Kiinteiden ruokien aloitus

Autumn onko ne nypyt hormoninyppyjä? Meillä ainakin on, mä en oo lopettanu kiinteiden alkamista ja laitan ihan pebanthenia jos jotain....
 
Ei kun oli kuivaa punaista ihottumaa suun ympärillä. Nyt on onneksi jo hävinnyt. Oon kokeillut välillä bepanthenia noihin ihottumiin mutta se ei auta kunnolla, ainoa mikä tehoaa on hydrokortisoni. Kukkakaalin jälkeen voisi ehkä kokeilla uudelleen bataattia.
 
Autumn ! Lueskelin tota Valion ensilusikallisia esitettä jonka sai neuvolasta. Siinä lukee että "pieni punoitus ja näppylät suun ympärillä tietyn ruoka-aineen nauttimisen jälkeen viittaavat yleensä yliherkkyyteen, joka usein häviää lapsen kasvaessa." Oliskos se sitten yliherkkyyttä?
 
Luultavasti on, kokeiltiin kukkakaalia ja siitä ei tullut mitään. Luin että jos aloittaa jollain juureksella ja siitä tulee oireita niin kannattaa kokeilla jotain ei-juuresta välissä. Voi olla ettei meidän pikkuisen suolisto ole ihan vielä valmis juureksille.
 
Täällä kokeiltiin tänään ekaa kertaa bataattia. Neiti oli hyvin epäileväinen uutta makua ja koostumusta kohtaan eikä sinne mahaan tainnut kovin paljoa mennä :D Hyvin perinteinen aloitus siis.
 
Me ajateltiin kokeilla seuraavaksi maissia. Tein äsken itse maissisosetta, keitin ja soseutin sauvasekoittimella pakastemaissit, vedin siivilän läpi ja pakastin jääpalamuoteissa. Toivottavasti pojalle maistuu ja sopii tuo maissi. :) Kaupasta ei saanut pelkkää maissisosetta, aina se oli sotkettu johonkin muuhun.
 
Autumn, voidaan tuoda teille meidän kaupasta pelkkää maissisosetta seuraavalla kerralla kun nähdään, jos teidän poitsulle maistuu, eikä tuu allergioita. Musta tuntuu että meidän neiti ei tykännyt maissisoseen koostumuksesta kun oli paksumpaa kuin perunasose. Pitää ehkä laittaa sekaan rintamaitoa.
 
Muokattu viimeksi:
Mun silmään ei meidän kaupassa sattunut valmista maissisosetta, voi kyllä olla etten vaan hoksannut kun kiireessä katsoin. Helppoa tuo soseen teko kyllä oli, pari päivää vedetään kukkakaalia ja sitten otetaan maissi lisäksi. Oon ohentanut soseen korvikkeella tosi löysäksi niin menee paremmin alas.
 
Täällä on nyt kokeiltu bataattia ja porkkanaa. Oon antanut n. 4kertaa (2päivää) aina yhtä makua jääpalan kokoisen annoksen ja sitten siirtynyt seuraavaan makuun, miten muut ootte tehny? Entäs koska ootte nostanut/nostatte annoskokoja ? Ja minkälaisia annoksia annatte?
 
Me maistettiin tänään porkkanaa. Aika neutraali vastaanotto :) Bataattia sai siis tätä ennen jolla kiinteiden maistelut aloiteltiin. Mä annoin bataattia ekan kerran teelusikallisen verran. Seuraavana päivänä 2 teelusikallista. Kolmantena ja neljäntenä sitten vähän enemmän, sen verran vain kun tuntui että kiinnosti suuta availla.
Varmaankin meillä se 4päivää aina uutta makua vakiintuu. Ehtii sitten huomata jos allergisia oireita tulee. Luin jostain että jos yliherkyyttä tai allergiaa on niin oireet saattavat tulla muutamankin päivän päästä vasta ei siis samantien.
Ihan pikkuhiljaa tarkoitus maistella, ei niinkään masua täyttää vielä.
 
Meille allergialääkäri sanoi että viikko aina yhtä ruokaa ja sitten uutta kehiin. Atooppinen ihottuma ilmeisesti lisää riskiä ruoka-aineallergioihin, joten siksi pitää noin pitkä aika kokeilla että varmasti näkee sitten tuleeko oireita. Annokset on jääpalan kokoa, varmaan sitten hiljalleen kun sopivia ruokia löytyy niin aletaan kasvattaa määriä.
 
Meillä maistellaan uutta makua aina teelusikallinen ja jos se oli hyvää niin tyttö saa lisää niin paljon kuin haluaa. Jos jokin on erityisen ällöä se jätetään hetkeksi ja kokeillaan myöhemmin uudelleen. Me ei olla nostettu annoskokoa kun tarkoitus on vain maistella ja pääruokana on edelleen maito. Velliä neiti vetää illassa desin verran klo 18-19 ja toisen desin puolelta öin ja syö yöllä 1-2 kertaa rintamaitoa sen lisäksi. Me maistellaan aika reippaaseen tahtiin kun neiti ei ole kovinkaan herkkä reagoimaan mihinkään. Ollaan todettu ettei typy tykkää makeasta juuri ollenkaan. Hedelmäsoseet ja makeat vellit mitä ollaan kokeiltu ei oo saanut mitään innokasta vastaanottoa. Sen sijaan juurekset uppoaa ja niitä halutaan ihan lisääkin.
 
Alotin pojalla peruna/porkkana/maissi valmis soseella, maha kipuilut alkoi heti vaikka annoin 2tl toisena pvnä. Lopetin 1,5vk ajaks soseitten antamisen ja kokeilin korvikkeen sekaan maissivelliä. Ei mitää maha kipua tullut tms. Nostin maissivellin annostusta eikä vieläkään mitään. Uskalsin sitte kokeilla bataatti/kukkakaali sosetta ja porrastetusti annoin tietysti eikä mitään maha oireita.
Nyt olen aina iltasin ennen nukkumaa menoa antanut velliä ja tänään söikin yhen purkin bataattisosetta, puol purkkia puolen pv aikaan ja iltapäivällä toinen puolikas :-) ensimmäisen lusikallisen ku antaa, niin poika meinaa irvistellä, mutta sitten meneeki ihan hyvin. Poika ruennu sose suussa päristelemään, että se onki kivaa! Huomenna alotetaa uus maku :-)
 
Me aloitettiin tänään maissi, ja voi että se oli kyllä suurta herkkua! Poju ihan suu ammollaan odotti lusikkaa ja kurotteli sitä kohti. :) Olisi varmasti syönyt paljon enemmän kuin yhden pienen jääpalan verran mutta en vielä uskalla antaa enempää.
 
Meillä on tullut maissista paljon pahanhajuisia pieruja ja yksi vähän erikoisempi kakka sekä punainen lehahdus selkäpuolella, joka onneksi oli tänään jo vähän hävinnyt. Toivottavasti ei ole allerginen, sen verran suurta herkkua tuo maissi tuntui olevan! Ei onneksi ole masuväänteitä kuitenkaan tullut.
 
Hei. Mistä tietää ettei maito enää riitä? Joo neiti on kyllä itse pidentänyt ruokailu välejään päivällä, mutta yöllä syö 1.5h välein. Satunnaisesti saa pullosta, mutta syö tällön huonosti 40-100ml kerralla. Tissistä taas välillä syö sitten yli tarpeensa. Paino oli 3kk neuvolassa 6.9 ja puolessa välissä helmikuuta kotona mitattuna 7.3. Painon puolests ei ainakaa näy ongelmaa olevan.
 
Takaisin
Top