Kokemuksia sokerirasitustestistä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja catti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Se linkki HYKSin potilasohjeeseen raskausdiabetikoille jonka joku tänne laittoikin oli mun mielestä hyvä jos kaipaa vähän tarkempaa ohjetta ruokarytmin suunnitteluun. :) Mulle ei tuollainen kalorimäärä pelkästään sanonut vielä yhtään mitään, en oo koskaan laskeskellut sellaisia. Mä itse otin puheeksi sen että vähän alkoi uudelleen vauvan koko jännittää ja siinä vaiheessa täti kaivoi jonkun ohjeen esille ja kertoi että täällä kaikki raskausdiabetikot käy siinä arviossa. Mutta se on vasta sitten joskus viikon 35 jälkeen.

On tää kyllä tunnemyllerryksen ja kaikenlaisten mietintöjen aikaa kun toisilla on syyllisyyttä ettei paino tai vauva kasvaisi liikaa ja toisia huolestuttaa liian pieni masu. :) Vaikea on kyllä olla vertailematta toisiin vaikka tietää ettei se kannata! Eipä olisi etukäteen arvannut miten paljon mietteitä oma napa voi herättää. :D Toisaalta on kiva että masu kasvaa ja näkyy jo kunnolla, toisaalta mulla taas tuli joku hassu syyllisyys ja häpeä että onko se nyt sitten liiankin iso. Täytyy vaan yrittää heittää tällaiset mietteet roskikseen ja nauttia tästä ajasta. :)

No niin, sokerirasitus ohitse! Hivenen huono olo iski litkun juomisen jälkeen, mutta sekin meni nopeasti ohitse. Maanantaina saa sitten kysellä tuloksia. Onko muuten muut, kenellä ei niitä riskitekijöitä (ikä, paino, sukurasite) ole, joutuneet tuonne menemään? Itse vähän ihmettelin kun kehotettiin menemään, kun olin niin monelta kuullut ettei ole tarvinnut mennä jos ei nuo riskit natsaa. Mutta eipä tuosta mitään kummempaa vaivaa ollut. :)

Meillä joutuu kaikki yli 25 - vuotiaat menemään ainakin ekassa raskaudessa.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kyllä sinne menee käytännössä kaikki yli 25-vuotiaat ensisynnyttäjät vaikka noita edellämainittuja riskitekijöitä ei olisikaan. Ja sitten tietty kaikki tuon ryhmän ulkopuolelta joilla on joku riskitekijä. Aika harva jää nykyisin ulkopuolelle enää. Mullakin on se hauskuus taas edessä ens viikolla, saa nähdä miten huono olo tulee.

Mä tein ittelleni testin yks päivä, vedin karkkia kitusiin (jopa niin että tuli huono olo hups :D ) ja mittasin verensokerin niin ei ees menny yli. Jipii ^^

Hyhhyh, parin viikon päästä joudun toisen kerran sokerirasitukseen tän raskauden aikana. Omana rasituksena on yli 25-vuoden ikä, äidin diabetes ja omat rakkulamaiset munasarjat. Viime kerralla meinas taju lähteä tunnin ja kahden tunnin välillä, sillä sokerit laski todella alas. Mun elimistö on ainakin tähän mennessä siis käyny insuliinin puolesta vähän ylikierroksilla. Tää tila taas saattaa myöhemmin johtaa diabetekseen, kun keho voi jossain vaiheessa väsyä suuriin insuliinimääriin.

Aika jännä, miten tuo synnytystapa-arviokin vaihtelee paikkakunnittain. Mää pääsen sinne vaikka vain paastoarvo oli hiukan koholla ja kaikki arvot olleen sen jälkeen hyviä. Viime neuvolakäynnillä löytyi pissasta sokeria, mutta siitä ei tarvitse kuulemma huolehtia. Jos ei olis jo radi diagnoosia niin joutuisin nyt rasitukseen.

Ohhoijjaa oli taas aamulla koholla paastoarvot kun oli vielä 23 maissa illalla tullut vedettyä kakkua ja piirakkaa ja juotua limua. Tämä siis ankaran juhannusylensyönnin päälle. 5,5 tuli, että jos tolla tavalla mättäisin ennen sokerirasitusta niin diagnoosi tulis.

Sokerimittausneuvonnassa mulle sanottiinkin, että korkea paastoarvo voi johtua edellisillan syömisistä, ja jäi tunne, ettei terkkari ottanut mun arvoja (paasto kuitenkin 6,2 eli reilusti koholla) kovin vakavasti. Nyt olen yrittänyt parina iltana keksiä iltapalaa, jonka jälkeen arvot olisivat aamulla edes alle kuuden, mutta vielä ei ole onnistunut. Syönyt olen tiukasti tuon HYKSin ohjeen mukaan, ja tehnyt pitkiä lenkkejä. Ahdistava ajatus, että tässä joutuu vielä piikittämään, mutta ei tämä nyt oikein hyvältä näytä. Maltan tuskin odottaa, että lääkäri kertoo, että lapset olisi kannattanut tehdä nuorempana niin riskit olisivat pienempiä...

Syyskuinen, mitä olet syönyt iltapalaksi? Entä jos yrittäisi muuttaa ateriarytmiä? Jos syöt vähän raskaammin illallisella ja sitten iltapalaksi vain jotain pientä? Ja syö iltapalan aikaisemmin, että sokerit ehtii laskea yön aikana? Yksi asia, joka vaikuttaa vs-arvoihin myös, on uni. Ja stressi. Jos nukkuu huonosti, arvot ovat yleensä korkeampia, joten kannattaa kiinnittää huomiota myös unen laatuun. Toivottavasti saat arvot kohdilleen! :)

Lääkitykseksi saa ensimmäisenä, ainakin yleensä, metformiinin eli heti joudu pistämään insuliinia. Ja vs-arvot voi muuttua hyviksi ihan pelkästään sillä, eikä insuliinia edes tarvita. Joten ei kannata huolehtia vielä niin pitkälle :)

Kiitos vinkeistä! Itse asiassa tänä aamuna paastosokeri oli eilisen kaksi hapankorppua juustolla & kasviksilla + vihreä tee -iltapalan jäljiltä "vain" 5,5. Eli ehkä tässä esimerkiksi juuri ruokailurytmiä hienosäätämällä on sittenkin mahdollista päästä sallittuihin lukemiin. Ei tosin huomenna, koska tänään ehdin syödä päivällisen vasta hetki sitten...

Lohdullista kuulla lääkitysjuttukin! Ehkä tässä ei sittenkään tarvitse kaikkein järeimpiin aseisiin turvautua :)

Syyskuinen, toivottavasti ei nyt insuliinia tarvittais. Mutta jos oot pitäny tarkkaa dieettiä eikä yöpaasto oo liian pitkä niin voi olla että sun kroppa ei vaan pysty pitämään sitä sokeria aisoissa. Onneksi noi inskat on nykyään tosi käteviä käyttää että ei sitä tarvii pelätä vaikka se tuliskin käyttöön.

Joo, toivotaan. Ja tiedän, että jotkut joutuvat piikittämään päivittäin suunnilleen koko ikänsä, eli onhan tämä tietysti ihan turhaa kitinää, jos lääkitys kerran on tässä tilanteessa turvallisin ratkaisu.

Olen siis mittaillut vasta torstaista lähtien, eikä juhannus ollut ihan parasta aikaa säätää ruokarytmiä puolen tunnin tai tunninkaan tarkkuudella. Lääkäri kuitenkin on jo keskiviikkona. Katsotaan nyt, antaako se vielä aikaa tarkkailla tilannetta vai mitä tapahtuu.

Mulle tuli paastoarvoksi 5.5 kun raja ol 5.3. Ne muut mittaukset oli viitearvojen sisällä.
Noh, nyt pitää mitata vähintään 3 päivänä viikossa ja mittauspäivinä siis 4kert. Ennen aamupalaa, tunti sen jälkeen, tunti lounaan ja tunti päivällisen jälkeen.
Arvot on ollut hyvät, alle tavotteen jääneet. :)

Noh, vauvaa varten näitä mittauksia viittii tehä.
2.7 on seuraava neuvola, kattellaan mm. ne arvot nyt sitten että millasia ne on olleet.
Toivottavasti mitään ihmeen heittoja ei tule mutta toisaaltas kiva muutenkin nyt seurailla kun noi kaikki rasitteet, ikä, BMI ja suku.

No niin, huomenna se on sitten edessä. Se toinen sokerirasitus. Pitää varata lukemista ja jotain pientä syötävää että saa heti ottaa kun verikokeet on otettu. Voi kun ei nyt tulis kauheen huono olo.

Mulla ei tuon 6 päivän mittailujakson aikana kertaakaan olleet arvot lähellä ylittyä joten lääkityksen varmasti vältän! Oli tämä silti ihan hyvä ennaltaehkäisevä löydös vaikka alkuun ottikin päähän. Osaapahan nyt vähän skarpata herkkujen kanssa ja tehdä sitten vaikka uutta seurantaa myöhemmin kun paino on noussut.

Mulla kyllä oli tuon seurantajakson aikana aika usein tosi voimaton olo, raajat tuntui raskailta ja verenpaine oli välillä aika alhaalla. Yhtenä aamuna myös nousi aamupalat ylös kesken kaiken ja sen koko päivän oli kyllä sokeritkin aika alhaiset. En tiiä onko tää joku raskauspahoinvoinnin comeback vai tuliko välteltyä liiankin tehokkaasti niitä hiilareita. :confused:

Onko muuten kellään tietoa onko stevia sallittujen makeutusaineiden listalla? En oo löytänyt mitään mainintaa mutta oon sitten arvellut että se on ihan ok...

Mulle suositteli äitiyspolin diabeteshoitaja nimenomaan steviaa. Onhan niitä keinotekoisiakin makeutusaineita mainittuna rd-ruokaohjeissa, mutta itse en kyllä niihin koske, mutta steviaan voin myöntyäkin. ;) löysin itse asiassa kaupasta steviasokeria, jossa on puolet steviaa ja puolet tavallista sokeria. Olen sitä käyttänyt nyt makeutuksena. :)

Steviaa saa käyttää. Viime vuonna oli vielä kysymysmerkki, mutta nyt ilmeisesti osoittautunut turvalliseksi.

Takaisin