Korvike- ja pulloruokinta

Hyvä juttu tttiuhti! :)

Stork, minkä verran etikkaa kannattaa laittaa veteen? Onko sama mitä etikkaa (kunhan nyt ei punaviinietikkaa tai jotain)? Meillä ainakin on ihan törkeen kalkkinen vesi että pullot ja tutit samenee tosi nopsaan.
 
Mä laitoin tommoseen leivontakulhoon (oisko 3l) niin pari korkillista väkiviinaetikkaa kun sitä oli kaapissa. En tiedä mitää oikeita annostuksia.
 
Voi rähmä. Maitoallergiaepäilyn vuoksi joudutaan kokeilemaan apteekin erityiskorviketta. Maksaa ihan sikana (68 € / 2,7 l) ja lisäksi jämähtää tuttipulloon kiinni kuin täi tervaan. Hinkkasin just äsken seitsemää pulloa (pesen kerran päivässä pullot) varmaan puoli tuntia. Poju ei tykkää yhtään koko litkusta, pitkin hampain suostuu syömään. :sad001 Kakka on vihreetä löllöä ja haisee niin pahalle että meinaa ihan pökertyä vaipanvaihtohommissa! Toivon niin ettei ole maitoallergiaa, ihan lompakonkin mutta ennen kaikkea pojan vuoksi!
 
Onks muille vauvoille tullut sellasta ihme leikkimistä pullon kanssa ? Vaikee selittää mutta yritän... ottaa pullon suuhun reippasti, maiskuttelee, napsuttelee, työntää kielellä pois, otan pullon pois suusta, hamuaa kovasti pulloa takasin, omilla käsillä täytyy tarttua pulloon ja työntää sitä pois päin tai suuhun, venkoilee, taas kun ottaa pullon pois ja antaa takasin niin käy kuitenkin hanakasti kiinni.... siis toisaalta tuntuu että kova nälkä olisi, mutta silti ihmeellistä leikkimistä :D joskus päivisin tätä tekee, ei yöllä. Oon tarkistanut että maitoa tulee ja mamin 2 koon tuttiosa käytössä. Ehkä ei sit vaan ole niin kova nälkä kuitenkaan :eek: ainakin syöminen on hidasta kun tälläsiä pullolla leikkimishetkiä tulee..
 
Ronja89 meillä!! Plus meillä kyllä kiljutaan pullolle jos äiti on kotona tai läsnä. Mutta ihan kun ei yks kaks osais pullosta syödä alkuun ja sit lähtee käyntii jos lähtee.
 
Täällä samanlaista häsläämistä myös välillä pullon kanssa. Tempoo käsillään pullon pois suusta ja sitten hamuaa takaisin. Pää pyörii kun koko ajan jostain muka löytyy niin mielenkiintoista tuijotettavaa! Itse yrittää pidellä pullosta kiinni! Ei siis joka kerta tällaista mutta usein just päivällä.
 
Täällä myös pullollaleikkimistä, itseasiassa oon huomannu että poika tekee sitä tissilläkin joskus, yöllä kans kaikki ok. Meillä myös pari kertaa ollu että totaallisesti kieltäytyny ottamasta pulloa. Meillä myös aletaan pullollaleikkimisen jälkeen naureskeleen siihen tyyliin että hehe menitpä lankaan :D
 
Pakko kysyä Piitu90 mite ootte saanu huolimaa pullon taas? Helpottaisi jos itsekin pystyisi välillä antaa pullosta. Mutta jo pullosta syönti asentoon laitto saa typyn huutamaan ku teuraalle vietävä välillä.
On kokeiltu erilaisia pulloja, nyt ostin nuk koliikki pullon. Mam pulloigi vaihettii 2 tutit mut virtaus liia kova, typy vetää helposti henkeen kun yritetään saada huolimaan pulloa. Äidiltäni oli syönyt ongelmitta pullosta kun käytiin kaupassa, multa ei huoli , mieheltä hyvällä kykyllä jos typy ei hoksaa mua.
 
"hyvä" kuulla että muillakin tälläistä :) ehkäpä tääkin on joku vaihe :P ympäröivä maailma on vaan niin paljon kiinnostavampi juttu kun syöminen. Varsinkin jos ei oo oikeesti niin kauhee nälkä :D
 
Viimeksi poika ei huolinu pullua ku oli nukkumaanlaittamassa, huusi just vaan älyttömästi ku yritin pullua tarjota, no annoin rintaa sitte ja seuraavana aamuna ku noustiin ylös niin ekaksi pullo kokeilu ja sitte vasta parintunnin päästä rintaa ja hyvin huoli pullon taas. Ei erityisempää kikkakolmosta tähän oo, ku vasta pari kertaa sattunu tämä hylkimisjuttu. Mutta meilläki poika vetäs henkeen ensimmäisillä kerroilla ku 2 pään tutista annettiin mutta aina sen jälkeen taputellu poikaa nätisti selkään ja jatkettu ruokailua. Meilläki myös mam pullo käytössä, muistahan meijän poika ei osaa etes alkaa syömään, kokeiltu on :D
 
Kuulkaas hei! Tulipa sellanen mieleen että voisko toi pullolla venkoilu ja leikkiminen johtua kutisevista ikenistä?? :eek: äskön meinaan alko taas temppuilut ja laitoin sormen suuhun ihan kokeillakseni tuntuuko siellä hampaita jotka olis läpi tulossa... no ei tuntunut, mutta poikahan alkoi ihan jyystämään mun sormea kauheella raivolla!!! Jos niitä hampaita olis niin kyllä olis sattunut, sen verta voimalla louskutti :P Hetken aikaa suostuikin sitten paremmin taas juomaan. Ehkä helpotti vähän. Eiks hampaiden tulo voikin vaikuttaa syömisiin? Apua, kohtahan tässä saa jo aloittaa hampaat-ketjun :)
 
Voisi se varmaan johtua. :) Meillä kans tyyppi jyystää ja järsii ihan kaikkea tällä hetkellä mitä vaan saa käsiinsä, yrittää jopa mun sormia viedä suuhunsa! Tänään taas annoin äp:n viilentävän purulelun jyrsittäväksi ja niin onnellisena sitä imeskeli. Kylmällä vedellä huuhdeltu tutti auttoi päikkäreillä kun heräili vähän väliä. Oon yrittänyt kurkkia suuhun mutta en ole huomannut että ikenet olisi mitenkään turvonneet puhumattakaan hampaiden näkymisestä vielä. Mutta luin että hampaiden puhkeaminen saattaa alkaa oireilla jo muutamia viikkoja etukäteen.
 
Minkäs verran teillä tätä nykyään syödään ja kuinka usein ? Mä oon huomannut että nyt muutaman viikon aikana on syöntivälit pidentyneet ja annokset kasvaneet. Syö nyt päivisin n. 3h-3,5h välein, kerrallaan sellasen 150-160ml. Aikaisemmin söi parin tunnin välein n. 120-130ml.
 
Meillä syödään 140-150 ml 2,5-3h välein, yöllä 1-3 kertaa. Kyllähän tuota maitoa kuluu jo ihan kiitettävästi! :grin
 
Meillä ei oo korvikemäärät nousseet. Maksimissaan menee edelleen 125 ml. Pakko tulla tisseistä enemmän kun alkuun, koska kaveri kasvaa kovaa kyytiä. Meillä siis ei ole lisämaidot häirinneet imetystä, ainakaan toistaiseksi. Ja siitä kuitenkin niin pelotellaan.. Samoilla määrillä menty jo yli kuukausi, nyt menee jopa vähemmän korviketta kun kuukausi sitten.
 
Äääää tää äiti on iha pihalla! Oskar reilu 3kk on alkanu t o d e l l a hankalaks syömisen kans. On ollu siis korvikeruokinnalla viimisen kuukauden ja söi aluks tosi hyvin, n 700-900ml/vrk. Viimisen reilu viikon on alkanu venkslailee syömisen kans, on esim parina viime päivänä syöny nippanappa 500ml/vrk. Ainoo mahis saada se syömään on ihan heti unien jälkeen, mut auta armias jos ehtii herää liikaa ennen ku pullo on suussa ni ei syö. On koitettu kävellä ja syöttää, laulaa ja syöttää, pistää harso pään päälle ja syöttää, mut ei - pikkumies ei syö.

Korvikemerkkiä (NAN HA 1) ei olla uskallettu vaihtaa vielä, koska on syöny sitä alusta asti ja hyvällä ruokahalulla. On muutenkin tosi herkkävattainen.

Mam-pulloja kokeiltu, mut ei suostu ottaa sitä edes suuhun, joten Aventin pienimmällä tutilla mennää. Kokeiltiin myös isompireikästä tutia, mut tuli selvästi liikaa kerralla ja siitäkös Oskar vasta hermostuki..

"Parhaimmillaan" on menny jopa 4-5h syöttövälein, mikä kuulostaa kovin pitkältä ajalta noin pienelle. On kuitenkin muuten tosi tyytyväinen poju, hymyilee ja touhuilee paljon, ei ole mitenkään liikauninen ja pissavaippoja tulee montamonta päivän aikana.

Miten siis teillä syödään, mitkä ovat syöttövälit ja määrät?

Oskar oli siis 3kk-neuvolassa 5645kg (2kk 4620) ja 59cm (2kk 56,5cm) ja neukkarin tädin mukaan hyvin kasvetaan.

Oonko siis vaan liikahysteerinen äiti vai onko tässä oikeesti jotain huolestumisen aihetta?
 
Olen nyt muutamaan otteeseen ottanut sitä omaa aikaa ja käynyt mm vesijuoksemassa ja ystävän kanssa syömässä. Tyttö ollut iskän kanssa ja äidinmaitoa on tullut pumpattua pakkaseen juuri näitä tilanteita varten. Vielä pari viikkoa sitten tyttö söi äidinmaitoa pullosta (olin ekaa kertaa ilman vauvaa pari tuntia) hyvillä mielin. Mutta nyt ei kelpaa juuri pumpattu tai pakastettu äidinmaito pullosta. Kokeiltu on pariin otteeseen, niin että itse tai joku muu antaa, kun poissaollessani ei ollut suostunut syömään. No onneksi oli ollut korviketta, sitähän neiti olikin oikein kunnolla hotkinut. Elikkäs meidän neiti ei suostu syömään äidinmaitoa kuin ainoastaan suoraan rinnasta ja vain korviketta suostuu juomaan pullosta. Pikkasen turhauttaa, kun maitoa on reilusti pakastettu ja silti tarvitsee korviketta ostaa. Toivottavasti olisi vain ohimenevä vaihe.
 
JN89 oletteko kokeilleet sekoittaa ämaitoa ja korviketta? Ei mene sit palastettu hukkaan ja meillä nl sanoi kun tuossa yhdessä vaiheessa jouduin öisin antamaan pullosta, että vatsa ystävällisempää pikkaiselle sekottaa noita keskenään.
 
Samaa meinasin minäkin ehdottaa kuin ttiuhti. Tai sit voi käyttää äidinmaitoa soseen teossa.
 
Seuraavaksi on tarkoituksena sitä kokeilla, kun tarvetta on.
 
Takaisin
Top