Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jos alottaa vasta 6kk:n iässä kiinteet, ni sit pitää alottaa suoraan lihoilla. Mun mielestä tää on ainaki jees jo nyt antaa kiinteitä. Tarviihan se vauva maitoa edelleen. Meillä syödään ensin vähän peruna-porkkanaa tai persikkaa ja sit maitoo päälle. Noi on niin pieniä määriä, mitä mahaan asti menee, ettei ne yksistään täytä. Me maistellaan n. 3 kertaa päivässä ja muut syötöt menee sit pelkkää maitoa. Ei oo onneks ainakaan vielä tullu mahanpuruja.
 
meil alotettiin tänään aamulla maistelut maissisoseella,hurjat ½tl annoin :D jäbikkä tuntu tykkäävän,eikä ainakaan vielä oo mitää oirehtinu,katotaa mitä yö tuo tullessaan :)
miust tuntuu,et meil tää alku menee sillai,et maistellaa millo muistetaa,en meinaa ruveta ressaamaa tän asian suhteen :)

ja huomasin tuos,et aika moni? antaa soseen ennen maitoa..onks siihe joku erityinen syy? :)
ku mie luin jostai opuksesta,että se olis hyvä antaa vasta maidon jälkeen,varsinkin jos vielä imettää,ettei sitten vauvan ruokahalu pienene soseen jälkeen,josta seuraa maidon tuotannon väheneminen...
 
Kyllä meidän poika on niin iso ja terhakka kaveri jo, et pakko sille on jotain muutakin antaa ku vaan tissiä. Ja hyvin vähän mä niitä soseita hänelle vielä tässä vaiheessa annan, tosiaan kerran päivässä vaan. Aion imettää häntä vuoden ikään saakka, jos hänelle vaan kelpaa (ja jos vaan maitoa tulee) ja pääsääntöisenä ravintona tissimaito sinne 6kk ikään. Mut tosiaan ihan maistelua tällä hetkellä. Meillä terkkakin sanoi, et voi aloittaa jo maistelun, jos tuntuu, että poika on kokoajan tissillä. No, se vähän on vaihdellut.. välillä roikkuu koko päivän tissillä ja välillä ei. Huolimatta siitä, onko saanut lounaalla lusikallisen sosetta vai ei. Eli sosetta ensin ja tissimaidolla huuhdellaan alas. :)
 
Joo, mä annan eka soseen ja sit imetän. Meidän pojalla ei oo ollu vaikeuksia tissin syönnin kans, eikä nää sosepäivät oo tissihimoja ainakaan meillä pois vieneet.. päinvastoin, nappaa hanakasti kiinni ja huuhtelee maidolla alas. :D Et tuntuu toimivan näin päin niin näillä mennään. :)
 
Kultashiini ei tarvii heti alottaa lihoilla jos täysimettää 6kk asti.

Mä aloitin esikoisen kanssa kiinteät 6kk iässä (ja niin on haaveissa tänkin kohdalla) ilman, että oli saanut minkäännäköisiä maistiaisiakaan ennen sitä. SIlloin ja jo nyt neuvollassa keskusteltu asiasta. Kavissoseilla silloin myöskin aloitellaan ja ensimmäiset annokset pieniä, jota vatsa ja suoli ehtii tottumaan ottamaan vastaa muutakin kuin maitoa. Mutta 6kk iässä pystyy jo etenemään mauissa ja soseissa paljon nopemapaa tahtia. Esikoisen kohdalla ensimmäinen viikko mentiin pienillä bataatti ja luumu annoksilla. Seuraavasta viikosta eteenpäin makuja tuli jo 3-5 makua per viikko ja joka viikko lisättii yks annosmäärä lisää (esim. ekalla viikolla illallinen, tokalla aamupala ja illallinen, kolmannella aamupala, välipala ja illallinen, neljännellä aamupala, lounas, välipala, illallinen ja viidennellä viikolla mentiin jo ihan aamupala, lounas, välipala, illallinen ja iltapala - tyylillä). Lihat otettiin noin 7kk iässä ja kalan jätin tarkoituksella myöhemmäksi, noin 10kk ikäisenä. Ja esikoinen söi meidän kanssa samoja ruokia jo 9kk iässä (tietysti suolaton ja vähempi mausteinen) ja sen jälkee ei soseet enää kelvannu.
Nyt kun puhuttiin neuvolassa (joka ainakinällä meillä on sitä mieltä, että 6kk täysimetys olisi paras mahdollinen) tästä niin oli sietä mieltä, että kun kiinteät aloittaa ekalla viikolla totuttaen vatsan ja suolen niin seuraavalla viikolla ottaisi jo viljat mukaan ruokavalioon. 6kk täysimetetyillä pystyy siis etenemään paljon vauhdikkaammin :)
Ja muistakaa, että on eri asia tosiaan täysimettää kuin antaa korviketta. :)
 
Ajattelin alkaa pojalla maistattamaan eri makuja joulun jälkeen jolloin tulee 4 kk mittariin. Täysimetyksellä toivottavasti pärjätään sinne 6 kk asti. Tyhmä kysymys: Kun teette ruokia pakkaseen niin miten sulatatte ne? En halua mikrossa sulattaa ja mietin että pitäisikö itse tehty ruoka pakastaa pusseihin, jotta saa vesihauteessa sitten lämmitettyä vai onko jotain muuta keinoa sulatukseen ja lämmitykseen? Onko kiinteiden aloitus vaikuttanut painon nousuun miten niillä ketkä jo syövät soseita enemmänkin? Meidän poika kun saisi kerätä painoa hieman enemmän mutta ei oikein viihdy päivisin tissillä enää (raivareita) kun on niin paljon kaikkea mielenkiitoista ympärillä.. En kuitenkaan ihan vielä uskalla aloittaa kiinteitä mutta jotain pitäisi varmaan keksiä jotta saadaan paino nousuun.
 
Jokainen tekee, niinkuin parhaakseen näkee :) Mä aion imettää niin kauan, ku maitoa riittää. Meillä se maito ei vaan enää pidä sitä nälkää poissa niin kauaa. Meillä ei myöskään paino pysy pituuskasvun mukana.

Silloin, ku oon ite ollu pieni, niin kiinteet on alotettu jo 3kk:n iässä. En oo perehtyny niin tarkkaan noihin suosituksiin. Mietin vaan, et miks täysimettää siihen 6kk:n saakka ? Kyl toi meiän heppu sitä maitoa ryystää ihan entiseen tahtiin. Vai haetaanko sillä sitä, et vauva ei tulis helposti kipeeks, ku saa pelkän maidon mukana vasta-aineita ? Valistakaa ihmeessä mua. Näin ekan lapsen kohalla sitä on aika pihalla :D

Sen oon kyllä huomannu, et joka suunnasta satelee neuvoja. Loppupeleissä me vanhemmat ne päätökset kuitenkin tehdään. Neuvolassa ainakin meille suositeltiin, et alotetaan 4kk:n kohalla kiinteet. Mieluummin mä ny annan rauhassa totutella noihin eri makuihin, ku sit 6kk:n kohalla vauhilla eri juttuja. Ei oo siis tarkotus kritisoida ketään. Kauhee avautuminen, ja sekavakin, sori :D
 
Vauvan vatsa ja suolisto on ainakin kehittyneempi 6 kk iässä. Kaikilla vauvoillahan vatsa ei meinaa kestää vielä 3-4 kk iässä kiinteitä ruokia ja siitä sit seuraa itkua ja parkua. Siinä on ainakin yksi syy lykätä kiinteiden aloittamista.
 
Mutta samalla voisi kysyä, että miksi aloittaa kiinteät kauhean aikaisin jolloin ei vatsa ja suolisto ole vielä täysin kehittynyt? (ja edelleen muistetaan jos vauva syö korviketta on asia ihan eri).

Mutta tosiaan kyllä minäkin antaisin aikaisemmin jos vauva sitä vaatisi mutta jos maito riittää, kasvaa hyvin ja on tyytyväinen niin miksi aloittaa aikaisin? En mä ainakaan kiinteitä halua aloittaa vaan sen takia, että itseäni kiinnostaa jo antaa muutakin ja mitähän vauva siitä sanoo.. Ehtii kyllä ruokaa vielä syödä tarpeeksi.
Minua itseäniki on täysimetetty 6kk asti. Ja tutkitusti sillä on terveyvaikutuksiakin, jopa aivoihin. Tiedä sitten pitääkö paikkansa mutta jokainen uskoo mihin uskoo ja tekee niinkuin parhaaksi näkee.
Helpompaa minusta on antaa äidinmaitoa ja tunkea tissiä kaupassa suuhun nälän yllättäessä kuin miettiä että missä sapuska pitää lämmittää yms.. :D

ja onhan äidinmaito ekologinen ja taloudellinen ja ennenkaikkea luonnollinen ravinto vauvalle :)
 
voihan sitä alottaa sit myöhemminkii,eikös se oo et viimeistää 6kk ikäsenä niit kiinteitä?

Niin, valitettavasti vaan neuvolantäti on sitä mieltä, että poika voisi pituudensa puolesta painaa enemmänkin. Kyllä tuo pikkuihminen ihan tosissaan syö ja aina vatsansa täyteen. Tuntuu vaan kaikki tulevan aina saman tien läpi, niin ei painokaan kovasti nouse. Hoikahko mies on, mutta lihasvoimaa ainakin riittää vaikka mihin....
 
Tulipas normaalia puuromaisempi kakka pojalta. Ja ehkä vähän kiukkuisella punnertamisella. Eli jätetään taas hetkeksi soseet pois. Mulla ei oo tarkoitus kuitenkaan kiusata vauvaa syöttämällä hänelle liian aikaisin soseita, mutta kun sitä suositeltiin pojan pituuden vuoksi. On siis pitkä ja hoikka. En siis itseni huvittamisen vuoksi maistattele makuja tai omien unien pidentämiseksi tätä tee. Nyt saa poika taas pelkkää tissiä muutaman päivän, ja katsotaan sitten jos maistetaan taas vähän sosetta. Oikeastaan ei voi edes puhua maistattamisesta, sillä ei ole ilmekään värähtänyt uusien makujen edessä vaan on syönyt tyytyväisenä. Mustikka oli herkkua, teelusikallisen sitä annoin, mutta enpä anna enempää.. haluan, että vauvan elimistö on valmiimpi ruoan sulattamiseen. Vähän tuntuu kitisevän normaalia enemmän tänään, johtuu sit mistä johtuukaan. Äiti kertoi juuri, että mä oon syöny pottua jo 3kk ikäisestä ja tissimaitoa yli vuoden ikään, eikä mulla ollu koskaan vatsavaivoja. Piti jo soitella ja kysellä omasta vauvaiästä ja sisarusten. Äiti on paras tuki ja neuvo. ;)
 
Mua ärsyttää kun lapsen mummot on jatkuvasti kysellyt jo jonku aikaa, että "etkö vieläkään anna lapselle mitään muuta kun tissimaitoo". Aina kun olen kertonut, että en ole vielä kokenut tarpeelliseksi niin vastaus on , että "kyllä ennenkin on annettu lapsille jo 3kk:n iässä, kyllä sunkin pitäisi". Ärsyttävää. Anoppi meinas jo kun 3kk tuli täyteen, et kyllä pilttiä pitäis antaa ainakin.
Muutenkin "neuvoja" tuntuu tulevan välillä ihan tarpeeksi. En haluaisi pahasti sanoa mummuille, mutta välillä tekisi mieli sanoa, että minä tämän lapsen kasvatan ja tiedän mikä hänelle on parhaaksi, ette te.
Noh, oma äiti oli nyt todella innoissaan kun eilen kerroin maistelusta.
Tänään en ole patattia antanut kun en ole ehtinyt pumppaamaan maitoa enkä keittämään mötköjä. Huomenna vetäsen soseet pakkaseen ja maistatan jälleen. Poika 17pvä 4kk.

muoks. siis poika täyttää tämän kuun 17 pvä 4kk :)
 
Muokattu viimeksi:
mustikka ja banaani aiheuttaa ummetusta tai ainakin kovettaa vatsaa,meilläkii toi persikka-banaani kovettaa vatsaa,ei kyl heti oteta uudestaa käyttöö.
 
Joo, meidän vanhempien ja siitä vanhempi sukupolvi on ihan erilaisten ohjeitten kans lapsia kasvattanut, kuin me nyt. Tota banaania mekään ei kokeilla vielä aikoihin, kun se kovettaa omaakin vatsaa.. herkkuahan se ois. Mustikka on muuten hyväksi vatsalle, mutta kyllähän se voi aiheuttaa ummetusta. Nyt ainakin tuli toinen kakka ja se oli aavistuksen mustikkainen.. Ja iloinen, naureskeleva poika on taas läsnä. :D Paskat mä muitten suosituksista ja neuvoista enää. Kyllä mä jaksan imettää vaikka puolen tunnin välein, jos se siitä on kiinni. Ens viikolla onkin 4kk neuvola ja lääkäri.. näkee sit tarkemmin ton painon ja pituuden suhteen. Ja kyllä muakin vähän nakertaa, kun kysellään, et eikö muka noin iso poika söis jo enemmän... hampaat yhdessä sit sihahdan, et en anna kyl enempää, kun ei tiedä miten vatsa kestää.. ja nyt sen näki, et paksumpaa kakkaa tuli ja eka satsi kiukkupuskun kanssa.. tämä seuraava satsi tuli helpolla sentään. :)

On se vaan maailman rakkain toi pieni toukka ja sille haluaakin kaikkein parasta ja mahdollisimman hyvän olon. <3
 
Juu en minäkään huvikseni niitä kiinteitä alottanu. Enemmän tuolle mahanpuruja tulee siitä, ku et syötän tunnin kahen välein, ku et annan sit vähän sitä kiinteetäki mukaan. Ja halleluja, ei oo enää niitä sinappikakkoja selkää myöden (paitsi varmaan heti seuraavat, ku menin sanomaan)
 
meillä juo niin paljon maitoo et suurin osa tulee sitte pukluna paluu postissa,sen takia meilläkii niitä kiinteitä vedellää,ainut vaa et mekii on ekana koitettu kaikki vatsavaivoja aiheuttavat kun en niitä makeimpia haluu vielä koittaa.
 
Takaisin
Top