Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin, imetys ei ole täysimetystä edes jos pumppaa ja juottaa pullosta (mun mielestä aika järjetöntä...) :) Meillä oli ehkä viikon verran tuota suun viivaksi vetämistä ja kiukuttelua, vain hedelmäsoseita oltaisiin syöty. Jos olisin tuolloin kiinteät sattunu aloittamaan, ni epätoivo olisi heränny. Siksi niistä herkkyyskausista kai puhutaan, silloin (3kk iässä) oli meillä selkeä valmius syödä ja maistella ennakkoluulottomasti.

Meilläkin syöminen sujuu nyt taas, yhden päivän annoin pelkkää kasvissosetta ja useamman kerran vielä. Toisekseen, mies seuras syöttöä vierestä ja käski antaa pienempiä lusikallisia (oli kyl poika lakkoillu sillekin)... sekin tuntu itseasiassa auttavan, vaikken voinu miehelle sitä myöntää ;) Nyt otettiin iltaan vielä kaurapuuro lisäksi, tuo Semperin kaurapuuro on munkin mielestä aika hyvää ja poika söi tänään monta lusikallista ilman hedelmäsosehuijaustakin. Viel ei lihoja kokeiltu, kun haluan nähä tuon puuron vaikutukset ensin...
 
Meidän ukkelilla ei tullu gnöbön gnöböä eilen, mut nyt tulikin sit kunnon köntsä vaippaan. Ja takana kaksi päivää pottuporkkanan maistelua alla. Tänään poika saa maistaakseen maissia pari teelusikallista. Hienosti hän kyl syö ja avaa niin suloisesti aina söpön suunsa kun lusikan vie lähelle. Annan itsekin pieniä annoksia kerralla.. ihan lusikan kärjellisiä vaan, niin ei oo suu turhan täysi.Eli nyt maistellaan kasviksia ja jätetään hedelmät hetkeksi..

Tosiaan.. 6kk täysimetys ois ollu ehkä hieno juttu, mut jos lapsi osoittaa haluavansa jotain muutakin, niin maalaisjärki käyttöön ja ruokaa ipanalle. Poika on napsuttanu suutaan nähdessään meidän syövän ja se on yksi merkki siitä, että vauva on valmis syömään jo muutakin. :) Neuvolatäti sanoi mulle, et oon täysimettänyt lapseni hienosti ja soseitten maistattelut ei sitä tosiasiaa muuta. Olen samaa mieltä. :)
 
mä en oo uskaltanu vielä alottaa noita naudanliha ruokia,syödää niitä vasta sitte kanan ja porsaanlihan jälkee.
 
Tyynel ei niin paljoo oo ollu vaivoja noist muistaka soseist ni siks kokeiltii suoraa tota naudanlihaa. Ja tosi pehmeeltä se must itestä maistu. Tosin olis saanu olla vähän karkeempaa, ku ei noi ite tehdyt oo noin hienojakosia.

Eilen annoin Tyynelle omenaa maistiaisiks, ja ihan siis pienen pieninä palasina yks kerrallaan annoin. Oli ilmeest päätellen tosi kivaa :) Hirmunen maiskutus ja suussa pyörittely; ja harmi siitä tuli ku loppu mielestään kesken.
 
Varmaan loppuviikosta ruvetaa maistelee lihoja.. eilen sain rokotukset, joten ei viel iha uskalla antaa, ku on muutenki kiukkunen. Tosiaa eilen tuli se 5 kk täytee :).. puuroo ollaa jo syöty pari viikkoa.
 
Meillä alotellaan maistelemaan kans naudanlihaa ja iltapuuro koitetaan tässä kanssa ottaa iltarutiineihin mukaan.

Meillä neuvolatäti sano et ei kannata ostaa niitä vauvojen "maku" puuroja. Et kannattaa alottaa ihan perus kaurapuurolla.
Voi olla et ei noi perus puurot maistu enää, jos on saanu noita "maku" puuroja.

Ihan hyvä, kun sano.. meinasin nimittäin ostaa valio onni vadelma puuroo. Voishan niitä sit joskus myöhemmin maistaa, ois varmaan reissussa käteviä ne valion onni puurot.
 
Musta toi semperinkin pelkkä kaurapuuro on aika makeeta! Menee hyvin alas, saa nähä miten sit käy normaalin kaurapuuron kanssa, joka on sit vähä rakeisempaakin... Noo, hedelmäsoseella pitää alkuun naamioida ;) Meillä neuvolantäti kyseli et kuinka usein syödään kiinteitä ja sanoin et kolmesti. Sano et kertoja voi alkaa pikkuhiljaa lisäileen ja sit 7kk iässä pitäs olla jo 7 kertaa (?) , mut yksi välipala voi olla maitokin. Eli täh, mä luulin et maidon kans vaa jatketaa ja lisätään kiinteitä? (Ja sit toki kiinteet syrjäyttää maidon tarvetta, mut et maito niinkuin lähinnä välipala?!?)
 
Pikkukoo: Siis 7kk ja 7 kertaa kiinteitä? (aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala, mihinkäs tuohon sit vielä otettas 2 ruokailukertaa lisää? Pitäskö aamupalan ja lounaan välissä olla välipala ja samoin päivällisen ja iltapalan välissä. Sittenhän pitäs syyä 2h välein.) Ootpas saanu kummalliset ohjeet.
Meille sanottiin just et 7kk iässä riittää se 3kertaa kiinteitä. Ja sit oli puhetta et otettas suoraan jo nokkamuki käyttöön, tuttipulloon turha enää tässä vaiheessa opetella, kun ei oo ollu käytössä. Ja et vois rueta sit antaa nokkamukista vähän vettä.
 
me ollaa nyt kahtena päivänä syöty lihaa,spagettia ja jauhelihaa kaupan soseena.ja yllättäen vatsavaivoja tuli,mut toivotaa että ne menee ajan kanssa ohi.ei me voida kuitenkaa ilman liharuokia olla paitsi jos tulis allergiaa.
 
Me saatii neuvolasta joku ohjeellinen ruokavalio. 6kk:sta eteenpäin on laitettu 6 ateriaa. Kaikilla niistä on laitettu myös äidinmaito, 3:lla pelkästään maito. Periaatteessa just niinku meillä jo syödään. Kasvis/lihasosetta, hedelmäsosetta ja puuroa. Sehän on sit ihan yksilöllistä kuin monta kertaa sitä maitoa menee. Meillä n. 6-9 kertaa päivässä.
 
No mä kans ihmettelin ku luulin et toi maito nyt on jatkossaki aika tärkee... saatoin kyl käsittää jotain väärinki, mut jotenki hätkähin kun luulin et toi meidän kolme kiinteetäkin on jo paljon. Mut musta sano et aamu- ja iltapuuro, lounas, päivällinen ja kolme välipalaa, joista jokin voi olla maitokin... Käski siis meillä kuitenkin lisätä noita kiinteiden antokertoja! Toivottavasti ens kerralla on meidän oma täti, nii vois kysyä uudestaa ja jos toi kalloki ois taas normaali...
 
Ööh, outoa.
Itse olen saanut ohjeistuksen (jo esikoisen ajalta), että kiinteitä 5kertaa päivässä (aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala) ja maitoa silloin kun vauva sitä haluaa (äidinmaitoa). Siis niin, että antomäärä lähtee yhdestä ja kasvaa ajan myötä tuohon viiteen kertaan.
 
Nii, varsinki kun mä jopa vähän nikotellen sanoin ton kolme kertaa, kun mietin et jotkut saa tässä iässä vielä muutaman teelusikallisen :eek: No aamupuuro toki tuo yhden kerran lisää ja iteasiassa oon miettiny et alkuillasta vois olla tarve kiinteille kun siihen tulee usein tiheetä korvikkeen tankkaamista, et siinähän ne viis kertaa jo ois :)
 
Juurikin noin niinku kuin Tiutsi sanoi. Meille sanottiin neuvolassa, et lisätä nyt lounaan lisäks iltapuuro. (ollaan nyt syöty lounasta ja välillä päivällistäkin) Aamupuuro kannattaa kuulemma lisätä viimesenä, etenkin kun on noita yösyöttöjä vielä niin ei oo sit heti aamulla nälkä.

Kokeneemmat vois kertoo miten ootte päässy eroon yösyötöistä?

En nyt ihan kokonaan niitä oo vielä jättämässä,
mutta taitaa olla pojalla enemmän tapa kun nälkä herätä n. 2h välein ihan vaan et saa tissin suuhun. :grin
Vois pikkuhiljaa syömiskertoja vähentää.
 
^ Meille taas sanottii, että ainakin aluksi kannattaa puuro ajoittaa aamun, ei iltaan. Mahdollisten masuvääntöjen takia, ei sitten mee yö niitten kans valvoessa...

Mä haluun kans kuulla yösyötöistä eroo pääsemisiä? Esikoinen ei syöny öisin, joten ei kokemusta. Muutakuin, että tän kohdalla kattonu sen, että jos edellisestä syönnistä alle 3h ni tutilla mennään sitte. Se on helpottanu yötä 2-3 heräämiseen abaut.. Mutta katotaan mitä tapahtuu, kun aletaan kiinteitä syömää. Kuulemma yksi yösyöntikin riittäisi..
 
Onkos kukaan ottanut jo selvää vauvojen liha-maistatus asioista? Nyt tytön suolisto-ongelmien takia näitä juttuja on joutunut pohdiskelemaan vähän syvällisemmin kuin esikoisen vauva-aikana.

Kala ja kana varmaan lihoista taitaa olla helpommin sulavampia kuin naudan- ja sianliha? Saiko kalaakin antaa jo + 6kk ikäiselle vauvalle? Ja minkälaisista määristä puhutaan yli puolivuotiaiden kohdalla sitten kun maistatusvaihe on ohitse?
 
juhuuuu,neuvolas sano et eka kana,sitte porsaanliha ja sitte naudanliha,näin siis sano noista lihoista.kalasta en tiijä:) eniten kuulemma oireilee naudanliha ja kana sit vähempi.meillä jo kokemusta noistakii:confused:
 
Jossain luki et vauvalle riittäisi ihan 1-2 ruokalusikallista lihaa päivää kohden.. Luulen, että punainen liha kestää sulautua kaikista kauimmiten eli kannattaa vaaleilla esim. broileri alottaa. Ja eikös kuitu sido kakkaa eli onhan monessa kasviksessakin kuitua aika paljonki ja sen takia varmaan tytön vatsa ei kestänyt kaurapuuroa kun siinäkin tosi paljon kuitua...
 
Tiutsi: Joo siis alkuun kannattaa maistella aamulla puuroa,
jos ei vatsavaivoja tuu niin sit lisätä iltapuuro ensin näin sanottiin meille siis.
:)
 
Takaisin
Top