Korvike- ja pulloruokinta

Autumn

Piirimestaruustason postaaja
Marraskuunmammat 2014
Ajatuksia ja kokemuksia korvike- ja pulloruokinnasta. Millaisia määriä korviketta vauvasi syö kerralla (ikä) ja kuinka usein? Mitä korvikettakäytätte? Entä mitä tuttipulloja? Millaisia niksejä korvike- ja pulloruokintaan?

Meillä on menty suurimmaksi osaksi korvike- ja pulloruokinnalla alusta asti. Poju on nyt viisi viikkoa ja syö n. 100 ml 7 kertaa päivässä. Nan1 ollut käytössä alusta asti, näyttäisi sopivan ihan ok, tosin ilmavaivoja ollut välillä aika paljon. Pulloja on perus Ainut, Aventin natural ja yksi Ainu MAM. Vauva on aika hätäinen ja hotkii helposti maitoa kovalla vauhdilla, joten tauottaa pitää usein ettei puklaisi maitoja pois ja tulisi myöskään niin paljon ilmavaivoja. Oon yrittänyt nyt katsella mahdollisimman hidasvirtauksista tuttipulloa. Aventin pienin natural-pullo 0kk+ on aika hyvä, mutta itse pulloon mahtuu vaan 125 ml ja se ei kohta enää riitä.. Tuttiosia ei ole kaupasta löytynyt erikseen, vaan 1 kk+ tutteja, ja niistä tulee myös aika kovalla vauhdilla maitoa.
 
Meillä neiti saa korviketta yleensä vain iltaisin ennen yöunia, jotta nukkuisi paremmin. Parin viikon ikäiseksi sai pullosta aina lisämaitoa rintaruokinnan päälle, mutta nyt paino nousee niin tasaisesti ettei lisämaidolle ole enää tarvetta, muuta kuin tuomaan sikeämmät yöunet. Tyttö tuppaa aina nukahtamaan rinnalle ja pelkän rintamaidon varassa herää 2-3 tunnin päästä kun taas on nälkä, mutta jos saa lisäksi korviketta, nukkuu paremmin jopa 4-6 tuntia.
Tytöllä (ikää nyt 4 ja puoli viikkoa) ruokahalua tuntuu riittävän. Vaikka söisi reippaasti molemmat rinnat (ainakin 60ml verran tulee maitoa molemmista), niin saattaa silti syödä kepeästi desin verran lisäksi pullosta.
Nan1 on ollut ainoa mitä ollaan käytetty ja pulloina Aventin pienet anti-koliikkipullot. Meidänkin tytöllä on ollut jonkin verran ilmaa masussa, en tiedä johtuuko se mun ruokavaliosta, korvikkeesta vai jostain muusta.
 
Autumn, meilläkin on käytössä nuo aventin pullot ja se pienin tutti siinä ,niin tehtiin ainaki ite niin että ostettiin se iso aventinpullo ja siinä käytetään sitä pientä tutti osaa mikä on siinä pienessä pullossa kun se käy siihenkin . :)
 
Meilläkin on iso ja pieni aventin pullo, yritin etsiä pelkkää 0kk+ tuttiosaa siihen isompaan pulloon että saisi kaksi sellaista käyttöön, mutta ei löytynyt kaupasta.
 
En ole itekkään löytänyt mistään niitä niin ostin pieniä pulloja pari että sai ne tuttiosat. :D
 
Meillä annettiin lisämaitoa pullosta jo synnärillä, eikä ollut mitään ongelmaa, osasi heti... Taitaa olla enemmän pullopoika kuin tissipoika! Ja pullo kuin pullo käy, ei ole hylkinyt mitään pulloa mutta masuvaivojen vuoksi oon suosinut enimmäkseen tuota Aventin pienintä pulloa.

Meinasin että jossain vaiheessa vois kokeilla jauhemaista korviketta, onko kellään kokemuksia? Onko hankalaa läträämistä tms.

Me on lämmitetty korvike enimmäkseen vesihauteessa, pikkukippoon kuumaa vettä hanasta ja vedenkeittimestä kiehautettua lisäksi, lämpenee yölläkín tosi nopsaan! Yritin katsoa josko noita Aventin pulloja saa laittaa mikroon mutten löytänyt mistään tietoa...

Lasisia tuttipulloja haluaisin myös kokeilla, täytynee toivoa joulupukilta. :rolleyes:
 
Autumn, me käytettiin esikoisen aikana jauhemaista korviketta jonkin verran, en kokenu kotioloissa sen olevan yhtään sen hankalampaa! Ja ainakin silloin oli aavistus halvempaakin ☺️
 
Meillä on aiemmilla lapsilla ollut käytössä ainoastaan korvikkeet n. 3kk iästä eteenpäin. Jauhemaiset korvikkeet on käteviä, varsinkin siinä vaiheessa kun vauva syö isoja annoksia maitoa, tulee myös huomattavasti halvemmaksi! Meillä oli kannussa aina keitettyä vettä, josta sai tarvittavan määrän syötölle ja sinne jauhe sekaan ja mikroon. Näppärää oli. Isoissa määrissä vaan saa olla tarkkana että jauhe sekoittuu kunnolla, eikä pohjalle jää klönttejä.
Aventin pulloista en ole varma, mutta useimmat pullot ovat mikron kestäviä. Tuttiosia ei tietenkään saa sinne laittaa.
 
Kyllä Aventin pullot kestää mikroa, jopa nämäkin joissa on toi anti-koliikkipohja. Meillä lämmitetään pitkälti mikrossa kun ei tartte olla kuin muutaman sekunnin täydellä teholla
 
Mä olen alkanut pohtia korvikkeiden antoa yöllä. Tai siis että antaisi yhden syötön yöllä korvikkeella. Nuo yö ruokailut tuottaa tytölle edelleen hankaluuksia. Nälkä on ja hamuaa hamuaa, mutta ei meinaa saada otetta ja siitähän neiti sitten raivostuu. Yleensä kyllä syömingille aina päästään mutta jokunen tovi siinä menee ja monesti neiti nukahtaa sitten tissille. Nyt on muutamana yönä käynyt niin että tunnin välein herää syömään kun ei jaksa pysyä hereillä syödessä.
Oon pumpannu yöksi välillä että mies voi antaa mutta määrät ei oikein taida riittää kun monesti pitäisi kuitenkin vielä tissille päästä.
Meillä on kaks ainu MAM koliikki pulloa ja kaks aventin ja yksi muumi tuttipullo. Lämitelly olen tuttipullonlämmittimellä jonka sain lahjaksi ja on muuten kätevä.
Kaapissa on varalta valmiina yksi arlan little baby organic korvike. En vaan yhtään osaa arvella paljonko sitä olis sitten hyvä antaa jos päätän kokeilla yöksi korviketta.
 
Täällä kans mietitty että pitäiskö testata korviketta, miten pienen masu reagoi. Omilla maidoilla ollaan menty tähän asti, mutta kivahan se olisi mennä johonkin niin että iskä voisi sitten ruokkia jos nälkä yllättää äitin menon aikana. Pumppailla en ite halua, kun meillä aluksi uitiin maidossa kun rinnat kävi vähän ylikierroksilla. Nyt kun se on tasaantunu ni ei överi lisätuotantoa -kiitos.
 
Mirtzu, tulee vaan vähän hintaa tutyiosalle kun se pullo maksaa lähemmäs kymppiä. :sad001

tttiuhti, minkä merkkinen se sinun lämmitin on? Mahtuuko kaikenkokoiset pullot ja kuin nopsaan lämmittää? Oon ite miettinyt kans hommata, mut mies on sitä mieltä että ei tarvitse!
 
Niinhän sillä tuleekin, mutta en tosiaan ole löytänyt mistään niitä tuttiosia :sad001 Muita pulloja en ole uskaltanut edes kokeilla vielä, ja niihin olen keittänyt vedet kun käytetään jauhekorviketta.
 
Autumn, se on joku silvercrest merkkinen. Käly sen mulle lahjoitti :) ainu mam merkkiset on siihen vähä naftit, mutta kyllä nekin on siihen saatu survastua. Muuten on aventit ja peruspullot siihen hyvin mahtunu. N.10min menee riippuen maitomäärästä. Kyllä sille on meillä tullut ihan hyvin käyttöä kun olen yöksi pumpannut maitoa varalle kun aina ei syöminen tissistä tahdo onnistua ja meillä mies ihan käyttää sitä mielellään :)
 
Meidän neiti sai korviketta 3 ensimmäistä päivää, jotka oltiin kotona. Ensi oli rinnalla ja sitten sai 30-40ml Nan 1:stä. Viikon iässä oli painokontrolli ja noiden 3 pv:n aikana paino nousi sen 200g ja sain oman maidontuotannon käyntiin. Nyt toisaiseksi on riittänyt oma maito, mutta kyllä vielä herkästi annetaan sitten korviketta, jos näyttää, että tyttö jää nälkäiseksi. Meillä on vain Mam antikolik tuttipulloja ja ollaan niistä tykätty. Neiti ei niiden avulla vedä niin paljon ilmaa sisäänsä kuin sairaalan tuttipulloilla. Sairaalassa tosiaan saatiin myös lisämaitoa.

Itselleni oli henkisesti kova paikka, että maitoni nousi vasta 7 vrk iässä ja siihen asti jouduttiin käyttämään korviketta. Tiedän, että korvikkeessa ei ole mitään pahaa, vaan tärkeintä on vauvan hyvinvointi. Nyt osaan jo suhtautua rennommin korvikkeeseen, mutta noina päivinä, kun sitä oli pakko käyttää, niin itkin vain kuinka mun kroppa ei osaa synnyttää oikein eikä osaa edes huolehtia maidon saannista. Joo, täällä on ollut hormoonit hyrräämässä oikein kunnolla.
 
Meillä myös käytössä nuo Mam anti colic pullot. vaikka pullo ei ilmaa päästäkään juoman mukana niin olen silti syöttäessä taukoja pitänyt että tyttö muistaa niellä rauhassa. Täällä mennään päivät tissillä ja illalla annetaan tissin lisäksi myös korviketta niin tyttö nukkuu sikeämmin ja näin päästään yön syötöt 3,5h väleillä (päivällä syödään välillä jopa 2h välein). Korvikkeena meillä Tuuti.

harmittaa kun tuli ostettua ainu medelan pullo joka pitäisi olla samankaltainen kokemus vauvalle kuin rinta... meidän tyttö ei ainakaan osaa tuota pulloa imeä ollekaan, liekö se tuttiosa liian suuri.. pullo tuttiosineen maksoi kuitekin 27€o_O
 
Muokattu viimeksi:
Meil on kans toi kallis medelan pullo ja neiti ei tykkää yhtään! Meinaa tukehtua siihen tuttiosaan kun se on niin pitkä!!
 
Meillä on käytössä MAMmin anticolic pullot. Juniorille ne todettiin sopivimmiksi, kun oli sellainen ahmija pullolla ollessaan, että kaikilla muilla kokeilluilla pulloilla oli tukehtua maitoon ja tuttiin. Samalla saatiin ilman määrä mahassa vähemmäksi vaikka aina sitä jonkin verran mukana meni. Nuo samat pullot on nyt neidillä käytössä, kun kaapissa vielä olivat tallessa. Ainun peruspulloja ja tuttiosia on pari kanssa käytössä, mutta niissä mielestäni tutti on liian iso pieneen suuhun ja maidon juonti on hankalampaa, mutta niihin on hyvä säilöä pumpattu maito jääkaappiin.

Tuota Medelan kallista pulloa en ole missään edes nähnyt. Aika hurja hinta :eek:
 
http://m.verkkokauppa.com/fi/produc...-Avent-SCD271-00-ensipakkaus-vastasyntyneille meillä on tämä setti käytössä, puolasta tilattiin tuo setti jonka mukaan tuli mikro steriili kupu kaupan päälle ja makso 50e postikuluineen (kupu eriksee maksaa 45e, että aika hyvään hintaan saatiin loppuusa :) ) pyllerö syö tosi nätisti 1 ja 2 reikäsistä tuteista, ei mene ilmaa mahaan yhtään. Vaikka luulis 2 reikäsestä tulevan liian nopiasti. Alusta asti ollaan jouvuttu antaa korviketta ( NAN1) kun rintamaito ei riittäny mitenkään ja sitte tuotanto tosiaan lopahti. Merkki on passannu pyllerölle hyvin, disflatynit on tietysti siinä rinnalla menossa, kun syö niiiiiin järkyttäviä määriä että kaasua vaa pakkaantuu mahaan ilman pilkkojia.
 
Mä löysin muuten Vauvatalo Johannasta noita Aventin natural 0kk+ tuttiosia! 2kpl maksoi 6,90 €. Ostin myös yhden Tommee Tippee pullon, se on myös tosi hyvä! :)
 
Takaisin
Top