Mielenkiintoista lukea eri kiinteiden aloittamisista. Meillä menee tällä hetkellä bataatti-porkkana-kukkakaali-parsakaali seosta pilttipurkillinen ja tänään kun oltiin 5kk neuvolassa niin täti ohjeisti antamaan päälle vielä vähän hedelmäsosetta ja tätä annosta kaksi kertaa päivässä ja sitten vielä aamulla tai illalla puuroa. Painokäyrä notkahti alaspäin, joten siksi näin. On kuulemma normaalia, että tässä kohtaa voi notkahtaa.
Ootteko naiset antaneet kaikkia uusia makuja aina yhtä kerralla vai sekoittaneet edelliseen tuttuun makuun? Tästä on erilaisia ohjeistuksia ja olen itse antanut niin, että uuden maun olen lisännyt vanhaan tuttuun ja välillä voin uutta makua antaa enemmän kuin sitä tuttua. Nyt tosiaan menee jo sekalaista sosetta. Vyöhyketerapeutti vihjasi, että maissisose on juurikin vatsalle sellaista että siitä voi tulla jäätävät ilmavaivat. Me kokeiltiin sitä pari päivää ja kyllä se alas meni, mutta ei tullut oireita. Teillä joillain on tullut punaiset posket ja niin meilläkin, mutta mulle sanottiin sen johtuvan ihan lapsen verenkierrosta, ettei se ääreisverenkierto ole vielä kehittynyt niin hyvin, niin siksi voi tulla posket punaiseksi helposti. Ja jos jostain on jotain pientä tullut, niin en ole vaihtanut tai lopettanut jonkun ruoan antamista että tottuisi, näin ohjeistettiin neuvolassa. Jos olisi pahojakin reaktioita tullut, niin se tietty eri asia. Meillä pojalla taitaa olla hieman atooppista ihottumaa, saatiin neuvolasta resepti apteekin erikoisvoiteeseen ja kokeillaan sitä. Ihottuma ei ole pahaa, kyynärpäissä on kuivat kohdat ja sitten takareisissä. Myös pesulla käymistä pitäisi ilmeisesti harrastaa vähän enemmän, jos on kovin hikoileva. Meillä punaisia pieniä näppyjä tulee välillä vatsaan ja muualle kehoon mutta häviää nopeasti. Todennäköisesti hikinäppyjä tai hiki ihottumaa... Itse en ole vielä käynyt lapsen kanssa suihkussa, mutta sitäkin pitäisi harjoitella. No se ei nyt liittynyt kiinteiden syömiseen mitenkään, sori :)