Korvike- ja pulloruokinta

Mulla meni maku noihin pulloharjoihin, meni poikki, harjakset ryttyyn, naarmutti ym (olenkohan raivokas tiskaaja :D ) kuitenkin menin sitten ja ostin ihan tavallisen tiskiharjan ja saa paljon paremmin pystyä, ei ole naarmuttanut ja kestää!! :) MAM-pulloihin ainakin mahtuu hyvin :) ja musta on hauska kun kaksi tiskiharjaa roikkuu vierekkäin, valkoinen tiskeille, pinkki tytsyn pulloille :P
 
Muokattu viimeksi:
Mä ostin Nubyn pulloharjan, se on hyvä kun siinä on vaahtomuovityynyt alaosassa eli lähtee pullonpohjatkin hyvin puhtaaksi eikä naarmuta. MAM-pullot on kyllä siitä käteviä kun ne saa niin hyvin purettua että tavallisella harjallakin putsaantuu pohjaa myöten.
 
Noh neiti on alkanut syömään pullosta paremmin multa. Ei siis mene pää punaisena huutamiseksi. Tästä se lähtee. Se mikä nyt vaan mietityttää on nuo määrät mitä neiti syö pullosta. Joulun alla kun pullosta täytyi antaa öisin niin neidille upposi 160ml kerralla kevyesti ämaitoa/korviketta tai molempia yhdessä.
No nyt ei näytä pullosta uppoavan neidille kun 40-100ml ja tunnin päästä on taas hyvin äkäinen.
Tissistä tuntuu taas toisinaan syövän yli tarpeensa. Ruokailee hutiloiden ja lopettaa, hetken päästä uudelleen tissille ja sitte pieni pulautus lopuksi.
Mut miten tuosta pullosta vois saada syömään enemmän, kun tuntuu niin pieneltä kerta määrältä. Toki tuntuu kyllä myös siltä ettei maito enää yksin riitä.
 
Jaahas, kun äidinmaito ei kelvannut pullosta, niin nyt ei meinaa korvikekkaan. Olin viikonloppuna elokuvissa miehen ollessa tytön kanssa kotona ja lopulta oli saanut neidin syömään korviketta, kun olivat menneet sänkyyn kylkiadentoon syömään. Kokeili äidinmaitoa, äm+korvike ja viimeisenä korviketta. Nyt, kun vähän jo viitsin lähteä kotoa ilman vauvaa, niin vauva ei syö sitten. No toivottavasti tämä olisi vaan jokin vaihe.
 
Heh on nämä vauvat kyllä sitten veijareita. :) Annoin eilen sosetta sohvalla ja piilotin maitopullon sohvannurkkaan ettei ole siinä ihan nenän edessä odottamassa. No jätkä bongasi sen kuitenkin ja vilkuili sinne koko ajan samalla kun söi soseen. Nyt kun istutaan sohvalla niin vilkuilee aina siihen samaan kohtaan josko siellä olisi taas maitopullo jemmattuna! :grin
 
Onko kellään nokkamukia jo käytössä? Meillä tuo tuttipullosta syöminen ei vaan onnistu, joten olen ajatellut josko jo nokkamukia voisi kokeilla. Lääkärin mukaan meidän olisi hyvä ottaa vellit testiin ja hankala on maistella niitä kun se päättyy vain kauheaan itkukohtaukseen. :sad001
 
Kyllä mä olen kuullut että jotkut käyttää nokkamukia/hörpytysmukia jo aika pienillä. Juurikin silloin kun tuttipullo ei kelpaa. En kyllä sen enempään ole asiaan perehtynyt, mutta tuskin siitä mitään haittaa on jos käyttää, jos vaan vauvalle kelpaa ?
 
Meillä on käytössä MAMin 6kk harkkanokkamuki jossa on pehmeä suuosa. Se on vähän niin kuin tuttipullon ja nokkamukin yhdistelmä. Typy saa siitä vettä soseita syödessään ja ihan hyvin osaa siitä juoda, kun muutenkin jäystää kaikkea ikenillään ja toi muki toimii parhaiten juuri jäystämällä. Mukista ei tule paljoa kerralla, joten se on neidille mieluinen ja itse haluaa aina tarttua kahvoihin.

Ihan tavallistakin nokkamukia oon harkinnut ton mukin rinnalle, mutta niistä tulee helposti niin paljon kerralla, että on nokasta huolimatta hörpytettävä. Se opettaa toki mukijuomiseen, joten hyvä silläkin on myöhemmin harkata.
 
Meillä on NUK nokkamuki käytössä. Neiti rakastaa juoda siitä ihan itse. Ei tietenkään hirveesti saa siitä vielä juotua, kun ei osaa kallistaa itse mukia istuma-asennossa riittävästi, mutta tiukasti pitää kaksinkäsin kahvoista kiinni ja työntää nokan suuhun ja imeskelee. :)
 
Röpelö ja MaMa kiitos näistä. Taidan ostaa molemmat melle testattavaksi. Meillä silloin kun neiti suostuu pullon ottamaan, esim mun äidiltä tai anopilta niin pitää itse just kovasti kiinni pullosta. Mutustaa kauheasti myös sitä tutti osaa, ihan kun ei osais enää pullosta juoda.
 
Mä olen kans tota pehmeänokkaista mukia miettinyt sitten kun aloitetaan soseet niin vesimukiksi. Toki ei oo vielä testattu.
 
Meille ei oo puhuttu mitään vedestä. Ootteko siis antaneet siinä vaiheessa kun alatte antamaan kiinteitä? Oletteko keittäneet veden? Meillä aloitellaan ens viikolla maistelemaan :)
 
Mä oon antanut muutaman hörpyn joo kiinteiden päälle nokkamukista. Tulee nokkamuki ja vesi tutuksi että vähän huuhtasee suuta. Mun muistaakseni ei tarvi keitellä enään siinä vaiheessa kun kiinteät aloittelee :)
 
Mä ostin eilen ton NUK nokkamukin. Se on kyllä kiva kun neiti mielellään pitää siitä itse kiinni ja vähän jäytää nokkaosaa. Saa vähän huuhdeltua suuta. Pitää kuitenkin kokeillla tuota MAMin nokkamukia ja tai jotai muuta josta tulis suuhun kaadettaessa kun pitäisi saada mukijolla pystyä syöttämään. Tuon NUKin kanssa se ei ihan luonnistunut kun siinä piti niin tehdä töitä että nestettä tuli ulos. Aijon kyllä sitä käyttää kiinteiden antamisen jälkeen, saa neiti harjoitella itse mukin käyttöä kun niin hanakasti tarraa kahvoihin kiinni ja vie suuhun. :)

Mar-Mil, joo siis mä olen antanut vettä huuhtomaan suuta. Ja en oo keittäny vettä, haaleaa kraanavettä oo antanu. Oon myös antanu vettä jos on joutunu nestemäistä särkylääkettä antamaan. Ei jää maku suuhun ja eipähän jää ruokaa minnekkään poskien ja ikenien välii.
Vanhan kansan kikka vauvanhikkaa on ollu veden antaminen, mutta meille neuvolassa sano että turha täyttää vauvan vatsaa likaa vedellä.
Toivottavasti neiti tykästys noihin nokkamukeihin nyt, helpottus vähäsen arki.
Niin kauhelta kun se ehkä kuulostaakin on mun pakko sanoa se "ääneen". Tämä pullon hylkiminen ja se epätietoisuus siitä että huoliiko isältään pullon ressaa mua niin että se alkaa vaikuttaa siihen miltä imettäminen musta tuntuu. Välillä ihan normaalilta ja sitten taas kun ollaan yritetty pulloa ja se menee huudoksi en haluaisi edes imettää. Se alkaa tuntua pakkopullalta ja epämielyttävältä. :sad001 Toivon niin kovasti että nämä nokkamukit nyt kelpaa.
 
Onks muilla tälläsiä päiviä ettei meinaa maito maistua ?? :eek: tänään täällä syöty yöllä 23.30 260ml, klo 7 160ml, klo 11 120ml ja 13.30 80ml. Mun mielestä kyllä tosi vähän :eek: äskön kun yritin tarjota niin valuttaa vaan maidot suun pielistä eikä edes ala imeä.... Kiinteitä ei olla syöty tänään kun 2tl että senkään ei pitäis vaikuttaa... Pissavaippoja on kyllä tullut, mutta silti kauhistuttaa vähän. Toivottavasti alkais iltaa kohden maistumaan !
 
Kyllä meidän tytsyllä on välillä päiviä kun syö vähemmän. Välillä syö yöllä n.klo 5 ja seuraavan kerran saattaa maistua vasta puolen päivän jälkeen! Tosin isompi satsi menee silloin... Kun yrittää välissä tarjoo niin voi mennä joku 50ml...
 
Hei kiitoksia tiedosta! Pitääpä meidänkin ottaa vesi mukaan kuvioihin :) Ja varmaan joku nokkamuki myös harjoitteluun :)
 
No täällä ollaan nyt menty niin että vauva syö 3,5-4h välein päivällä kerrallaan n. 160ml. Vuorokaudessa siis 5-6krt ja maitoa menee yhteensä 800-960ml. Paljonkohan ne suositukset vuorokausi annoksesta oli tollaselle vähintään 7,5kg kaverille ? Soseita ollaan syöty kerran päivässä. Tarvis kai ottaa kohta puoliin jo toinen kerta iltapäivään kun 5kk lähestyy. Paljonko muut syö vuorokaudessa tällähetkellä ?
 
Meillä menee kerralla myös n. 150-180ml ja 7 kertaa päivässä... Kiinteitä syödään 2 x päivässä, otin aika pian toisen aterian ohjelmaan niin että tuttua makua maisteltiin päivällisellä ja uutta makua lounaalla. Poju täytti eilen 5 kk ja painaa nyt 8,2 kg.
 
Täälä menee kerralla n. 110-130ml ja myös joku 7 kertaa päivässä. Kiinteitä myös syödään nyt 2 kertaa päivässä ja vettä vähä janojuomaksi. Meille neukkutäti sano että syö kuulemma usiasti jos 7 kertaa päivässä pullosta (osaimetän poikaa ja äitinmaitoo saa aamulla,illalla ja yöllä) ja tosiaan käski alkaa kiintiää syöttään 2 x päivässä lisäksi. Minusta taas tuntuu että eihän tuo meijän poika kyllä paljo syö. Mutta hyvin kasvaa kyllä silti, 4kk neuvolassa 7,5 kg ja 3kk neuvolassa 6,8 kg.
 
Takaisin
Top