Kokemuksia sokerirasitustestistä

catti

Sukkela juttelija
Syyskuunmammat 2014
Tuliko huimausta, pahoinvointia yms? Minä raskausviikkona tehty? Minkä makuista se litku oli? Oliko arvot ok?

Kiva lueskella muitten kokemuksia. :) Itellä huomenna se koe.. Iiks!
 
Mää kävin rv13 testissä. Pelkäsin etukäteen kauheesti, kun olin kuullut juttuja siitä, miten hirveetä se on... Mutta itse testi oli ihan ok. Juotiin kaksi lasillilta sitä juomaa, maistui tosi makeelta mehulta, jossa vähän sitruksen makua. Verikokeet otetaan 1 ja 2h juomisen jälkeen ja meillä oli odotushuoneessa sänky, joten nukuin odotteluajan. Yleensä toi sokerijuoma juurikin alkaa väsyttää tai itseasiassa se, kun sokerit lähtee laskuun. Ei tullut pahaa oloa tai alkanut oksettaa tms. Hoitaja kyllä sanoi, että odottajat reagoi siihen hyvin erilailla, itsellä ei juuri pahaa oloa ole raskauden aikana ollut, joten ehkä sen vuoksi ei tullut nytkään. Eli rasitus sinänsä meni hyvin, mutta tulokset olikin sitten muuta... Paastoarvo oli 5,5 (raja 5,2), joten raskaudiabetes diagnoosin sain :sad001
 
Mä olin ekassa raskaudessa kaks kertaa, en kokenu yhtään pahaksi. Tokalla kerralla tuli hetkellisesti huono olo mutta se meni äkkiä ohi. Verikokeita en oo kokenu ikinä pahaksi ja joudun niitä ottamaan omassa työssäni. Nyt on kohta rasitus taas edessä, tulokset jännittää eniten. Varsinkin kun makeaa on mennyt vähän liikaa.
 
Kävin edellisessä raskaudessa "iän takia", kun olin yli 25v. Nyt olen 34v, mutta nyt ei iän takia ehkä joudukaan.

Viime raskaudessa mua oksetti aina ja kaikki. Mua psyykattiin siellä pitämään se mehu sisällä sanomalla että joudun sinne uudestaan jos oksennan. En oksentanut. Arvot oli ok. Kai sen takia nyt en joudukaan automaattisesti uudestaan.
 
Ei ollu kyllä paha se koe edes, se litku oli kyllä ällöttävän makeeta, ehkä 3 kertaa makeempaa kun limsa, ja oli vähän häiritsevää kun se hoitaja katto siinä vieressä kun join sitä. :D Vadelman makuista sain sentään.
Ärsyttävintä oli ehkä se odottaminen siellä odotushuoneessa, kun siellä oli muitakin ihmisiä, jännitin vähän että entäs jos tuleekin huono olo niin kaikki kyylää ku voivottelen siellä :D
Mutta ok fiilis jäi, ihan turhaan netissä pelotellaan tosta kokeesta :)
 
Jahas, mullakin "diagnosoitiin" raskausdiabetes kun kahen tunnin arvo oli 8,7, ja se raja ois ollu 8,6. Huoh on tosiaan tarkkaa :sad001
 
Kurjaa, että noin kävi catti! Itse piti silloin vähän itkeskellä, kun sain kuulla diagnoosista, tuntui että kaikki on pilalla... Mutta ajattele niinpäin, että ainakin huomattiin ajoissa ja nyt siihen voi vielä paljon vaikuttaa! Ruokavaliolla on tosi iso merkitys sokeriarvoille ja siihen kannattaakin kiinnittää huomiota. Saat varmasti neuvolasta tietoa siitä, mutta omasta mielestäni tää linkki on ollut kaikista hyödyllisin tietolähde nimenomaa ruokavaliota koskien:

http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=nix01029
 
Kiitos linkistä, tuosta on apua :) Kyllä me tytsyt tästä selvitään :wink
 
Mulla todettiin "raskausdiabetes" kun yksi arvo oli sama kuin raja-arvo, muut arvot olivat ok. Siksi en koskaan ottanut kauheen tosissani tätä diabetesta, mun mielestä sitä ei ollut. Saapa nähä miten nyt käy...
 
Mua kans kiinnostaa paljo arvot ollu?
 
No nii, huomenna se on sitten mullakin edessä, sokerirasitus! En ole kauhean innoissani siitä nyt kun on flunssa päällä vielä ja oksettava olo tulee aika helposti vieläkin vaikka rv15 on menossa. Toivottavasti saan litkun pysymään sisällä.
 
Katinka, ymmärrän sua tosi hyvin. Tuntuu että ne neuvolassa vähän suurentelee asioita. Jos ne itsemitatut arvot on ok, niin eihän siinä sit pitäis olla mitään? Vai mitenkähän tossa edetään sitten kun on mitattu itse niitä arvoja? Hoidetaanko sitä insuliinillä vai pelkällä ruokavaliolla (ja liikunnalla?)

Aamu, hyvin se menee :) Muakin pelotti just se että kun tulee huono olo jos on pitempään syömättä, mutta ei sitten tullut, hirveemmin.
 
Mulle annettiin ohje että aluksi mitataan 3pvä/vko ja 4krt/pvä. Toissaviikolla oli neuvola ja koska kaikki arvot ok, niin nyt saa vähentää mittauksia 2pvä/vko. Seuraavassa neuvolassa arvioidaan taas tilanne uudelleen. Ruokavaliolla yritetään aluksi pitää kurissa, mutta jos ei onnistu niin sitten saa lääkkeet. En tosin tiedä esim. paljonko arvojen pitää olla yli tai kuinka useasti, että lääkitys aloitetaan. Itse kun tietää tästä vielä niin kauheen vähän, kävin kysylemässä kanssasisarilta neuvoja, sa sanoivat, että 20 viikon jälkeen voi alkaa tulla ongelmia vs-arvojen kanssa. Tietääpähän ainakin sitten varautua ja seurata tarkemmin siitä eteenpäin :)
 
Tietääkö kukaan mikä on syömisen jälkeen se alaraja siinä arvossa minkä ali ei sais mennä? Kun alle 7,8 pitää olla, mut mikä se alaraja on? Ymmärtääkö tota mun kysymystä ees :grin
 
Mun mielestä catti ennen ruokailua sokerin tulis olla 4-6 ja n. 2h ruokailun jälkeen 8-10 mmol/l. En tiiä vastasinko sun kysymykseen mutta nuo on ne normaaliarvot :)
 
Joo tajusit mun kysymyksen oikein :grin Kiitti vastauksesta!
Mulla jää suunnillee 5,2-5,8 arvoon tunti syömisen jälkeen, siks mietinki että onks niissä ala-arvoja, ku kuvittelin että mulla on liian alaalla.. Mut ei kai oo :)
 
Takaisin
Top