Kokemuksia sokerirasitustestistä

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja catti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Catti, raskausdiabeetikon sokerit ei voi tippua liian alas toisinkun ykköstyyppiä sairastavalla. Tietysti jos sokeri on matalalla niin tunnet sen omassa olossasi ja siinä vaiheessa tulee jo varmaan jotain syötyä. :)
 
Aijaa :D No hyvä juttu, hyvä tietää. Oli vaan niin oudon alhaalla vaikka juuri olin syöny, kiskasin sit lautasellisen kaalilaatikkoo vielä päälle, nii varmaa vähän nous lisää :) Kiitos kun vastasit!
 
Samoja lukuja on mullakin tullut, ja vauva oli rakenneultran mukaan hyvin kasvanut eli älä huolehdi :) Alle 4 ei käsittäkseni saisi ainakaan usein mennä. Ja tuon aterianjälkeisen arvon nousu riippuu siitä, mitä oot syönyt. Mää oon mielenkiinnosta mittaillut välillä 2h arvoja ja jos oon syönyt esim. pasta-aterian niin se on yleensä vähän korkeampi kuin 1h arvo.
 
Mä söin lautasellisen kalakeittoo ja lasillisen kevyt maitoo. Vois itekkin huvikseen testailla noita 2h arvoja kun niistähän mulla jäi sillon siinä testissä kii..
 
Te jotka olette mittailleet sokereita osaatte varmaan vastata. Mittasin tänään aamulla taas huvikseni sokereita ja paasto oli 4,1 ja sitten mittasin tunti aamupalan jälkeen. Ensin sain siitä tuloksen 11,8 hätkähdin koska ei ikinä ole lähellekään tuollaisia tullut.

Sitten tajusin, etten ollut pessyt käsiä ja aamupalalla tuli jotain hedelmää käsin syötyä. Pesin kädet ja mittasin heti uudelleen ja tulos oli 5,8.

Onko siis mahdollista, että se eka tulos on mennyt pieleen pesemättömien käsien takia?
 
Lueskelin diabetes sivustoilta, että käsien pesemättömyys on yleinen syy virhelukemiin. Täytynee siis jatkossa olla huolellisempi sen kanssa ja katsoa pysyvätkö lukemat edelleen normaaleissa kuten tähänkin asti.
 
Joo voi näyttää väärin jos kädet on likaset. Varsinkin jos söit hedelmää. Ja eka veripisara pitää pyyhkiä pois ja ottaa vasta toisesta pisarasta se tulos.
 
Melko varmasti eka oli virhetulos. On tosi tärkeetä että kädet on kuivat ja puhtaat ennen mittausta eikä sais olla rasvoja yms. Voi heti vaikuttaa tulokseen. Mä oon unohtanu mittailla, pitääkin varmaan taas kattoa huvikseen muutama arvo. Toinen sokerirasitus lähestyy kohta.
 
Mulla antaa eri tuloksia aina eri veripisaroista ja eri sormista mitattuna. Ja heitto ei ikinä ole ollut tuota luokkaa, joten varmasti virhetulos, varsinkin kun jälkimmäinen tulos oli noin paljon matalampi.
 
Mulla olis nyt tuo sokerirasitus edessä.. Tänään varasin ajan ja 9.6 pitäisi mennä.
Onhan siihen vielä aikaa, mutta vähän jännittää kuinka se menee ja mikä on lopputulos.. :rolleyes:
 
Joo, kyllä se eilinen tulos täytyy olla virhe, koska tänään otin taas ja paasto oli 4,6 ja tunti aamupalan jälkeen 5,9. Noissa kieppeillä nuo mulla yleensä pyörii eikä viime vuonna sokerirasituksen mikään tulos ollut lähellekään noin korkea.
 
Tietääkö kukaan miksi mulle tulee oikeasta kädestä mitattuna aina korkeammat sokeriarvot kuin vasemmasta? Olen alkanut nyt ottamaan joka kerta kummastakin kädestä kun huomasin, että heitto on aina aika iso.

Paastosokeri on vasemmasta yleensä 4,1 ja oikeasta 4,7. Tunti ruokailun jälkeen yleensä vasemmasta 6,1 ja oikeasta 6,7. Joskus vaihteluväli on muutaman pykälän pienempi, mutta aina oikeasta kädestä mitatut arvot isommat.

Onko joku muu huomannut saman ilmiön?
 
Voi apua, mä oon unohtanu varata sokerirasituksen! No, onneksi oon jo kertaalleen käynyt mutta vielä pitäs uudestaan mennä.
 
No niin, nyt on toinen sokerirasitus varattuna. Muutama viikko aikaa siihen. En nyt innosta täällä puhku mutta vauvan parhaaksi on vielä uudestaan mentävä.
 
Mulla on neuvola huomenna. Meinaan kysyä että koskas se sokerirasitustesti tehään kun on riskitekijät, eli ikä yli 25, BMI yli 25 ja sukurasite. :)
 
Se tehdään yleensä rv 24-28 jos riskiä ei oo arvioitu erityisen suureksi. Varmaan saat neuvolasta nyt lähetteen. :)
 
No niin, nyt sain ekan kerran yli viitearvojen menevät paastoarvot. Vetäisin ennen nukkumaanmenoa jättiannoksen ylimakeaa synttärikakkua ja johan paukkui paastoarvot aamulla 5,6. Otin eri käsistä vielä tarkistukset joten virhekään tuo ei ollut. Normaalisti paastot olleet 4,1-4,8

Ruokailun jälkeiset ei ole kertaakaan menneet lähellekään viitearvoja mutta tämä oli nyt aika hyvä konkreettinen osoitus, että kyllä nuo paastoarvotkin voi saada heittämään jos vetää illalla kunnon sokeriöverit.

Eli kyllä sen raskausdiabetesdiagnoosin voisi ihan omalla hölmöilylläkin saada aikaan jos menisi esim. rasituskoetta edeltävänä iltana jonkun järkyttävän mässysäkin vetäisemään. Tosin kokeeseen kyllä suositellaan mentävän niin, että edellesenä päivänä ja iltana on syöty perusterveellisesti, varmaankin just sen takia, että turhia diagnooseja ei tulis.
 
Mua tympii noi vs-mittaukset! Ekan sokerirasituksen jälkeen piti mittailla ja yleensä niistä paastoarvoista kävi käry. Huomasin kyllä, että selkeästi vaikuttaa arvoihin se, että mitä syö... Eli just se makea niitä arvoja tietenkin nostaa ja oon vielä kovasti kaikkien makeiden herkkujen perään.

Tänään tuli kutsu äitiyspolille raskausdiabeteksen vuoksi. Ennen sinne menoa täytyy mittailla sokereita viikon ajan ja pitää myöskin ruokapäiväkirjaa. Ei huvittais yhtään...

Noista vs-arvoista vielä, että mulla menee ne välillä alle 4. Alin taisi olla 3,6 ja sen kyllä huomaa olosta. Heikottaa, tärisyttää ja hermostuttaa. Siihen ei auta kuin äkkiä syödä jotain sokeripitoista, että saa sokerit nousemaan.
 
Takaisin
Top