Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt on sitten kolmas päivä palsternakan kanssa. Bataattia en lähtenyt flunssaisena ostelemaan, porkkanalle on mies olllut lapsena allerginen ja peruna aiheutti tammikuussa huutoa. Tänään meni kolme lusikallista, tosin lusikan käyttö ienhierojana ei tänään kiinnostanut. Onkohan palsternakkaa huomiseksi vai annankohan jotain muuta?
 
Kultashiini tuore mansikka on allergisoiva, aiheuttaa tosi herkästi oireita. Aikuinenkin voi saada ns. mansikkakuumeen, kun syö liikaa tuoreita mansikoita.

Jäde meilki on tänää puklailtu, vaik harvoin enää niin tekee. En kyl osaa sanoo koska se varsinaisesti pitäs loppua ku en esikosta yhtää muista.
 
Meinas ihan unohtua, tänää annoin sit aamul ekan kerran Tyynelle puuroa (pikakaurasta) ja sotkin sitä omena-tyrnisoseeseen. Ei oikee ollu mikää hyvä makuelämys neidin mielestä. Kaksi vauvalusikallista suostu suuhun ottamaa ja sit veti suun tiukaks viivaks (ei oo muille ruoille noin tehny). Mut enpäs luovuta, aion antaa nyt sitä aamul niin kauan et alkaa maistua, sit pistetää se iltapalaks :)

Tyynen yheks lemppariks on tullu näköjää parsakaali :eek: Tehtii sellast sosetta mis oli pääosana just se parsakaali, sit lisäks kesäkurpitsaa ja vähiten perunaa. Ja se menee ku kuutamolle :) Kuuluu vaa nam ja ham ja suu aukee jo ennen ku ehtii edellist lusikallist nielasemaan :laughing002
 
jäde: kyllä meilläkin neiti pulautti alkuun kun sitä sakeuttajaa lopeteltiin,sitkeesti vaan koitin ja johan helpotti. toki varmaan yksilöllistä miten kukin lapsi käyttäytyy...
 
Jäde, ei tuo mansikka-allergia mitenkään tavatonta ole. Itse saan joistain mansikkalajikkeista todella helposti oireita. En paljon puolta litraa enempää voi syödä, tulee kuumottavat mansikkaposket ja iho joskus syyhyää. Kannattaa tutustua Allergia- ja astmaliiton listaan allergiaoireista, itse kirjoitin ne jääkaapin oveen vauvelin ruokavointeja kytätäkseni.
 
Mä en uskaltanu Bettie antaa sitä tyrniomenasosetta pojalle, ku oli tosiaan aika styrkkaa.. tykkään kyl itse tyrnistä, mut epäilen sen olevan vähän äkäistä vielä. Mut jonain päivänä maistatan kyllä. Mä en oo uskaltanu ny parsakaalia koittaa uudestaan, ku siitä tuli semmoset ilmavaivat, et oksat pois ja maha ku möyri nii kitisi ipanakin. Pitäisi uskaltaa taas kokeilla ja laittaa ihan vähän vaan ja asteittan nostaa annosta. Purjoa me kokeiltiin tänään ekan kerran soseen sekaan. Hyvin toi poika kyl kelpuuttaa noita tekemiäni ruokia. :)
 
täytyy sit myöhemmin taas koittaa ilman sakeuttajaa,nyt on kumminkii laitettava mies prismaa hakemaa lisää sitä.ja tytölle lisää soseita,menee puoltoista purkkia soseita per ruokailu ni käy loppuu noi soseet mitkä on tutttuja.
 
Meillä ronkeloidaa! Okei, kaipaa jo varmaan vaihtelua kun on aika samoja soseita syöty pitkään, tosin oon tehny erilaisia sekoituksia ja hedelmäsoossit on vaihdellu. Seuraaviin sit kokeillaa jotai mausteita ja muuta :) Toki on tullu uusia juttuja joukkoon ja meillä ainakaa kala ei aiheuttanu mitään. Ja aika ykstoikkonen ruokavalio se maitokin on, että tiedä sitten kaipaako vauvat gourmee-ruokia :)

Mut saatoin hiffata tähän viikon ronkelointiin ja puurostoppiin jotain... oiskohan ne hampaat nyt oikeesti tulossa? About 4 yötä on heräilly (luulin et maidon vähennys teki nälän), kitisee hetken ja jatkaa unia. Tutti ei kelpaa, uniriepu ikenissä nukkuu. Eilen huomasin et vaikka vihannespössöt ei aina kelpaa heti,nii vartin päästä voi mennäkin, eli kylmänä! Eilen rupes nokka valuttaan kirkasta räkää unien jälkeen ja kuolaa tulee entistä enemmän. Kuumetta ei ole ja on ihan virkee. Tänää ronkeloi kyllä jo makeiden soseidenkin kanssa, marjaherkku (tms) piti vaihtaa hedelmäseiskaan... Noh, syytän hampaita ja syötän hyvillä mielillä sitä mikä kelpaa :D
 
Sinbu mä annoin eilen ekan kerran sitä tyrniomenaa ja Tyynel ei ilmekää värähtäny, ja ei se yhtä happaman/kirpeen makusta oo ku ne soseet mis on puolukkaa.
 
Meidän jätkän suurinta herkkua taitaa juuri olla parsakaali ja kukkakaali, tai no oikeastaa ku mietin tarkemmin ni se kyllä vetää kaikkea mitä suuhunsa saa :grin
Tänää ostin kaupasta kesäkurpitaa. Kaapista löytyy viel kukkakaali, parsakaalia, porkkanaa, bataattia ja purjoa. Josko niistä keittelis huomenna taas jonninmoisia soseita.
Musta on helppo tehdä nyt niin, että keitän kasviksia samassa kattilassa millaisen kasvissoseen nyt sitten haluan. Soseutan ne ja laitan pilttipurkkeihin. Jätän sosetta jonninverran kattilaan jäljelle ja heitän sinne sekaan vielä riisiä/couscousia ja miksei vaikka makaroniakin ja soseutan ne sinne ja annostelen pilttipurkkeihin. Näin on samalla keittovaivalla saanut kahta eri sosetta :p sitte lämmittäessä lisää joukkoon lihan/kanan tms mitkä mulla on eri nappeina pakastimessa.
 
nyt en tiiä pitäiskö syyttää miestä vai ihan itteeni.laitoin miehen kauppaa ostamaa tytölle soseita,kirjotin lappuu yhteen kohtaan et hedelmäseiska/hyvä/ralli,eli tarkotus oli et ois tuonu jonkun noista,no mies toi tietenkii kaikki ja vielä tuplana.kaikenlisäks se toi hedelmiä-soseita neljä.no nyt sit meillä syödää lähes tulkoo samaa hedelmäsosetta joka päivä...piru periköö ku en täsmentäny sille sitä kauppalappua..:smiley-angry019
 
Tässä nähdään et äidit hoitavat ruokapuolen suurimman osan päivästä ja jopa pistää sinne kauppakärryyn lapsen ruoat... :D Onneks ukkoo oon sen verran kouluttanu mitä hedelmäsoseita ipanalle voi tuoda:D
 
no minä kans listan kirjotin,eikä se ees viittiny sen vertaa et olis ettiny ne irtopurkit.hirveen pitkä lista oli ja mitä se toi;parit ruusunmarjasoseet ja hedelmäsosetta,josta niissäkii on ehkä yhen hedelmän ero per sose.vieläkii kiukuttaa ja ukkokii sai kuulla kunnian.
 
Tein just avocado,kesäkurpitsa,parsakaali, luomu jhl,omena ja vähän riisiä sössön ja uppoo kun vanhaan ihmiseen :D
Bataatti selkeesti tekee ihoa keltaiseksi,huomasin kun vertasin kaverin vauvaan :D ja mango ja porkkana...
Nyt vähennän niitä.

Oon maistattanut varmaan jo koko kaupan repertuaarin, eka valmiina soseina et jos tulee allergiaa tms. niin ei mee hukkaan koko satsi.
Se Hippo mansikka marjaseos oli hyvää!Eikä mikään onneksi oo aiheuttanut mitään..

Ihme kyllä poitsu tykkää sikana puolukasta ja karpalosta, tosin banaanin kera.
Ja mausteet ei oo aiheuttanut mitään.
 
Voi meidän ipana tykkää ihan hulluna kans avocadosta. Sitä on syöty banaaniin sotkettuna ja myös ruoassa. :) Ja maistuupa tuo itellekin. :)
 
Mä en oo avocadoa viel antanu, piäts muistaa ostaa kaupasta.

Jäde Meil on käyny ihan sama homma miehen kans. Mutta sanoin vaan kiva juttu, kun jaksanu alkaa marmattaa kun ison kasan niitä marjasoseita raahas. Kävin sit tänää ite kaupassa hakemassa muita juttuja ni nyt taas pärjätään hyvin :)

ja sitte huomasin, että kun on noita marjasoseita, rahka/jogurtti-juttuja ja joitakin hedelmäsoseita ostanu valmiina ni kylläpä sais purkkeja raahata kotiin jos vielä ihan ruoka ruoka soseetkin ostais vakmiina. Ja nyt kun ostin isomman satsin noita niin huomasin, että kyllä se tulee halvemmaksikin tehdä itse...
Että kyllä saa rahaa palaamaa vauvan ruokiin, ja jos vielä suuhen päälle on korvikkeetkin.
 
Takaisin
Top