Kiinteiden ruokien aloitus

Jos on vatsa kovalla, niin hyvä keino on soseuttaa tosi pehmeää banaania korvikkeen kanssa ja lisätä siihen tuoreita pakkasesta sulatettuja mustikoita. Mustikoista saattaa jäädä kuoria, olen itse niitä ronkkinut syöttäessä pois kun meidän poika on niin sihtikurkku vielä. Keitetyt mustikat ja mustikkasoseet saattavat kuulemma kovettaa vatsaa.

Ei oo kyllä puhettakaan, että oltaisiin aloitettu kiinteät nyt jotenkin väärään aikaan! Neiti oikein kurottuu lusikkaa kohti syöttäessä. Perunaa on maisteltu nyt parina päivänä ja kovin se mauton tärkkelysmössö vauvaa kiinnostaa :D Lisäks eilen ruokapöydässä annoin pienelle vesimelonin viipaleen suuhun, kun itse sitä söin. Voi luoja kun söi innolla! Ihana viileä ja makea vesimeloni! Vähän neiti protestoi kun lopetin niiden viipaleiden imeskelyn häneltä :D

Mitkä muut ruuat on sellasia mitkä ei tykkää pakastuksesta kuin peruna ? Banaani vissiin ainakin ? Soseita oon suurimmaksi osaksi tehnyt itse. Vihannekset/juurekset olis tarkoitus jatkossakin tehdä, sekä lihat. Hedelmiä olen ostanut valmisruokina. Tosin eilen ostin pari päärynää ja niistä ajattelin sosetta tänään tehdä. Niin ja Mites sitten jos tekee esim. Marjasoseita kotimaisista pakastemarjoista, voiko niitä vielä pakastaa keittämisen jälkeen ? Uusavuton kokkikolmonen kyselee :P

Ronja89; mä en olis niin varovainen kotimaisten marjojen kanssa, uskaltaisin varmaan pakastaa uudestaan. Joku sanoo ettei marjoja kantsis keittää ollenkaan kun tekee sosetta (tappaa vitamiinit), mut ulkomaiset marjat pitää keittää joka tapauksessa. Me vasta aloitettiin niin ei ihan heti kosketa makeisiin marjoihin, mutta luulen et ite otan pakkasesta marjaa vaan aina pienen määrän kerrallaan. Ehkä :)

En tiedä mitkä kärsii pakastamisesta, mutta perunaakin voi pakastaa kun sotkee jonkun toisen kanssa soseeksi - ei oo sit ihan raetta koko sose.

Jaa niin. Tosiaan. Sithän se onkin helpompi vaan sulattaa marjat ja tehdä sosetta aina sen hetkiseen tarpeeseen :) ja perunaa oonkin tehnyt porkkanan kanssa yhdessä. :) kiitti lilliputtis !

Onko kiinteiden aloituksesta seurannut mitään "normaaleja" oireita? Meillä herkkävatsainen tyttö ja riisijauheesta parin päivän kokeilulla seurasi piereskelyä ja kakkaamista vähän useammin. Myös poskiin tuli pienet punaiset läikät. Bataatti aiheutti samat oireet. Ei oikein tiedä mitä lähdettäis nyt kokeilemaan. Noiden lisäksi on vain maistettu kerran perunaa, laiskasti on alettu maistelemaan :-D Onneksi torstaina 5kk neuvola niin voi siellä kysellä.

Meillä otettiin pieni varaslähtö maisteluihin. Perunaa ihan pikkuisen maisteltu kaksi päivää, leukaan tuli pientä punaista näppylää. Tarvii seurata olisiko perunasta vai ihan tuosta atooppisesta ihosta. Aika ihmeissään oli. Ihan hyvin söi mutta suussa pyöri kauan, ei oikein tajunnut nielaista :)

Neiti sai eilen ekaa kertaa kaurapuuroa 5kk-päivänsä kunniaksi. Ei ilmennyt mitään oireita, joten sillä jatketaan. Me ollaan kyllä tosi onnekkaita kun neiti ei oo saanut mistään muusta oireita kuin parsakaalista.

Me käytiin eilen ihotautilääkärillä tuon atooppisen ihottuman vuoksi ja kyseltiin samalla vinkkiä kiinteisiin ruokiin. Hän sanoi että jos ei selkeästi 1-2 päivän sisällä ihottuma pahene/leviä merkittävästi tai tule muita pahoja oireita esim. ripulia tai itkuisuutta niin voi jatkaa ruoan antamista. Hän myös sanoi että voimme ottaa uusia ruokia nopeamminkin kuin yksi per viikko, eli otamme jatkossa uuden ruoan kehiin n. joka neljäs päivä. Saisi tuota valikoimaa sitten jo laajennettuakin.

Annoin pojalle eilen pienen kiekon pehmeää banaania mutusteltavaksi, ja osasi hienosti "haukata" siitä murusia ja jauhoi niitä sitten suussaan! :p En uskaltanut antaa syödä koko palasta joten itkuhan se tuli kun otin lopun pois... Taisi ilmeisesti olla hyvää!

Mä annoin tänä aamuna neitille suikaleen kurkkua käteen. Oli niin ihmeissään ja huulo pyöreenä :D
Parsakaalista olis tänään tarkoitus sose tehdä. Eilen ei oikein porkkanaperuna soseelle ollut vastaanottavainen, kauhee pärisyttäminen alko. Päärynä sen sijaan olikin sitten niiin hyvää :D

mekin maistettiin eilen päärynää ekaa kertaa ja voi että oli hyvää pojan mielestä ;) tänään saa sitten iltapäivällä enemmän kuin pikkulusikallisen verran :) ostin tänään myös riisihiutaleita ja ajattelin illalla tehdä siitä velliä/puuroa.

Mä oon aatellu et kokeilen aina 3-4 päivää jotain makua ja siirryn sit toiseen. Perunaa lutattiin kolme päivää ja tänään meni bataattia. Oon aina lapannu lusikalla lautaselle sosetta joku 4-5 tl, kun luin että jos vauva syö niin syököön. Mun mielestä määrä on ollu aika isonlainen, mutta kaikki on menny (ok osa käsiin ja ulos suusta, mutta reilummin on nielly kun oisin kuvitellu). Neiti alkaa vaan itkeä, kun ruoka loppuu. Että on vissiin mukavaa tuo syöminen. Nokkamukista tarjosin vettä ekan kerran mut sitä ei osannut käyttää, kun on tuttipullosta vaan juonut, ja suuttui entisestään.

Kuinka monta päivää olette antaneet kaapissa seissyttä sosetta? Itsellä vielä pakastussysteemit hakusessa. Eilen keittelin yhden porkkanan ja laitoin sekaan keitinvettä. Ainakin nyt tänään annan sitä samaa. Eihän sitä joka päivä viitsisi keitellä yhtä porkkanaa, siitä vielä kun syödään hyvin minimaalinen satsi :D Mahdollisimman pian pitää hakea jääpalamuotit, pakasteleen alan kyllä heti kun saan haettua :)

Ai niin ja vielä, annatteko lämpimänä aina soseet? Hedelmiä tuskin? Alkukankeutta täällä vielä :)

mun mielestä säilyy jääkaapissa peitettynä 3päivää :) oon antanut muut lämmitettyinä, hedelmät kylmänä.

Huh, paljon teillä menee oikee sosetta? Mää annan valmis pöperöä, niin tuossa laskin pikaisesti että ainaki 2,5prk päivässä menee :o 2x päivässä siis annan sosetta... ja ei kyllä pojalla tee yhtää tiukkaa, suorastaa vaa potkii innosta ku huomaa että nyt tullee sosetta :D

Meillä määrät on vielä tosi pienet. 2xjääpalakuutio per päivä. Aamupäivällä kuutiollinen kasvista ja iltapäivällä jotain makeeta. Ajattelin nostaa määriä kunhan maisteluvaihe on ohi. Neiti kyl söis enemmän, mutta oon ollu jotenki tosi varovainen.

Takaisin