Kun äidin on paha olla

Sivusta mainitsen, että masuvaivoissa oman vauvan kohdalla havaitsin kofeiinin jättämisen isoksi avuksi. Tuollaiset kouristusmaiset itkut jäi pois. Ja kultakatriinalla on muuten ihan ok makuinen kofeiiniton kahvi, jolla oli ainakin itselleni riittävän piristävä plasebo-vaikutus :rolleyes:
 
Sivusta mainitsen, että masuvaivoissa oman vauvan kohdalla havaitsin kofeiinin jättämisen isoksi avuksi. Tuollaiset kouristusmaiset itkut jäi pois. Ja kultakatriinalla on muuten ihan ok makuinen kofeiiniton kahvi, jolla oli ainakin itselleni riittävän piristävä plasebo-vaikutus :rolleyes:

Joo tiedänkin tämän! Itse en käytä lainkaan kofeiinia, en juo kahvia, joten ei taida olla meidän masuvaivat siitä. Hyvä muistutus kuitenkin :happy:
 
Tällä hetkellä turvakodissa 1v lapsen kanssa ja on toisen lapsen laskettu aika syksyllä.
Olo ei ihan kaikkein parhain, kun tietää joutuvansa valmistautumaan, kun lähdetään selvittämään tilannetta ja lastensuojelukin tulee mukaan..

Mies lytännyt mut aika alas henkistä väkivaltaa käyttäen ja nyt pyristelemässä ulos tästä kuluttavasta parisuhteesta.
Viimein pystyy sanoo, että kyllä mä olen kokenut henkistä väkivaltaa tässä suhteessa, aiemmin aina keksinyt tekosyitä miehen käytökselle. Mies muuttuu, kun aikaa menee, kun nukkuu paremmin tai mä rupean tekemään asioita paremmin.
Olen oikeasti uskonut, ettei mies tarkoituksellisesti hauku mua ja syyllistä kaikesta. Ei se ollut aiemmin tommoinen, joten kyllä mä sen oon aiheuttanut..

Vasta nyt tajuaa miten mies on osannut manipuloida mua taitavasti, muka huolen varjolla..
Huolissaan estänyt mua ostamasta tiettyjä vaatteita, etten herätä ilkeää huomiota. Sun koulukiusaamisen syyhän oli se ruma pukeutuminen? Joten et sä osaa pukeutua hyvin, kun et silloinkaan osannut.
Ruokakauppaan menokin ollut aikamoista..

Saa nähdä mitä valheellisia juttuja saa kuulla tulevilla viikoilla itsestäni.
Aiemmin antamassa ilomielin huoltajuutta minulle, mutta varmasti alkaa valehtelemaan mun päähän juttuja.
Itse tiedän hoitaneeni lastamme yksin kotona, hän välillä leikkinyt lapsen kanssa..
Vaikka kummatkin ollaan kotona.

Yritän tsempata itseäni jaksamaan tämän yli ja keskittymään tulevaisuuteen.
Eiköhän asiat kuitenkin selviydy jotenkin!
 
Tällä hetkellä turvakodissa 1v lapsen kanssa ja on toisen lapsen laskettu aika syksyllä.
Olo ei ihan kaikkein parhain, kun tietää joutuvansa valmistautumaan, kun lähdetään selvittämään tilannetta ja lastensuojelukin tulee mukaan..

Mies lytännyt mut aika alas henkistä väkivaltaa käyttäen ja nyt pyristelemässä ulos tästä kuluttavasta parisuhteesta.
Viimein pystyy sanoo, että kyllä mä olen kokenut henkistä väkivaltaa tässä suhteessa, aiemmin aina keksinyt tekosyitä miehen käytökselle. Mies muuttuu, kun aikaa menee, kun nukkuu paremmin tai mä rupean tekemään asioita paremmin.
Olen oikeasti uskonut, ettei mies tarkoituksellisesti hauku mua ja syyllistä kaikesta. Ei se ollut aiemmin tommoinen, joten kyllä mä sen oon aiheuttanut..

Vasta nyt tajuaa miten mies on osannut manipuloida mua taitavasti, muka huolen varjolla..
Huolissaan estänyt mua ostamasta tiettyjä vaatteita, etten herätä ilkeää huomiota. Sun koulukiusaamisen syyhän oli se ruma pukeutuminen? Joten et sä osaa pukeutua hyvin, kun et silloinkaan osannut.
Ruokakauppaan menokin ollut aikamoista..

Saa nähdä mitä valheellisia juttuja saa kuulla tulevilla viikoilla itsestäni.
Aiemmin antamassa ilomielin huoltajuutta minulle, mutta varmasti alkaa valehtelemaan mun päähän juttuja.
Itse tiedän hoitaneeni lastamme yksin kotona, hän välillä leikkinyt lapsen kanssa..
Vaikka kummatkin ollaan kotona.

Yritän tsempata itseäni jaksamaan tämän yli ja keskittymään tulevaisuuteen.
Eiköhän asiat kuitenkin selviydy jotenkin!
Voimia raskaaseen elämänvaiheeseen! Onneksi olet nyt turvakodissa, sieltä saa varmasti apua ja tukea, ettet ajaudu takaisin miehen luo.
 
Meille tää raskaus oli täysi yllätys. Ehkäisy säännöllisessä käytössä, itse epäilen korona rokotteen heikentyneen ehkäisyn vaikutusta.

Mies aiemmin sanoi minulle että jos vahinko sattuisi niin hän kantaisi vastuun , nyt kuitenkin on toinen ääni kellossa. Hän ei halua lasta ja minulla jo monta lasta. Silloin sanoin hänelle että lapsiluku on ehkä täynnä, mutta yhtä lasta voisin vielä harkita jos sellainen vahinko sattuisi. Abortti on ainoa oikea vaihtoehto hänen mielestään. Eilen hän heitti kihlasormuksen pois ,koska ei nää tilanteessa mitään ratkaisua ja väittää minun hankkiutineen tahallaan raskaaksi.

Minulla ennestään neljä lasta ja viides kyllä mietityttää omaa jaksamista,mutta ensimmäisenä en aborttia ole tekemässä.
Itsellä mieli maassa ja olo todella sekava..:sad015
 
Todella ikävä tilanne, voimia sen kanssa. Toivottavasti asiat selviää parhain päin ja tässäkin asiassa aika auttaa. Ehkä miehesi tulee vielä toisiin aatoksiin ja haluaakin jatkaa yhdessä :oops:

Tuosta koronarokotteesta itsekin kun luin, että on raportoitu kuukautishäiriöitä, niin ajattelin heti sen sotkevat hormonikiertoa. En siis ole mikään alan asiantuntija, mutta pidän todellakin mahdollisena rokotteen sotkeneen hormonaalista ehkäisyä.
 
Voimia hankalaan tilanteeseen. Kuulostaa, kyllä ikävältä ja miehesi ei käyttäydy nyt lainkaan niin kuin pitäisi. :sad001 Tuohan on kaukana vastuun kantamisesta ja inhaa tuolla tavalla painostaa aborttiin (tai siltä ainakin kuulostaa, että painostaa eron uhalla). Toivottavasti kyse on hänellä vain alkujärkytyksestä tai jostain sellaisesta ja pystytte vielä jatkamaan onnellisesti yhdessä. :Heartred
 
Kirjoittelinkin tänne muutamia viestejä raskaana ollessa. Vauva on nyt puolivuotias ja tämä aika on ollut erittäin raskasta. Oon ollut vauvassa enemmän tai vähemmän kiinni ympäri vuorokauden melkein 6kk ikään. Pääsääntöisesti enemmän. Nykyisin vähän kevyempää kun unikoulutin päikkärit ja yöunet, joten vauva menee itsenäisesti nykyisin nukkumaan. Sitä aiemmin mulla meni ihan hulluna aikaa nukutuksiin ja kaikkeen muuhun. Syvimpinä hetkinä mä vaan itkin ja etsin spr:n numeroa, että tulisivat hakemaan kaiken mun henkilökohtaisen omaisuuden pois kun en kuitenkaan ikinä ehdi enää mitään tekemään. Ku hyvä jos ehdin syödäkään päivän aikana lämmintä ruokaa.

Nykyisin mulla on enemmän aikaa, sillä nukahtaminen vaatii nykyään vaan pistäytymisiä, eikä aina niitäkään. Ja vauva myös viihtyy tosi hyvin itsekseen puuhaillen. Mutta nyt sitä ei vaan enää jaksa ryhtyä puuhaan kun vauva menee nukkumaan tai on isän kanssa. Ei edes niitä omia harrastuksia tai muita kivoja juttuja mistä haaveili kun ei päässyt yhtään irtaantumaan vauvasta. Sitä vaan tekisi mieli maata sohvalla ja tuijottaa kattoon. Ei vaan jaksa. Fyysistä jaksamista olisi, öisin ollaan kuitenkin nukuttu koko ajan hyvin, mutta henkisesti mä oon ihan poikki ja rikki. Tukiverkkoa ei ole lähellä ja neuvolan tarjoamasta avusta en koe olevan iloa. Jotenkin tuntuu ajatuksena raskaammalta että pitäisi jotain tuntematonta ihmistä ohjeistaa toimimaan, laittamaan ruokaa, siivoamaan, auttamaan hoidossa yms kuin että tekisi vain itse.

Mihinkään ei jaksa keskittyä tai pistää asioita muistiin. Neuvolassakin kysellään unimääriä, ruokailumääriä yms mutta en mä niihin osaa vastata. Mä vastaan vauvan tarpeisiin sitä mukaa kun niitä tulee, mutta en mä jaksa alkaa painaa mieleen että monestiko ja kuinka pitkään on nukkunut tai syönyt. Hoidan asiat niin että hän on tyytyväinen, kasvaa ja kehittyy. Mutta ei mulla siitä mitään dataa ole, että miten se on tapahtunut. Nytkin hän nukkuu tuolla, mutta en kyllä osaa sanoa että kauanko on nukkunut. Tuntuu vaan niin pahalta kun pystyy toimimaan vaan just sen mitä tarvii eikä sen enempää. Kuin robotti joka hoitaa tehtävänsä ja sen jälkeen menee odotustilaan odottamaan seuraavaa tehtävää. Varmaan sitä on onnistunut jonkinlaisen masennuksen itselleen kehittämään, mutta ei tosiaankaan jaksais alkaa selvittämään ja korjaamaan tilannetta.
 
Kirjoittelinkin tänne muutamia viestejä raskaana ollessa. Vauva on nyt puolivuotias ja tämä aika on ollut erittäin raskasta. Oon ollut vauvassa enemmän tai vähemmän kiinni ympäri vuorokauden melkein 6kk ikään. Pääsääntöisesti enemmän. Nykyisin vähän kevyempää kun unikoulutin päikkärit ja yöunet, joten vauva menee itsenäisesti nykyisin nukkumaan. Sitä aiemmin mulla meni ihan hulluna aikaa nukutuksiin ja kaikkeen muuhun. Syvimpinä hetkinä mä vaan itkin ja etsin spr:n numeroa, että tulisivat hakemaan kaiken mun henkilökohtaisen omaisuuden pois kun en kuitenkaan ikinä ehdi enää mitään tekemään. Ku hyvä jos ehdin syödäkään päivän aikana lämmintä ruokaa.

Nykyisin mulla on enemmän aikaa, sillä nukahtaminen vaatii nykyään vaan pistäytymisiä, eikä aina niitäkään. Ja vauva myös viihtyy tosi hyvin itsekseen puuhaillen. Mutta nyt sitä ei vaan enää jaksa ryhtyä puuhaan kun vauva menee nukkumaan tai on isän kanssa. Ei edes niitä omia harrastuksia tai muita kivoja juttuja mistä haaveili kun ei päässyt yhtään irtaantumaan vauvasta. Sitä vaan tekisi mieli maata sohvalla ja tuijottaa kattoon. Ei vaan jaksa. Fyysistä jaksamista olisi, öisin ollaan kuitenkin nukuttu koko ajan hyvin, mutta henkisesti mä oon ihan poikki ja rikki. Tukiverkkoa ei ole lähellä ja neuvolan tarjoamasta avusta en koe olevan iloa. Jotenkin tuntuu ajatuksena raskaammalta että pitäisi jotain tuntematonta ihmistä ohjeistaa toimimaan, laittamaan ruokaa, siivoamaan, auttamaan hoidossa yms kuin että tekisi vain itse.

Mihinkään ei jaksa keskittyä tai pistää asioita muistiin. Neuvolassakin kysellään unimääriä, ruokailumääriä yms mutta en mä niihin osaa vastata. Mä vastaan vauvan tarpeisiin sitä mukaa kun niitä tulee, mutta en mä jaksa alkaa painaa mieleen että monestiko ja kuinka pitkään on nukkunut tai syönyt. Hoidan asiat niin että hän on tyytyväinen, kasvaa ja kehittyy. Mutta ei mulla siitä mitään dataa ole, että miten se on tapahtunut. Nytkin hän nukkuu tuolla, mutta en kyllä osaa sanoa että kauanko on nukkunut. Tuntuu vaan niin pahalta kun pystyy toimimaan vaan just sen mitä tarvii eikä sen enempää. Kuin robotti joka hoitaa tehtävänsä ja sen jälkeen menee odotustilaan odottamaan seuraavaa tehtävää. Varmaan sitä on onnistunut jonkinlaisen masennuksen itselleen kehittämään, mutta ei tosiaankaan jaksais alkaa selvittämään ja korjaamaan tilannetta.

Tosi paljon voimia ja sympatiani Rouva W. :Heartred Masennuksen kokeneena tuo kuulostaa kyllä ikävän tutulta. Hienoa että omat hälytyskellosi soi sen suhteen. Ja hyvä että sait täällä kerrottua olostasi. Se on jo iso askel eteenpäin. Tiedän että se voi tuntua raskaalta ja vaikealta, mutta suosittelen avun hakemista itsellesi. :shy: Aloita vaikka kertomalla neuvolassa miltä sinusta tuntuu ja pyytämällä nimenomaan siihen eikä kotitöihin apua. Tai voit aloittaa terveyskeskuksesta jos neuvolasta ei tunnu saavan apua tai ei tunnu hyvältä puhua siellä.

Olet tärkeä ja sinun hyvinvoinnillasi on väliä. :Heartred Kenenkään ei pitäisi tarvita selvitä yksin.
 
Tosi paljon voimia ja sympatiani Rouva W. :Heartred Masennuksen kokeneena tuo kuulostaa kyllä ikävän tutulta. Hienoa että omat hälytyskellosi soi sen suhteen. Ja hyvä että sait täällä kerrottua olostasi. Se on jo iso askel eteenpäin. Tiedän että se voi tuntua raskaalta ja vaikealta, mutta suosittelen avun hakemista itsellesi. :shy: Aloita vaikka kertomalla neuvolassa miltä sinusta tuntuu ja pyytämällä nimenomaan siihen eikä kotitöihin apua. Tai voit aloittaa terveyskeskuksesta jos neuvolasta ei tunnu saavan apua tai ei tunnu hyvältä puhua siellä.

Olet tärkeä ja sinun hyvinvoinnillasi on väliä. :Heartred Kenenkään ei pitäisi tarvita selvitä yksin.

Pitäisi tosiaan uskaltaa ottaa se askel, mutta se tuntuu niin vaikealta ja raskaalta. Lisäksi vielä se, että jos sitä sitten jossain käy puhumassa niin kuitenkin se tapahtuisi arkipäivisin ja silloin joutuisin ottamaan vauvan mukaan. En ole hänen kanssa poistunut kotoa muualle kuin neuvolaan ja kyläilemään. Jotenkin tuntuu stressaavalta ajatukselta. Millä mielin kaveri on lähtiessä, saako hepulin siellä jossain ja miten siitä selvitään ja onko se käyminen sitten yhtä tyhjän kanssa. Itsestähän tämä olisi kiinni, mutta se kynnys tuntuu niin saavuttamattomalta tällä hetkellä. Pitäisi varmaan ottaa käyttöön raskausaikana käyttämäni tekniikka. Kirjoitan paperille kaiken ahdistavan ja ikävän ja muun ja sitten poltan sen takassa. Silloin en toki näin syvällä uinut ja aiheet erit, mutta ehkä se toimisi ensiapuna...
 
Tuo paperitekniikla kuulostaa hyvältä. Kannattaa varmasti ainakin kokeilla. Ymmärrän tuon että avun hakeminen tuntuu vaikealta. Niin se tuntui itsestänikin aikoinaan. Jospa se siitä helpottuu, kun antaa ajatuksen kypsyä.
 
Rouva W - paljon voimahaleja täältä Beating Heart
Minäkin tunnistan nuo tunteet, joskin en tiedä minkä summa on mikäkin, kun nyt alkoi tämä kaamosaika ja se on pimeyden määrältä aina vaikea. :sad001 Kehoitan kuitenkin, jos vain mitenkään jaksaisit, pyydä vaikka keskusteluapua, ainakin meilläpäin saa ihan soittoaikojakin neuvolapsykologille, jos ei muuten ole mahdollista päästä paikalle. Niitä olen itsekin hyödyntänyt tarpeen mukaan.

Mitä muille kuuluu?

Täällä on vähän taas hiipinyt melankolinen olo takaisin, ferritiini on mulla edelleen 8 ja rautaa syön edelleen. Vähän myöhemmin kontrolloidaan sitten uusiksi, mutta hitaasti nousee, hb jo normaali. Vissiin tämä täysimetys vie aika paljon..
Meillä on ollut todella raskas alkutaival, on niin monet itkut tullut itkettyä, etten edes enää muista. Kun ensin oli koliikkia ja sitten on niitä allergioita ilmaantunut ja mun on pakko vaan imettää sinne vuoden ikään saakka, vaikka nyt en enää jaksaisi sitäkään yhtään, koska maitomäärän ylläpito vaatii päivittäistä pumppausta ja pieninkin stressi tai unettomuus romahduttaa sen.
Allergioita on löytynyt kiinteistä mm. kookos, omena, päärynä, sitten aiemmin olikin jo selvää, että maissi ja maito. Lisäksi pojalla atopia ihan itsellisenä sairautena ja ihottumat tuntuu hyvästä hoidosta huolimatta aina vaan uusivan. Lääkärinaika on meillä tulossa. Sitten vielä on reflkusitaipumusta, minkä takia välillä pitää syömislakkoja, lähinnä liittyy kyllä allergioihin toi totaalikieltäytyminen.
Olen tästä lapsesta maailman kiitollisin ja onnellisin, mutta tämä väsymys on jotain aivan kamalaa. Tänäänkin nukuin 1 iltapäivään, kun mies oli pojan kanssa koko aamupäivän/päivän ja minä kampesin itseni ylös, vasta yhden jälkeen, koska en vaan jaksa aiemmin nousta. Vauvakerhojakin täällä on, mutta ollaan vaan paristi käyty, koska niihinkin lähteminen vaatii hirveästi voimavaroja, olisi paljon helpompaa, jos pystyisi ottamaan korvikkeet laukkuun mukaan ja vaan mennä sen enempää ajattelematta, mutta kun pojalla ollut hampaiden takia pitkään raivarivaihe, niin imetys ei todellakaan onnistu julkisilla paikoilla ja sitten pitäisi pumpata, mutta herun välillä niin huonosti pumpulle, että en edes jaksa yrittää ja on vaan helpompi linnoittautua kotiin.Anxious Face With Sweat
Mä luulen, että mulla toi ferrit vaikuttaa tosi lujaa taustalla, en tiedä, oon pohtinut pitääkö taas alkaa varaamaan aikaa johonkin. Välillä tuntuu, etten selviä tästä äitiydestä enkä osaa olla äiti tai teen kaiken vaan väärin, kun vauva on niin tyytymätön. Vaikka tiedän, että vauvalla vaan on niitä vaiheita ja, että paljon on myös persoonasta kiinni, millainen vauva on. Ja ovathan vauvat tosi tarvitsevia ihan ilman mitään vaivaakaan ja niin täytyykin olla. Mutta silti, tunnen itseni ihan idiootiksi, kun valitan pahaa oloa, kun tiedän, että joku toinen olisi maailman onnellisin saadessaan kokea kaiken tämän, koska osa ei sitä koskaan pääse kokemaan.
Sitten vielä kun on murhetta vähän muustakin elämästä ja kun koronarokotteita ei meidän perheessä voida painavista terveydellisistä syistä ottaa tuntuu, että pian elämme varmaan yhteiskunnan ulkopuolella, kun sitä rokotetta ilman ei pääse kohta mihinkään. Mutta päivä kerrallaan on mentävä, kuten tähänkin asti. Kuitenkin jokainen kokemus tavalla tai toisella kasvattaa.
 
Paljon voimia zarar. :Heartred Tunteesi on täysin ymmärrettäviä, mutta olen varma että olet hyvä äiti. Sinulla on myös täysi oikeus ja syy valittaa. Vauvan kanssa voi olla raskasta varsinkin jos vauvalla on vaivoja, kuten teillä on. Kaiken kaikkiaan tilanne kuulostaa raskaalta. Hienoa että olet pystynyt puhumaan neuvolapsykologin kanssa. Kunpa koronatilanne helpottuisi niin hyvin, että ilman rokotettakin voisi olla turvassa ja liikkua kuten ennenkin.

Oma vointini on viime aikoina hieman laskenut. Varmaan terapiani loppuminen vaikuttaa ja sitten kun miehellä on ollut paljon migreeniä ja vauvalla vaikeaa vaihetta samaan aikaan, se uuvuttaa. Sinällään kuitenkin ihan ok.
 
Heippa,

Hienoa, että tällainenkin osio on olemassa!

Olen 31-vuotias, lapsia ennestään 2,5v taapero ja odotamme syysvauvaa. Taustalla kaksi keskenmenoa (8+3 ja 8+5) vuoden sisään. Jäin sairauslomalle uupumuksen takia, ja nyt kaveriksi tuli myös keskivaikea masennusdiagnoosi. Keskenmenot vetivät mielialan todella alas ja palasin hoitovapaalta takasin töihin alle viikon sisään toisen keskenmeno jälkeen. Työnsin pahan oloni sivuun työnteolla ja nyt kävi näin. Taustalla on myös aika paljon rankkoja kokemuksia ennen tätä episodia.

Selvityksen alla on millaista terapiaa voisin saada, vai onko mahdollisesti masennuslääkitys paikallaan. Vauva ja pieni taaperomme motivoi jaksamaan ja parantumaan ❤️ Joskus täytyy käydä pohjalla että pääsee takasin ylös.

Voimia ja jaksamista kaikille ❤️
 
Heippa,

Hienoa, että tällainenkin osio on olemassa!

Olen 31-vuotias, lapsia ennestään 2,5v taapero ja odotamme syysvauvaa. Taustalla kaksi keskenmenoa (8+3 ja 8+5) vuoden sisään. Jäin sairauslomalle uupumuksen takia, ja nyt kaveriksi tuli myös keskivaikea masennusdiagnoosi. Keskenmenot vetivät mielialan todella alas ja palasin hoitovapaalta takasin töihin alle viikon sisään toisen keskenmeno jälkeen. Työnsin pahan oloni sivuun työnteolla ja nyt kävi näin. Taustalla on myös aika paljon rankkoja kokemuksia ennen tätä episodia.

Selvityksen alla on millaista terapiaa voisin saada, vai onko mahdollisesti masennuslääkitys paikallaan. Vauva ja pieni taaperomme motivoi jaksamaan ja parantumaan ❤️ Joskus täytyy käydä pohjalla että pääsee takasin ylös.

Voimia ja jaksamista kaikille ❤️
Hei! Ainakin neuvoloiden kautta täälläpäin pääsee nopeasti neuvolapsykologille. Se oli helppo ja matalankynnyksen aloitus, en tiedä oletko jo käynyt. Sulla on hyvä asenne kun tunnistat tarpeen ja olet motivoitunut - askel parempaan :Heartred. Vauvan että taaperon takia on äidin hyvä huolehtia voinnistaan :Heartred Mullakin km yms takana ja kyllä ne on kaikki hyvä käydä läpi kunnolla, syöhän ne naista :sad001 . Tsemppiä! :Heartred
 
Hei! Ainakin neuvoloiden kautta täälläpäin pääsee nopeasti neuvolapsykologille. Se oli helppo ja matalankynnyksen aloitus, en tiedä oletko jo käynyt. Sulla on hyvä asenne kun tunnistat tarpeen ja olet motivoitunut - askel parempaan :Heartred. Vauvan että taaperon takia on äidin hyvä huolehtia voinnistaan :Heartred Mullakin km yms takana ja kyllä ne on kaikki hyvä käydä läpi kunnolla, syöhän ne naista :sad001 . Tsemppiä! :Heartred

Heippa, kiitos viestistä ja tsempeistä ! :red-heart:

Neuvola mulla on ensi viikolla, joten asia tulee otettua puheeksi. Saa nähdä miten pitkä jono on psykologille. Psykiatrille on myös aika varattuna parin viikon päähän. Unohdin mainita edellisessä viestissä, että sain juuri tukihenkilön erään järjestön kautta, joten voi purkaa näitä raskauteen liittyviä asioita :thumbs-up:
 
Moikka,

Mitenkäs täällä kelläkin sujuu?

Hiljaiselta vaikuttanee tämäkin ketju, ehkäpä monet meistä on jo kovin paljon parempivointisia?

Mulla tosiaan pian vuosi synnytyksestä, poika parin päivän päästä 11kk. Imetystä lopettelen vuoden ikään ja kiertokin ehti viimein käynnistyä yöimetyksistä huolimatta.
Mä olen kertakaikkisen puhki vauvavuodesta, erittäin helpottunut, että se alkaa olla takanapäin. Lapsella edelleen laajat allergiat ja suurin osa vuodesta on tullut valvottua. Dietti on hc ja raudanpuute edelleen ongelmana, ferrit tippunut mulla 6.
Unet on onneksi vähän parantuneet, yöt aika hyviä jo, päikkärit voisi olla parempiakin.
Toista tämmöistä vuotta en ikinä jaksaisi heti putkeen. Rankkaa ollut ja se on minusta lievä sanonta.
Ehkä kuitenkin taaperoksi kasvu toisi meille tosiaan helpotusta. Aloitan opinnot syksyllä, mies jää hoitovapaalle kotiin. Mielenkiinnolla odottelen kesää ja tulevaa syksyä. :smiling-eyes:
 
Mun vointi on tainnut olla ihan ok. Ei nyt mikään super, mutta ei hirveästi valitettavaakaan.

Kuulostaa tosiaan raskaalta vauvavuodelta, Zarar. Toivottavasti taaperon kanssa olisi helpompaa. :red-heart:
 
Zarar_, teidän vuosi kuulostaa hurjalta. Toivon, että syksyn muuttuva tilanne antaa sinulle uutta energiaa ja virtaa arkeen :red-heart:

Täällä parempi tilanne. Olen palannut töihin enkä ole joutunut aloittamaan lääkitystä vielä. Raskaus nostaa pelkojaan kun on noita menetyksiä taustalla, saanko tätäkään syliin? Mutta mistään alkutalven kaltaisesta tilanteesta ei ole kyse. Olen löytänyt iloa ja puhtia elämään taas, jaksan touhuta taaperon kanssa :Two-hearts: Välttelen ylimääräisiä kuormittavia tilanteita, ettei olla samassa jamassa taas lyhyen ajan päästä.
 
Toivottavasti teillä on nyt zarar helpottanut :Heartred

Siitä onkin puolisen vuotta kun täällä olen vieraillut. Meinasin kirjoitella kun kyselit mutta elämä tapahtuu. En lopulta käynyt missään. Jotenkin tuossa kun pahimman väsymyksen yli pääsi tuon unikoulun jälkeen minkä pidin puolen vuoden iässä, tuli tunne että sitä on korjaantunut ennalleen. Nyt kun on aikaa ihan oikeasti kunnolla kulunut niin olen tullut tulokseen että ei. Paljon kaikenlaista mitä pitäisi tehdä, mutta ei vaan saa aikaiseksi. Jotenkin tuntuu että jaksaminen ihan vähissä. Erityisesti henkinen.

Taapero nukkuu hyvin ja viihtyy omissa puuhissaan, ei siinä. Sinänsä vaivaton taapero. Mutta syömisen kanssa haasteita, mielenkiinto loppuu liki aina ennen aikojaan ja sen takia ollaankin painotarkkailussa. Sen lisäksi päivittäin pitäisi koittaa treenata hänen kanssaan, ryömii siis edelleen reilu 1v1kk iässä. Sitäkin tietysti hankaloittaa se, että hän ei koita mitään, mitä epäilee että ei pysty tai osaa. Hitaasti siis etenee. Näiden asioiden lisäksi tietysti yleinen talouden pyöritys, itsestä huolehtiminen ja henkireikä eli harrastukset. Tuntuu että vaikka jotain sais tehtyä ja valmiiksi niin jostain sitten lävähtää naamalle kasa lisää. Toki oli tässä monta kuukautta kun ei vaan pystyny ja jaksanut tehdä mitään kuin hätinä vähimmän niin ei ihmekään jos tekemistä on kasautunut. Ehkä se tästä, pitää koittaa priorisoida ja ehkä voisi seuraavassa neuvolassa asiasta mainita. En tiedä...
 
Takaisin
Top