Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi se on herkkua. Mä teen joskus täytettyjä kesäkurpitsoja tai grillaan hunajan, suolan ja pippurin kanssa.. ihan mitä vaan. Mut tosiaan vauvan ruokaan kyl riittää, et kuorit mut ei niitä siemeniä tarvi poistaa. Laitat vaikka bataatin sekaan sitä. :) Ja uunissa tulee kans hyvä sit, kun vauva on isompi ja voi napostella paloja itse.
 
Nii siis kuinka varovasti noiden makujen yms kans pitää edetä? ens viikol tulee 6kk täytee ja viime sunnuntaina aloiteltii maistelut ja ollaa tällä viikolla maistettu bataatti ja porkkana, ei tullu mitää sivuoireita. uskallanko ottaa ihan reilusti uusia makuja? Tänää maistettii ihan vähän luumusosetta ja ajattelin viel tänää tehä päärynäsosetta ja maistataa sitä ja huomen jos ottais jonkun uuden kasviksen.. vai onko liian kova tahti? Monta kertaa päiväs teillä syödää? Voisinkohan jo ottaa sen, että kerran kasvista ja kerran hedelmää?
 
meil on nyt testattu niit kasviksia mitä purkeissa myydää.lihoja alottelen varovasti,eli yhen jääkuutiopalan per päivä.
 
No tuo kaveri ei viel paljoo suusta alas laita, taitaa tulla suurin osa viel samaa tahtia pihalle.. Joten aikalailla maistelua :grin
 
Meillä on maistettu jo vaikka mitä.. pottua en aio nyt ihan heti antaa, tai sit vaan harvemmin. Veti mahan niin jumiin. Tänään poika veti maissia ja bataattia neljä teelusikallista ja kolme teelusikallista hedelmää päälle, pari kulausta vettä ja sitten hetken päästä toisen tissin tyhjäks. :D Ja sit iltasella syödään vielä vähän hedelmää, niin hyvin uni maistuu. Eli pari kertaa päivässä syödään soseita. Ensi viikolla laitan kanaa sitten kasvisten kanssa, jotta päästään sitten sitä puuroa testailemaan jossain välissä. :)
 
Mä olen aika hyvin antanut kaikkia kasviksia ja hedelmiä paljoa katsomatta montako päivää on välissä, ku ihan hyvin aina kaikki uppoo ja mahavaivoja ei ole tullut. Ja 5 kertaa päivässä syödään.
Puuron kanssa olenkin sitten varovaisempi. Aloitin kauran tällä viikolla ja sekoitan senkin sekaan yli puolet hedelmäsosetta. EN tiedä, mutta vieläkin päässä kolkuttaa se 8kk ikä, vaikka ei maha sanonut pojalla mitään poikkipuolista nytkään.
Tää ruokailukin tuntuu oikeasti olevan aika vauva kohtaista ja siitä ei selviä, kun varovaisella kokeilulla... :confused013
 
Me maisteltii eka viikko/maku, mut sit rupesin antaa noita hedelmäsoseita miten milloinkin, kun nehän on usein sekotuksia ja aina jaksa kyylätä et mitä missäkin on. Ja toki suolistobakteereilla kestää alkuun tottua ylipäänsä siihen et tulee muutakin ravintoa kuin maitoa. Mut en mä tiedä kaipaako noi muksut edes päivittäin vaihtuvia makuelämyksiä, jos useampi kuukausi on syöty yhtä ja samaa sapuskaa, tosin ainut riskihän on, että mahdollinen allergian aiheuttaja jää pimentoon. Toisaalta allergisen reaktion pitää olla paha, et saa ylipäänsä ruveta vältteleen... et voiko se sit jäädä huomaamatta?

Meillä vedetään pari desiä ite tehtyjä soseita, vähintään purkki hedelmäsosetta ja about puoli desiä puuroa päivässä. Just pari päivää seurasin nii korviketta menee silti n. 800-900ml vuorokaudessa, et ei voi paljon vähempääkään antaa kiinteitä...
 
Mä väsäsin päärynäsosetta ja sehän upposi huomattavasti paremmin kuin bataatti tai porkkana. En tiedä oliko päärynä paljon litkumpaa sosetta kuin bataatti/porkkana vai oliko yksinkertaisesti maku parempi :p Saas nähdä tuleeko mahanpuruja, eka kerta ku maisteltii tällee iltasella.. Ja siis päärynäsosetta meni ruokalusikallinen, eikä sitä paljoo ruokalapusta löytynyt :grin

Perunan mä ajattelin ihan suosiolla jättää jonnekki tulevaisuuteen. Enkä oikein tiedä edes miksi se pitäis ottaa ensimmäisten joukossa, kun on niin paljon muitakin vaihtoehtoja mitä antaa :confused:
 
Ihan samaa miettiny ton potun suhteen. Kyllä meillä näyttää hyvin sopivan muut kasvikset, mut pottu tais hidastaa vatsaa ja aiheutti lieviä puruja.
 
Mulla on perunaa aina vain joukossa eli en ole kans pelkilteen kunnolla antanut.. Tänäänkin tehdyssä soseessa oli yli puolet porkkanaa n.1/4 perunaa ja vähä vähemmän jauhelihaa..
 
Ootteko muuten sormiruokailua kokeilleet? Mä oon antanut tytön käteen kurkkua, maissinaksuja ja keitettyä porkkanaa. Ainoastaan maissinaksuja menee ihan masuun asti, muut tulee palasina pihalle. Hauskaa seurattavaa ja kivaa tekemistä vauvalle. Saadaan iteki syödä rauhassa. :D Rajoittaa vain tuo istuminen, meidän tyttöä ei uskalla vielä kovin pitkään pitää syöttötuolissa.
 
Täällä ollaan maisteltu varovaisesti parina päivänä riisi-broileri sosetta ja ei muuten tykkää...ainakaan ilmeestä päätellen..pikku naama menee aikamoiseen ruttuun :)..Mieli soseita on Maissi,kasvissose ja porkkana-peruna..niitä vetäs vaikka kuin paljon :D....Makeita soseita ei oikein syö paitsi mango-jugurtti siitä tykkäs..Huomen ajattelin maistattaa jotain muuta lihaa kuin broileria..saa nähdä kuin ruttuun menee pienen naama :D
 
Poika soi tänään ekan kerran kanaa ja hyvin upposi. Olen maistatellut pojalla kahta kolmea uutta makua viikkoon ja tällä hetkellä syödään kiinteitä kolme kertaa päivässä. Yritin yhdessä väissä lisätä aamupuuron mutta aamupäivä meni sitten puklaillessa niin ajattelin että se on varmaan vielä liikaa o_O Kerralla menee purkillinen kasvista ja siihen päälle vielä pikkasen hedelmäsosetta. Mitenkäs tuon maidon kanssa sitten, kuinka monesti päivään sitä muilla menee kun kiinteitä jo reippaasi syödään?
 
Meillä syödään joka kerralla kiinteitä... Maitoo annan 60 -100 ml... mutta pidetään ehkä 15 min tauko syömisestä ennenku juodaan maito koska sitä maitoo jos heti tuuppaa suuhun niin ei varmasti juo kun 20 ml...
 
Kuulostaa hurjalta, ku toiset vetelee jo purkillisia :p Me tullaa perästä :)

Eloveena Meillä on maissinaksuja maistellu ja jopa hapankorppua hieman, mutta siitä lohkeilee ikävästi paloja. Kannattaa ostaa palttoon nappeja (meillä ostoslistalla seuraavalle kauppareissulle), ne on sellassia pyöreitä läpysköitä joita on hyvä antaa imeskellä ja lutkuttaa kun niistä ei kyllä saa mitää palasia irti mutta imeskelemällä hyvää makua. Esikoinen viihtyi ainakin sellaisen parissa hyvin pitkää :) Ja sitten, kun on pinsettiote kohillaan ja syödää jo muutenkin "oikeeta" ruokaa ni murohyllyistä talk-murut. Vaihtelua puuroihin, tai esikoinen aikoinaa söi niitä kourallisen samalla kun minä lapoin puuroa lusikalla suuhun :) Niissä ei oo mitää lisättyjä aineita, vaan talkkunasta tehtyä muroja. Esikoinen vetelee niitä vieläkin toisinaa. Samoin myös sitten hampaisiin auttaa pakasteherneet, ne oli kivoja mutustella särkevillä hampaan aluilla. Tietysti siis sitten, kun ei tarvitse olla enää niin sileetä sosetta mitä suuhun laittaa..
 
Meilläkin on kurkunpätkää mussuteltu, mut en oo mitää viljaisia juttuja antanu, ku me vasta aloitellaan eri kasviksia. Mut kyl siihenkään ei mee enää kauaa.. voi huoh. <3
 
Mä en anna tytölle mitää muuta sormiruokaa kun maissinaksuja,ennenkun se siis saa ikeniensä läpi hampaita.
Meidän ukki oli aikoinaan antanu mun siskolle ruisleipää ennenku sillä oli hampaita ja se oli meinannu tukehtua siihen.
 
Takaisin
Top