Kokemuksia sokerirasitustestistä

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja catti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sehän sen RD-ruokavalion idea just on, että syödään säännöllisen tiheään ja pitkiä hiilareita ja protskuja jotta sokerit ei pääse heittelemään. Ei pitäs päästää verensokeria liian alas eikä nostaa nopeilla hiilareilla liian ylös.

Mutta helpommin sanottu kun tehty. Ite en normaalisti edes ole makean ystävä vaan pikemminkin suolaisen mutta näin se vaan raskaanaollessa muuttuu. Normitilassa ei olis tullut mieleenkään mättää kakkua kitaan ennen nukkumaanmenoa mutta niin vaan kävi nyt.
 
Mulla on huomenna se toinen rasitustesti. Onneksi en varannut viime viikolle, kun mulla oli sokerit niin huonot, paastot ei pysyny rajoissa vaikka mitä söi iltapalaksi, tai muutenkaan. Ihan sama olisko syöny pizzaa tai salaattia. Haima ei vissiin ihan pelittäny... :confused: Tällä viikolla on jo saanu arvot pysyyn hyvinä kun vaan oon syönyt oikein. Veikkaan siis että jos olisin viime viikolla käynyt rasituksessa olis tulokset voinu olla tosi huonot. Nyt pidän sormet ristissä että pysyy jatkossakin hyvinä! :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Nyt mullakin on tuo sokerirasitus ohi!
Täytyy sanoa, että vähemmän kamalaa se oli kun mitä kuvittelin.

Litku oli pahaa, huoneenlämpöistä ja etovaa. Onneksi se kuitenkin meni aika helposti alas.
Yhtään huono olo ei tullut, tylsää ennemminkin vaikka oli kaverikin seurana. Mutta kyllä se aika loppua kohden sitten alkoi kulumaan. Ei edes nälkä vaivannut.

Tuloksia en vielä kokonaisuudessaan saanut, kun neuvolaan soitin ja niitä kysyin niin viimeisen verikokeen tulos ei ollut vielä tullut. Eka arvo oli kuitenkin 5,1 ja toinen 7, eli ei ainakaan näistä vielä kärähtänyt.

Nyt sitten vaan pitää huomiseen odottaa että kuulee sen viimeisenkin arvon... :rolleyes:
 
Eiköhän Adalia se viimeinenkin arvo oo kunnossa. :) Mulla on parin viikon päästä toinen rasitus ja tulokset kyllä jännittää koska makeaa on mennyt ihan eri tavalla kun ekassa. Toivottavasti olis kunnossa kuitenkin.
 
Joo sitä kyllä sanotaan pahemmaksi mitä on, siis sitä sokerirasitusta. Ei se oo paha, mutta tosi pitkääästyttäväää.. :D Kyllä sulle varmasti tulee hyvät arvot :)
 
Tänään kävin minäkin sokerirasituksessa, tuloksia vielä odotellen.. Olis kyllä ihanaa jos arvot oisivat kunnossa! Ei onneksi tuo nykyinen litku tehnyt huonoa ja heikkoa oloa kuin reilu vuosi sitten tapahtui ja jouduin petiä pyytelemään.. aikakin meni nyt äkkiä- kiitos aina toimeliaan yksivuotiaan joka kiisi kukkapurkilta ja -mullalta toiselle :) jaksoi kuitenkin hienosti hänkin leikkiä ja oli meillä kaveri apurina matkassa. Makeaa oon pistellyt minäkin eli tosiaan toivotaan parasta.....
 
Uskoisin kans että eiköhän se viimeinenkin arvo kunnossa oo, mutta silti vähän jännittää kun pitää huomiseen odottaa että saan sen tietää. :D

Ja kyllä täytyy sanoa, että helppo homma koko sokerirasitus siihen verrattuna mitä odotin. Olin niin varautunu järkyttävään pahoinvointiin, oksenteluun, nälkään jne. Edes se litku ei ollut lähellekkään niin kamalaa kun olin mielessäni kuvitellut. :grin
 
Mulle ei tullut mieleen että ennen sokerirasitusta pitäisi pysyä kohtuudessa mitä syö. Mässäsin oikein kunnolla, ettei vaan tarvitsisi yöllä valvoa nälkäisenä. Makeaakin meni. Onneksi arvot oli kuitenkin kunnossa, joten eipä tuosta haittaa aiheutunut.
 
Täällä saatiin tulokset eilen. KAIKKI KOLME arvoa paukku selvästi yli rajojen... En oikein vieläkään osaa suhtautua kun tuli jotenkin niin puskista. Ekassa rasituksessa vaan paastot hiukan yli rajan. Ja kaikki kotimittaukset näyttänyt hyvältä.. Tuli lähete äitipolille. Jos jotain positiivista tästä hakee niin pääsee kurkkimaan masuun vielä loppuraskaudesta. .. (vaikka ei tuo lohduta sinänsä. Meillä on neuvolassa sairaalan vanha ultralaite jolla eilenkin masuun kurkittiin. Että olis ne moikkailut onnistunu neuvolassakin. Näkeepähän nyt kunnon laitteella polin puolella.) Itkua väänsin illalla miehelle kun ärsytti niin kovasti! :D toinen yritti parhaansa mukaan lohduttaa :D

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä sain vihdoin kuulla sen viimeisenkin arvon joka oli kans erinomainen 7,1!
Nyt voi sitten olla tuotakin asiaa stressaamatta..
 
Jemmu, minkä takia sut laitettiin uudestaan rasitukseen jos sait jo ekasta sen radi-diagnoosin? Ei täällä ainakaan käydä toistamiseen rasitusta jos ekassa on jo poikkeavat arvot. Sitten vaan seurataan niitä arvoja kotimittauksilla. Erilaisia käytäntöjä näköjään on.
 
Ekassa oli vaan yks koholla jolloin kotiseuranta riittää. Mut sitte tuli piikki painonnousussa jonka seurauksena laitettiin uudestaan. Ja ihan hyvä niin, eihän se eka selkeästikään kertonu todellista tilannetta. Nyt osaan olla vielä tarkempi syömisten ja arvojen kanssa. Ja koska kolme arvoa koholla nyt niin automaattisesti äitipolille asiakkaaksi että voivat seurata tarkemmin. Kolme arvoa kuitenki eri asia ku yks :/

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Voi Jemmu- uskon että harmittaa! Tsemppiä! Mut tosiaan sitä positiivista hakien niin pääset kunnon laitteilla näkemään pienen ja äitiyspolilla on kuitenkin se parhain tietämys kaikesta raskauteen liittyvästä. Eikä ole enää montaa kuukautta h-hetkeen.. Itekin jännäsin kovasti tuloksia, juuri kyselin ja ok olivat. Ihanaa!
 
Niin ja kaiken lisäks ei tartte jännittää minkä kokosta lähtee synnyttämään kun nyt tehdään synnytystapa-arviokin kun kerran polin puolelle siirryn :)
Hyvä Sinitiitu että sielä arvot kunnossa, ei tätä toivo kellekään! :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Hyvä se on että seurataan mutta aika outoa jos kotimittauksissa on ollu hyvät arvot ja sitten rasituksessa pamahtaa yhtäkkiä kolme arvoa koholle. No, tuossa voi miettiä mittarin luotettavuutta myös. Kolme koholla olevaa arvoa kyllä vaatiikin seurantaa.
 
Mä oon ollu niin väsyny ja ärtyny tänään että mittasin muutaman kerran sokereita mielenkiinnosta. Ne arvot oli ainakin ihan kunnossa että en tiedä löytyykö syy hempasta vai raskaudesta yleensä. Ajattelin että jos sokerit heittelee ja se selittäis tätä naattia fiilistä.
 
Mulla on nyt menossa eka päivä, jolloin pidän ruokapäiväkirjaa vs-mittauksen lisäksi. Kylläpäs tuleekin syötyä kohtuudella ja terveellisesti! :p Kaikki vs-arvot on pysyneet nyt sallituissa puitteissa ja vieläpä reilusti viitearvojen alapuolella. Hyvältä näyttää. :) Pitäis vaan saada herkuttelu pysymään vähemmällä jatkossakin, koska ei tämä nyt välttämättä kerro koko totuutta syömistottumuksista. :confused:

Ensi tiistaina olis aika äitiyspolille näistä verensokereista.
 
Vietin aamun sokerirasitustestissä, eikä ollut kivaa. Reilun puolen tunnin jälkeen oli taju lähteä ja oli pakko siirtyä vaakatasoon odottelemaan mittauksia, mutta onneksi olo koheni lopulta niin paljon että selvisin loppuun asti miettimällä, haenko sieltä päästyäni Hese-aterian vai pitsaa... Tähän asti olen pitänyt niin tiukkaa herkkukuria, että uskon lujasti ansainneeni nämä herkut. Uskon ainakin siihen asti että kuulen tulokset... Isällä on kakkostyypin diabetes, ja olen ollut raskauden alusta asti varma, että tästä ei puhtain paperein selvitä sokerin välttelystä ja liikunnasta huolimatta. Kattellaan ny. Kai se on teoriassa mahdollista, että se viime neuvolan yksi plussa johtui vähän aiemmin nautitusta marjasmoothiesta :confused:

Näytteet ottanut hoitsu sanoi, että sokerirasitustestissä voi tulla helpommin huono olo, jos on muutenkin ollut pahoinvointia raskausaikana. Mulla ei ole ollut, joten mysteeriksi taitaa jäädä, miksi se sokeriliemi niin pahasti kolahti päähän.
 
Syyskuinen, tavallisempaa on ettei virtsassa näy mitään vaikka sokeriarvot olis koholla. Joten ei se yks plussa välttämättä mitään meinaa. Eikä aina se paha olo rasituksessa. Mulla tuli viime raskauden tokassa rasituksessa huono olo, ekassa ei mitään tuntemuksia eikä myöskään tässä raskaudessa. No, toinen rasitus on tulossa ja veikkaan että huono olo tulee. Silti mun sokeriarvoissa ei oo ollu vikaa. Sanotaan kyllä, että jos rasituksessa tulee paha olo niin se saattaa viitata siihen että sokerinsiedossa voi olla häikkää mutta useimmiten näin ei kuitenkaan ole. Kurjaa se on kun tulee se huono olo eikä rasituksen aikana saa edes nukkua. Onneksi vettä saa juoda nykyään. Itse viisastuin tosta ekasta rasituksesta siinä että ei kannata rasituksen jälkeen vetää hiilariövereitä, siitä vasta pöhkö olo tulikin kun itte rasituksessa ei ollu yhtään huono olo.
 
Mulla oli eilen sokerirasitus ja tänään neuvolalääkäri missä sain samalla kuulla tulokset; kahden tunnin arvo oli koholla (8,8 olis saanut olla max 8,6) elikkä siis raskausajan diabetes täällä sitten!
Neuvolasta varattiin aika diabeteshoitajalle joka antaa kotiin seurantavälineet ja neuvoo niiden käytössä.
Ruokavalion muutos edessä ja ruokapäiväkirjan täyttö alkakoon! Voi jes! :(
 
Takaisin
Top