Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin aloitettu kiinteiden maistelu.. Alkoi äitillä voimat loppuu, kin yöt meni rytmillä tunti unta ja tunti tissillä.. Tuntuu, et tälle kaverille mikään maidon määrä ei ollut riittävä ja tässä elämän tilanteessa jatkuva tuntikausien imettäminen ei vaan sovi.. Eihän noi meidän maistelu määrät vielä tuo muutosta, mutta pikkuhiljaa! Tähän asti kaveri saanut vaan pottua, mutta huomenna aloitellaan bataatti.. :) ja kun sitä on maisteltu muutama päivä, otetaan mukaan porkkanaa, kesäkurpitsaa ja luumua, et vatsa toimii.. Jossain vaiheessa sit mustikkaa, mut hedelmät jätän vähän myöhemmäksi, että ei totu liikaa makeaan! :) tarkoitus olisi itse tehdä sössöt, olen oikeastaan aika innoissani siitä kun pääsen kokkaamaan vauvalle ja nyt jo pakastimessa odottelee peruna-porkkana sosetta! :)

tää kiinteiden alotus oli kyllä mulle vähän kova pala nieltäväksi ja jos ei nyt muuten olisi rankkavaihe elämässä ja poika ei olisi niin kova syömään, olisin ehdottomasti täysimettänyt 6 kk saakka.. Nyt neuvolassa suosittelivat aloittamaan soseet!
 
Meillä syödään jo ihan säännöllisesti soseita 2 krt/pv ja illalla ja yöllä porkkanaperunavelli/korvike seosta. Imetys on loppunu kokonaan mutta ehkä parempi niin.

Mä teen ite soseet ja pakko sanoa että se on helppoa hommaa ja saa just oikean kokosia annoksia tehtyä pakkaseen. Teen aina iiiiison satsin kerralla bataattia, perunaa ja porkkanaa soseutettuna pakkaseen ja perunan oon sekottanu joko bataatin tai porkkanan kans. Hyvin toimii :) jätkä vetää sellasen 1dl sosetta kerralla ja maitoa päälle. Sosetta menis välillä enemmänkin, meidän jätkä nimittäin rakastaa syömistä :D
 
Kultashiini: mä muussasin mustikat haarukalla. Ihan sileetähän tuolla tekniikalla ei saa, mutta yritin sitten lusikalla väistellä pahimmat krämmäleet pois :)
 
Mä sain neuvolasta vihkosen, mis lukee, et marjoja sais aluksi tarjota vain keitettynä, joko soseena tai kiisselinä?
 
Mitenkäs sitte,ku vauva on tottunu johki soseesee,sanotaaks nyt sit vaikka siihen peruna-porkkanaa,nii saako sitä sit antaa kerralla enempi,vai vaa siltikkii sen muutaman teelusikallisen?mä oon ihan pihal taas näist kiinteistä ruuista:)
 
Ainaki neuvolassa sanottii et yksi uusi maku per viikko.. ja meillä menee maitoo sen verran et annan bataatti-porkkanaa useamman lusikallisen kerralla (pikku kahvikupissa 1/3 sosetta kerralla) muutaman kerran päivässä... ens viikollla kokeillaa perunaa tai peruna-porkkanaa.
 
Jos esimerkiksi tällä viikolla ois antanut perunaa ja ens viikolla haluaa antaa vaikka banaania niin lopetetaanko peruna ja annetaan vain banaania? Vai jatketaanko noilla aiemmilla siinä rinnalla? Nimimerkillä aivan pihalla :) vielä ei oo neuvolasta saatu ohjeita..
 
yhtä pihalla oot ku minäkii:) .mä oon joka viikko alottanu kahella uudella,kasviksella ja marjalla tai hedelmällä.Onko kellää kokemusta maissisoseesta tai vellistä?meijän tytölle ei käyny velli,tuli (ylläri) ilmavaivoja.
 
Näin oon ainaki tajunnu et vanhaa makua saa antaa myös vaikka uutta makua antaakin... Kai juuri sen takia et tottuu kaikkiin makuihin.. Myös mulle sanottiin neuvolas et suolaset (siis esim bataatti ja peruna) ensin ja si makeet vasta sen jälkeen koska makeisiin vauva tottuu helpommin kun suolaisiin...
 
Kiitos kunusiini infosta! Mä olen antanut marjat raakana 2 päivää, tästä lähtien keittelen :) Sanottiinko vihkosessasi syytä keittämiseen?
 
varmaan keittämisen syy on siinä sama kuin raskaus aikana kun ulkolaiset marjat pitää keittää ennenku niitä voi syödä?
 
Kyl se menee niin et jos eka on antanu perunaa ni sen lisäksi seuraaval viikol sit vaik sitä banaania jne. Ja kyl ainaki ite tuli esikon kohil annettuu heti alust asti sitä soossia niin paljo ku vaan suostu syömää; en sit tosiaa muista mitä ne neuvolas ois tost sanonu. Mut seki tuli mulle uutena et ei sais lanttuu antaa ollenkaa imeväiseiikäselle. Me esikolle kerran sitä tarjottii, mut oli niin pahaa ettei suostunu sitä syömää, vaik kaikki muu meniki helposti. Ei annettu toista kertaa.
 
Me ollaan nyt n.viikko maisteltu pataattia. Hyvin näyttää uppoovan mutta kakka on alkanut panttaamaan. Kauhean hajuisia rupsuja kyllä on tullut :)Tänään annoin luumusosetta teelusikallisen ja iltaan odotin että vihdoin tuli tavarat kahden päivän edestä. Ensi viikolla ajattelin ottaa perunan mukaan kuvioihin ja jouluviikolla sitten porkkana kehiin. Tuo mun maito-pataattiseos on muuten hyvää kun sitä aina maistelen sormistani kun kokeilen lämpöä :)
Äitini osti maissivelliä, mutta vielä en sitä viitsi antaa. Jospa jouluviikolla aloitetaan tuokin, josko se iltavellinä maistuisi ja jaksettaisiin kylläisenä nukkua yöt.
 
Ei tuossa sanota mitään syitä millekään, tyypiliistä neuvolan touhua ;). Tää on joku Turun kaupungin sponssaama hyvinvointitoimialan lehtinen.
 
Nii lantussahan on niitä nitraatteja. Käviköhän ne maksan päälle tai jotain. Vois googlettaa, mut ei jaksa :D

Ei kai kotimaisia marjoja tarvi keitellä ? Kuulostaa varsin oudolta. Pakastemarjoja en kaupasta osta ikinä. Niis on aina kaiken maailman pöpöt. Yöks.
 
Me alettiin maistaa perunaa lauantaina. Ei kyllä taida olöa tytön herkkua:D mietinki että voisin porkkanaa antaa maistaa huomisesta lähtien myös. Oon jotenki ihan pihalla et kuinka n paljon voi antaa soseita yms. Oon antanu aamulla elana päivänä yhden teelusikallisen ja seur. Kaksi jne. Mites noi vellit. Onko niitä kaupassa valmiina mitä voi antaa tän ikäiselle vai itekö ootte tehnyt? sori tää sekava postaus toiv. Joku tajuaa:D
 
mä ostin kaupasta peruna-porkkana,vadelma ja mustikka-banaanivelliä (4kk).en oo noista viel antanu ku peruna-porkkanaa.varmaa saa tyttö ummetuksen tosta mustikka-banaanista.
Mä pidän listaa noista et mitä oon tytölle antanu ja mitkä sille sopii ja mitkä ei,helpottaa anakii jatkossa noijen ostamista.
 
Meillä pottu, bataatti ja porkkana aiheutti sen, että kakkaa piti änkee kiukulla ulos. Koostumuskin oli heti paksumpi, vaikka niin kovin vähän annettiin.. Otan noi ruokaisat soseet myöhemmin käyttöön, koska maitoa näyttää tulevan reilusti ja pojalla vaan yöunet pitenee.. eli ei sen nukkumisen takia tarvi kyl alkaa tosissaan soseita syömään. Maisteltiin kolmena päivänä peräkkäin mangoa, joka päivä kaksi teelusikallista ja hyvin tuli ulos aikanaan. Myöskin luumu sopi kivasti. Maistetaan sit jouluna päärynää ja ruusunmarjaa. Torstaina onkin 4kk neuvola.. saa nähdä, miten on ukkeli kasvanu.. mun silmiin nähden hirveen hyvin. <3
 
Takaisin
Top