Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jee! Tänään söi 6 lusikallista mangososetta! Ei se ollutkaan niin pahaa :) Olin jo vähän huolissani, kun pieni-ihme niin kielteinen oli toissapäivänä äidin suosikkihedelmälle. Jospa sitten huomenna kesäkurpitsaa. Tänään oli ryhmäneuvolatapaaminen ja sen jälkeen punnittiin ja mittailtiin vauvaa. Neuvolantäti sitten pohti seuraavaa: ehkä kannattaa vauvalle tarjota välillä kaupan soseita, jos ei tykkää itsetehdyistä.... Olipa vaan tosi loukkaavasti sanottu!!! Ekaksi selitetään miten pitää tarjota vain yhtä makua ja tehdä vaikka itse, jos ei kaupasta löydy yhden maun kasvissoseita (ja melko rajallisestihan niitä on...) ja nyt sitten lytätään, että jospas et osaakaan tehdä sellaisia soseita, jotka vauvallesi kelpaisivat....:mad:
 
Mutta ei se vältti ole aina siitä ettei itse osaisi tehdä.. Esim itse tehty mangosose on paljon paljon tujumpaa kuin kaupasta ostettu mangosose. Meidänkään poika ei huolinut oma tekemää mangososetta pelkillee, vähän päärynää joukkoo ni johan maistui. Myös omaan suuhun itse tehty mangosose on paljon vahvempaa kuin kaupasta ostettu mangosose :) kyllä niissä makueroja on ja toiset vauvat voi tykätä vähän miedommista tai pehmeemmistä mauista mitä monesti kaupan ruuat saattaa olla.
 
tytön serkku oli tehny lakon omatekoselle kasvissoseelle.ja se tunnetusti syö kaikkea ja kaiken.mut niinpä vaa lakkoo meni sekii.
 
Kyllähän niitä lakkoja voi tulla kelle vaan, kun useinhan taustalla on esim. puhkeava hammas tai sairaus. Jos on kipeäksi tulossa, niin syömälakkonahan se herkästi näillä näkyy tai ainakin hankaluuksina. Hirveästi kun ei pienet pöpöt muuten menoa hidasta.

Kiirakin syö aika hyvin mitä vaan, mutta välillä sitten tökkii kuitenkin jokin. :) Kyllä on melkoista taiteilua tää syöttäminen välillä, kun meillä ei ainakaan tiedä, eikö vaan malteta keskittyä syömään (koira tai isosisko kiinnostaa enemmän) vai eikö oikeasti nyt vaan mene alas. Ja kuinka kauan viitsii kerralla yrittää. :D No, syöpä se aina seuraavalla kerralla sitten paremmin, jos nälkä on!
 
Mun täytyy varmaa jättää Tyyneltä aamupala pois, ja korvata sit silloin tällöin lounas puurolla. Tääl meinaa käydä sillee et jos on 4kiinteetä, niin tissiä/vettä ei vaan meinaa mennä alas. Ja eilenpä oli sit Tyynellä aukileet ihan lommollaan ja viel yölläkii,ku ei vaa saanu riittävästi nestettä. Nyt taas ku en aamupalaa antanu, ni on tissiki maistunu ja ei oo aukileet lommoilla. Eilen meni kahen tissisyötön välillä aikaa 9,5h ku ei puuron ja lounaan lisäks mahtunu tissiä :eek: Ja mä en hirveesti voi soseannoksiakaa pienentää; Tyyne syö kerralla 1/2 pilttipurkkia ruokasosetta ja jos on kova nälkä nii lisäks saman verran hedelmä/marjasosetta. Eli on pieniruokanen monen muun lapseen verrattuna. Se on varmaa nyt sit jatkettava sillä lounas-päivällinen-iltapala-systeemillä.
 
No jopas... pysyykö hyvin tissillä nälkä pois kuitenkin? Meidän poika syö jo iha tosissaan. Melkein joka ruoalla pari desiä ja vettä päälle ja muutaman kerran tissiä. Mut se onkin jo iso poika. :)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Kyllä kelpasi lapselle tänään muuten kesäkurpitsasose, vaikka oli itse tehtyä. Saahan niistä kotitekoisisistakin soseista löysempiä, jos niihin lisää vettä. Ja voisihan niihin lisätä vaikka maissijauhoja tai joitain jauheita, jos tarvitsee makua saada miedommaksi. Kaupan soseista melkein kaikissa on muuten tapiokatärkkelystä, se niiden maun niin kevyeksi tekenee. En siis mitenkään vastusta kaupan soseita, ollaan me niitäkin tarjottu (esim. luumusosetta). En vaan taida voida tällä hetkellä ostaa kovin montaa kaupan sosetta, koska niissä on niin usein ummetusta pahentavia ainesosia (perunaa, banaania ja päärynää).
 
mä oon aina taas olettanu et päärynä auttaa ummetuksee.eikä kyllä (onneks) siitä tuu meijän tytölle ummetusta.
 
Joo päärynän kerrotaan auttavan, mut poikkeus vahvistaa säännön. Toisia ummettaa, meidän poikaa ei. Ja tosi kypsä banaani ei ummeta mut ei sitäkään liikaa voi syödä. Mut pottu ja naudanliha vetää meidän ipanan mahan kovalle.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
meillä kans naudanliha ummettaa,sen takia annankii sen joukossa sit kanaa tai possuu.huomenna koitetaa piiiiitkästä aikaa marjoja,ne ainakii alussa ummetti.saa nähä kuin nyt sit käy.tosin pien ummetus ois ihan kohillaa...
 
Sinbu kyl se tissi aika hyvin pitää kylläsenä, mut tänää ku ei sitä puuroo aamulla ollu niin maitokertoja tuli siitä hyvästä kolme kertaa lisää, ja vettä Tyyne jois vaikka kuinka. Tissiä tarjoon kyl paljon, mut ei läheskää aina huoli mut ehkä sil onki sit vaa vesijano. Tosin täytyy nyt seurailla miten maitoa menee ja miten ruokaa, jos tuntuu et ei saa maitoo siltikä riittävästi ni se on kai taivuttava ja annettava korviketta sose-ruoalla veden sijaan. Päivän mittaa vettä ei välttämättä edes niin paljoo mene, muutama kulaus, mut illalla sitä meniskii reilusti (ainaki puol nokkamukillista, enemmän jos antais) mut ei sen iltasoseen päälle tissiä kuitenkaan huoli. Yöllä mennää 1-3 syötöllä ja mua se ei onneks häiritse. Mies olis kyl sitä mieltä et vois ne yösyötöt loppua jo ku se olis mulle (kuulemma) nii paljon helpompaa :rolleyes:
 
Meillä syödään yleensä niin, että herättyä vedetään puuro (n. klo. 9), ekoille päikkäreille käydessä imastaan tissi (klo. 10-11), kun herätään syödään lounas (klo. 12-13), toisille päikyille käydessä syödään tissi (15-16), herätessä päivällinen (n. klo. 17), välipalatissi (klo. 18-19), iltapala (klo. 20) ja iltatissi (klo. 21). Yöllä käydään tissillä monta kertaa, mutta syödään kunnolla ehkä 2 kertaa. Ei siis syödä tissiä kun ehkä 6 kertaa. Vettä ei mene ruuilla kun muutama hörppy. Itekin miettii välillä saako poika riittävästi nesteitä ja minusta tuo aukile on aina vähän lommolla. Toisaalta eilen lääkäri kysyi, tuleeko 4 pissiä päivässä ja sanoin, että yleensä juuri 4 vaippaa vaihdan päivässä, et kai se sitten on ok.
 
Siis onko vauvalle pakko juottaa vettä ruuan päälle? Meillä menee niin vähän soseita, että maito on vielä se pääruoka. Eiks se maito sillon riitä? Oon niin pihalla tästä veden juottamisesta. :eek:
 
Varmaan teillä suvii parempi et juotat maitoa. Voithan tilkan antaa soseen päälle vettä mut minä näkisin niin, että annat maitoa vaan. Teillä ollu niitä ongelmia nii hyvä, et maitoa saa paljon.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Nii minä varmaan tekisin ettei vie vesi tilaa maidolta. :) eli en oo ammattilainen sanomaan.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
mä annoin vettä tytsylle ennenku sillä meni se pakki sekasi,mut eikai se siitäkää voi (enää)johtua?no tänään nyt sit joka tapauksessa koitan sitä mustikka-vademasosetta.
 
Tänää annoin Tyynelle lounaaksi neljän viljan puuroa (eka kerta). En ees pieniny sitä puuroo laiska ku oon. Kyl se sitä jonku verran söi, ei pahemmin työntäny kielel ulos. Kokeilin et lisäsin lusikkaan myös sosetta, ni alko hirvee kakominen, niitä ei siis saa laittaa samaa aikaa suuhun nii mitenkää päin :) Ja ennen lounasta söi kaks kertaa tissiä, ja toinen niist tunti ennen lounasta. Yötissejä en laskenu tohon mukaan. Lounaalla vettä meni melkee puol nokkamukillista, ja ois menny enempiki jos oisin antanu. Taitaa olla vesi hyvää.
 
Meidän poika kans tykkää juoda vettä. Ruoalla pitää saada välillä huikkaa muuten ei syö. Vaa niihän me aikuisetkin juomme ruoan kanssa vettä tms. Pakko uskoa, että pieni vauva kasvaa ja kehittyy kokoajan. :) ♡

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Voisin sanoa, että meillä ei juoda vettä. Toisinaan kun muistan antaa nokkamukin missä vettä niin sillä mukilla leikitään ja nokkaa jyrsitää mutta ei juurikaan juoda. Itse en pidä sitä tärkeänä, kun minkä takia se periaatteesa vettä tarvitsee? kakka kun luistaa muutenkin :grin maito maistuu ja keretään me sitä vettä sitten kesälläkin juomaan :)

Siis minkälainen se aukile on? Siis millain lommolla? Mun mielestä meillä on aina ollut tuollainen, että siinä on pieni kuoppa.

Mä tein tänä aamuna meille kaikille kauramannapuuroa veten ja pojallekin se maistui. Meinasin loput puurot säästää pojalle illaks, mutta sitten kun olin laittanu jemmaan kippoon ni muistin, että mähän lisäsin siihen suolaa sen jälkee kun olin ottanu pojalle puuron lautaselle. Tyhmä minä! Se siitä siten, oltaishan me voit esikoisen kans syödä suolatonta puuroa!
 
Takaisin
Top