Kumpu

En tiä johtuuko hormoneista vai mistä, mutta ite ainaki herkästi loukkaannun just tuosta mahan koon ihmettelystä, esim jos sanotaan, että "Eipä oo minkään kokonen maha" ! Tekis mieli huutaa, että kylläpäs on!!! :D Sit taas yhelle kaverille, joka oli vähä yli puolessa välissä niin kaupan kassalta tuli kommenttia, että taitaa h-hetki olla lähellä. Sitte viikot kuultuaan tokas, että sitte sielä on kaksoset! Juuuu, sitähän se aina tarkottaa :D Toisaalta alkaa itestä vähä tuntuun, että onko sitä vaa ny liian herkillä ku kaikki ärsyttää :wacky:
 
En kyllä ihmettele yhtään, musta kans noi mahakommentit on ärsyttäviä. Tarviiko sitä jotenkin edes kommentoida?! Eri asia on hyvät ystävät tai muuten läheiset ihmiset joiden kanssa on muutenkin tekemisissä. Mutta esim työkavereiden (uusi työyhteisö eli ei olla mitenkään läheisiä vielä) ihmettelyt mahan koosta on vähän teennäisiä ja sitten saa noita ihmekommentteja kaksosista yms... Mulla on kans (ilmeisesti) isohko maha vaikka ihan keskikäyrällä mennään. Pari viikkoa sitten viimeksi työfyssari povasi kaksosia. En mäkään ala kommentoimaan ihmisten grillimakkara-mahoja (näin kärjistetysti)
 
Mäkin ärsyynnyn herkästi mahakommenteista, muitten paitsi miehen ja omien vanhempien. Ne kun tuntee mut hyvin ja tietää eniten tästä raskaudestakin niin eivät lohkaise mitään typerää. Koon puolesta mulla on ilmeisesti aika pertsamaha viikkoihin nähden kun sitä ei juurikaan oo ihmetelty puoleen eikä toiseen.

Mut korvista nousee savu joka kerta kun kuulen että mulla on ilmiselvä poikamaha. Niinhän se uskomuksien mukaan onkin ja ymmärrän et muitten on kiva veikkailla sukupuolta. Mut kun kysyttäessä sanon ettei haluta kertoo kumpi tulee niin ei mun mielestä tarvis jatkaa koko aiheesta puhumista sen jälkeen. Silti jokainen ilmoittaa olevansa 100% varma että poika tulee. Jos mä en tiedä varmaks niin miten joku muu vois tietää??? Ja vaan sen perusteella et mun maha on pallomainen eikä näy taakse. En mäkään kysele jokaiselta vastaantulijalta että mitäs söit aamiaiseks ja sitten perään julista tietäväni että pekonia selvästi tuli popsittua kun mahas tolla lailla hyllyy.

Tiedän ylireagoivani mutta niin paljon oon samaa saanu kuunnella hymyillen ja yrittäen vaihtaa puheenaihetta et ei vaan enää jaksais, ja ne hormonit. Maha ja sen sisällä asusteleva vauva on mulle niin henkilökohtainen ja intiimi asia et kysymykset menee helposti tunkeilevuuden puolelle. Tyttöähän meille arvailtiin ultrassa mut luotetaan siihen ite noin 70% (vauvan vaatekokoelmasta päätellen 99%) joten ei haluta antaa muille aihetta odottaa tyttöö jos onkin poika. En vaan jaksais siitä seuraavaa vitsailua, ihmiset osaa olla niin ajattelemattomia.

Ja oli vauva kumpi tahansa niin maha on mun maha - ei poikamaha, tyttömaha, kaksosmaha, valtava maha tai siro maha. Pomppupallokskin on kutsuttu, kiitos vaan. Valtava-kommentin sain läheiseltä jota en ollut muutamaan viikkoon nähnyt ja tais tulla tiuskaistua jotain siihen suuntaan että eihän se vielä valtava oo, se ehtii kasvaa vielä monta viikkoo! Tajusin sit että tietysti hän vertas mahaa muutaman viikon takaiseen. Taisin vaan säikähtää sitä ajatusta että millaisena valtamerialuksena ihmiset mut näkee sitten viimeisilläni jos nyt jo oon valtava...

Törkein kommentti tuli suorasanaiselta appiukolta viikon 20 kieppeillä kun maha oli just pullahtanu näkyviin niin että vieraatkin näki mistä on kyse. Itse iloitsin pikku masustani valtavasti ja samantien mut nähdessään appi huusi pihalla koko perheelle että "kattokaa nyt, ei sillä vielä mitään mahaa oo! Toihan näyttää vaan siltä että on mässäilly ruualla!" Tuleva innokas setä on onneks onnistunu käyttäytymään ja keväällä sanoi ihanasti että "sulle tulee sitten kesämasu!"

Lasketun ajan lähestyessä takuuvarmasti tulevia poksahdus- ja räjähdys-kommentteja odotan inholla. En jo valmiiks kestä sitä miten kaikki odottaa et vauva syntyy laskettuun mennessä, ja päivittäin sen jälkeen voivotellaan ja tiedustellaan että eikö vieläkään.

Lohduttaudun sillä et kun vauva sitten on mahan ulkopuolella niin kiinnostus mua kohtaan kokee rajun laskun. Tosin siinäkin on puolensa, jonkin verran sais edelleen munkin voinnista huolehtia, just oikeella tavalla. Ja edelleen hormonit silloin... :D on meissä mammoissa kestämistä.
 
Voisin vielä purkaa samantien toisen ärsytyksen aiheen vaikkei kumpuun liitykään suoraa mut jostain syystä nää tuntuu kulkevan käsi kädessä... Kun tuttava sitten on tyytyväisenä päättänyt meidän lapsen sukupuolen, niin seuraavaks saan -AINA- kuulla mikä vauvan nimi tulee olemaan! Se tuntuu vähintään yhtä röyhkeeltä.

Ensinnäkin muille meidän syntymätön lapsi on joko vaan lapsi, vauva tai muuta neutraalia. Niiltä joilla on joku sukulaissuhde vauvaan, hyväksyn "tädin kulta" ja "mummin muru" -tyyppiset kutsumanimet. Kaikki maailmaan mahtuvat etunimet onkin sitten tabu siihen asti kunnes vauvan nimi - vanhempien päättämä huom - on julkistettu. Mun mielestä on älytöntä ajattelemattomuutta ehdottaa tosissaan tai vitsillä mitään nimiä tai kysellä niistä. Korkeintaan voi kysyä ollaanko mietitty tai päätetty jo, kunhan ei oleta kuulevansa mihin on päädytty.

Mitä jos ehdotus onkin meillä mietintälistalla? Varsinkin jos ehdotus on ollut vitsi tai "älkää sitten ainakaan tätä antako" -tyyppinen! Tai jos ehdottaja on tosissaan löytänyt mielestään hyvän nimen toisten lapselle, mikä sattuis olemaan vanhempienkin suosikki niin voi apua. Mua häiritsis ajatus et ehdottaja kokis ehkä saavansa kunnian nimen "keksimisestä"...

Ihan liikaa tulee ajateltua näköjään. Mut enpä vaan tykänny kun koko viime viikonlopun sukulainen kutsui meidän söpöläistä (todennäköisemmin tyttöä) pojan nimellä kuin lapsi olis jo syntynyt. Vaivaantuneesti sain hymyiltyä joka kerta... Kommentit sais mun puolesta odottaa siihen asti kunnes me itse ollaan varmoja vauvan sukupuolesta ja nimestä. Meni kyllä pahasti aiheesta sivuun, sori!
 
Onpas ajattelemattomia ihmisiä! Onneksi itse en ole hirveästi joutunut nimiehdotuksia kuulemaan, eihän se kenenkään muun päätös edes ole.
 
Meille on käyny just niin, että monet ehdottaa yhtä meidän tykkäämää nimeä. Sen takia ollaankin siirrytty miettimään muita..
 
Meille ei vielä ainakaan onneks oo käyny niin. Mut ihan pöyristyttävää ajattelemattomuutta tosiaan. Ei oo kiva joutuu luopumaan molempien tykkäämästä nimestä noin tyhmän mut häiritsevän syyn takia. Tuttavien ehdotuksia alkaa olla yhtä paljon kun omia ja koko ajan saa pelätä koska joku sanoo ääneen jonkun meidän lemppareista..
 
Mahakommentit on kyllä ärsyttäviä, ihan kuin raskausvatsa olis jotain yleistä omaisuutta. Eihän mekään kommentoida toisten makkaroita...

Iso/pienimahaisuudesta, puolensa molemmissa ilmeisesti. Näin isomahaisena on toki kivaa että kaikki näkee heti että olen raskaana enkä vaan läskistynyt, mutta ison mahan aiheuttama hengenahdistus, närästys, ihon kiristys, joka tekemisessä tiellä oleminen yms saa kyllä välillä kaipaamaan pienempää mahaa.
 
Tuollaset maha kommentit on kyllä ärsyttäviä!! Ainut mikä on tuntunu kivalta kommentilta, on kun ihmiset kehuneet kuin söpö masu on. Mutta nuo näyttää poika mahalta vaikka sellasta ei oo lupailtukkaan yms, tuntuu pahalta :|
Mua henk koht ärsyttää myös todella kun ihmiset tulee koskemaan Mun mahaa ilman Mun lupaa!! Oon aika tarkka omasta "reviiristäni" ja toi et joku muu kun mies koskee ilman lupaa menee yli!
 
Joo ei toi kommentointi kyl oo mitenkään hienovaraista.. Meilläkin töissä luottamushenkilö kommentoi mua muumimammaks.. Se vähän kirpasi varsinkin ku sain ennen raskautta pudotettua painoa sen 30kg jotka on nyt pikkuhiljaa hiipineet melkein kaikki takas (ei tosin raskauden aikana kaikki!!)..Mut joo..jos muitten mielestä näytän nyt jo muumilta niin mites 8viikon päästä? Muutenkin itsetunto vähän maissa nii ei tarvis tommosta heittää, vaikka se oli hänen mielestä vitsikästä..:sad001
 
Oonkohan mä ainoa jota kommentit ei ärsytä? Ajattelen asian niin ettei he tarkoita loukata, ihmiset ovat kiinnostuneita ja välittää. (Elän muutenkin niin että etsin asioista aina positiivisia puolia) Jos tykkäävät arvailla sukupuolta mahan perusteella niin se on mulle ok. Mahan koonkaan kommentointi ei ole tuntunut pahalle. Ainoat kommentit mistä en ole pitänyt on ollut ne alun "toivottavasti kaikki nyt sujuu hyvin" koska keskenmenoja on takana, mutta kun nekin asiat olen käsitellyt niin että niin oli tarkoitettu ja pelkääminen ei auta mitään.

Ja meillä tietty jokaisella nämä hormonit tuo oman osansa asioiden käsittelyyn, enkä tarkoita että kaikkien pitää ajatella samoin kun itse ajattelen :) mulle on vaan helpompi kun ajattelen asiat positiivisuuden kautta.
 
Mahakommentit on kyllä välillä inhottavia. Mulla ollu pieni maha tähän asti ( 24+3 ) ja sentakia muut ihmettelee että onkohan sillä kaikki hyvin ja miksei se kasva, vaikka sf mitta menee yläkäyrän yläpuolella :D
 
Mulla vaan on se ongelma, että alan uskomaan mitä ihmiset kommentoi, en osaa ottaa niitä pelkkinä 'heittoina' :D esim mun mahasta sanotaan kans, että selvä poikamaha, vaikka tyttöä lupailtiin kovasti. Nyt oon alkanu panikoimaa jos hän onki oikeesti poika ja nyt kaikki on pinkkiä! :D saa kyllä aiheutettua ressin sama mistä asiasta..
 
Mullekin tullaan usein kertomaan, että odotetaan poikaa... Ja kun kerron, että tyttö on tulossa, niin sanotaan että ootko varma! No en oo mutta en kyllä usko noihin vanhanaikaisiin tyttömahoihin ja poikamahoihin.
 
Esikoista odottaessa oli työporukassa useampi vauvamahainen. Muut veikkaili kovasti sukupuolia mahan muodon perusteella ja lopputulokset meni just toisin! Mäkin uskon, että raskausmahan muoto on riippuvainen sen kantajan ruuminrakeenteesta yms. eikä vauvan sukupuolesta. Minusta sukupuoliveikkaukset ok, mutta en tykkää "minä tiesin"-reaktioista. Siis, kun ei sitä kukaan voi oikeasti satavarmasti tietää, ennenkun vauva on syntynyt...

Mulle mahan koon (eli isohkoksi huomauttelu) kommentointi on ahdistavaa koska liitän siihen esikoisen loppuodotusajalta "pelottelun" isokokoisesta vauvasta ja hoitohenkilökunnan vihjailut siitä, että omilla valinnoilla olen aiheuttanut vauvan isohkon koon.
 
Mulle pahin heitto on ollut kun vauvamaha on kasvanut niin joku sanoi että olet lihonnut!! Vaikka hän kyllä tiesi että olen raskaana.
 
No joo, ehkä ihmiset voisivat miettiä miten asiansa ilmaisee. Naiset harvemmin haluavat kuulla olevan lihonnut. Se on kyllä aika tylsää.
 
Mulle ei oo pahemmin kukaan mitään sanonut, työkaveri väitti kyllä isoksi verrattuna omaansa, mutta oon pitempi reilut 10cm ja varmaan painavampi 20kg lähtökohtaisesti.

Mieleenpainuvin masu-kommentti on ehkä festareilta (heinäkuun puolessa välissä), tuntemattomalta nuorukaiselta, joka kovasti halusi tarjota shotteja ja olutta. Kieltäydyin useasti vedoten mahakumpuuni. No kaverilla sytty lamppu vasta kun sanoin hyvinkin painokkaasti, että niin mä olen seitsemättä kuuta raskaana niin ei kyllä pysty joustaan. Poika hiljeni hetkellisesti hämmästyksestä ja totesi vaisusti: "Ai nyt mä ymmärrän... Mä luulin, että sulle on vaan tullu tommonen festarikeissi." :D :D :D
 
Mä mietin, että ihmiset on kiinnostuneita, joskus hyvin ajattelemattomiakin. Mutta ihan suht fiksuja kommentteja on saanut kuulla. Oma mies sanoo muumiksi, mutta ei se haittaa. On sulosta kun huomioi omalla hassulla tavallaan. Tykkään myös mahastani :)
 
Yks tuttu sanoi vitsillä vasta "jopas oot lihonu viime näkemän!"... Sanoin että "kyllä ja mukavasti tästä keskivartalon kohdalta." Kieltämättä vähän tympäs. Oishan sen raskaushuomion voinu nätimminkin sanoa.

Lisäksi kun taannoin päivittelin vatsan kokoa totesi puoliso, että näyttää kun ois kaksoset tulossa. Tuli vähän semmonen olo, että "MÄÄ EN KESTÄ!!!" :'D
 
Takaisin
Top