Kiinteiden ruokien aloitus

Meillä alotettiin soseet uutenavuotena, eli kun ikää oli 4kk, korjattua ikää lasketun ajan mukaan 2kk. Alotettiin bataatilla, jonka ite tein ja aivan liian paksua jätin siitä! Siitä seuras sitten itkua ja mahavaivoja, vaikka ite syöminen onnistu hyvin. Noissa kaupan purkeissa on vettä 50%, että kun ite alatte tehdä soseita, niin sitä vettä ei kannata ujostella. Omista soseista en saanut tehtyä tarpeeksi sileitä, että ne ois kelvannu, niin mentii sitten piltteihin. Alkuun meillä sopi vaan maissi ja päärynä (joita tarjosin sekotettuna samaan aikaan :D kuulostaa hyvältä, eikö?!), ja nyt on otettu mukaan luumua ja porkkana-perunaa. Riisipuuro hiutaleista aiheutti kahden päivän tuskaisen ummetuksen, et sitäkin suosittelen antamaan vähitellen. Peruna oli meillä alkuun liian voimakasta, mutta nyt sitä menee pieniä määriä muun seassa. Jahka päästään tuosta kamalalta haisevasta maissisoseesta, niin taidan tehdä soseet itse.

Meillä kävi tuon keskosuuden takia perhetyöntekijä, (ja pienen syntymäpainon takia kiinteet alotettiin tarkoituksella aikasin) joka kertoi allergialääkärin suositelleen soseiden maistelun aloittamista 3,5kk ikäisenä, jolloin se merkittävästi vähentää allergiaa. Mut näistä on varmaan niin monta mielipidettä, kun on lääkäriäkin.

Ja tsemppitarinana vielä sen verran, et vaikka meillä soseet aiheutti aika paljon itkua ja kipuilua, niin ensimmäisen kunnon maissisatsin jälkeen saatiin heti seuraavana yönä 6h unta putkeen. Ihme, et se energia varastoituu niin hyvin, et vaikka aamulla syötettiin niin yökski riitti!
 
Terkka sanoi meille tänään että n. 4kk iässä meillä hyvä aika aloittaa kiinteät sillä kasvu on ok tällä hetkellä. Suositteli aloittamaan bataatilla sillä on makeampi kuin peruna sekä vatsaystävällisempi. Ei tarvitse kuulemma maistattaa yhtä makua per viikko vaan n. 3-4 päivää riittää ja siinä ajassa kyllä näkee jos allergia/muita oireita tulee.
 
Moi,
Poika nyt reippaat 3,5kk ja viime lauantaina aloteltiin soseet. Potulla alottelin ja sitten lisään jossain vaiheessa vihanneksia ja sitten vasta marjasoseet.
Soseet teen itse ainakin alkuun ja väliin sitte varmaan valmiita seoksia niin tulee nekin tutuiksi. :)

Mun ajatuksiin kuuluu niin et ensin pääruoka ja sitten jälkkäri! :) joten näillä mennään.
 
Meillä terkka ohjeisti aloittamaan riisi- tai maissivellillä 3,5 kk iässä. Ollaan annettu pojalle illalla aina korviketta niin tämän voisi kuulemma korvata vellillä. Nettiä selaillessani vellejä ei ole kovasti kehuttu ja vaikuttaa sltä että parempi olisi aloittaa soseilla niin kuin moni täälläkin. Kuinka paljon annatte sosetta päivässä, onko se vaan kerran päivässä pari pientä lusikallista?
 
Mä kans mietin tuota määrää ja tiheyttä, eli annetaanko sitä sosetta ekaksi teelusikka kerran päivässä, seuraavana päivänä 2 kertaa 1 tl jne.. Meillä tosiaan seuraava neuvola vasta ihan kuun lopulla kun jätkä on 4 kk. Olis ihan kiva perehtyä asiaan jo hieman etukäteenkin.
 
Me saatiin tollane meidän kaupungin tekemä ohjelehtinen neuvolasta ja siinä kehotetaa just noi niinku autumn sano. Et eka päivänä 1tl tokana 2tl ja jne..
Ja juurikin alottamaan karvaammilla/suolasilka mauilla ensiksi, eikä ensimäisenä makeilla kuten marja ja hedelmäsoseet.
 
Minulle sanottiin neuvolassa, että aluksi vain lusikan kärkeen laitetaan sosetta ja siitä lisätään annosta pikku hiljaa. Potulla pitäisi aloittaa, mutta itsekin olen miettinyt mieluummin tuota bataattia. Perunanhan voi lisätä sitten joskus myöhemmin jonkun toisen sekaan. Ja jostain luin, että pitäisi kasviksiin laajemminkin ensin totutella ennen marjoja ja hedelmiä.
 
Joo velvetia näin mäkin olen käsittänyt. Kasviksia ensin ja sitten vasta hedelmää. Ettei käy niin että tykästyy liikaa makeaan ja kasvikset ei enään maistukkaan. Vauvathan taitaa olla makean perään, niin kuin vähän aikuisetkin :wink
 
Jos ei uppoo pelkät vihannekset, nii laittakaa vähän jotain hedelmää sekaan antaan makeutta. Sitä hedelmäsosetta voi sit vähentää, nii et tottuu sit pelkkään vihannesten makuun. Ja et tottuu muutenki siihen, et on eri makuja. Ite en jaksanu olla kovin tarkka meneekö makeeta vai ei, kunhan sain lapattua jotain suuhun nii et se pysy siellä.
 
Meillä oli to 3kk neuvola, terkkari siinä kysyi, että miten olette meinannut kiinteiden aloitusta. Minä totean, että jos poika vaan maidolla pärjää niin imetän 6kk asti. Terkkari oli, että ok jos tosiaan kasvulle maito riittää mutta kuitenkin ehkä voisi jo 5-6 kk vaiheilla alkaa makuja antaa. Allergialääkärit kuulemma nykyisin suosittaa (varsinkin korvike vauvoille) aloittamaan kiinteistä makujen antamista 3,5kk iässä, lastenlääkärit kannattaa täysimetystä 6kk. Sanoi suoraan, että taas on asia, jossa vastaus ja mielipide riippuu täysin siintä, keneltä kysytään. Yksi hyvä pointti oli myös, että 5kk paikkeilla vauva saattaa alkaa osoittaa kiinnostusta vanhempien ruokailua kohtaan, sanoi että silloin voisi olla hyvä alkaa antaa maiskuja. Mutta koska en kokenut asiaa meille ajankohtaiseksi, palataan siihen sitten seuraavilla käynneillä.
Tällainen oli meidän neukkutädin suhtautuminen :)
 
Me aloitettiin kiinteät jo n3kk iässä neuvolassa suositeltiin kun söi öisin tunnin välein ja ummetusta. aloiteltiin velleillä ensin maissivelliä korvikkeen joukossa. sitten keittelin bataattia laitoin teelusikallisen maidon joukkoon ja vellinä juotiin. Nyt syödään aamuisin hedelmäsoseita aloiteltiin päärynällä, päivällä bataattia,perunaa, porkkanaa,parsakaalia ja palsternakkaa. Olen keitellyt erilaisia sekoituksia ja pakastanut jääpalamuotteihin aina yhen maun lisäsin bataatin joukkoon ja niin totuteltiin. Kerran maistettiin kaupan kasvissosetta ja hyiii se oli pahaa. Päiväunien jälkeen maistuu hedelmäsose ja illemmalla taas kasviksia ja iltapalksi puuroa :) poika nyt reilu 4 kk, viimeksi oli 6100g ja 59 cm. Hänhän syntyi keskosena siksi ilmeisesti suositeltiin jo aikaisemmin aloitus ja poika oli heti tyytyväisempi ja unet parani.
 
Mites antaako kukaan vielä velliä iltaisin? musta tuntuu ettei maito kohta riitä kunnon yöunia varten.. Eilen illalla tankkasi 17-20 välillä 180+100+200 ml mutta heräsi kuitenkin 00.40 syömään ja sitten 03.00 ja 05.00. Miten vellin antaminen kannattaisi aloittaa, siis millä määrällä ja sekoitettuna korvikkeeseen vai miten? Kysyin taas kiinteiden aloittamisesta viime viikolla nlatädiltä mutta oli edelleen sitä mieltä että aikaisintaan 4 kk, mutta sanoi myös että itse päätämme. Ja eihän ne kiinteät annokset ole vielä aluksi edes niin suuria että vaikuttaisi millään tavalla yöuniin. Päivät menee maidolla vielä ihan hyvin mutta nuo yöt tuntuu menneen nyt vähän levottomiksi.
 
Meille sanottiin ettei velliä nykyään suositella vaan siirryttäisiin suoraan soseisiin kun aika on sopiva. Itsekin tosin harkitsin vellin antamista että saisi yöunia pidennettyä. Yöunet kuitenkin piteni itsestään niin ei tarvinnutkaan.

Sormiruokailuun liittyen lainasin kirjastosta kirjan ja sen mukaan sormiruoat voisi aloittaa 6 kuisen kanssa heti kun voi istua syöttötuolissa. Pinsettiotetta ei silloin vielä ole mutta sopivan kokoisilla paloilla voi nyrkin kanssa harjoitella :-D Hyvä opus on, muitakin käytännön neuvoja oli ja sormiruokaohjeita :-)
 
Meillä tänään neuvolatäti sano että katotaan jos sitte 5kk iässä katottas sitä kiinteiden alotusta/maistelua. :eek: PAH sanon minä, minä en niin pitkään oota vaan alotan kyllä samanlai 4kk iässä ku kaikki muutki.
 
Me aloitetaan tänään maissi-tai riisivellillä siten että vaihdetaan iltakorvikkeet velliin ja katotaan mahtaisiko se auttaa pidentämään unia. Nykyään ei meinaa tytölle riittää korvikekaan, jota on annettu iltaisin rintamaidon lisäksi, jotta nukkuisi vähän pidempiä kuin 2 tunnin pätkiä. Tuntuu vaan ettei typy saa nukuttua yhtään riittävää pätkää kun päikkärit saattaa olla vain 30 min pätkiä ja yöunet 2 tunnin pätkiä.
 
Piitu, mein terkka ei kans jotenki lähteny ees keskusteleen viel kiinteistä, totes vaan et "ne on sit neljän viiden kuukauden iässä". Meillä on menty täysimetyksellä tähän asti ja nyt viikon verran illalla annettu tissin lisäks korviketta, kun iltasin vauva söis kolme tuntia. Lisäks varmaan ihan hyvä opettaa pois siitä että tissin kaa aina vaan yöunille...

Mua itteeni ei nyt sinänsä haittaa ootella kiinteiden alotusta, armahdan itteeni ton korvikkeen kanssa jo iltaisin, auttaa sekin jotain tässä päivärytmissä... Mutta jotenki oletin et ison vauvan kanssa ois voinu olla mahista jo aiemmin alkaa. En tiedä, toisaaltahan tässä on se, et se on täysin kii siitäkin mitä mieltä se oma terkka sattuu olemaan. Toisaalta oli ihana saada kommenttia ja kehuja siitä, kuinka hyvin on imetyksen hoitanut ja sen kanssa suuren työn tehnyt, kun itestä tuntuu välillä vaan yheltä isolta tissiltä ja turhauttaa.
 
Aika jännä, että noin vaihtelee nuo aloitussuositukset. Meille jo puhuttiin että 3 kk neuvolassa saa ohjeet kiinteiden alotukseen. 4 kk voi sitten aloitella. Mistähän tuokin johtuu.. On varmaan sitten terkkojen omia mielipiteitä..?
 
Virallinen suositus on 4-6kk iässä, eli kaikki siltä väliltä on terkkojen mielipiteitä ja loppupeleissä vanhemmat saa itse päättää, koska aloittavat :) meidän terkka sanoi et voi aloittaa 4kk iässä ja tulleassa 4kk neuvolaan ei haittaa vaikka ei olisi aloittanut maistattelua. Rupesin tässä vaan just laskeskeleen et varmaan alkaa jo meneen litran verran korviketta vuorokaudessa :eek: et varmaan aletaan vähän ajan päästä maisteleen..
 
Niin, eihän terkka sitä kenellekään voi päättää, että koska ne kiinteät alottaa :) Mä en pysty yhtään arvioimaan paljonko toi mein neiti syö, koska ei kittaa korviketta. Yritän nyt jaksaa imettää sit vaan, kun ei tää nyt ehkä viel ylivoimasta ole.
 
Musta tuntuu että terkat yrittää toppuutella kiinteiden aloitusta ettei imetys loppuisi liian aikaisin jos se näyttää sujuvan ennen kiinteitä. Jos vauva on jo täysin korvikkeilla eivät ole niin ankaria kiinteiden aloituksen suhteen.

Meillä on täysimetys muutoin mutta iltaisin ollaan aina annettu korviketta yöunia pitkittämään, mutta nyt korvikeen teho on hiipunut (nukkuu nykyään yöt, korvikkeista ja rintamaidoista huolimatta, max 2 tunnin pätkissä ja päivällä hyvä jos nukkuu muutamia 30min päikkäreitä). Annettiin tänään tytölle ekaa kertaa riisivelliä korvikkeella laimennettuna (50 ml velliä, 70 ml korviketta) ja hyvin maistui. Söi melkein koko pullollisen hyvällä ruokahalulla ja nyt jännitän kuinka kauan tehoa riittää, ainakin näin illasta on jo nukkunut pidempään kuin aikaisemmin. Yhtään ei pienen masu mennyt tuosta sekaisin, mutta neiti ei ole aikaisemminkaan ollut herkkä vatsastaan.

Ei ole aikomusta vähentää imetystä, niin kauan kuin se vaan sujuu, mutta iltavelliä aateltiin nyt aloitella pienissä määrin että äitikin saisi edes pienet yöunet ja omaa aikaa. Soseita me varmaan aloitellaan sitten kun maissi-/riisivellit on tuttu juttu.
 
Takaisin
Top