Niin, arvasin että tästä moni suuttuu :) Jälleen kerran, nämä ovat näitä valintoja :) Yksinhuoltajuus ei välttämättä ole oma valinta. Minä olen vähävaraisen yksinhuoltajan lapsi. Ehkäpä se vaikuttaa aika moneen ajatukseeni miten näen oman elämäni. Aina olen joutunut tyytyä vähään. Vasta näin aikuisena ymmärtänyt että se vähä oli riittävästi.
Toisaalta sitä kautta haluan lapsilleni tarjota enemmän. Mutta antaakseen enemmän tarkoittaa monelle niin eri asioita.
Mulla on kiva työpaikka ja ihanat työkaverit odottamassa. Palkka nyt on aika surkea, semmoinen reilu 1800€ kuussa. Kun sinne palaan, niin todennäköisesti jokainen näistä kolmesta on vielä päivähoitoikäisiä. Viimeksi laskettiin että noin 700€ tulee kustannuksia mun töihinmenosta ja semmonen vajaa 500€ jää rahaa. Nyt varmaan tuo summa on paljon vähempi. Kyllä minäkin mietin tarkkaan "kannattaako" mennä töihin. Mutta toisaalta painaa siinä muukin kuin raha. Siinä vaiheessa kun palaan töihin, olen ollut vähintään 4 vuotta kotona. Ehkäpä työ ihanien työkavereiden kanssa tuo uudenlaista sisältöä arkeeni :) Vanhemmat lapseni ovat silloin jo sen ikäisiä että päiväkodin tuomat virikkeet olisi hyväksi :) Puhumattakaan niistä kavereista (joita täällä maalla ei ole) :)
Kasvaako perheemme tulot sitten minun mentyä töihin? Jääkö mitään käteen päivähoitomaksujen jälkeen? No, se jää nähtäväksi. Kyllä siihen tilalle ainakin monta hyvääkin juttua saadaan :)
Se on kuitenkin varmaa ettei tämä eläminen tästä yhtään halpene. Perhe kasvaa ja menot kasvaa. Suomen talouden tila pakottaa vielä jatkossakin leikkaamaan ja säästämään. Lapsilisien vähentäminen parilla eurolla sai ihmiset sekaisin. Kovimmassa äänessä tuntuivat olleen ne joilla lapsilisät kasvaa "mopotilillä" korkoa. Meillä se käytetään elämiseen ja lapsille säästetään rahaa sen mukaan kun sitä on varaa säästää.
Myönnetään vielä sekin että mun vanhin lapsi on tosiaan vasta 2v4kk. Eikä vielä ole päiväkodissa ollut, enkä ole siis päivähoitomaksuja joutunut maksamaan. En siis varmaan ihan osaa samaistua tuohon maksamisen tuskaan. Sen sijaan viime vuonna puheissa olleet ylityökorvausten, sunnuntaityön ja sairaslomakorvauksen leikkaaminen sai huolta aikaan. Olisi tämän perheen tuloihin vaikuttanut sadoilla euroilla :/
Mutta, eniten haluun kaikille toivottaa plussatuulia! :) :)
Mulla on monta ystävää jotka ovat sanoneet että kaksi lasta riittää, on sit varaa joskus matkustaa ja harrastaa. Toivottavasti kaikki kolmannesta(tai useammasta) haaveilevat saa sen oman "raharei'än" syliin :) Samaan konkurssiin vaan!

:D