Isosti tsemppiä kaikille alakuloisuuden ja masennuksen kanssa kamppaileville.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ainakin näin ulkopuolisen korvaan, tapaaminen vaikuttaa olleen jatkon suhteen lupaava. Pikkuhiljaa ja pienin teoin, sekä tuen voimalla asiat ehkä löytävät oikeat paikkansa. Jatkat ilmeisesti käyntejä yksikössä säännöllisesti? Oliko puolisosikin tapaamisessa mukana? Ihanaa, että hän pitää teitä hyvänä.Täällä on nyt ensimmäinen käynti varhaisen vuorovaikutuksen yksikössä takana. Mun kohdalla jokaisella tapaamisella on aina psykoterapeutti/psykologi ja terveydenhoitaja. Ensimmäinen käynti meni lähinnä taustoja purkaessa, mutta jatkossa on tarkoitus työstää minun ja vauvan psyykkistä hyvinvointia, luoda positiivista näkökulmaa raskauteen, jotta siitä pitäisi edes vähän ja purkaa mun pelkojani raskautta kohtaan, etenkin vauvan menetykseen liittyvissä asioissa. Saa nähdä millaiseksi työskentely muodostuu, nyt en vielä osaa sanoa onko mitään hyötyä, kun ollaan vasta niin alussa. Painotti kuitenkin, että olen ihan oikeassa paikassa murheideni kanssa, kun minullekin on sattunut kaikenmoista elämässä. Pohdittiin myös ihan terapian mahdollisuutta ehkä myöhemmin. Nyt kuitenkin yritetään panostaa vuorovaikutuksen rakentumiseen ja hyvien asioiden löytymiseen, jossa se vauvakin sitten olisi keskiössä. Optimistisena lähden katsomaan mitä tuleva pitää sisällään.
Mä olen nyt ollut sairaslomalla toista viikkoa, pari viikkoa olisi vielä jäljellä. Olen ollut tosi tyytyväinen ratkaisuun olla poissa töistä, sillä pää on tuulettunut aika hyvin. Voin siis edes vähän paremmin. Vauvan tavaroitakin on tullut vähän jo hankittua ja mies on vahvistanut sitä tunnetta kovasti, että vauva on niin odotettu, kun höpöttelee mahalle ja pitää huolta meistä molemmista. Pikkuhiljaa, päivä kerrallaan
Ainakin näin ulkopuolisen korvaan, tapaaminen vaikuttaa olleen jatkon suhteen lupaava. Pikkuhiljaa ja pienin teoin, sekä tuen voimalla asiat ehkä löytävät oikeat paikkansa. Jatkat ilmeisesti käyntejä yksikössä säännöllisesti? Oliko puolisosikin tapaamisessa mukana? Ihanaa, että hän pitää teitä hyvänä.
Kävin itsekin tällä viikolla ensimmäisen kerran vauvaperheyksikössä juttelemassa psykologin kanssa meidän perheen haasteista ja peloista. Koin tapaamisen olleen hyödyllinen ja tieto tarjolla olevasta tuesta teki ainakin minulle vähän luottavaisemman olon tulevan suhteen. Toki asioita jäi käsiteltäväksi tulevillekin kerroile.
Samantyyppiset tunnelmat täälläkin, paremmat päivät olleet harvassa. Tuntuu myös, että valitan vain koko ajan ja siksi vetäydyn vähän syrjään kaikesta. Ymmärrystä ja sympatiaa täältä sinulle Onneksi sinua autetaan perheesi taholta ja muutenkin. Onko saamasi keskusteluapu ollut hyödyllistä?
Minulla tällä hetkellä eniten pinnalla voimistuva synnytyspelko. Sen lisäksi pelkään, että voimani eivät riitä synnytykseen tai siitä palautumiseen.
Ihanaa, onnea Vargynja! Helpottavaa kuulla, että synnytyksen myötä olokin voi parantua.
Olen kertaalleen käynyt pelkopolilla juttelemassa, mutta uudelle käynnille on selvästi aihetta. Käyn tällä viikolla sairaalalla muutenkin juttelemassa taas, niin voisin samalla esittää toiveen uudesta pelkopolikäynnistä.
zarar_, inho raskaanaoloa kohtaan kuulostaa myös erittäin tutulta. Odotan itsekin pääseväni tästä mahasta eroon, on tuntunut vaikealta sanoa sitä ääneen. Pelkään varmaan, että jotain kauheaa tapahtuu.
On varmaan hyvä asia, että hankinnat pitävät jonkin verran kiireisenä ja tuo ajateltavaa. Kävin itsekin yhtenä päivänä hypistelemässä vauvan vaatteita, jos siitä saisi huijattua jotain positiivista oloa kohti tulevaa. Ei se nyt täysin hyödytöntä onneksi ollut.
Tuskinpa sinulla tuo alhainen hb:kaan auttaa asiaa yhtään... Minullakin vielä kaksi kuukautta odoteltavaa... Mutta entä jos olo ei helpotu sittenkään. Mikä neuvoksi
Kävitkö sä juttelemassa myös varhaisen vuorovaikutuksen yksikössä vai jossain muualla? Meillä ainakin saa sitten ihan kotipalvelua sosiaalihuollon parista jo vauvavuonna, jos tuntuu, ettei oman voinnin vuoksi pysty suoriutumaan ihan kaikesta. Sitten myös herkästi jatketaan terapiaa, jos siltä tuntuu. :)
Toivotaan, että sullakin helpottaisi lopulta kun vauva syntyy
Olen käynyt vauvaperheyksikössä, varhaisen tuen yksikkö kuulostaa ehkä samalta? Hyvä kun muistutit noista kotipalvelumahdollisuuksista, en ole muistanut selvitellä asiaa sen kummemmin vielä. Parempi selvitellä etukäteen, jos helpottaisi ajatuksia tulevasta. :)
Oletko löytänyt päiviisi mitään, minkä olet huomannut auttavan huonoon oloon?
Edit. Sähläsin lainauksen kanssa.
Voimia zarar ja Nagini!
Nagini, oletko puhunut neuvolassa synnytyspelosta? Jospa pääsisit käsittelemään sitä synnytyspelkopoliklinikalle.
Hienoa että olet päässyt terapiaan zarar! :) Varmaan sen tiesitkin, mutta terapian hyödyn huomaa usein paremmin pidemmällä aikavälillä. Itsestäni ainakin on tuntunut ettei kuukaudessa tapahdu mitään edistystä, mutta kun katsoo useamman kuukauden taaksepäin edistystä onkin tapahtunut paljonkin. Se vain on hidasta.
Vointini on parantunut kun vauva syntyi. Ainakin keskimäärin. Vauva on vihdoin täällä, raskausoireet on poissa ja sain myös korjaavan synnytyskokemuksen. Nyt olo on sekoitus onnellista vauvakuplaa ja itkuista babybluesia. Ihania nämä hormonit...
Hei! Tuntuu siltä, että löysin itselleni tarpeellisen ketjun
Raskaus alkoi niin että olimme lähes eroamassa mieheni kanssa. Meillä oli isoja riitoja ja erimielisyyksiä. En vielä silloin tiennyt raskaudesta. Päätimme kuitenkin jatkaa yhdessä.
Riidat jatkuivat sittenkin kun raskaus paljastui. Aloin välittömästi miettiä, olenko tekemässä lasta aivan väärän miehen kanssa ja tulisiko katumaan tätä loppuelämäni. Aloin miettiä kauhuskenaarioita siitä kuinka kamalaa perhearkemme olisi jos mies ei tulisi minua ollenkaan ja olisi itsekeskeinen ja lapsellinen, mitä hän välillä osaa olla. Aloin harkita jopa abortin tekoa vaikka en sitä oikeasti haluaisi. Itkin lähes joka päivä monen viikon ajan . Sain myös kamalia raivokohtauksia miehelleni ja suutuin pienistäkin asioista.
Nyt en enää itke niin paljon, mutta huomaan olevani huolissani ja alakuloinen. Töissä jaksan käydä ja siellä olen iloinen. Yksin ollessa vaivun alakuloon. En osaa iloita raskaudesta mielestäni riittävästi. Pelkään että parisuhde päättyy eroon ja minusta tulee katkera yksinäinen yksinhuoltaja.
Tänään sain tietää että sain viimein vakinaisen työpaikan. Se on ollut kauan haaveeni, mutta tänään uutinen ei tuntunut missään.
Olenko masentunut ? Vai onko tämä normaalia alkuraskauden hormonien tuomaa mielialan vaihtelua?
Tsemppiä!!!Kiitos järkevistä ja ihanista sanoista zarar_
Vastaan tähän huomenna ku on aikaa. Mutta tämä helpotti paljon :)