Kiinteiden ruokien aloitus

MaMaMehiläinen

Sukkela juttelija
Marraskuunmammat 2014
Eiköhän meidän oo jo aika aloittaa keskustelu tästä aiheesta :)

Milloin aloitatte antamaan kiinteitä ruokia ja millä aiotte aloittaa? Mienaatteko kokeilla sormisyöntiä ja millä se kannattaa aloittaa?
 
Me saadaan tänään ohjeet kiinteiden aloittamiseen. Aikaisemmin oli puhe että aloitetaan 3.5-4kk iässä ja ohjeet siis tänää et voidaan rauhassa tutustua alottamiseen.
Toi sormisyönti kiinnostas vähäsen, mut pitää itekki ottaa siitä enemän selvää. :)
 
Meillä mennään täysimetyksellä sinne 6kk:n tuntumaan jos ei tule mitään yllätyksiä matkan varrella...
Sitten alkaa varmaan perinteisesti potulla tai bataatilla, aika näyttää
 
Jos vastasyntyneenä syötin tota vauvaa neljän tunnin välein tai harvemmin, niin nyt tuntuu että saa olla koko ajan syöttämässä. Tietty meillä nyt ei päivittäiskäytössä ole korvikettakaan, mut 17.pvä on neuvola jossa meinaan kysyä kiinteistä. Onhan kyseessä tommonen yläkäyrävauva.
 
Me aloitetaan ens kuussa kun on 4kk täynnä ja käyty neuvolassa. Ollaan nyt annettu vettä oksennusten päälle ja se on tosi jännää joten edetään hitaasti. Miehen kulttuurissa vauvalle järjestetään juhlat kun kiinteät aloitetaan joten jotkut pienet bileet varmaan pidetään maaliskuun alussa.
 
Tuo meidän mies on sellainen syöppö, että luulen kiinteiden alkavan heti kun vaan saa antaa :D Jos vaikka yöunetkin pitenisi niillä. Nyt menee imetyksellä ja lisäkorvikkeella. Ja usein syödään.. Vois jo alkaa maistumaan muutkin ruuat, mutta ikää vasta 7,5 vko :D
 
Mulla kans omissa suunnitelmissa aloittaa kiinteitä maistelemaan n. 4kk iässä, kuunnellaan nyt vielä mitä neuvolassa mieltä ensi viikolla :) varmaankin porkkanalla aloitus ja sitten ehkä bataatti. Itse meinasin aluksi soseet tehdä kun annokset pieniä. Jossain välissä myös totuttelua kaupan valmiisiin ettei sitten olla hukassa kun reissuun lähdetään eikä ne maistuisikaan :eek:
 
Miten ovat neuvolassa suhtautuneet kun ootte puhuneet kiinteiden aloittamisesta 4kk iässä? Mulla ois kans ens viikolla 3kk neuvola ja pohdin uskalöanko kysellä aiheesta ja millaisen vastareaktion saan... Mä haluaisin kanssa aloitella kiinteiden maistelua pikkuhiljaa tuodsa kuukauden kuluttua. Rintamaitoa vaan tulee ihan hyvin ja neiti kasvaa sillä mallikkaasti. Mutta silti mun mielestä maistattaminen ois hyvä aloittaa ajoissa.
 
Meillä se ainakin kuuluu 3kk käyntiin et ne opastaa ja markkinoi kiinteitä ja siitä saa kaikki lippulappuset mukaan... 4kk on lääkärikäynti niin siellä ei erikseen näistä sitte enää puhuta..
 
Meillä oli eilen 3kk neukku ja siellä kans tyrkättiin laput käteen ja sano et voi alkaa maistelemaan 4kk iässä, vaikka mitään ongelmia oman maidon riittävyydessä ei ole. Testasin kyllä mikä on reaktio siihen jos en haluaisikaan vielä sillon antaa kiinteitä, ni sekään ei ollut ongelma mutta viim. Puolvuotiaana ois hyvä alottaa maistelut. Tuskin kuitenkaan ootan sinne puoleen vuoteen..
 
Mekin varmaan aloitetaan maistelu siinä 4 kk iässä :) minäkin mietin että pottu /porkkana /bataattisoseet teen varmaan aluksi itse, mutta marjasoseet on varmaan ostettava kaupasta. Toki hyvä olla ainakin varalla kaikenlaisia valmissoseita jos lähtee kyläilemään jne. Ne on musta vaan niin karmean hajuisia että yöks :D en tiedä sormiruokailusta paljoakaan, se kyllä kiinnostaa, poju vaan ei vielä osoita merkkejä käsien hallinnasta.
 
Meillä ei suhtautuneet kummoisesti, hyvin kannustavia olivat ja eivät siihenkään sanoneet poikkipuolista sanaa kun sanoin että olen 6kk iässä ajatellut lopettaa imetyksen. Siinäkin hyvin ymmärtäväisiä.
Saatin eilen siis ohjeet ja päädyttiin siihen että 4kk iässä aloitetaan kun viimeks oli puhe et vois jo 3.5kk iässä.
Potulla alotetaa, sit porkkana bataatti.
Mites moni meinaa tehä soseita itse? Meillä ainakin aloitetaan omatekoisilla, se on meillä miehen juttu että hän haluaa tehdä soseet :)
 
2kk neuvolassa neukkutätskä sano mulle, että jos tuntuu sille nii viikkoa ennen 3kk voi rueta maistattelemmaan soseita. En oo kuitenkaa uskaltanu ja hyvin on maijolla pärjännyt. 3kk neuvola on ensviikolla että todennäkösesti sillon ohjeistetaan paremmin, ja jotenki mukavalle tuntuu että saa rueta maistelemmaa uusia makuja, vaikka maidolla poika pärjääkin. :-) ajattelin bataatilla alottaa, kun on hellävarasempi. Enkä varmaa itte rupia sosehia tekemään, en oo oikee mikää keittiö ihmine :-D
 
http://safkatutka.fi/lasten-purkkiruoka-monikansallisten-yritysten-tuottama-ravinnekoyha-valmiste/

Kyllä mä ainakin meinaan soseet ite tehdä, vaikka pakko se on varmaan näihin höttösoseisiinkin lasta tutustuttaa. Pitää vissiin olla avoin vaikka karmiikin, voihan olla että mun lapsi ei ite tehtyjä syökään (tiedän tarinoita..). Yks kaveri odotusaikana anto jotenki ymmärtää et heillä oli ainakin "joko tai - soseet tai sormiruoka. Jälkimmäisiä harrastivat. Ei kai se nyt sen kummempaa ole ku antaa lapselle kurkunpala tai mandariinia että pistää itte suuhunsa :D Itse aion kyllä tarjota soseet ja puurot ja antaa mahiksen käyttää omia käsiään myös.
 
Me ei saatu 3 kk neuvolassa mitään ohjeita kiinteiden aloitukseen. :sad001 Tämän kuun lopulla varmaan aloitellaan soseita, vähän riippuu saadaanko vauvan mahdollinen maitoallergia selviteltyä siihen mennessä. Itse teen soseet mahdollisimman pitkälle. Mä oon ymmärtänyt että tuo sormiruokailu olisi sitten pari kk vanhempien vauvojen juttu eli n. puolivuotiaana? ts. sitten kun vauva istuu jo syöttötuolissa niin voi laittaa erilaisia ruokapaloja siihen tarjolle joita vauva voi itse tutkia ja mutustella. Voi olla että oon käsittänyt väärinkin. :p
 
Minä myös aion tehdä mahdollisimman paljon itse soseita. 3kk neuvolassa saatiin opastusta kiinteiden aloittamiseen ja ohjeeksi, että 4kk iässä voisi aloitella... Monet kaverit ovat aloittaneet bataatilla, koska se on vähän makeahko ja sillä mekin aloitellaan. Olen saanut hyviä neuvoja soseiden aloittamiseen, että ekana viikkona yksi maku ja aina seuraavilla viikoilla lisätään 1 uusi maku ja kun perusmaut ovat jo kokeiltu niin sitten sekasoseita voi antaa ja hedelmäsoseita myös sitten kun kasviksia on jo kokeiltu.
Autumn: mä olen myös käsittänyt, että sormiruokaa annetaan sitten kun istuu syöttötuolissa ja ehkä just puolivuotiaana....
 
Minä muistelen lukeneeni et sormiruoat aloitetaan vasta noin 8 kuukauden iässä kun pinsettiote opitaan.
 
Ja mekin ajateltiin aloittaa maistelut 4 kuukauden iässä. Ohjeita sain neuvolasta jo 2 kk neuvolassa kun erikseen pyysin. Itse ajattelin kokeilla tehdä, mutta en tiedä millä ois paras soseuttaa kun toiset sanoo että sauvasekoittimella tulee soseeseen ilmaa..
 
Meillä on tavoitteena mennä sinne 6kk asti täysimetyksellä, jos on vaan mahdollista. Mutta täysin vauvan ehdoilla mennään ja jos pelkkä äidinmaito ei riitä, niin sitten aloitellaan soseiden maistelu. Mies tosin jo neidille jutteli kuinka iskä sitten tekee soseita ja että he pääsevät yhdessä syömään. Ei olla kuin tosiaan sivuttu aihetta kiinteät, koska meille se ei ole ajankohtaista vielä, kun vauvakin on vasta 2,5kk.
 
Takaisin
Top