Anteeksi, en halua loukata ketään, mutta mä en oikein aina ymmärrä ihmisten valitusta päivähoidosta, sen laadusta taikka nyt hinnasta

Käsittääksen Suomessa on kuitenkin poikkeuksellisen hyvin asiat tältä osalta. Monessa maassa pidetään "normaalina" tai on huomattavan yleisempää että äidit jäävät hoitamaan lapsia kotiin ja isän tehtävä on elättää perhe. tämmöistä päivähoitoa, tällä hinnalla ei ole monessakaan maassa edes vaihtoehtona.
Musta on jotenkin kummallista että meidän pitää saada "kaikki", oma perhe, lapset, upea työ, omakotitalo, kaks autoo, vuosittaiset lomamatkat tms, ja silti sitä rahaa pitäis olla.
Me ei olla mitään hyvätuloisia. Miehen ansiot jää alle sen Suomen keskimääräisen kuukausiansiotulon(ei olla siis edes keskituloisia). Ja itse olen kodinhoidontuella ollut nyt jo lokakuusta asti. Ostettiin omakotitalo viime keväänä. Tarkkaan laskettiin tulot ja kustannukset, varmistettiin ettei liian tiukalle taloutta vedetä, kuitenkin niin että kaikki ns "turhat" menot karsittu. Meillä on esim vaan yksi auto, vaikka asutaan täällä maalla ja miehen työpäivinä olen sitten aika lailla kotona kun ei bussitkaan oikein kulje. Mitään lomamatkaa ei tulisi mieleenkään suunnitella, ehkäpä kylpylään kylläkin :)
Laskin silloin ennen kodinhoidontuelle jäämistä että noin 500€/kk olisi enemmän rahaa jos menisin töihin. Kaikki "pakollinen" kuitenkin hoitui ilman tuota 500€. Päätettiin että jään vielä kotiin reiluksi 1/2 vuodeksi. Meillä painoi vaakakupissa muut asiat enemmän. Mun piti mennä töihin nyt heinäkuussa, mutta koska plussasin just ja LA on syyskuussa, niin jatkankin kodinhoidontuella vielä noin 1,5kk ja sitten äippälomalle. Saas nähdä mitä ratkaisuja teemme sitten 2017 syksyllä, siihen asti ainakin olen vielä kotona lasten kanssa :)
Musta on enemmän kuin reilua jos lasten vanhemmat eivät tee sitä heidän tärkeintä työtään, eli hoitavat omia lapsiaan, niin silloin pitää maksaa korvausta heille jotka sen tekevät :) Elämässä ei ole mitään muuta pakko tehdä kuin kuolla ja maksaa veroja. Kaikki muut on valintakysymyksiä. Ensimmäinen pitäisi tehdä jo silloin kun lapsia toivoo, miettiä onko mulla varaa lapseen ja ylläpitää haluamaani elämäntasoa.
Ja sanotaan vielä että tällä hetkellä on laittamassa nämä kaksi ja sen tulevan kolmannen lokakuussa 2017 päivähoitoon :) Että en ole mikään kukkahattutäti joka on sitä mieltä että lapset pitää hoitaa itse kotona. Mutta ei voi olettaa jos ei edes itse ole valmis hoitamaan omia lapsiaan "Ilman korvausta", niin että yhteiskunta sen tekisi ihan ilmaiseksi...