Kiinteiden ruokien aloitus

Miten meni röpelö yö ? Mä oon kans nyt alkanut harkitsemaan tota vellin antamista. Rikkonaiset yöt kun vaan jatkuu. Ja korvike annokset vuorokaudessa alkaa olla vähintään se 1500ml. Toisaalta vois alkaa niitä soseitakin jo maistelemaan, mutta annokset kun aluksi on niin pieniä ettei niistä kyllä yöuniin varmasti ole vaikutusta.
 
Typy nukkui hieman pidempiä pätkiä velli-korvike-seoksen voimin. Eka pätkä oli klo 19-01, aikaisemmin ilman velliä nukkui klo 19-22:30, joten siinä oli parannusta. Sen jälkeen sai pelkkää rintamaitoa ja heräsi 03:00, 05:00 ja lopulta 07:00 yöunet oli ohi. Joten lupaavalta tämä velleily ainakin vaikuttaa.

Tänään annettiin pikkuinen määrä velli-korvike-seosta myös ennen vauvauintiin lähtöä ja sen voimin neiti jaksoi hyvin polskia, eikä ollut kauhea nälkä heti uinnin jälkeen (yleensä vetää ihan raivarit jos ei heti saa maitoa uinnin päälle).

Mitään oireilua ei tullut vellistä. Nyt me lisätään aina pikkuhiljaa tota vellin osuutta seoksessa isommaksi ja sitten kun riisivelliä menee ihan pelkältään muutama päivä niin kokeillaan maissivelliä. Ihan noilla Valion Onni-velleillä ollaan aloiteltu ja hyvin ainakin toi riisivelli maistui.
 
Mä kokeilin eilen illalla ekan kerran maissivelli-korvikeseosta ennen yöunia. Ei niin minkäänlaista vaikutusta :P
 
Voi olla että velli rupeaa kunnolla pidentämään unia sitten kun pieni saa sitä pelkältään. Meilläkin se on vaikuttanut pääasiassa tohon ekaan unipätkään. Vaavit on tietty myös sellaisessa iässä että hakevat turvaa äidistä kun on niin paljon uutta ja ihmeellistä päivän aikana. Typy haluaa nykyään ihan vain tulla syliin hetkeksi silloin tällöin ja siinä pönöttelee aikansa poski poskea vasten.
Mä uskon, ettei nää yöt loppujen lopuksi kauaa kestä. Oon nykyään mennyt aamupäikkäreille yhdessä tytön kanssa, kun neiti herää nykyään joka aamu klo 7.
 
Mä annoin tänä aamuna meidän 3,5kk ikäisen neidin imeskellä vähän kurkkua. Typyn ikeniä kutittaa selkeästi ja kylmä kurkku näytti helpottavan. Hän oli myös selkeästi aivan innoissaan uudesta mausta :)
 
Onkohan vellien aloitusikä myös sen 4 kk? Tarviipa ottaa nekin puheeksi seuraavassa neuvolassa.
 
Meillä kiinteiden aloitus on sujunut hyvin. Poika täytti eilen 4kk. Jo kolmen viikon ajan on annettu luumusosetta. Aloitin 1tl ja siitä nostin hiljalleen. Viikon verran on syöty bataattisosetta (itse tehty) ja parin päivän ajan bataatti-porkkanasosetta. Herra aukoo suutaan heti kun lusikka on suussa käynyt, herkkua siis on! 5pv oon antanut tiettyä makua ja sit lisään uuden maun. Uutta makua lisään Ekalla kerralla 1tl ja siitä nostan hiljalleen. Kasvissoseen poika on syönyt lounaaksi ennen päikkäreitä ja päikkäreiden jälkeen hedelmäsosetta. Niistä luumu, mango ja päärynä on testattu. Kakka ei Tuu kovinkaan usein mut liekö päärynästä apua kun eilen tuli Semmonen satsi kiinteempää kakkaa et onneks vaihdettiin jo kolmos koon vaippoihin joskus iltaisin oon saattanut antaa vielä luumusosetta. Muutoin poika syö rintaa ja 1-2x päivässä korviketta. Käytin aiemmn NAN1 korviketta mut kuulin et Se aiheuttaa eniten vatsavaivoja ja vaihdoin BabySemp korvikkeeseen ja mun mielestä ei vedä itseään enää kaarelle...
 
Annettiin tänä iltana ekan kerran pelkkää velliä ja neidin ilme oli kyllä hyvä. Otsa oli ihan kurtussa kun piti imeä tehokkaammin että paksumpi velli tulisi pullosta ulos, vaikka olikin vellitutti käytössä. Typy hörppii maidot pullosta yleensä sellaisella vauhdilla että meinaa aina osa tulla saman tien pihalle ja välistä vetää maidot henkeen vaikka käytössä olisi pienin mahdollinen tuttiosa, joten rauhallinen ja siisti vellin juominen oli niin paljon mukavampaa sekä syöjälle että syöttäjälle.
Saa nähdä kuinka pitkiin uniin täysvellin teho riittää. Laiton tytön pitkästä aikaa pinnasänkyyn nukkumaan ettei heti havahdu maidon hajuihin.
 
Itselläni oli ajatuksena, että täysimetän 6kk, mutta mies jo niin kovin odottaa, että pääsee osallistumaan neidin ruokailuihin. Joten kuukauden päästä meillä aloitetaan maistelut, kun neiti on 4kk. Saapahan sitten rauhassa maistella ja tutustua kiinteisiin. Mieshän on jo suunnitellut, että mitä kaikkea hän vauvalle kokkaa. On se vaan hellyyttävää kuunnella vieressä, kun iskä juttelee, että kuukauden päästä säkin saat jo jotain muuta kuin äidinmaitoa ja päästään yhdessä syömään.
 
Meillä kanssa mun miehelle on ollut tärkeetä että saa osallistua syöttöihin kun ollaan annettu illalla korviketta ja nyt velliä. Vellittely onkin yleensä isin ja tyttären yhteinen iltarutiini ja äidille jää nukutus.

Meillä aloitetaan sose syönti tänään, kun miehen kulttuurissa vauvan kiinteiden aloitushetki lasketaan päivän, tunnin ja minuutin tarkkuudella jotenkin vauvan syntymähetken mukaan. Joten tänään klo 13:15 neiti saa maistaa ekaa kertaa soseruokaa ihan vain symbolisesti lusikallisen ja illalla kun isi tulee töistä kotiin juhlitaan oman perheen kesken niin ettei tehdä mitään muuta kuin leikitään ja seurustellaan neidin kanssa ihan niin paljon kuin typy haluaa.
 
Onko teillä joilla kiinteät aloitettu, niin lisääntynyt puklailu? Olen jostain lukenut tai kuullut, että kiinteiden aloitusvaiheessa saattaa puklailu lisääntyä kun vatsa täyttyy eri tavalla. Meillä on nyt muutaman kerran tullut pieni puklu, mutta sellaista vähän paksumpaa tavaraa kuitenkin kuin kuola tai maito sellaisenaan...
 
Ounou, meidän pojalle on tullut suun ympärille punoitusta, musta sitä oli ehkä vähän jo ennen kun annettiin bataattia, mutta nyt on pahentunut paljon. Saanut siis bataattia kahtena päivänä jääpalan verran. Apua johtuukohan se tuosta??
 
Niin ja meillä on pulauteltu normaalimäärä nyt parina päivänä.
 
Kannattaa autumn olla pari päivää nyt ilman bataattia ja katsoa lähteekö punoitus häviämään. Jos/kun punoitus häviää niin kokeilet uudestaan.
 
Eilen en antanut bataattia ja punoitus on vähän hävinnyt (tosin atopia helottaa kyllä poskilla mutta ei johdu nyt bataatista), mutta suunympärys on tosi kuiva! Mitähän rasvaa siihen uskaltais laittaa, ei kuitenkaan haluais että suuhun menisi mitään ihorasvaa.
 
Me maistettiin tänään ekaa kertaa bataattia tai siis kiinteitä ylipäätään !! :) Hyvin meni pikkulusikallinen alas. Ei juuri mitään tullut ulospäin :P
 
Me maistellaan teelusikallisen verran soseita päivittäin. Ei varsinaisesti vielä syödä kiinteitä vaan maistellaan eri makuja ja jos neiti itse haluaa, niin saa lisää. Nyt ollaan iltavellin lisäksi maistettu luumua, maissia, porkkanaa ja perunaa. Viimeiset kaksi ovat ehdottomat suosikit sekä yhdessä että erikseen. Ainoat, joille neiti avaa innokkaasti suunsa. Nam, nam :p
 
Kokeiltiin tänään kukkakaalia ja ei nyrpistellyt sille, tosin tekniikka on vähän hakusessa vielä kun osa valui aina suusta ulos! :grin
 
Takaisin
Top