikka selkeää refluksia on ja pientä peppuihottumaa, koska pitää yllä kuitenkin pientä toleranssia ettei kehitä sit täysvältön aikana toista anafylaksiaa. Toisaalta jos tää kaura kaatuu kokonaan, niin vaihtoehto olis vesi ja lisät.. Mutta niiden lisienkin etsiminen voi olla ihan yhtä vaikeaa, koska kovin kaikettomia eivät nekään ole.
Joten välillä kyllä tuntuu, että pahemmaksi vaan menee 🙄😅
Yöt olleet vähän rikki, mutta ei mahda minkään. Imetystä oon alkanut lopettamaan, koska en enää jaksa, lääkärikin oli samoilla linjoilla, että dietannut oon jo tarpeeksi. Parantanut mun mielialaa tosi paljon tää imetyksestä luopuminen.

Kuitenkin olo on sellainen, että aikamoisen myllyn läpi oon vuoden aikana pyörinyt 😴🥴
Jo pelkästään tää allergia on tehnyt ihan omaa luokkaansa tästä vauvavuodesta. En tiedä selviänkö koskaan täysin tästä vauvavuoden traumasta tai voiko siitä edes selvitä, mutta joka päivä eteenpäin on pois siitä, mistä aloitettiin. Ehkä ajan kanssa sitten, ja sitten kun alkaa enemmän rauhoittua, tarvitsee kyllä pysähtyä työstämään kaikkia heränneitä tunteita.
Uskomatonta, miten se hysteerisen äidin viitta nyt lipuikin sitten pois, kun alkoi tuloksia tippua. Itselle suurin järkytys oli ehkä se, että lapsi ei ollutkaan suolioireinen vaan välittömästi allerginen, mikä sitten toi taas tähän elämään ihan uuden ulottuvuuden siedätyksineen yms. Uusien ruokien kokeilu alkoi myös vähän jännittää eri tavalla kuin ennen.. 😬
En varmasti ikinä, en ikinä tule unohtamaan sitä, että meillä ei olisi ollut vaihtoehtoja, jos en olisi pystynyt imettämään - tai olisi - nenämahaletku. En unohda sitä, että lapsi melkein kuivui allergioiden takia, en unohda niitä sairaalareissuja tai automatkoja, joilla tarkkailtiin tukehtuuko lapsi omaan oksennukseensa. En unohda sitä valtavaa huolta, enkä kipeää lasta. Enkä henkilökunnan vähättelyä. En sitä, kun pitelin hysteerisesti itkevää lasta käsilläni joka ikinen ilta ja yö. En unohda univelkaa tai jatkuvasti huonosti nukuttuja öitä. En tule varmasti ikinä unohtamaan niitä tunteita, joita koin.
Tiedän miten rikkovaa ja repivää voi rakkaus joskus olla. Tiedän, että joskus se vauvavuosi onkin *elvetti, joka pitää vaan elää läpi.
Välillä tuntuu pahalle sanoa näin, koska lapsi on meille tietenkin ihan maailman ihanin ja rakkain, mutta se ei poista sitä, miten vaikea vuosi meillä oli. Tosi hajottava. Mutta päivä kerrallaan, suunta eteen- ja ylöspäin.

Nyt kuitenkin ollaan tultu pitkälle tähän päivään. Uskon, että kaikesta voi selvitä, tavallaan. 💙
Ehkä joskus olen ehjempi tämän suhteen, vaikkakaan katkeruutta en tunne. Meille tuli vain erilainen tie.
Tietysti menetyksen pelko on nyt näiden allergioiden kautta vielä enemmän läsnä ja joudun ehkä taas painimaan sen kanssa. Tämä allergia-arki on enemmän meidän elämäntapa, mutta kieltämättä se on jättänyt aivoihin yhtä pimeän muistijäljen, kuin lapsettomuuskin, mikä ei sieltä varmasti koskaan haihdu, vaikka moni tunne laantuisikin.

Näillä mennään. Tsemppiä muillekin omiin tilanteisiin 💕 Olisi kiva kuulla ketjuun kirjoittelijoista enemmänkin, miten kelläkin menee. ☺️

Hui, tuo kananmuna-allergia erityisesti on pelottava varmasti! Saa olla tarkkana. Vauvavuotena tapahtuu muutenkin todella paljon, niin kehityksellisesti kuin sitten näitä yksilöllisiä haasteita ja helppouksia. Tuo mitä teillä on ollut, on ollut todella raskasta, erityisesti henkilökunnan vähättely kun yrittää saada omalle pienelle lapselle apua. Tietää, että omalla lapsella ei oo kaikki okei, mutta ei pysty itse kertomaan asiasta. Ja siinä tietysti yrittää pitää parhaansa huolta pienestä kaikin keinoin kun kaikki tavalliset keinot ei sovi. Ja hei, ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa siitä että vauvavuosi oli kamala. Se ei mitätöi rakkautta siihen lapseen millään tavalla. Mulle raskausaika oli ihan kamala, mutta en anna sen vaikuttaa rakkauteeni lasta kohtaan, pidän ne ikäänkuin irrallaan toisistaan. Kannattaa muistaa myös jatkossa jos ja kun tulee allergioiden kanssa haasteita. Tsemppiä :red-heart:
 
Heippa kaikki mä tänne kans tulin vuodatteleen kun tuntuu että kuormitan mieheni täysin pahalla olollani… eli olen kärsinyt lapsesta asti masennuksesta näin lääkäri diagnosoi ja vuodesta 2014 olen ollut kotona kuntoutustuella koska minulla on vaikea asteinen masennus, chronintauti lievä ja vaikea ärtyvänsuolen oireyhtymä ja nyt pelkään että olen myös sairastunut synnytyksen jälkeiseen masennukseen… synnytin pojan noin kk ennen laskettua aikaa hätäsectiolla poika syntyi 2 minuutissa sectio päätöksestä… kaikki haaveet synnytyksestä meni siihen se että saataisiin kokea se yhdessä mieheni kanssa ja näkisin kuinka onnellinen mies on vauvan nähdessään ensimmäisen kerran… no näin ei mennyt… nyt tuntuu vaan että kaikki on huonosti imetys ei lähtenyt sujumaan eikä maito noussut ja olen lisämaitoa joutunut antamaan kokoajan… ajattelin että raskauskilot jää sairaalaan niinkään ei käynyt vain 2kg jäi sairaalaan ja loput jymähti kroppaan… tämä ahdistaa koska olen aina inhonnut peilikuvaani Vaaka on pahinpainajaiseni ja nyt kaikki on kiinni mussa kun tauti kilot ei lähde millään ja näytän edelleen kun olisin raskaana..
Olen kaiken kukkuraksi ruvennut epäilleen miestä ja sitä että kelpaanko hänelle jaksaako hän minua vai vaihtaako parempaan… tuntuu että olen ihan pilalla en syytä vauvaa rakastan poikaa enemmän kun mitään enkä vaihtaisi hetkeäkään pois mitä olen viettänyt hänen kanssaan poika kohta 3kk mutta se että omassa kehossa olo on painajaista epäilen mieheni rakkautta ja sitä että pystyy olemaan uskollinen minulle… mietin miksi hän haluisi edes olla mun kanssa kun oon tällainen inhoon itseäni ihan joka nurkasta en pysty edes katsomaan kokovartalo peiliin sieltä näkyy jotain kamalaa… mietin vain miksi en voi olla kuin muut pari naista tässä lähellä sai vauvat ennen minua ja molemmat säihkyivät synnytyksen jälkeen ja raskauskiloista ei ollut tietoakaan mallin mitoissa heti 😢😢 se on vaan niin väärin… olen myös miettinyt että olisiko miehen parempi ilman minua…. Olen myös väsynyt kokoajan onneksi vanhemmista lapsistani nuorin auttaa minua imuroimalla ja vahtimalla vauvaa sen aikaa että saan pullot pestyä ja keitettyä ja hampaat pestyä…
 
Heippa @Zuza
Ikävä kuulla että sinun on niin paha olla. 😞 Hyvä että sait avauduttua tänne. Saatko mistään apua tällä hetkellä? Jos et saa, sitä kannattaa harkita. Voit aloittaa esim. neuvolasta. Olen varma että miehesi rakastaa sinua ja olet hänelle tärkeä. Olisiko muunlaiset ajatukset masennuksen aikaan saannosta? Itse ainakin olen huonompaan aikaan pitänyt itseäni huonona. (Samoin puolisoni on pitänyt itseään. Enkä hetkeäkään ole miettinyt eroamista tai pettämistä, vaikka hän oli pahimmillaan todella huonossa kunnossa.) Ja jos olen väärässä miehestäsi, hän ei silloin ansaitse sinua. ❤️ Ymmärrän että jäljelle jääneet raskauskilot lisää pahaa oloa, varsinkin jos et ennenkään pitänyt ulkonäöstäsi. En tiedä lohduttaako se, mutta et ole yksin! Monilla jää runsaasti raskauskiloja. Tuossa vaiheessa voi vielä olla turvotustakin, joka kyllä laskee aikanaan. Kannattaa yrittää olla armollinen itseä ja vartaloasi kohtaan. Se on juuri tehnyt ison, hienon työn kasvattaessaan vauvan. ❤️ Kurjaa ettei synnytys mennyt toiveidesi mukaan. Synnytyspettymys voi todella olla iso asia. Samoin jos olet kokenut imetyspettymyksen lisämaidon vuoksi. Vaikka se ei millään tavalla määritä äitiyttäsi. Olet vauvallesi paras mahdollinen äiti riippumatta, mistä vauva saa ruuan. ❤️
 
Tulen tänne kyselemään. Miten te joilla on ollut pitkäaikaista oireilua ja sairautta. Oletteko joutuneet käyttämään raskausaikana lääkitystä? Miten synnytys ja imetys meni lääkityksen kanssa?

Minulla siis se tilanne, että olen ensimmäistä kertaa raskaana. Minulla on pitkäaikainen psykoosinestolääkitys, jota ei saa lopettaa raskauden, synnytyksen, eikä mahdollisen imetyksenkään aikana. Toki tästä on monen eri erikoislääkärin kanssa puhuttu ja puhutaan varmaan jatkossakin. Mutta silti huolettaa syntyvän vauvan mahdolliset vieroitusoireet. Ultrissa kaikki ollut hyvin ja epämuodostumia ei lääkkeeni aiheuta. Mutta huolettaa myös, että voiko lääkkeille altistuminen sikiöaikana tehdä lapselle myöhempään kehitykseen jotain ikävää. Eihän näistä ole hirveästi tutkimusta. Mutta mielelläni syön lääkkeittäni raskausaikanikin, koska olen yhden psykoosin kokenut ja en enää toista halua kokea. Jos nyt ilman lapsivuodepsykoosia selviän niin olen kiitollinen. Lääkkeiden ansiosta vointini on hyvä ja kykenen töissä käymään eikä työni ihan helppoa ole. Kokemuksia kuitenkin kaipaisin, esim. vaatiko raskaus tai synnytys jotain "erikoistoimia" lääkityksen vuoksi, esim. vieroitusta.
 
Olen käyttänyt pidempään ketipinoria pienellä annoksella. Se ei vaikuttanut raskauteen, synnytykseen tai imetykseen mitenkään enkä ole huomannut vauvan siitä mitenkään kärsineen. Ainoa aiheeseen raskaus+lääkitys liittyvä muutos oli kun pienensin annoksen 50mg->25mg, kun väsymys oli niin mahdoton ja vointi sen verran hyvä että uskalsi vähentää.

Lääkkeet tietenkin erilaisia ja se mikä pätee yhteen ei päde välttämättä toiseen. Mutta jospa positiivinen kokemus rauhoittaisi.

Onnea raskaudesta! Toivottavasti kaikki menee hyvin. ❤️
 
Kiitos kokemuksen jakamisesta ja raskausonnitteluista. Kyllä rauhoitti lukea positiivinen kokemus. Minunkin lääke pitäisi suht turvallinen olla raskausaikanakin. Ainoastaan jos on suuri annos, niin synnytyksen jälkeen vauvalla voi olla vapinaa jne vieroitusoireita. Mutta näitä hoidetaan sitten tarvittaessa vauvojen teholla. Yritän luottaa että kaikki menee hyvin.

Raskaana ollessa paino sekä rasvakudoksen määrä nousee, joten lääkettä joutuu yleensä nostamaan. Ajatukseni alkoi vähän liikaa pyörimään jumittuneita ja raskaita kehiä pitkin, niin lääkärin ohjeella nostinkin lääkitystä noin 1kk sitten pienimmän mahdollisen annoskoon verran. Vaikutti parissa päivässä positiivisesti ja normaalia elämään pystyn edelleen elämään. Kyllä vaan tämäkin taas osoitti, että lääkitys on minulle tarpeellinen.

Herkkiä aiheita nämä. Olen ollut hiljaa lääkityksestäni raskausaikana, kun pelottaa että saan syyllistämistä. Ammattilaiset ja läheiset tietenkin tietävät.
 
Mäkään en osaa sanoa lääkkeisiin muuta kun, että osaa voidaan kyllä käyttää, vaikka pakkausselosteissa olisikin varoitukset. Mä esim. söin koko raskausajan lääkkeitä tuplana autoimmuunisairauteen ja terve lapsi tuli, jos allergioita ei lasketa. Luottaisin kuitenkin terveydenhuollon arvioon lääkityksentarpeesta, mutta myös oman olon arvioon. Eiköhän kaikki hyvin mene, vaikka tiedätkin pienet riskit. Joskus ne riskit on vaan otettava, koska se huonovointinen äiti on sille lapselle pahempi kuin lääkkeiden sivuvaikutukset 💜🙏

Miten täällä muut yleisesti ottaen voivat? Mulla taas ollut tosi väsyttävää, paljon synkkiä ajatuksia. Kaipa tämä syksy tekee taas osansa. Ja onhan meillä kaikkia haasteita ollut ja on edelleen. 👀🍂
 
Hei, täälä viiden lapsen mama kirjottelee aiheesta josta en oo kuullu et muilla ois. Eli mulla iskee masennus aina yöimetysten pois jäädessä. Nyt vauva 7kk ja olo ihan karsee, joka aamu mietin vain että miten jaksan tämän öäivän. Oon ihan hirvee äiti lapsille ko en jaksa niitä ja huudan ja työnnän heitä emotionaalisesti pois. Onko muita joilla käy näin? Lääkkeitä en oo koskaan syöny koska tiedän että siihen mennessä kun lapsi täyttää 1,5 vuotta tää helpottaa. Kyse varmasti hormooneista, mut eipä se oloa paljon helpota...
 
Hei, täälä viiden lapsen mama kirjottelee aiheesta josta en oo kuullu et muilla ois. Eli mulla iskee masennus aina yöimetysten pois jäädessä. Nyt vauva 7kk ja olo ihan karsee, joka aamu mietin vain että miten jaksan tämän öäivän. Oon ihan hirvee äiti lapsille ko en jaksa niitä ja huudan ja työnnän heitä emotionaalisesti pois. Onko muita joilla käy näin? Lääkkeitä en oo koskaan syöny koska tiedän että siihen mennessä kun lapsi täyttää 1,5 vuotta tää helpottaa. Kyse varmasti hormooneista, mut eipä se oloa paljon helpota...
No ihan normaalihomma. Ja imetystä lopetellessa kans voi olla melkoiset hormonihuurut menossa. Lohdullista että se menee joskus pois sentään. En tiedä sitten kannattaako tuota vaihetta edes harkita tukevansa lääkkeillä, kun se on kuitenkin ohimenevää. Tokihan se sen hetken olotila on tuskainen ja hoitamisen arvoinen. Varmaan keskustelisin neuvolassa asiasta.
 
Hei, täälä viiden lapsen mama kirjottelee aiheesta josta en oo kuullu et muilla ois. Eli mulla iskee masennus aina yöimetysten pois jäädessä. Nyt vauva 7kk ja olo ihan karsee, joka aamu mietin vain että miten jaksan tämän öäivän. Oon ihan hirvee äiti lapsille ko en jaksa niitä ja huudan ja työnnän heitä emotionaalisesti pois. Onko muita joilla käy näin? Lääkkeitä en oo koskaan syöny koska tiedän että siihen mennessä kun lapsi täyttää 1,5 vuotta tää helpottaa. Kyse varmasti hormooneista, mut eipä se oloa paljon helpota...
Sittenhän on sekin mahdollisuus että hoitaa itseään tilapäisesti mäkikuismateellä. Se toimii mielentilaa nostavasti, vähän masennuslääkkeiden tapaan, sitä tosin pitää hetki käyttää että se alkaa kunnolla toimimaan. Siinä on kuitenkin useita vasta-aiheita, heikentää mm. ehkäisypillereiden tehoa ja imettäessä sen kanssa pitää olla varovainen. Kannattaa tutkia huolella asiaa. Mutta se voisi olla myös sellainen matalan kynnyksen juttu tilapäiseen hatutukseen yhdistettynä kaamoskamaluuteen. Tsemppiä!
 
Moi!

Miten ootte voineet, ketju on ollut suht hiljainen? 😊🙏

Mä oon ollut lomalla ja todella ahdistunut, taisi vuodenvaihde olla vähän liikaa, tai lähinnä tein ehkä yli oman sietokyvyn. Lisäksi tää raudanpuute ahdistaa. Ja varmaan vaikuttaa myös se, että mun äidillä todettiin kohdunkaulan syöpä ja veljeni meinas viime yönä kuolla sydämen rytmihäiriöön, onneksi on nyt kunnossa, mut odottelee aikaa sydänleikkaukseen. 👀😬 Ja sit perus arki ja yöheräily yms. päälle. Mulla ollut nyt myös jonkin verran urtikariaa flunssan jälkeen ja sekin ärsyttää.
En tiedä, mut tuntuu, että oon lopullisesti menettänyt osan mun työ-ja toimintakyvystä tän valvomisen takia. 👀
 
Mä uskon, että kun rytmin ja uniasiat saa lopulta kuntoon, sekä tietysti muutkin kuormittavat asiat haltuun, voi tuntua kuin uudestisyntyneeltä! ❤️ Voimia @zarar_ !

Miten välttää stressiä? Onko joku löytänyt keinon olla stressaamatta? Ja onko joku saanut ruokavalion avulla asioita parempaan suuntaan? Mulla on tosi uupunut olo, elämässä on kaikenlaista. Tuntuu mahdottomalta, että jaksaisin keskittyä omiin henkilökohtaisiin terveellisiin elämäntapoihin.
 
Voimia zarar :red-heart: toivottavasti se rytmi sieltä palailee ja uni alkaa toimimaan niin se kyllä helpottaa. Tuo on ollu rankka pätkä elämästä, anna siis myös aikaa itsellesi siitä toipumiseen. Jos on muutenkin rankkaa niin mikä tahansa onnettomuus tai vastoinkäyminen tuntuu monta kertaa pahemmalta jos on jo muutenkin enemmän tai vähemmän rikki.
 
Mä uskon, että kun rytmin ja uniasiat saa lopulta kuntoon, sekä tietysti muutkin kuormittavat asiat haltuun, voi tuntua kuin uudestisyntyneeltä! ❤️ Voimia @zarar_ !

Miten välttää stressiä? Onko joku löytänyt keinon olla stressaamatta? Ja onko joku saanut ruokavalion avulla asioita parempaan suuntaan? Mulla on tosi uupunut olo, elämässä on kaikenlaista. Tuntuu mahdottomalta, että jaksaisin keskittyä omiin henkilökohtaisiin terveellisiin elämäntapoihin.

Mulla lievensi stressiä, uupumusta ja ahdistusta oma henkilökohtainen viikkokalenteri. Siihen kirjasin ylös, milloin teen ruokaa, milloin suihkuun, kauppaan, viikon ruokalistan teko, treenit yms. Se kevensi merkittävästi kun ei tarvinnut miettiä jatkuvasti samoja asioita uudestaan ja uudestaan vaan kaikki oli jo mietittynä. Sitten jäi enemmän aikaa ja kapasiteettia aivoihin yrittää ratkaista ne varsinaiset stressin aiheet kun ei kulu energiaa ”turhaan”. Ja niitä terveellisiä elämäntapoja on vähän helpompi toteuttaa kun sulla on valmis suunnitelma, jota tarvitsee vain seurata.
 
@zarar_ paljon voimia :red-heart: On niin epäreilua, miten toisia ihmisiä koetellaan kuukaudesta toiseen.

Mulla lievensi stressiä, uupumusta ja ahdistusta oma henkilökohtainen viikkokalenteri. Siihen kirjasin ylös, milloin teen ruokaa, milloin suihkuun, kauppaan, viikon ruokalistan teko, treenit yms. Se kevensi merkittävästi kun ei tarvinnut miettiä jatkuvasti samoja asioita uudestaan ja uudestaan vaan kaikki oli jo mietittynä. Sitten jäi enemmän aikaa ja kapasiteettia aivoihin yrittää ratkaista ne varsinaiset stressin aiheet kun ei kulu energiaa ”turhaan”. Ja niitä terveellisiä elämäntapoja on vähän helpompi toteuttaa kun sulla on valmis suunnitelma, jota tarvitsee vain seurata.
Kannatan tätä, teen itse samoin. Järjestelmällisyys hektisen arjen keskellä on myös omalla kohdallani helpottava asia, varsinkin, kun näin pikkulapsiaikana kärsii univajauksesta - hyvä kun muistaa syödä tai käydä vessassa.

Täällä on menossa seesteisempi ajanjakso. Pelkäsin jo putoavani synkkyyteen synnytyksen jälkeen, koska viimeisimmästä masennusjaksosta oli sen verran vähän aikaa. Sanoisin kuitenkin voivani hyvin nyt, kun en ole töissä eikä ole työn aiheuttamaa stressiä. Saan keskittyä lapsiin ja itseeni. Katsotaan sitten töihinpaluun suhteen miten kaikki menee, mutta sinne ei nyt olla menossa vielä pitkään aikaan.

Hyvää, toivon mukaan onnellisempaa uutta vuotta kaikille :red-heart:🌈
 
Muokattu viimeksi:
Voimia zarar_ ❤️ Teillä on ollut pitkään raskasta. Ei ihme jos tuntuu ettei jaksa. Olosi ja toimintakykysi voi silti hyvin vielä parantua. Ei ehkä yhdessä yössä, mutta aikanaan ja vähän kerrallaan.

Mun vointi on ollut kohtalainen. Joulu aiheutti vähän stressiä, mikä vaikutti. No kaipa se kertoo jotain voinnista että se notkahtaa niin pienestä, mutta ei tilanne paha ole.
 
Mä uskon, että kun rytmin ja uniasiat saa lopulta kuntoon, sekä tietysti muutkin kuormittavat asiat haltuun, voi tuntua kuin uudestisyntyneeltä! ❤️ Voimia @zarar_ !

Miten välttää stressiä? Onko joku löytänyt keinon olla stressaamatta? Ja onko joku saanut ruokavalion avulla asioita parempaan suuntaan? Mulla on tosi uupunut olo, elämässä on kaikenlaista. Tuntuu mahdottomalta, että jaksaisin keskittyä omiin henkilökohtaisiin terveellisiin elämäntapoihin.
Stressin vähentäminen on ollut pitkä projekti. Olen opetellut tahtomaan vähemmän eli en voi tehdä kaikkea mitä haluaisin, teen sen minkä jaksan. Ja koska en jaksa paljon, siivoan tosi vähän. Ole opetellut katsomaan pois sotkuista eikä missään tapauksessa mitään pölyjä. Jos vahingossa silmä osuu pölyyn tai sekasotkuun, katson jotakin kaunista ja turvallista, esim taulu tai kaktus on harvoin sekaisin.

Ruokaa teen paljon kerralla ja pakastan annoksiin ja ostan valmista tai puolivalmista. Kauppakassipalvelu säästää voimia.

Tavoitteiden madaltaminen, riman alittaminen auttavat jonkun verran. Toinen tärkeä tekijä on itsensä kehuminen siitä, että osaa levätä.

Lasten kanssa leikkimisen ei tarvitse olla kovin aktiivista. Kun makaa lattialla, yleensä lapsi tulee kävelemään päälle tai muuta mukavaa. Teltta olohuoneessa toimii aina, jos ei muuten niin eväiden kanssa. Leikit voi jättää yöksi tai viikoksi, jos haluaa päästä helpolla ja minä haluan.
 
Takaisin
Top