Kokemuksia sokerirasitustestistä

Nyt on sokerirasitus käytynä. Ei tullut yhtään paha olo, aika meni kivasti kirjaa lukiessa. Se sokerilitkukin oli parempaa kun viimeksi, vadelmanmakuista. Vähän kun väljähtänyttä limsaa mutta onneksi kylmää. Ihan helposti meni alas kun muutenkin oli jano. Seuraavaksi pitäis sitten kysellä tulokset.
 
Catti, noi sun arvot on ihan normaaleja. Raskausdiabetes eroaa I-ja II-tyypistä siinä että siinä ei ole hypoglykemian mahdollisuutta kun on dieettihoito. :) Mulla on kans ollu tosi matalia arvoja just aterian jälkeen. Ja aamulla 12h paaston jälkeen oli 3,7.
 
Kaks tuntia siinä menee. Kannattaa ottaa lukemista mukaan tai muuta ajankulua.
 
Minä eilen kysäsin neuvolassa sokerirasituksesta.. Terkka sanoi että en siihen näillä näkymin joudu ellei nyt jossain vaiheessa pissassa ole sokeria tai tule jotain muuta syytä miksi siinä tarvis käydä.. Ei ole kuulema nyt riskitekijöitä.. Esikoisesta kävin ja hyi helkatti sitä litkua, silloin mulla oli huomattavasti paremmat olotkin mutta nyt varmaan oksentaisin heti kaikki.. :eek:

Ihmettelen vaan kun olen kuullu että täällä kaikki yli 25 vuotiaat siihen nykyään joutuisi.. Ilmeisesti se ei siis pidä paikkaansa..
 
Joo jos on yli 25v eikä oo aiemmin ollut sokerirasituksessa niin sinne joutuu. Oon ymmrtäny et jos on joskus käynyt jo sokerirasituksessa ja ne tulokset on ollu hyvät nii sit niit ei välttämättä uusita.
 
Mulla meni eka sokerirasitus läpi hyvillä arvoilla. Huh! Toivottavasti pysyvätkin hyvinä. Toinen rasitus vielä edessä myöhemmin.
 
Mulle sanottiin tänään neuvolassa (Helsingissä), että, jos BMI on alle 25 eikä ole sukurasitetta, ei tarvitse mennä sokerirastiukseen. Jos mitään kummallista ei ilmene myöhemmin. Toistaiseksi siis vältyin siltä. :)
 
miten toiset käyneet sokerirasituksessa noin varhaisessa vaiheessa :eek:.. mulle ohje oli että ei liian aikaisin sinne ja jossain ennen 26-28rvko :eek:o
 
Jos on sukurasitteena diabetesta, aikaisemmassa raskaudessa on ollut radi tai on esim. ylipainoa, niin sokerirasituksessa käydään alkuraskaudessa suunnilleen viikoilla 14 - 16 ja uudelleen myöhemmin viikoilla 26 - 28. Tietysti, jos arvoissa on häikkää tuossa ekassa rasituksessa, niin toisessa ei enää tarvitse käydä, koska silloin arvoja seurataan ja niitä hoidetaan ruokavalion tai insuliinin+ruokavalion kanssa.
 
Ohi on rasitus ja helpotus suuri kun arvot ok! Esikoisesta viime vuonna kun rasituksessa istuin niin valtavan huono olo tuli ja makuulle pääsy sitten vasta helpotti, mutta nyt kaikki meni murheitta. Liekö syynä uusi aine (kertoi labratäti) mene ja tiedä- mutta pääasia että sekin juttu nyt ohi. Loppuraskaudesta sitten uudemman kerran.
 
Terveiset ravitsemusterapeutilta! Pääsin käymään siellä tän radin takia, ei kyllä ollut mitä odotin, mutta mukava ilta silti! Meitä oli siellä 5 naista eri raskauden vaiheissa, keskusteltiin paljon ja kaikki kertoi avoimesti kokemuksistaan. Koko sessio keski 2 tuntia ja tuntui, että olis voinut kestää pidempäänkin :) Terapeutti aloitti kysymällä, miltä diagnoosin saaminen tuntui ja kaikilla oli kieltämättä olleet samanlaiset tuntemuksen: epäusko, suru, kiukku. Ruokavalio-ohjeet, joita saatiin oli aika yleisiä: rakentaa ateriat monipuolisiksi, pitää säännöllinen ateriarytmi, syödä tarpeeksi kuituja, välttää liikaa rasvaa ja liikkua riittävästi. Tiettyjen ruoka-aineiden, esim. herkkujen, kohdalla kehotti käyttämään mittaria hyväksi, kun se mahdollisuus kerran on. Ei kyllä ollut mikään tiukka täti, enemmän kehotti kuuntelemaan omaa kehoa ja syömään kun on nälkä, kuin seuraamaan kellonaikaa tai kalorien määrää!
 
Mulle tehtiin edellisessä raskaudessa, mikä meni kesken, sokerirasitus viikolla 9 mun omasta pyynnöstä. Testi oli ok. Paastoarvo rimaa hipoen mutta muut arvot hyvät. Tällä kertaa terkka sanoi, että nyt ei tarvi mennä kun vasta joskus kuudennella kuulla.
 
Mulla on ikää 31, BMI ennen raskautta 27 ja nyt menossa 15+2. Seuraava neuvola vasta 6.6 ja silloin sovitaan sokerirasitustestistä. Oho. Tuntuu et monella on ollut jo aiemmin....? :O
Niin juu ja sukurasitetta on. Diabetestä äidilläni ja äitini isällä.

(Roikun nyt muuten vieläkin täällä syyskuisissakin vaikka LA muutettiin lokakuulle. Ettei kukaan ihmettele miten noin vähän viikkojakin verrattuna teihin muihin. :) )
 
Carnie, ole täällä vaan meidän kanssa. Ei ne vauvat kumminkaan ajallaan synny. Joku tulee varmaan jo elokuun puolella ja joku lokakuun. :)

Yleensä sinne sokerirasitukseen mennään sillon h24-28. Mä meen kaks kertaa, syinä ylipaino ja sukurasitus. Haluan itsekin olla kartalla tosta sokeritilanteesta.
 
No juu, se on kyllä totta ettei ne lapset tule juur tilauksesta sinäpäivänä kun on LA. :)
Mulla oli alustava LA 24.9 mutta ekasta ultrasta muutettiin 5.10.
Taidanpa töissä mittailla jossaikohtaa noita sokereita jo ennen että mitäs ne näyttää kun tosiaan menee se rasitustesti sinne pitkälle. Ihme kunnei aiemmin, toiset kun on sanoneet just omasta iästä, BMI:stä ja sukurasitteista.. kaikkee mullakin niitä on. Ei auta silti kuin pitää lippu korkeella. :) Ehkäpä siksi ei sitten aiemmin kun yhtään ei oo ollut pahoinvointia tai semmosii, vähän kuvotusta jossain vaiheessa. Kai se yleishyvä-olo jotenkin sitte vaikuttaa, entie. :)
 
Mä oon kans ite seuraillu sokereita ihan mielenkiinnosta. Toistaiseksi ollut kaikki hyvin jos vaan saisin makean syömisen pidettyä kurissa.
 
Hei, miten niitä sokereita voi ite seurata? Saako apteekista ostaa jonkun testin? Mä pääsen sinne rasitukseen vasta parin kuukauden päästä joten tässä kiinnostais jo huvikseen seurata jo etukäteen.

Kuitenkaan en kehtaa neuvolasta niitä testejä pyytää kun varmaan maksavat ja eivät halua niitä ehkä huvikseentestaajille antaa kun sokerirasituksessa ei ole vielä todettu mitään.
 
Takaisin
Top