Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin on nyt syöty useamman kerran iltapuuroa ja samanlailla heräillään pitkin yötä ja itkun kanssa. Jatketaan sinnikkäästi iltapuurolinjalla ja aamuisin annan myös, jos vaan ehditään. On ollut paljon ohjelmaa niin on jäänyt väliin. Kumman paljon tuohon tyttöön puuroa mahtuu. Aina jaksaa ihmetyttää, tykkää selvästi puurosta :) Otan myös luumun puuron sekaan ja ehkä kaiken muunkin sekaan. Alkaa vatsa toimia, pari päivää meillä pantattu.

Eilen illalla tuli ylpeä olo tälle äidille kun syötin tytölle puuroa, jossa oli äidinmaitoa ja tyttö hörppi mukista samaa tavaraa :) Aiemmin jätin nimittäin pumpun hyllyyn ja käytin lypsämistä ja eilen päätin sen ottaa taas käyttöön. No helpotti kyllä hommaa, oli nopeampaa eikä joka paikka ollut enää maidossa ja saa nopeasti ja helposti enemmän. Nythän noita pumpun osia ei tarvitse enää keittää niin helpottuu hommat. Olen siis tähän asti kaikki osat keittänyt.

Meidän pikku iltapuuroilija päätti eilen kokeilla miltä puuro tuntuu suussa, sitä ei vain nielty. Puhuttiin ruoka suussa, sitä työnnettiin välillä ulos ja välillä sisään ja välillä pärisytettiin. Äidin vika kun teki hieman löysää tavaraa, sitä puuroa nimittäin oli joka paikassa ruokalapusta huolimatta ja äidissä myös. Silti oli mukavaa. Tänään sitten lisää aterioita kunnolla maidolla löysytettynä. Lihaa meillä ei vielä ole kokeiltu. Ostin vihkon ikäänkuin vauvan ruokapäiväkirjanpitoa varten.
 
Voi että.. tuota puuroilua mä odotan kans mielenkiinnolla. Nyt poika syö aamuisin hedelmäsosetta, lounaalla kasviksia ja illalla vielä hedelmää. Muuten tissiä. Huomenna ajattelin alkaa lisäämään lihaa sinne kasvisoseeseen. Nyt taas kolmatta päivää poika kakkaamatta, mutta annan huomisaamuna sitä levolacia sit taas pikkuisen avuksi. Ajattelin kans sit viikon päästä aloittaa kans puuron, jos lihasoseitten kans menee hyvin. :)
 
Meillä poika syö nyt aamu ja iltapuuron ja ei sillä iltapuurolla ole kyllä ollut mitään vaikutusta yöhön, ehkä toi höttö riisipuuro ei sitte vaa oo niin tukusaa :grin Lounaalla kasviksia. Nyt mietin, että pitäiskö ottaa tänään tuohon päivällis aikaan myös kasviksia. Puurojen yhteydessä menee siis hedelmäsoseita. Seuraavalla kauppareissulla ajattelin ostaa kanaa ja tehä siitä sapuskaa jätkälle.

Ootteko tehny kanan/lihan ihan omanaan? Ja sitte aina lautasella miksaillu sitä eri kasviksilla vai ootteko jo valmiiksi kanan/lihan soseuttanut joidenkin kasvisten kanssa? Mitenhän se kannattais tehä..
 
Tiutsi tein suoraan padan, eli liha kaiken muun sekaan ja soseeks. Mut osa tääl on tehny niinki et soseuttaa lihan yksinää pakstemuotteihin ja sekottaa sitä sit kasvisten joukkoon.

Te jotka imetätte nyt kiinteiden ohella; ootteko antanu tissimaitoa nokkamukista/pullosta soseiden yhteydessä, vai vaan tissistä? Mua alkanu mietityttää et ku soseiden määrä lisääntyy ja tissin määrä vähentyy, ni saako sit lopulta enää riittävästi maitoa. Lähinnä sitte ku ottaa sen neljännen ja viidennen sosekerran päivään mukaan. Tyynellä ku ei yleensä maito kelpaa soseiden päälle vaan ne tulee sitte kokonaa eri ruokailukertoina.
 
Meillä mennään ihan tissin kanssa. Kyllä se kelpaakin, hieman ku odottaa soseen annon jälkeen, meillä ainakin.
Puuroa meillä syödään aamuin illoin ja joskus välipalaksi. Poika ei enää täyty noilla pelkillä hedelmäsoseilla tai sitten niitä saa olla antamassa monta purkkia. Sekoitan siis aina puuroon jotain hedelmää ja luumua eli ihan pelkkää eloveenaa en anna. Mut nyt siis menee jo jopa ilman soseutusta puuro alas :happy119
 
Keitin eilen päärynää ja maistatin pojalle sitä kovin kysyvä katse "mitä sä laitat mun suuhuni?" mut eipä näyttäny mitää tekevän eli uskallan sitä syöttää... Äiti sanoi ettei kannata antaa tuota omenaa pojalle kun se viimeks reagoi siihen silmän turpoomisella.. :sad001 pitää siis lahjottaa tuo omenasoseet pakastimesta kaverin lapselle...
 
Miten, ootteko jo antanu kalaa? Ja teettekö sen ite? Me syyää niin huonosti kalaa, et kyl ostetaa kaupan valmiissa purkissa se Tyynelle sit joskus. Mua vaan mietityttää et ku niis tuntuu olevan myös sitruunaa (ainaki semperin turskas) ja esikolle se silloin alle vuosikkaana aiheutti lievää allergista reaktiota, ni uskaltaako tota Tyynelle antaakaa.
 
Ite en oo antanu ja varmaan kans purkista sitten annan ku mekään ei tuota kalaa niin syödä...
Oon kyllä niin varovainen noiden ruokien kanssa kun pikkuveli on melkei kaikille allerginen niin itellä on aina pieni pelko persiis ton pojan syömisen takia..
 
Mä annan kalan vasta sitten joskus viimeisten joukossa. Esikoinen tais olla 8-9kk ku vasta annoin kalaa.

Bettie Mun pitäis ottaa ihan tavaks nyt se, että pumppaan maitoa ja saa ruuan yhteydessä nokkamukista juoda sitä. Ihan sen takia, että iskäkin pystyy tarvittaessa juottaa. Aikalailla niin, että ensin tissimaito ja noin tunnin päästä siitä kiinteä osuus. Toisinaan toinen tunti sen jälkee ja tissiä ja unille, toisinaan jo puolen tunnin päästä syömisestä maito ja unille.. Ja tietysti yösyötöt. Mun mielestä meillä ei ole vielä maidon juominen vähentyny vaikka kiinteitä syödää. Mutta jos oot huolissas ni voithan lisätä sitä omaa maitoa siihen ruokaan, sekin takaa jo lisää sitä maidon saamista :) ja vaikka puuronkin tehdä siihen omaan maitoon :)
 
Meillä on maito on vaan tissistä. En oo lypsäny, enkä nyt aatellu alottaa. Nokkamukista/mukista saa kyllä vettä :)

Ainii se kala. Ostin yhen purkin, mut taidan vielä hetkeks laittaa sivuun. Tuntuu, et nyt on tullu vähän liikaa muutenki eri makuja.

Kakka tais olla hieman jumissa. Nyt on kahtena päivänä tulluki sit pariin otteeseen :)
 
Me kans juodaan tissistä se maito, en jaksa enää suttaa niitten pumppujen kans ja lypsäminen on kyl kans vähän.. no, hidasta ja sotkuista. Mukista poika juo vettä myös soseiden päälle. :)
 
Mäki aattelin et sen kalan vois tosiaa ottaa vast parin kuukauden päästä. Mä oon välil lypsäny pakkasee maitoo, jos tuntunu siltä et tissit päässy liian täyteen. Meillä Tyyne saa vaan vettä nokkamukista. Mut aattelin et jos tarve tulee, ni sit on (esim. mun poissaollessa) juotava se maitoki nokkiksesta. Mut en aatellu sitä sen kummemmin siihen totuttaa. Joihinki soseisii oon lisännyki omaa maitoa, varsinki jos pakkasesta otettu sose on jotenkin kokkaroitunu, ni notkistan se maidolla.
 
Meilläki on siis saanu vettä nokkamukista, mutta ei se oikein oo viel hiffannu sitä ideaa.. Sen takia varmaa toi oman maidon antaminen mukista onkin jääny, kun ei millää jaksais alkaa pelleilee pumppujen ym kans.. Paitsi just nyt hokasin, että mullahan on pakastin täynnä pakastettua maitoa, voiski niitä antaa ku ei ne ikuisuuksia kuitenkaa säily eikä niitä tuu muuten käytettyä eikä niitä harmita sitte kaataa viemärisst pois jos poika ei huoilkkaa.. Joo, heti huomenna!
 
Mulla ei tule edes pumppaamalla maitoa! Enään. Mun ei oo tarvinu käyttää ees liivinsuojia kuukauden jälkeen synnytyksestä :)Tissistä siis suoraan ja oon antanu maitoo noin tunti ennen syöntiä plus yösyötöt 2-3 kertaa.

Eikös sitä kalaa saanut antaa vasta 8 kuukauden iässä?
 
No siin semperin turskapurkis lukee 6kk alkaen ja jossai pikkukalastajan padas kait 5kk alkaen, silti mullaki mielikuva et se annettas vähän niinku viimesenä. Täytyyki perjantaina kysästä neuvolasta miten on.
 
Taidan mennä nukkumaan, ku luin äsken Bettie viestisi alun "No siin SAMPERIN turskapurkis.." Aloin miettiin, et mitä pahaa sen turskapurkin kaa on käynyt :laughing021
 
Mietin myös mitä sen lihan kanssa tekisi, kanalla varmaan aloittelen. Kana on niin pehmeetä että menee hyvin soseeksi. Mikä määrä sitä lihaa pitikään olla tl vai rkl ?

Meidän tällä kiinteiden syömisen alkutaipaleella olen syöttänyt tyttöä rinnasta samalla kun syö, mutta maisteluannokset ovat olleet aika pieniä. Välillä olen syöttänyt tyttöä sitterissä ja samalla antanut huikan maitoa rinnasta. Ei vain ole kovin kiehtovaa että vauva mussuttaa perunaa ja hetken päästä hörppää maitoa, arvatkaas missä sitä perunaa on seuraavaksi :D ? Muutaman kerran olen kokeillut vettä antaa ensimukista ja tyttö on osannut imaista niin että nielaisuääni on kuulunut.

Näin alkuun ajattelin pumpata maitoa ja sekoittaa sitä soseisiin ja jos jää yli niin tyttö voi hörppiä sitä sitten ruokajuomaksi. Minullakin on aika jämäkkää tavaraa vihannessoseet pakkasessa ja niitä on pakko löysentää. Tänään ei ollut hörppiminen mieleen ja ainakun tarjosin tytölle ensimukia niin työnsi sen kaksin käsin pois, koitin ilman kaatonokkaa ja kaatonokan kanssa. Saa nähdä onko huomenna suosiollisempi päivä :) Päärynää on syöty nyt monena päivänä ja siitä tyttö tykkää :)
 
Muokattu viimeksi:
joo toi bonan pikkukalastajan herkku on 5kk.siinä on käytetty lohta,porkkanaa,perunaa,sipulia ja tilliä + ne muut tökötit.
neuvolassa multa kysyttii et joko oon antanu kalaa.mut en oo viel uskaltanu ton tytön herkän vatsan takia.ja lihoilla kuulemma rupee kohta olee kiire, toissapäivänä annoin jotain juurespataa missä on naudanlihaa ni loputuloksena on ummetus.
riisipuuro ei enää ummeta,laitan sen joukkoo aina jotan hedelmäsosetta mikä pitää vatsan kunnossa.
 
Meidän mestari päästi äsken köntsän, joten kolmen päivän kakattomuus päättyi taas siihen. Tänään meillä syödään kanaa ja kasviksia ja varmaan ylihuomenna laitan jo possua. Levolacia oisin antanu tänään, jos ei ois kakannu. Eli annan sitä sit jos vetää lihojen kans ummelle edelleen. :)
 
Takaisin
Top