Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No mä keitin päärynän, tuli helpommin pehmeetä sosetta. Banaania annoin muussattuna haarukalla ja mangon soseutin kuorittuna ja kivittömänä.. Omenat meinasin keittää tässä joku päivä.
 
Meillä on myös esikoinen innostunut uudestaan hedelmä pilteistä.

Mä tein jokunen päivä sitten tytölle kanaa. Keitin ensin, soseutin ja lopuksi pyörittelin ällöttävästä kanatahnasta pieniä minipullia ja pistin minigrip-pusseihin. Sottaista hommaa, mutta nyt on tosi helppoa kun nappaan pakkasesta 2-3 kasviskuutiota ja yhden kanapullan ja ruoka on valmis :) Ja kaiken kukkuraksi tyttö tykkää ihan mielettömästi...tänäänkin oli kiukustunut kun annos oli loppunut kesken. Ainut huono puoli on että tänään jo huomasi kun lihaa annettu pari päivää että tytön vatsa on kovenemaan päin.....
 
Oi ei, toivottavasti tytön vatsa kuitenkin tottuisi äkkiä siihen kanaan eikä kovin kovalle pääsisi menemään.
 
Mä käytin ainakin ihan naturellia lihaa, ettei oo ees kevyesti suolattua. Joo noista hedelmistä.. kyllä mä vaan tykkään keittää omenoista, päärynästä, luumuista jne soseet. Saa vähän niitä myrkkyjä ainakin pois.. Ehkä teen väärin jonkun viisaamman mielestä, mut ootan, et kotimaista saa ni niistä sit vaan suoraan. Banaania poika on syöny suoraan hedelmästä. :) Enkä mä jaksa noita hedelmäsoseita kauheasti tässä vaiheessaa keitellä.. meneehän niihin piltteihin toki paljon rahaa, mut silti. Ja puuron seuraks keitän sit tosiaan vadelmista kiisselin ensi viikolla.. saa nähdä, maistuuko. :D
 
mä oon niin kade teille ketkä teette soseet itte! mut mä en kertakaikkiaa osaa enkä viiti.ootan vaan et tytsy kasvaa ja saa hampaat et voin ruveta tarjoo sille sitä sormiruokaakii.jotenkii niin kirotun helppoa ostaa kaupasta sose,lämmittää, ja syöttää se.
 
Loppujen lopuksi se soseiden tekeminen itse on ihan helppoa sekin. Hankalin osuus on se viitsiminen, että saa aikaiseksi. :) Itsekin olen kyllä hedelmä- ja marjasoseet ostanut purkissa, mutta voisi kai niitäkin kokeilla itse tehdä. Saattaisi esikoinenkin syödä esim. välipalana tai puuron kanssa.
 
Eipä kotimaisena paljo löydy noita hedelmiä. Kesällä saa sit oman pihan omppuja (jos niitä tulee ja jos ei oo allerginen, niinku isänsä) Mä en nyt vieläkään saanu aikasiks tehä soseita. Kohta mie oon jo myöhässä, ku kasvaa isoks :D

Eilen meni purkillinen kinkkusosetta, purkillinen päärynäsosetta ja illalla viel 2 dl puolukkapuuroa. Nii ja maidot päälle, huh :D
 
Onneks löytyy porin seudulla mm. kotimaisia päärynöitä. Eli siellä kun reissataan, niin niitä sit aina mukaan. :)
 
Tääl on taas kaks kiloo porkkanaa porisemas kattilas huhheijaa ku on oma työnsä tossaki kuoria ja palotella... Pitäs lähtee paikallisesta lihakaupasta hakee possua niin sais sitäkin taas pakkaseen... Huomaa et poika syö kiitettävästi kun tuntuu et joku ainesosa on pakastimesta koko ajan loppu :D
 
Maatilatorit on ihan parhaita. Porissa on yks mis käyty.. siellä on aina laarit täys vihanneksia yms ja vieressä laatikko, johon voi pudottaa rahat. Ostaisin aina kauheet kasat vihanneksia sieltä, jos ois paikka mis pitää... ah.. ollapa maakellari. <3
 
Me asutaan 60-luvun PIENESSÄ rintamamiestalossa, jossa pieni puuhella, porinmatti ja takka myös maakellari ja siellä Ukilta perunaa, koska hän on maanviljelijä. Säästämme huimasti jo noilla perunoilla ja kun vaan saisi, niin tähän taloon se laajennus. Unelmissa olisi kans iso talo, mutta onneksi olemme vielä nuoria :happy112

Mä teen kans soseet itse ja suurin syy on se raha. Ei millään sovi meidän talouteen ainainen purkkiruokien ostelu. Hedelmäsoseitakin teen, mut nyt on kaapissa kaupan, koska poika ei syö niitä pelkilteen vaan puuron kanssa.
SItten jos pelkilteen syö, teen itse, koska sitä menee ja paljon.
Ja täälläkin esikoispoika kärkkyy purkit loppuja, mut tytölle, ku tarjoaa tulee naaman nyrpistys ja "EI". Taitaa olla liian limaista rakenteelta hänen makuunsa :laughing002
 
Noniin, meitin neuvolatäti sanoi että kyllä voi kaikki tehdä itse mikä siis vain alle 1-vuotiaalle soveltuu. Hetelmäosastolta voi ihan huoletta ostaa persikat, päärynät yms.. Pesee, kuorii ja tarvittaessa keittelee niin oikein sopivaa vauvalle. Oli sitten kotimaista tai ulkomaista.

En oo muuten yhtää perehtynyt mutta säästääkö kuinka paljon jos tekee itse?
 
Takaisin
Top