Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle neuvottiin jossain, en nyt muista missä, tekemään pikakaurapuurohiutaleista kun niistä tulee sit semmosta tasapaksua kun liian kauan keittää eli siis keittää reilusti kauemmin kun ohjeessa ja ohentaa vedellä tai vauvan käyttämällä maidolla niin pitäs kai olla ihan passelia jo 5kk eteenpäin..
 
Jännä lukea kuinka moni harkitsee jo antavansa puuroa vauvalle, ku itsellä ei ole käynyt mielessäkään ja aiemmillekin lapsille olen antanut kauraa vasta 9kk ku on sanottu sen olevan todella vahva aines vauvan mahalle. Pitänee lukea suosituksia ym. kun en uskalla ottaa vieläkään riskiä ja antaa tällekään lapselle ensimmäisenä kauraa :confused013
 
mä koitin tytöl sitä onni puolukkapuuroo mut en sit vissiin antanu sitä tarpeeeks ni tyttö nukku seuraavan yön tosi huonosti,siihen jäi meijän puurokokeilu.
 
Meilläkin on jo joku semperin kaurapuuropaketti jemmassa, mut nythän se 5kk on täyttymässä nii taidetaan lähipäivinä keitellä. Ton paketin jälkeen ajattelin sit antaa ihan tavallisia hiutaleita. Hauskaa vaan kun puuropaketissa ruotsiksi ikäraja on 4kk :) Nää ikärajat kun on jokseenkin hatusta vedettyjä. Muistaakseni ruotsissa keliakia lisäänty tuon 6kk täysimetyssuosituksen myötä, ni ovat vissii laskenu rajan takasin alas. Muistaakseni neuvolantäti käski nimenomaan kauralla alottaa... ja vehnä oli viimonen. No, toivottavasti ei ollu just toistepäin :)
 
Me ollaan syöty puuroa jo 4,5 kk lähtien. Riisipuuroa ja kaura-vehnäpuuroa. Ne on olleet niitä kaupan nopeita Piltti puuroja. Nyt olis tarkoitus aloittaa ihan tavallinen kaurapuuro. Itse syön aina aamuisin puuroa, joten helppo tehdä samalla tytölle :)
 
Niin piti vielä laittaa, että SunSpeltillä on ainakin sellainen täysjyvämanna, joka on aivan sileetä kun keittää siitä puuron. En tiedä olisko hyvä, täytynee kokeilla.
 
Kauran pitäis olla vatsaystävällistä ja viljoista kaikista hellin vatsalle. Ainakin niin sanoi ravitsemuspäällikkö äitini. Itse pelkään tuota ohraa, kun oon itekin siitä allergiaa saanut.
 
Näin miekin olen juuri ymmärtänyt, että viljoista nimenomaan kaura on se hellin vatsalle. Ja neuvolassa on molempien kohdalla kehotettu aloittamaan juuri kauralla. Meillä siirryttiin kyllä esikoisen aikaan aika nopeasti jo neljänviljanpuuroon, eikä tullut siitäkään oireita. Mutta meillä ei ole miehenkään kanssa mitään ruoka-aineallergioita. Tai no, mies oli lapsena allerginen pastöroimattomalle maidolle, mutta se nyt ei suuri ongelma ollut silloinkaan eikä olisi nytkään. :) Ja hyvin ovat nämä sietäneet erilaista ruokaa, ei ole tullut mistään lieviäkään allergisia oireita. Toistaiseksi. Tulevasta nyt ei voi koskaan tietää.
 
Meiklä alettiin antaa elovena kaura puuroa 4 kk jälkeen kun pelkillä soseilla ja maidolla ei pärjätty. Puuron ansiosta saa Äitiki nukkua :D neljän viljan hiutaleita ollaan kans maistettu.
 
Täällä kans normi kaurapuuro joka sit vetästään sileeksi mutta ei ole kyllä pitkittänyt yöunia täällä ollenkaan. Ihan samalla lailla öisin syödään :confused013
 
Mä oon tässä tiputellu jo porkkanan ja riisipuuron pois ja huomenna olis vuorossa peruna. Meillä tulee kakan mukana verta, joka viittaa allergiaan. Mitkään apteekin pilkotut maitojauheet ei oo vaikuttaneet, eli todennäkösesti kyse on sitten jostain ruoka-aineesta. Hyvästi siis yöunet, kun poika pyytää päivälläkin vähintään 1½ tunnin välein maitoa nyt, kun ollut peruna pelkästään maidon lisänä. Lääkärin mukaan kyse on pakko olla maitoallergiasta, mutta sitä ei ole vieläkään näkynyt missään verikokeissa. Alkaa mennä usko tuohon lääkäriin. :smiley-angry003
 
Kaura on ystävällisin ja se ei edes kuulu samaan sukuun noiden vehnän, ohran ja rukiin kanssa. Aitokaurassa ei myöskään ole gluteiinia, mutta paketissa pitäs silloin lukea aitokaura. Samaa kauraa ne muutkin kaurapuurot yms. on, paitsi että ne on käsitelty samoil linjoilla muiden viljojen kanssa. Aitokaura on käsitelty sellasel linjal, missä ei mitään muita viljoja käsitellä.

Me otetaan ensin ruokavalioo liha ja sitten vasta puuro. Suht hyvin Tyyne nukkuu viel öisin, ni en koe sen puuron alotusta vielä tarpeelliseks.
 
Meillä peruna ei oo sopinu, tai ainakin tyttö on sen jälkeen nukkunu levottomasti ja herännyt yöllä 1-2 kertaa, kun muuten nukkuu koko yön. Kannattaakohan odottaa muutama viikko ja koittaa uudelleen? Vai siedättyykö vauvan massu siihen, jos jatkaa perunan antamista? Tuntuu välillä, että on pää täynnä tynhmiä kysymyksiä :)
 
Meillä oli kans ekat yöt potun jälkeen levottomia, ajoita maistelu aamupv ettei yöllä massu vaivaa. Meillä tottui aika nopsaan,tosin vähensin potun määrää ja lisäsin parsakaalia, seuraavalla viikolla siirryin bataattiin jossa aavistuksen paremmat ravintoarvot eikä ole niin tärkkelyspitoinen.Pottu on mielestäni huonoin aloitusruoka...liisteriä vatsalle,en ymmärrä miksi sitä niin suositellaan...Bataatilla aloittaisin jos udestaan saisi valita :)
 
Mä annoin meiän herralle Onni puolukkapuuroa. Hyvin luin selosteen, ku luulin, et se on pelkkää kauraa. No sehän oliki neljän viljan puuroa. Tosin sitä on siinä purkissa vaan 10%. Seuraavaks aion tehä ihan kaurahiutaleista tai sit neljän viljan hiutaleista soseuttamalla puuroa. Nappula vaan rakastaa tota puolukkapuuroa. Vetelee surutta koko purkillisen. Se on vaan suhteellisen kallista, jos vertaa ite tehtyyn.
 
Pitääpä kokeilla kanss tota puolukkapuuroa. Me ollaan iltaisin syöty vadelmapuuroa nyt iltaisin ja eilen ostin muksun kaurapuuroa jota pitäis kokeilla tänään että kuinka maistuu.
Me maistettiin tänään ekan kerran liha pilttiä. Hyvinhän näytti sekin uppoovan :)

En itsekään käsitä miksi sitä perunaa suositellaan ensimmäiseksi kun aletaan maisteleen kiinteitä. Pataatilla me aloitettiin ja pottu tuli vasta joskus myöhemmin. Itseasiassa en tiedä olenko pelkkää perunaa antanut ollenkaan :oops:
Se on ollut aina kaverina kasvisten kanssa, mutta pelkälleen ei varmaan.

Meidän pitää varmaan aamupala ottaa mukaan kohta tähän ruokarytmiin kun vauvalla tuntuu olevan taas koko ajan nälkä. Öisinkin syödään taas 2 tunnin välein...
 
Mä lopetin miehen komppauksella kiinteät kolmen viikon kokeilun jälkeen. Kokeilu aloitettiin porkkanalla, harjoiteltiin huonolla menestyksellä perunaa, tarjottiin palsternakkaa, sitten kukkakaalia ja banaania. Ihoon tuli vuoroin näppyjä, vuoroin punaisia laikkuja, rintaruokalakkoiluun eivät tepsineet laulut, asennon, rintojen tai imetyspaikkojen vaihdot. Öistä tuli katkonaisia, lyhyempiä ja kärttyisiä ja kakkailutahti harveni. Maanantaiaamuna vauva heräsi 05.40 ja kiljui ja rääkyi hieman aamuseitsemään (ei kelvanneet leikit, hieronta, lennätys, halailu, makoilu, pussailu,hiusten harjaus eikä imetykset. Hieman yli aamuseitsemän vauva teki siihen astisen elämänsä suurimmat kakat ja hymyili loppuaamun.

Eilen pieni ihme söi pelkkää maitoa. Pieni ihme heräsi yöllä, ensin yhdeltä ja sitten viideltä pissalammikosta. Aamu alkoi puoliseitsemältä leppoisalla huhuilulla. Alan tuntea itseni taas ihmiseksi ja vauvelikin viihtyi kylvyssä näille minuuteille asti (eli miltei tunnin!!!). Ihan sama vaikka hirttäisivät mut neuvolassa (puhelinneuvonnassa niin oltiin huolissaan, kun poika on niiiiin pitkä ja niiiin hoikka - on muuten isänsäkin, jos eivät ole huomanneet...), tämä vauva ei syö kiinteitä ennen kuutta kuukautta. Alkoi yllättäen äitikin taas "notkua maidosta", kun ei ole tarvinnut herätä öisin kahden tunnin (tai tunnin) välein.
 
Me alotettii sillon 4kk vähän maistelee. Sit tuli just kiukkua ja mahanpurua. Stopattii 5kk neuvolaan asti. Nyt sen jälkeen aloteltii uudestaan ja puff ei mitään. Kaikkee menee ja paljon, kuhan nyt vielä välttelen vadelmaa ja kukkakaalia, ku ne oli ne pahimmat. Kannattaa pari viikkoa pitää väliä ja sit lähtee yrittää uudestaan.

Meillä ite tehty aiheutti ongelmat, liian stydiä kamaa lie ? Vatsaystävällisin on ollu Bonan bataatti-kesäkurpitsa ja sen seurana joko luumu tai päärynä. Pysyy masun toiminta kunnossa. Tietty vettä kans, jos vaan pieni huolii.
 
Onks kenenkään muun vauvalla kakka aivan löysää ja tumman ruskeeta, joka haisee ihan järkyttävälle?

Meillä ollut nyt koko ajan tämmöstä kakkaa, kun on ollut käytössä toi apteekin korvike. Tuttelilla oli vihreetä melko kiinteää kakkaa, joka ei haissut läheskään yhtä pahalta. Lääkärin mukaan normaali ilmiö alussa, kun suoli totuttelee uuteen maitoon, mutta meillä tätä jatkunut nyt jo yli kuukauden. :dontknow Ja kun asiasta soitin, niin sanoi vaan, että seuraillaan. Kiinteät ruuat ei ikinä oo vaikuttanut kakan laatuun, mutta tällä hetkellä haluan saada tuon veren tulon lakkaamaan.
 
Takaisin
Top