Kiinteiden ruokien aloitus

Mun mielestä pitää mennä aina vauvan mukaan ja maalaisjärkeä käyttäen sano tutkimukset ja neuvola mitä tahansa.

Jos vauva on tyytyväinen ja kasvaa hyvin täysimetyksellä niin sitten mennään 6kk asti. Jos näyttää siltä että vauva haluaa jo kiinteitä 4kk iässä niin antaa maistella. Pääasia on, että on terve ja onnellinen vaavi, joka kasvaa tasaisesti.

Tää asia tulee muuttumaan varmaan hamaan loppuun asti, mitä enemmän tutkitaan. Ei siitä niin montaa vuotta ole kun kiinteitä alettiin suositella 4 kk:sta eteenpäin. Tosiaan varmaan paras ihan vauvan tahtiin mennä, oppia lukemaan sitä omaa lastaan eikä joka tuutista pursuavia tutkimustuloksia :)

Ootte varmaan huomannukki, mut hirveesti on eroa noissa valmisruuissa! Esim piltin päärynäsose on puoliks vettä ja juur pysyy lusikassa, kun taas muksun versiossa oli päärynää yli puolet enemmän ja se onki sellasta tatinaa. Siinä oli käytetty myös jotain mehutiivistettä. Kantsii kokeilla muutamaa merkkiä et löytää omia tarkotuksia palvelevaa.

Hei. Tuunpa tänne höpisee vaikka 6 kk täysimetykseen tosiaan pyrkimys olisi. Onko kukaan lähtenyt sormiruokailu linjalle tai mistä siinä oikeastaan ok kyse? T. Tietämätön

Stork, mä voin olla ihan hakoteillä mutta mun käsitys on se et syötävät annetaan nokan eteen sopivina palasina ja muksu syö itte sen mitä syö ja se riittää... Mut tämähän onnistuu vasta sitten kun istuu syöttärissä tolkusti..

Meillä nyt 2 vko maisteltu kiinteitä. Testissä ovat olleet bataatti, peruna, maissi ja kesäkurpitsa. Ja kerran päivässä aamupäivällä olen antanut ja jokunen teelusikka on neidille maistunut. Seuraavana kasviksista tulossa testiin porkkana ja kukkakaali.

Nyt pohdiskelen voinko jo pikkuhiljaa siirtyä kahteen maisteluun per päivä. Kun haluaisin alkaa maistattamaan myös makeita. Vai annanko ne niinkuin jälkkäriksi aina samalla maistelukerralla. Miten teillä muilla menee? Toisaalta tuntuis kyllä hullulle antaa uutta makua eli makeeta herkku aamusta ja sitten kunnon ruoka illemmalla. Mutta niinhän se kai sit pitäis mennä.

Tänään meillä alkoi maistelu, kun tyttö on nyt sen 4kk. Ai että porkkanasose oli hyvää ja itkuhan siinä pääsi, kun ei sitä sosetta lapattukkaan urakalla suuhun. Lusikallinen päivässä on meidän juttu ja vasta lähempänä 6kk aletaan suurentamaan annoksia. Paitsi jos on tarvetta aikaisemmin. Niin kuin kaikissa asioissa, niin mennään vauvantahtisesti tässäkin.

Mä oon antanut vaan kerran päivässä toistaiseksi. "lounasaikaan" n. 11-12 aikoihin ollaan kiinteitä maisteltu, niin kasvikset, kuin makeatkin. Mulla on suunnitelmissa että käydään nyt pienemmillä annoksilla eri makuja läpi ja sitten kun aloitetaan ns. Kierrosta uudelleen niin aletaan kasvattamaan annoskokoja ja otetaan se toinen kiinteiden syömishetki päivään mukaan jolloin toisella ruokailulla voidaan sitten syödä kasviksia ja toisella makeita. Ihan hissuksiin siis edetään täällä kiinteidenruokien kanssa. Kaikki on tähän mennessä maistunut. Mielestäni aika neutraalisti kaikkeen suhtautunut. Nyt maisteltu siis bataattia, porkkanaa, perunaa, kukkakaalia, kesäkurpitsaa, banaania ja mangoa. Seuraavana vuorossa ehkä parsakaali.

Missä ja miten teillä on ilmennyt allergiat? Olen antanut pienen lusikallisen bataattia parina päivänä ja pojan pylly on alkanut punoittaa pikkuisen. Ei hirveän pahasti mutta punoittaa kuitenkin. Muuten iho tosi hyvä. Voisikohan johtua bataatista?

Meillä meni neidillä posket punaisiksi, näppyläisiksi ja karheiksi. Lisäksi yksittäisiä näppylöitä ilmaantui sinne tänne kehoon.

Me ei olla vielä aloitettu maistelua, mutta saatiin määriin neuvolasta semmoinen ohje, että annetaan "löysällä kellolla" alkuun lounasaikaan. Ekalla kerralla 2tl ja seuraavilla kerroilla sen verran kun pikkuinen itse haluaa/ huolii. Noin kuukauden päästä aletaan sitten antaa 2 kertaa päivässä, eli lounas ja päivällinen. Näillä ohjeilla piti mennä 5kk neuvolaan asti, mutta mä päätin että alotan sittenkin vasta 5kk antamaan kiinteää . Ja vielä oli semmonen ohje että eka tosiaan vihannesmakuja ja sit marjaa/ hedelmää. Siitä ei vaan kans ollu puhetta että annetaanko sitten samalla vai eri kerroilla..

Mielenkiintoista lukea eri kiinteiden aloittamisista. Meillä menee tällä hetkellä bataatti-porkkana-kukkakaali-parsakaali seosta pilttipurkillinen ja tänään kun oltiin 5kk neuvolassa niin täti ohjeisti antamaan päälle vielä vähän hedelmäsosetta ja tätä annosta kaksi kertaa päivässä ja sitten vielä aamulla tai illalla puuroa. Painokäyrä notkahti alaspäin, joten siksi näin. On kuulemma normaalia, että tässä kohtaa voi notkahtaa.

Ootteko naiset antaneet kaikkia uusia makuja aina yhtä kerralla vai sekoittaneet edelliseen tuttuun makuun? Tästä on erilaisia ohjeistuksia ja olen itse antanut niin, että uuden maun olen lisännyt vanhaan tuttuun ja välillä voin uutta makua antaa enemmän kuin sitä tuttua. Nyt tosiaan menee jo sekalaista sosetta. Vyöhyketerapeutti vihjasi, että maissisose on juurikin vatsalle sellaista että siitä voi tulla jäätävät ilmavaivat. Me kokeiltiin sitä pari päivää ja kyllä se alas meni, mutta ei tullut oireita. Teillä joillain on tullut punaiset posket ja niin meilläkin, mutta mulle sanottiin sen johtuvan ihan lapsen verenkierrosta, ettei se ääreisverenkierto ole vielä kehittynyt niin hyvin, niin siksi voi tulla posket punaiseksi helposti. Ja jos jostain on jotain pientä tullut, niin en ole vaihtanut tai lopettanut jonkun ruoan antamista että tottuisi, näin ohjeistettiin neuvolassa. Jos olisi pahojakin reaktioita tullut, niin se tietty eri asia. Meillä pojalla taitaa olla hieman atooppista ihottumaa, saatiin neuvolasta resepti apteekin erikoisvoiteeseen ja kokeillaan sitä. Ihottuma ei ole pahaa, kyynärpäissä on kuivat kohdat ja sitten takareisissä. Myös pesulla käymistä pitäisi ilmeisesti harrastaa vähän enemmän, jos on kovin hikoileva. Meillä punaisia pieniä näppyjä tulee välillä vatsaan ja muualle kehoon mutta häviää nopeasti. Todennäköisesti hikinäppyjä tai hiki ihottumaa... Itse en ole vielä käynyt lapsen kanssa suihkussa, mutta sitäkin pitäisi harjoitella. No se ei nyt liittynyt kiinteiden syömiseen mitenkään, sori :)

Me maisteltiin aluksi aina kerran päivässä, yleensä illallisaikaan, mutta nyt kun neiti on melkein 5kk, me siirrettiin kasvissoseet lounasaikaan ja lisättiin iltapuuro ruokalistalle.

Meillä neiti syö päivällä n.11 aikaan soseita niin että yleensä lautaselle laitan 1-2 tl paria tuttua sosetta ja yhtä uutta (1-2 kertaa viikossa). Kaks makua kasvista ja yksi hedelmä/marjasose. Syödään sosepurkit tyhjäksi ennen kuin siirrytään maistelemaan uutta, joten aina ei oo uusia makuja. Tänään neiti sai myös luomuavokadoa, jonka soseutin itse. Ei ollut neidin mielestä hyvää, mutta sitä on huomennakin tarjolla, tosin ehkä sotken tuttua makua sen joukkoon. Meidän typy syö yleensä kaiken hyvällä ruokahalulla ja joskus haluaa lisääkin, jolloin ollaan annettu teelusikallinen lisää. Huomenna keittelen tuttuja luomubataattia ja kotimaista porkkanaa pakkaseen niin säästetään soseissa.

Tänään keittelin ekaa kertaa neidille iltapuuron riisihiutaleista, jota syötiin klo 18 jälkeen (josko se vaikuttaisi yöuniin, saa nähdä). Aateltiin ens kuussa kokeilla viljoja, ja jos niistä ei tule allergiareaktioita, niin niitä syödään ens kuu ja lisätään toukokuussa mukaan liha ja kananmuna.

Meki ollaan maisteltu kerran päivässä. Vasta kasvissoseita maisteltu. Tänään aattelin hedelmäsoseita maistattaa kun on kauppareissu edessä. Kasvisoseet ollaan tehty nyt ite, mutta hedelmäsoseita en viitsi itse tehdä kun paksukuorisista hedelmistä. Nekun on niin täynnä torjunta-aineita.
Puurojen tekemistä oon miettiny, teettekö veteen vain korvikkeeseen? Osaa sit tehdä ku se aika on.

Korviketta ei mun mielestä voi keittää, joten oon keittänyt puurot veteen ja laittanut valmiiseen puuroon mukaan korviketta.

Silleen voi tehdä että lisää valmiiseen syöntilämpöiseksi jäähtyneeseen puuroon korvikejauhetta. Mutta korviketta ei tosiaan saisi keittää koska ravintoaineet tuhoutuu.

Me on kokeiltu nyt uudelleen bataattia ja viisi päivää mennyt eikä ainakaan suun ympärille ole tullut ihottumaa. Piereskellyt on kyllä tavallista enemmän, mutta ei vatsanpuruja kuitenkaan. Pari kertaa olen antanut myös pienen tilkan kaupan omena-mustikka-vadelmasosetta, ja tykkäsi kovasti siitäkin. :)

Takaisin