Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Uusimmat tutkimustulokset vissiin suosittaa kiinteiden maistatusta kaikille ennen 6kk rajapyykkiä... Liian pitkä täysimetys voikin lisätä allergiariskiä. Muistaakseni tästä oli ihan allergia- ja astmaliitonkin sivuilla. Myös luin aika monta artikkelia pubmedistä, joissa kumoiltiin imetyksen ylivoimaisia hyötyjä, suurimmassa osassa tutkimuksia kun on löydetty se mitä on haluttukin. Esim. yleensä koulutetut ja älykkäät äidit yrittää imetystä mahd. pitkään ja on saatu tulos että rintaruokitut pärjää koulussa hiukan paremmin... mut hups, ilmeisesti positiivinen korrelaatio johtuikin siitä, että nämä "älykkäät" äidit lukee lapsilleen myös todennäköisemmin iltasatuja :) Ja oho, äo riippuukin merkittävästi lähinnä äidin äo:sta :)

Perehdyin näihin lohduttaakseni itseäni, koska meillä lopetettiin imetys nyt kokonaan. Tissi lakkasi kelpaamasta päivisin ja eipä siinä sit 0-1 yösyötöllä ollut enää muuta merkitystä kuin se, että en ilmeisesti sekavan hormonitoiminnan takia saanut enää nukuttua öisin, ruokahalu häipyi melkein kokonaan, mieliala heitteli ja mieli alkoi olla aivan maassa. Kilpirauhaskokeisiin pitäisi kuulemma mennä, mut ei kiinnosta mennä kuulemaan mun ärsyttävältä omalääkäriltä, että (9h putkeen nukkuva) vauva ja pimeys väsyttää, ni oottelen et jos tuo imetyksen lopetus tasaisi olon (ainakin oon saanut vihdoin nukuttua!). Onneksi oltiin aloitettu jo maistelut, kun korviketta menee aika satsi päivässä. Ja meillä ei oo ollu mitään oireita, kyllä rotarokote oli pahempi rasite meillä suolistolle kuin bataatti...
 
Itse en ole löytänyt yhtäkään artikkelia jossa sanottaisiin, että 6kk täysimetys olisi jollain lailla haitallista.
Tässä yksi jonka löysin kiinteiden aloituksesta..

http://www.imetys.fi/index.php/yhdi...don-peruskurssi/etumaidon-lisaemateriaali/177

Mutta tässäkin kohtaa me äidit olemme erilaisia ja teemme asiat omalla tavallamme. Toiset ei anna katsoa televisiota ja toiset ei koe kiinteitä vielä tärkeäksi tässä kohtaa :wink
Kaikista kasvaa varmasti ihania lapsia, meidän lapsia <3
 
Muokattu viimeksi:
Allergia- ja astmaliiton sivuilta löytyy tuo "varominen lisää riskiä" ja 6kk täysimetyksessä lapselle saattaa kehittyä puutostiloja (tuota WHO:n suositusta on kritisoitu siitä, että se ei oikeastaan perustu mihinkään ja on laadittu lähinnä kehitysmaita silmälläpitäen), mutta ilmeisesti tässäkin riippuu taas rintamaidon laadusta ja tosiaan kun kiinteät aloittaa nopealla tahdilla, nii mahdollinen notkahdus kasvussa varmaan häipyy nopeasti :)

Meillä aloitettiin kiinteät 3kk ja viikon iässä (poika syntyi 40+5) kun mietin että luulisi sen bataatin sulavan vähintään yhtä helposti, kuin pojan ympäristöstään imevät nukat ja nöyhdät :) Meillä tosiaan aika oli ilmeisen oikea pojalle, koska syöminen sujuu ja mössöt niellään. Sinällään mietin, että aikaisempi aloitus olisi voinut pelastaa imetystäkin mutta nyt meni näin. Itse olen saanut kiinteitä 1kk iästä ja tosiaan mua terveempää (tai no, synnytyksen jälkeistä aikaa ei lasketa) saa hakea... mut johtunee varmaan lähinnä geeneistä :)

Jätski, ajattelin tänään laskeskella nuo määrät, kun eilen tuntui et korviketta meni ihan älytön määrä! Tosin useinhan sitä pulloon jääkin, mut silti!
 
mä laskin ite silleen et paljonko kaadoin pulloon ja paljon siitä juotiin,samalla tuli laskettua paljon meni viemärii:laughing002 meillä jokunen viikko sitte meni 1010 millii,pitäs vissii itekkii laskee taas päivän saldo.
 
viimeks terkka sanoi neuvolassa tosta korvikkeen määrästä et jopa 1200ml on ihan normi kulutusta tässä iässä ja toki sit korvikkeen määrä pienenee kun saa muutakin sapuskaa. meillä menee korviketta 800-900ml/vrk ja vellit päälle ja välillä soseita. :)
 
Ei noista suosituksista taida kukaan mitään faktaa tietää, kun muuttuvat alvariinsa. Tiutsi toi sun lisäämä linkki on vuodelta 2003.

Anteeks nyt vaan, mut kuka imettää lastaan kolmivuotiaaks ? "Äiti mul on nälkä, anna tissii" sit tullaa juosten sieltä syömään. Kiitos ei.
 
Lääkäri suositteli minua imetettävän pitempään, jos vaan maitoa riittää, koska kärsin pienenä maitoallergiasta. Niimpä äitini imetti minua 2- vuotiaaksi. Siihenkin voi siis joskus olla syynsä :)

Mieheni äitillä taas ei maito riittänyt alkuunkaan ja hän antoi kiinteitä ja velliä miehelleni vissiin 1 kk iässä. Hyvin oli vatsa kestänyt, eikä siitä ole seurannut mitään. Terkka oli kuulemma ollut huolissaan lähinnä siitä, kun lapsi nukkuu koko yön heräämättä ja olis pitäny herätellä syömään.
 
Joo suosituksia kyllä riittää.. pyh pah. Minä vaan toivon, et vuoden ikään riittää maitoa pojalle, mut katotaan eikä hutkita. Oon ainakin tällä hetkellä kurkkuani myöten täynnä suosituksia ja ohjeistuksia. :D
 
Sinbbu on kyllä iha oikeessa! En minäkään katsele ja lueskele suosituksia, meen silleen kun itestä tuntuu parhaimmalta. Itse varmaa täysimettäis vielä vuodenki ikäisenä jos se vaan olisi vauvalle sopivaa, niin helppoa on elämä maidon kanssa :grin
Uskon, että jokainen meistä tuntee oman vauvansa ja perheensä tavat ja haaveet parhaiten. Toimivat sen mukaa, eikait se väärin oo jos toisessa perheessä halutaan tehdä toisin. Niin tai näin, kunhan kunnon kansalaisia kasvatetaan :grin
 
Niinpä. Tällä forumilla, tai ainakaan tässä ryhmässä ei ainakaan oo ketään, joka ei haluaisi lapselleen parasta. Se on huomattu. Tavat on erilaisia ja mielipiteet poikkeaa, mutta lapsen onnellisuuteen täällä tähtää selvästi jokainen mamma!
 
Täällä saatiin lupa aloittaa maistelu. Sanoi tosin että, jos nyt aloittaa kiinteät niin yleensä oman maidon määrä vähenee. Alan jossain vaiheessa maistattamaan, mutta en pidä kiirettä asian kanssa.

Minua itseäni on täysimetetty 1,5vuotiaaksi enkä kärsi tai ole kärsinyt mistään puutostiloista. Minusta kasvoi vahva flikka :) Menen silti itse tuon nykyisen ohjeen mukaan, jossa maistellaan 4 kk:sta eteenpäin ja 6 kk:saa alkaisi kiinteät. En kyllä haluaisi luopua täysimetyksestä, kun se on niin mukavaa ja helppoa.
 
Kun käyn kaupasta hakemassa vauvalle ruokia jossain vaiheessa enemmän tai vähemmän niin onko teillä suositella jotain tiettyä merkkiä? En ole vielä tutustunut eri valmistajien tuotteiden eroihin mutta pitäisi varmaan alkaa niitäkin tutkia jossain vaiheessa =) Tarkoituksena tehdä suurin osa itse, mutta tiedän että kaupan täydennystä tullaan tarvitsemaan.
 
ei tiettyä merkkiä,mut suosittelisin niitä porkkana,bataatti,peruna pitosia ruokia,ainakii aluks ja sit vasta hedelmät ja marjat.
 
Esikoisella maistui HiPP-merkkiset, ovat luomua mutta sen takia en niitä ostanut vaan maistui parhaiten. Samaa on sanonut ystäväni, jolla on nyt 7kk poika, että HiPPit maistuu :P
 
Ootteko antanu kiinteetä tuttipullosta maistellen vai lusikalla naamariin?
Mä oon antanu lusikalla ja no näitä äidin neuvoja taas niin meille oli annettu tuttipullosta...
Ite oon ny ihan sekasi mikä on hyvä vaihtoehto.. Äidilleni sanoin kyllä et ku annan vitamiinitkin lusikalla niin kai se siihen lusikkaan on tottunut??
 
^ Kyllä mä itse lähtisin (ja esikoisen kohdalla lähdinkin) antamaan kiinteitä ihan lusikalla. Tai taisi esikoinen ihan omalla lusikalla maistella.. (ikää silloin sen 6kk).

DSC_0135.JPG
Vaikka ei tänne kuulukkaan niin tässä esikoiseni ensimmäinen kosketus ruokaan pari päivää vailla 6kk, bataattia meni hyvällä ruokahalulla :)
 
mä oon antanu kiinteitä lusikalla,tosin oon miettiny sitäkii et voisko niitä antaa pullosta yötä vasten?vai onkohan se sit liian täyttävää??
 
Oki... Ku tuntuu et ku neuvolas puhutaan niistä kiinteistä niin mulla jää puolet infopaketista jonnekki avaruuteen vissii.. Lapsen myötä tullu niin hajamieliseks et välillä haen puhelinta joka on kädessä... No siis sitä minäkin jatkan lusikalla syöttöä :)
 
Mä annoin sormenpäästä ekat maut, nyt lusikalla,avaa suutaan kun linnunpoikanen :)
Tuttipullo ainakin meidän mössöillä menis tukkoon vaikka onkin sössöt aika lirua.
En suosittele yötä vasten mitään kokeiluja...ainakin meillä kieriskelty/piereskelty ne yöt. Eilinen kukkakaali/pottumössö aiheutti päivällä jo kovat väännöt,kukkakaali oli huono valinta vaikka kavereilla toiminutkin.
Eipä todellakaan yöunia takaa (vähemmän energiaa kun maidossa ja niin pieniä määriä)ja suolistoväännöt ainakin valvottanut meitä ne ekat kokeilu yöt.
Ehkä iltavelleja?
Meillä herätään syömään 4 joka yö ja sit nukutaan 9aamulla asti :) paitsi ellei masuoo pipi .
 
Takaisin
Top