Kolmosta kaipaavat kuumeilijat

Sandy, jokaisella on varmasti oma mielipiteensä tuosta asiasta ja oikeus siihen. Tuo sinun viimeinen lause sai silti minun niskakarvat pystyyn! Äärimmäisen monelle perheelle ei ole vaihtoehto se että voisi jäädä kotiin "ilmaiseksi" hoitamaan lapsiaan vaikka niin haluaisi. Esim meillä kaupunkilisä loppuu 1,5v ja silloin ne ennestään pienet tulot puolittuu. Kaikki pakolliset elämän menot ilman loma-matkoja ovat monilla yksinkertaisesti niin suuret että töihin on pakko mennä. Asumisesta ja syömisestä on pakko maksaa saman verran oli hoitovapaalle tai töissä. Ja kaikki eivät voi asua maalla, jossa asuin kustannukset ovat huomattavasti pienemmät kuin kaupungeissa.

Hyvä kirjoitus Sandy :), olen pitkälle samaa mieltä, mutta koska olen ollut vuosikausia kahden lapsen yksinhuoltaja, niin on pakko sanoa, ettei minulle se töihinmeno ollut valinta, vaan pakko. Toki viihdyin myös aikuisympäristössä, mutta mieluummin olisin hoitanut lapsia pidempään kotona. Eikä yksinhuoltajuus ollut tiedossa silloin, kun lapsia päätettiin toivoa. Ihan kaikkea ei voi suunitella.
Maksoin päivähoidosta paljon, kun ottaa huomioon, että olin ainoa aikuinen perheessä. Tulosidonnainenhan se maksu on, mutta tuntui, että maksoin suhteessa paljon, jos vertaa kahden aikuisen talouksiin, kun ei se päivähoidon maksimimaksu kuitenkaan niin hirveän suuri ole, jos on oikeasti hyvätuloinen/kaksi aikuista perheessä. (minä en ole hyvätuloinen).
Kuitenkin olin tyytyväinen, kun lapset olivat hyvässä hoidossa, ja saivat siellä niin paljon :)
Enemmän minua on harmittanut maksaa iltapäivähoidosta, meillä se on vain muutaman tunnin, ei edes minun työpäivien verran avoinna. Ja silti sen noin 100e maksaa.

Voi hyvää päivää!Mä taas en ymmärrä kodinhoidon tuella olevia jotka olettaa että se on kaikille mahdollista ja lapset yritetään heidän mielestä sysätä yhteiskunnan kasvateiksi jos laitetaan hoitoon.Voin kertoa että itse olisin kyllä ollut kodinhoidontuella jos olisi ollut mahdollista.Ja ei me emme matkustele muutakun satunnaisesti kotimaassa ja joo meillä on omakotitalo koska koemme sen järkevämmäksi kun vuokran maksun.Ja joo autojakin on 2,että molemmat pääsee töihin mutta ei todellakaan mitään uusia.Että asiat ei oo ihan niin mustavalkoisia.Ja niin tiedätkö miksi veroja maksetaan?Esim juuri päiväkotien pyörittämiseen menee niitä rahoja.Niissä maissa joissa ei noita etuja ole on varmasti myös vähän eri verotus.
Voin kertoa että itseni ja monen muun puolesta lause"Jos ei ole valmis tekemään tärkeintä työtään eli hoitamaan omia lapsiaan pitää siitä maksaa korvaus"saa kihisemään raivosta.Siis oikeasti jos lapset on hoidossa kun oot töissä et huolehdi heistä voi haloo!!Ja joo joskus se lapsi täyttää 3 ja töihin on pakko mennä.Ja niinkuin edellä mainitsin kaikilla ei ole varaa jäädä kotiin vaikka kuinka karsisi turhat menot.Ja en ymmärrä ajattelutapaa et lapsia ei voisi tehdä jos nyt on 2 työssäkäyvää ihmistä.Että raha siinäkin ratkaisisi.Ja edelleen painotan että meillä ei ole mikään luksuselämä kaukana siitä.Ja niinkuin mainitsin hoitomaksujen nousun myötä ehkä kannattavampaa jäädä kotiin tälläkertaa se saattaa olla mahdollista,mutta sen näkee sitten.
Ja pitäisikö jotenkin valmistautua lapsia tehdessä et hei muutaman vuoden päästä muuten nousee maksut reilusti.Kohtuutonta on mun mielestä,että esim.perhe jossa 2 pk-ikäistä ja yksi koululainen 1-2- luokalla niin maksut nousee 245€ eipä siihen oo voinut varautua kun sen kolmannen lapsen on halunnut.
Me maksetaan veroja,että saadaan pienemmällä rahalla hoitoa lapsille ja se että laittaa lapset hoitoon kun on pakko ei mun mielestä oo yhteiskunnan kasvatettavaksi laittamista ugh! Olen puhunut!

Tuosta tekstistä tuli aika sekava koska aikalailla otti päähän osa jutuista mitä sandy kirjoitti.
Mutta PiPaNaT aika hyvin tiivistänyt asian tuossa välissä.

Niin, arvasin että tästä moni suuttuu :) Jälleen kerran, nämä ovat näitä valintoja :) Yksinhuoltajuus ei välttämättä ole oma valinta. Minä olen vähävaraisen yksinhuoltajan lapsi. Ehkäpä se vaikuttaa aika moneen ajatukseeni miten näen oman elämäni. Aina olen joutunut tyytyä vähään. Vasta näin aikuisena ymmärtänyt että se vähä oli riittävästi.
Toisaalta sitä kautta haluan lapsilleni tarjota enemmän. Mutta antaakseen enemmän tarkoittaa monelle niin eri asioita.

Mulla on kiva työpaikka ja ihanat työkaverit odottamassa. Palkka nyt on aika surkea, semmoinen reilu 1800€ kuussa. Kun sinne palaan, niin todennäköisesti jokainen näistä kolmesta on vielä päivähoitoikäisiä. Viimeksi laskettiin että noin 700€ tulee kustannuksia mun töihinmenosta ja semmonen vajaa 500€ jää rahaa. Nyt varmaan tuo summa on paljon vähempi. Kyllä minäkin mietin tarkkaan "kannattaako" mennä töihin. Mutta toisaalta painaa siinä muukin kuin raha. Siinä vaiheessa kun palaan töihin, olen ollut vähintään 4 vuotta kotona. Ehkäpä työ ihanien työkavereiden kanssa tuo uudenlaista sisältöä arkeeni :) Vanhemmat lapseni ovat silloin jo sen ikäisiä että päiväkodin tuomat virikkeet olisi hyväksi :) Puhumattakaan niistä kavereista (joita täällä maalla ei ole) :)
Kasvaako perheemme tulot sitten minun mentyä töihin? Jääkö mitään käteen päivähoitomaksujen jälkeen? No, se jää nähtäväksi. Kyllä siihen tilalle ainakin monta hyvääkin juttua saadaan :)

Se on kuitenkin varmaa ettei tämä eläminen tästä yhtään halpene. Perhe kasvaa ja menot kasvaa. Suomen talouden tila pakottaa vielä jatkossakin leikkaamaan ja säästämään. Lapsilisien vähentäminen parilla eurolla sai ihmiset sekaisin. Kovimmassa äänessä tuntuivat olleen ne joilla lapsilisät kasvaa "mopotilillä" korkoa. Meillä se käytetään elämiseen ja lapsille säästetään rahaa sen mukaan kun sitä on varaa säästää.

Myönnetään vielä sekin että mun vanhin lapsi on tosiaan vasta 2v4kk. Eikä vielä ole päiväkodissa ollut, enkä ole siis päivähoitomaksuja joutunut maksamaan. En siis varmaan ihan osaa samaistua tuohon maksamisen tuskaan. Sen sijaan viime vuonna puheissa olleet ylityökorvausten, sunnuntaityön ja sairaslomakorvauksen leikkaaminen sai huolta aikaan. Olisi tämän perheen tuloihin vaikuttanut sadoilla euroilla :/

Mutta, eniten haluun kaikille toivottaa plussatuulia! :) :)
Mulla on monta ystävää jotka ovat sanoneet että kaksi lasta riittää, on sit varaa joskus matkustaa ja harrastaa. Toivottavasti kaikki kolmannesta(tai useammasta) haaveilevat saa sen oman "raharei'än" syliin :) Samaan konkurssiin vaan! ;) :D

Hohhoijaa,eiköhän jokainen saa olla mitä mieltä haluaa ja se on ihan oikein,jokaisen esim. rahatilanne ja periaate erilaisten maksujen suhteen on erinlainen ja kuuluukin olla. Esim. mulla 5v ja 3v lapset,mulla on päivähoidossa mutten joudu maksamaan hoitomaksuja koska ovat keskus-sairaalan käskystä päivähoidossa. Jos eivät olisi sairaalan määräyksestä niin en veisikään hoitoon juurikin maksujen takia,mielummin hoidan kotona ja säästän nekin rahat,tekee ison summan vuodessa!

Joo mä olen ihan samaa mieltä että jokaisella on oma mielipide,mutta jos se esitetään syyllistämällä vanhempia jotka on joutuneet laittaa lapsensa hoitoon niin silloin mulla nousee niskakarvat ja sitä tekstiä vaan tulee koska haluan puolustaa kun noi törkeästi puhutaan!
Mut plussatuulia joo ehkä mä siirryn täältä nyt hetkeksi pois!

En... Ansaki täällä sekoaa vissiin lopullisesti, eli kerronpas ny koko tarinan... Mulla oli viimeksi pienen pieni vuoto 7.1. Kesti kaks päivää ja oikeesti tuli muutama tippa vain, en edes ajatellu että olis menkat!!! Mutta niin vissiin oli ja nyt mennään tosiaan vasta kp 19? Elikkäs ei voi mitään testit näyttää, mietin vaan mistä helkkarista se hailakka viiva tuli viime tiistaina eli kp 14? tajusin koko homman viikonloppuna enkä menny kokeisiin, säästän sen hiukan myöhemmälle. Mutta toivoahan ei ole menetetty, kenties nyt ollu normi kierto tämä kierto (jee!) Oireet on voimistunu, mutta en ny oikein tiedä koska testais... Olisko mitenkään voinu olla niin että r-testi olis reagoinu ovikseen? Koska sillon olis ollu suunnilleen se hetki kierrosta (jos nyt olis normi kierto)... En tiedä enää ittekkään, mutta toivottavasti tää kierto ei oo vielä menetetty! :oops: Huoh, sekava teksti, toivon että joku ymmärtää, eikä pidä mua ihan kajahtaneena näitten kiertojeni kanssa...

Ja on turhaa kinastella mistään päivähoito asiasta! Jokaisella on oma mielipide eikä kukaan meistä voi tietää minkälaista toistemme elämä/talous on, joillakin on helpompaa joillakin vaikeampaa, mutta kaikilla yhtä arvokas mielipide ja elämä! Eiks vaan! :)

Mä en syyllistä ketään. Halusin vaan kertoa etten ymmärrä päivähoitomaksuista valittamista. Ihmiset tekevät kaikenlaisia valintoja, nämä valinnat sitten johtavat tilanteisiin jossa taas pitää valita.
Minusta olisi välillä kiva kuulla jotain arvostusta ja kiitollisuutta tätä Suomen, oikeasti hienoa päivähoitojärjestelmää koskien. Siellä on töissä hienot ihmiset jotka ansaitsisivat varmasti enemmän. Ei ole kovin kummoisesti palkattu ne ihmiset joiden vastuulla on toisten lapset 1/3 vuorokaudesta.... Aika roima korotus sais laittaa maksuihin jos niillä pitäisi oikeasti kulut kattaa. ( ja tämä hoidetaan niillä verorahoilla)

Ja mitä syyllistämiseen tulee.... Minä olen huomannut että jos ihminen on tyytyväinen omiin valintoihin ja seisoo ajatustensa takana, niin kukaan maailmassa ei häntä onnistu syyllistämään :)

Kauhee kun te olette herkkiä jos minun pointtini oli se että on ihan oikein että päivähoito maksaa. Kannustan jokaista perehtymään Suomen talouden tilaan, katsomaan vähän laajempaa kuvaa ja kenties ymmärtämään ettei näitäkään päivähoidon korotuksia tehty ihan vaan teidän kiusaksi. Kaikki maksaa, päivä päivältä enemmän. Nyt jos koska olisi sopiva aika miettiä miten oma talous kestää tulevaisuudessa. loppujen lopuksi päivähoitomaksuja ei makseta vuosikausia, sittenhän sitä jää kauheeeeesti rahaa käteen kun ei tarvi maksaa siitä vaivasta että joku muu hoitaa lapsia. Vai näinköhän se koululaistenkaan ylläpito ihan ilmaista on...

Ansaki: Voi reagoida jos on LH huippu sillä hetkellä. Näin olen kuullut.

Täällä odotellaan ovista. Nyt kp16. Testailen mut vielä ei näy plussaa.

Mun mielestä äitiyttä ei mitata rahassa eikä siinä onko lapsi hoidossa vai ei.

Me eletään toimeentulotuella vielä. Lapset on hoidossa n. 5h päivä. Ei siksi et olisimme töissä vaan siksi että mieheni saa levätä. Hän hoitaa minua ja lapsia joten vammaispalvelu oli sitä mieltä et yksi tuki muoto on päivähoito.
Lapsemme pääsi aivan mahtavalle perhepäivähoitajalle. Tykkäävät olla siellä.
Eli meitä ja perheitä on monenlaisia. Jokainen tehköön kuten haluaa ja perheelle on paras :)

WM kp16 yk6

joo eli ovistesti plussa dpo -1 ja ovispäivä dpo 0. Eli nyt en osaa sanoa et olisiko se rtesti reagoinut ovispäivänä? Sit olisi ollut tuo dpo 0 :)

Niin, kyllä toi mun kohta 2 ja puol vee vois tykätäkin jos pääsisi päivähoitoon muiden ikäistensä seuraan. Eikä vaan nyhjää mun kanssa. Siitä mä koen vähän syyllisyyttä joskus.

Onneksi huomen aamulla on taas perhekerho :) Seurakunnan tarjoamana ilmainen :) Ja syksyllä tyttö pääsee ns leikkikerhoon, saa sitten enemmän ikäistensä seuraa ja itsenäistä toimintaa :)

Ja pakko vielä vääntää rautalangasta etten kritisoi kenenkään valintaa päivähoidosta. Olenhan minäkin laittamassa sitten 2017 syksyllä päivähoitoon tytön 4-v, melkein 3-v pojan ja tämän tulevan joka olisi silloin 1-v mennäkseni itse töihin. Mutta vannon ja lupaan tässä että hinnasta en valita :) Kuvittelisin että tuossa vaiheessa olisin jo melko innokas jollekin maksamaan siitä että pääsen töihin "huilaamaan" ;)

Ansaki, siitä sun haaleesta r-testi viivasta... Toisethan saa mitä lie hailuroita vaikka ei olekaan raskaana :( Josko se oli joku viallinen testi? Ei nimittäin pitäis ainakaan oviksen aikaan niin reagoida. Ei kai tässä auta kuin antaa ajan kulua. Onks teillä talletuksia kuitenkin niin että mahiksia raskauteen on? Että tuli se mahdollinen ovis hyödynnettyä :)

Talletuksia on kyllä ja nää oireet ihan omaa luokkaansa kyllä! Ei ole tällaisia ollut missään kierrossa (paitsi siinä mikä oli ennen kkm)... Joten jänskättää... :happy: Mutta kyllä se siitä selviää sitten ajan kanssa!

Täällä jännitetään kovasti miten käy.. :| dpo 7 tänään ja mulla on tissit kipeet ja alaselkään koskee. Lisäksi pääkipeä vaivaa, mutta se voi kyllä mennä monen muunkin asian piikkiin. Mä nyt todella toivoisin, ettei tärppi olisi käynyt.. jos elettäis loppuvuotta niin asia vois ollaki ihan ok, mut nyt ei kyllä oo hyvä sauma vaikka sitä miltä kantilta pohtii ja tarkastelee. Huoh.. kuulostaa kamalalta tuskailla tätä teille todella kuumeileville, mut pakko purkaa jonnekin! Ihan hirveä tämä fiilis ku sydän huutaa plussaa ja vauvaa, mut järki takoo et ei hyvän tähen ei.. :D Noo..

Ja mitä tulee tuohon pk-asiaan, niin meillä lapset päiväkodissa kun töihin piti lähteä. Nyt tosin saa kyllä harkita vakavasti kannattaako olla töissä, kun maksut kasvaa noin suuriksi. Enitenhän tuo rokottaa juuri keski- ja hyvätuloisia perheitä, jotka nyt jo maksaa täyttä hintaa lasten hoidosta. Syksyllä me sit varmaan maksetaan se reilu 700 euroa, ja on se kyllä ihan luvattoman suuri osa meidän tuloista.

Takaisin