Korvike- ja pulloruokinta

Voi että meillä juodaan hienosti jo nokkamukista :) Ikean vanhanaikainen nokkis on ihan ykkönen meillä. Maitoa ei oo saanu kun kerran siitä, mutta soseiden jälkeen todella mielissään juo vettä siitä :)
 
Ollaan harkattu hörppimistä mukin reunasta ja joskus uidaan vedessä, joskus hörpätään ihan nätisti, Tätä tää ruokailu nykyään on. Koko neiti on yltäpäätä soseessa ja märkä kun ateriointi on ohi, typy haluaisi niin kovasti syödä j ajuoda itse vaikkei taidot vielä riitä.
 
Hohhoh. Meikä taitaa kohta jäädä huomenna kotiin Hesaan Slashin keikalle lähdön sijasta. Mein likka sai jossain vaiheessa iltamaidon korviketta pullosta, ku muuten olis ollu tissillä monta tuntia. Sitä ei sit oo annettu nyt kuiteskaan pariin kuukauteen, kun tissimaito on riittänyt. Kokeilin nyt sitten ruualla korvikkeen antamista, niin ei tuo huoli pulloa ollenkaan. Ei multa eikä isältä. Kun oon käyny jossain lääkäreissä tms. on isäntä valitellu että ei juo. Tutti on kylläkin kokoa 2, että pitää vissiin lähtee metsästään isompia ja kokeilla illemmalla uudestaan. Toivottavasti on kyse vaan siitä.
 
Määki oon vähä sillai huolissaa, ku poika ei enää oikee halua maitoa juua, ei mene unimaitoa, ja yösyöttöäkään ei ole. Ruuan kanssa menee hörppyjä mutta huomaa ilmeestä ettei oikee maistu. Sitte oon yrittäny ennen välipalaa antaa maitoa, muutaman luttuutuksen ottaa ja sitte ei huoli enää, ruppee vaa ikenillä jyrsimää sitä tuttia... :sad001
 
Ei meilläkään joka ruualla suostu kunnolla juomaan maitoa... Silti oon aina yrittänyt aina ensiksi tarjota maidon ja sitten vasta soseen. Nyt kun yösyötöt on jäänyt pois niin suoraan pullosta juotujen maitojen määrä on n. 500-700ml päivässä + ne maidot mitkä sekoitan puuron ja soseiden sekaan. Ruokailuvälit on n. 3h-3,5h.
Mites muuten muilla, lämmitättekö maidon vielä ? Meillä ei suostuta juomaan maitoa jos ei ole lämmintä...
 
Jos saan menemää tuttipullosta pojalle evästä nii päivässä maitoa menee ehkä hyvällä tuurilla 125ml + ne hörpyt ruuan kanssa..

Lämmitän maijon sillon jos yritän tuttipullosta antaa.
 
Mä mietin tuossa että kun aletaan korvikkeeseen siirtyä että onko soseiden lisäksi maitomäärät ok. Kun nyt syö tissiä enne aamupuuroa, sit päiksyjen jälkee saa korviketta ja syö n. 130ml ja sit taas seuraavien päiksyjen jälkeen tissiä ja sitte ennen iltapuuro tissiä ja sit vielä nukahtaa tissille. Soseilla saa sit vettä. Vai onko tossa soseisiin nähden sit jo liikaakin kun ollaan kokonaan korvikkeessa?
 
Yli satoja millejä :D Meillä menee maitoa tuurilla 50-60 ml :D Mutta joo, eilen oli jonkun pienen määrän juonut iltapuuron jälkeen, mutta kun kahdelta yöllä tultiin Helsingistä kotiin oli tyttö mummon sylissä olohuoneessa, juuri herännyt. Oli itkenyt, eikä ollu maito kelvannut. Onneks mun tissit tuli kotiin. Ja oli muuten kiva pumppailla T-paidan alla motarilla :D
 
Hei me tosiaa lopetellaa imetystä. Tosin neiti on hyvin vastahankaan ja mikää juomaväline ei tahdo kelvata. Nokkamukista menee nyt "parhaiten". Osaa hienoati juoda siitä, mutta maitoa ei tahtoisi siitä juoda.
Mietinkin että paljo pitäisi maitoa päivässä mennä kiinteiden rinnalla? Neiti on saanut kiinteiden ohella 5x päivässä tissiä , joista 2 nyt yritetään korvata korvikkeella.
Kuitenkin neidin juona maitomäärä vaihtelee 50-130 ml ja yleensä enemmän alle se100ml.
Riittääkö se vielä kun kuitenkin saa vielä päivässä tissiä. Entäs kun tissittelyt vähenee. Lisätään yksi korvike kerta per viikko.
Jostaib luin että 1-6kk tunti kohtainen maitomäärä olisi 30ml ja kerralla olisi hyvä antaa max 3h annos ettei imetys häiriinny. Mites kun lopettelusta kyse?
En osaa yhtään arvioida näitä määriä ja oon nii ulapalla kun ei enempää maitoa mene :s kiinteitä menee 4x päivä ja neiti ens viikolla 7kk.
Osaiski joku pikkasen avittaa ja joo olen kysynut imetystuki ry:ltä, mutta oli huonot tukiäidit tälläkertaa liikkeellä ja vastaus jäi saamatta :/
 
6-8kk vauvan tulisi saada 600-800ml maitoa vuorokaudessa. Itse olen myös imetystä pikkuhiljaa lopettamassa, koska mun maito ei enää riitä. Pumppaamalla olen saanut ainoastaan reilu 100ml (imetän yhdestä rinnasta), mutta välillä rinta taas tuntuu olevan täysi maidosta eli hankala sanoa miten paljon todellisuudessa sitä maitoa vauva saa.
Meillä ruokarytmi menee näin:
klo 08-09 herätään ja saa aamupuron johon sekoitettu hieman korviketta (noin 10ml)
Klo 11-12 kasvis-lihasosetta+imetys
klo 12-15 päikkärit
klo 16 kasvissosetta+imetys
klo 19 hedelmäsose+korvike 120-150ml
klo n2100 iltapuuro, jossa korviketta noin 10ml+imetys.
Herää yöllä syömään kaks kertaa, noin klo 01 ja klo 05-07, tällöin imetän. Aamupuurolla en yleensä anna maitoa jos olen esim.reilu tunti sitten imettänyt.
Aikaisemmin poika söi ensin soseet ja sitten imetys, mutta nyt olen vaihtanut ne toisin päin. Koska olin huolissani saako tarpeeksi maitoa. Imetyksen ja soseiden jälkeen saatan antaa vielä lisäksi korviketta jos tuntuu ettei maitoa saanut tarpeeksi. Välillä poika saattaa juoda melkein 200ml korviketta esim. silloin jos itsellä on meno ja mies hoitaa.
Tuttipullo/nokkamuki asiaan en osaa sanoa mitään kun meillä pullo kelpaa tosi hyvin.
Tuli tosi sekava teksti, mutta ehkä saat jotain irti :)
Imetätkö molemmat rinnat yhdellä kerralla? Sujuuko imetys ongelmitta?siis malttaako imee? Jos imee hyvin ja korviketta menis noin 100ml "korvikekerroilla" niin eiköhän maito riitä :)
 
Muokattu viimeksi:
Jepa, kiitos! Tissi maistuu neidille ongelmitta, jaksaa imeä. Ja on kasvanut on todella hyvin. Yhden tissin syö per imetys kerta.
Meillä päivärytmi on näin.
6-7 herää ja imetys
7.30-8 aamupuuro hedelmä/marjasoseella ja vettä.
9-10 menee unille ja nukkuu vaihtelevasti 30min-1h
10-11 korviketta nokkiksesta, tällön menee parhaiten yleensä 100-130ml.
12 lounas kasvissose + hedelmä/marjasose ja vettä
14 korvike kerta nokkiksesta
16 päivälline lihapitoinen sose + marja/hedelmäsosetta + vettä
17-18 imetys, tälloin yleensä torkahtaa vielä tissille hetkeki
19-19.30 iltapuuro hedelmä/marjasoseella + vettä
19.30-20 imetys ja unille riippuen miten pitkät kolmannet torkut on ollu.
Yöllä syö 2-3 kertaa, yleensä 3.
Tosiaan korviketta menee noilla kahdella kerralla 50-130ml.
 
Kyllä mä uskoisin et maito riittää ja kun syö yölläkin 2-3 kertaa :) Mäkin oon stressannut maidon riittävyyttä ja varsinkin kun imettää. Ja maito vielä on kuitenkin se tärkein. Helppoa se sitten on kun juo pelkkää korviketta laskea maidon määrää. Stressiä on aiheuttanut soseiden määräkin, mutta ajan kanssa sitä kai oppii tietämään paljonko lapsi jaksaa syödä :)
 
Niin imettäessä pelkästään maito kyllä riittää. Mietityttää tosiaan kovasti nuo korvike määrät. Mutta kyllähän nekin varmaan lisääntyy kun tissi jää kokonaan pois.
Yhtä opetteluahan tämä on.
 
Takaisin
Top