Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä kun viimeksi maisteltiin perunaa, siis ihan vain pari lusikallista, niinkuin joka kerta tähän mennessä niin syömisen päätteeksi seurasi lohduton itku. Otin hänet sitten rinnalle niin eihän siitä tissin syömisestä meinannut tulla mitään, kun niin itketti. Seuraavalla kerralla syötän ensin rinnasta ja sitten vasta maistelut. Tuolla kertaa meni väärinpäin syömiset, mutta tyttö kyllä perunasta tykkää selvästi enemmän kuin porkkanasta, kun se herättää aina reaktioita. Edellisellä kerralla perunaa maistellessa alkoi kitinä kuulua aina kun vei lusikkaa pois, muuta ei ollakaan maisteltu.
 
meillä kans kaapit täynnä ruokapurkkeja,helpompi päättää päivän ruuat kun ne on valmiina kaapissa.meijän tyttö tykkää siitä bataatti-maissi-kalkkuna soseesta,siinä kun on tota maissia niin ei tarvi antaa sitä sitte eriksee,kun oon yleensä antanu jotain tuttua kasvisruokaa noijen kanaruokien kanssa.
meijän pitäs alottaa ens viikolla noi liharuuat,ollaa alotettu tolla kana/kalkkunasoseella ton tytön herkän vatsan takia.
 
Sinbbu Joko ootte alotellu kiinteät? Muistanko oikein, että teilläkin mennää täysimetyksellä? Entäs muut, jotka on vielä täysimettäny?
Mä tässä pohdin, että joko alotellaan vai oottelisko viel pari viikkoa... Poika saattais alkaa olee jo "valmis", kovasti availee suutansa ja tuijottaa kovasti jos istuu sylissä kun ite syö :rolleyes:
 
Hyvä kun Tiutsi kysyit. Täysimetyksellä mennään, mut tänään annoin lusikallisen pottuporkkanaa suoraan piltin purkista..Niin kovasti poika maiskutti suutaan, kun katteli meidän syömistä. Noin vähäisen testaamisen takia en jaksanu alkaa keitteleen. Keitän sit myöhemmin pakkaseen mössöt itse. :)
 
Meillä kans täysimetys mut oon antanut maistaa eri makuja (teelusikallisen) kun tuli 4 kk täyteen. Nyt poika kohta 5 kk ja edelleen ihan vähän annan (peruna, porkkana,bataatti, maissi, kukkakaali yms) Seuraavaksi makeita juttuja banaania tms. Kyselen neuvolassa sitten lisää ohjeita siitä miten noita ruokamääriä voi lähtee nostaa kun noin6 kk tulee täyteen. ei tuo poju oikeen kiinteistä oo innostunut liikaa.. :)
 
Meinasitko Sinbbu nyt aloitella ihan päivittäin antaa?

Eemi Täysimetyksessä vauva saa vain äidinmaitoa ravinnokseen :) ja nyt tosiaan pohdin, että vieläkö menen vain maidolla pari viikkoa vai joko olisi aika aloitella antamaan muutakin. Itselläni on toiveissa ollut 6kk täysimetys, ja siihen ei enää oo kuin se pari viikkoa kun 6kk tule täyteen. Annatko päivittäin maistiaisia vain silloin tällöin?
 
Se on hyvää se pottuporkkana! :D
Nii ja mä oon kokoajan puhunu itsestäni, et täysimetän poikaa. Silti oon antanu viimeiset pari viikkoa välipalaksi hedelmää. Pääsääntöisesti lapsen ruoka on kokoajan tullu rinnasta. Kyllä nyt annan pojan joka päivä maistaa jotain kasvissosetta, kun näköjään on oikein valmiin oloinen. Toivottavasti masu ei mee jumiin. Huomasin kyllä, että kun pojalla meni banaanista vähän vatta kovalle, niin vesi auttoi todella nopeasti.
Mut joo, ei meilläkään enää siihen 6kk etappiin olisi ollut pitkä matka, mut on toi ipana osoittanu eri merkeillä, et vois jotain muutakin alkaa syömään, kun tissiä. Taputan itseäni selkään siitä, miten hyvin loppujen lopuksi imetys minulla sujuikaan ja miten upeasti ukkelini kasvoi tissimaidolla. Imetystä haluan jatkaa ainakin, kunnes poika on vuoden. Nyt pääsääntöinen ruoka on tissimaito, mut aloitetaan maistelut. :)
 
Vaikka minä haluaisinkin antaa vauvalle kiinteitä ja oon koittanut niitä maistattaa jo 4 kk lähtien kerran päivässä lähes joka päivä, niin ei tuo ukko siitä paljon ravintoa saa. Ruokaa kun antaa niin tuohan vaan sylkee kaiken pois. Oppi siinä samalla päristämäänkin, kun puklas tavarat ulos suustaan. Mietin vaan, että mitenkäs sitten käy, jos tuo ukko ei opi syömään ja tarviis oikeesti jotain muutakin ruokaa kuin rintamaitoa ravinnokseen jossain vaiheessa.
 
Meillä siis on se tilanne, että poika ei tosiaan ole saanu tipan tippaa muutakuin aidinmaitoa. Mutta mä luulen, että on meidänkin aika ruveta maistele kaikkea muutakin :) Josko siis vkl bataattisoseen keittoon :p
 
mä en ole antanu vielä vettä,muutaman kerran koitin mut siitä tuli sitte jälkikätee taas hirvee huuto.voiks vesi tuntua vauvalla vatsassa??
 
Jaa-a.. enpä osaa sanoa, mut vesi on hyväksi vaan ja kakka luistaa liukemmin. Ja kuivattuja luumuja voi uittaa vedessä ja sit juottaa sitä luumuvettä lapselle, jos vatsa on kovalla.
 
Meilläkin mennään täysimetyksellä. Olen maistattanut 4,5kk rajapyykin jälkeen 5 kertaa perunaa ja 4 kertaa porkkanaa ja tänään ensimmäisen kerran parsakaalia ja hyvin maistui. Ostin luomuparsakaalin, höyrytin sen kypsäksi, vedin sileäksi sauvasekoittimella ja sitten siivilän läpi. Tämän päivän maistiaiset sekoitin äidinmaitoon ja loput pakkaseen jääpalamuottiin. On se kätevää. Sieltä voi sitten sulatella ja tehdä myöhemmin miksauksia eri kasviksista. Halusin rauhassa totuttaa pikkuvatsaa muuhun ruokaan ilman kiirettä, joten maisteluiden välillä on ollut pitkiäkin aikoja. Pari teelusikallista olen kerrallaan antanut, useamman maistelun jälkeen olen voinut antaa 3:kin teelusikallista. Mieluumin teen itse kasviksista kuin ostan valmiita ainakin näin alkuun ja höyryttämällä säilyvät ravinteetkin hyvin. En kaikkea höyrytä, mutta nää parsa- ja kukkakaalit ainakin. Ajattelin ostaa luomuna maan pinnalla kasvavat kasvit, ei olisi niin paljon myrkkyjä niissä. Ei se kauhean kalliiksi tule kun pääosin itse syödään muuta ruokaa.

Maistatukset olen tehnyt aamupäivällä ennen ensimmäisiä päikkäreitä ja syötän ensin tytön kylläiseksi rinnasta. Opin edellisestä kerrasta :) kun tein sen toisinpäin.
 
Tiutsi Annan ihan päivittäin :) tosin tuntuu välillä että mahtaako mitään mennä edes alas kun suu on ihan viivana ja pursottaa kaiken huulille jos satun hieman saamaan sosetta suuhun :)
 
Ei meilläkään noista soseista vielä kovin paljon energiaa tule, maitohan se on näillä melkein kaikilla vielä se pääasiallinen ravinnonlähde. Meillä noi kiinteet tuntuu olevan enemmän sellasta syömisen harjoittelua ja ruualla leikkimistä. :) Pikkuhiljaa kun alkaa saamaan vähän monipuolisemmin kiinteitä, ei pelkkää porkkanaperunaa jne niin sillä alkaa olla oikeesti enemmän merkitystä. Alotettiin eilen just iltapuuro, ei sitä kyllä paljon mennyt, mutta siitä se lähtee! :D
 
Ostin tänää Tyynelle purkin naudanliha-kasvis-sosetta. Tosin huomen vast annan. Tekis miel tehä noi lihasoseetki ite, mut saas nähä tuleeko tehtyä. Täytyy ainaki kokeilla. Esikolle ne ostettii kaupasta.
 
Takaisin
Top