Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Samaa mäkin oon järkeillyt, jäähdytän soseet aina ensin ja sit sotken äm sekaan ja lämmittelen pakkasesta lämpöhauteessa ettei kuole ravintoarvot.
 
No kun mäkin oon lämmittänyt soseet yleensä lämpöhauteessa niin eihön sillon pitäisi olla väliä vaikka lisäisi maidon jo ennen pakastamista. Olisi vaan toisinaan helppo, kun olisi ihan käyttövalmiita soseita, jos en ite oo kotona ja mieheni antaa ruuan. Enpä silloin ole ite tirauttamassa maitoa ruuan sekaan.
 
Täällä on maisteluvuorossa mustikka :) Kuinka nopeesti ootte alkanu antaa enemmän soseita, kun sen t-lusikan pari?


Icecream: Meillä ei punota kiinteittein takia posket, vaan heti kun tuli taas pakkaset alko poskien punotus ja kuivaminen.
 
Mä en oo aina jaksanut laittaa maitoa soseiden sekaan, kun ei jaksais aina olla pumppaamassa. Kuinka kauan sitä pitäis niihin laittaa? Yleensä tytölle maistuu ihan hyvin ilmankin...
 
Ei sitä maitoa tarvi lisätä ollenkaan. Vesikin käy ja jos ne menee ilman mitään, ni mitä haittaa siitä ny olis ? Kuhan ons en verran sosetta, ettei kurkkuun jää kiinni :)
 
mä oletan et se punotus johtuis soseista,kun ne rupee punottamaan yleensä syömisen jälkeen ja vaikka ei oltais käyty ulkona koko päivänä.mut mut...
 
Joo voi niitä,just yrteillä miedosti...

Aika hevi mausteet jossain purkkisooseissakin mm.valkopippuri,curry...ite en ehkä lähe vielä tolle linjalle,kai ne on vähän vanhemmille.
 
Kuullostaa ihan siltä että teillon hallinnassa toi kiinteitten alotus. Mä oon ihan pihalla ku kaikkee on tarjolla ja ohjeita tulee joka tuutista. Ollaan keitetty pojalle perunaa ja porkkanaa ja banaania maisteltu. Mietin noita 4kk hedelmäsoseita, uskaltaisko niitä antaa, kun jossain sanottiin että ei sais opettaa makeeseen ennen ku menee noi suolasemmat, eikä ne ny mee kovin hyvin`?
 
Itse en ole vielä maustanut noita vauvan soseita, mutta Kiiralle maistuukin hyvin ihan noinkin. Niin kaupan soseet kuin omatekoisetkin. Meillä siis ruvetaan nyt vasta siirtymään omatekoisiin, kun menee vähän reilummin kerralla.

Kiippu: Meillä ainakin edettiin ihan vauvan mukaan. Kiira ei alkuun syönyt kuin sen muutaman vauvalusikallisen, mutta sitten kun tuntui oikeasti hoksaavan tuon syömisen, niin onkin mennyt puoli purkillista kerralla. Varmaan senkin takia kannattaa alkuun edetä hissukseen, että näkee, miten kiinteät vaikuttavat vatsan toimintaan. Mutta en ainakaan itse tuosta neuvolasta saadusta vauvan ruokailua koskevasta vihkosesta löytänyt mitään ohjetta tuohon ruokailun lisäämiseen. Muuta kuin että vauvan kasvaessa annoskokoa voi kasvattaa. No kidding... :D

Känkkis: Kyllä meillä on niitäkin alusta asti annettu. Ja voihan niiden avulla saada sen vauvan vaikka huijatuksi syömään muutakin. ;) Meillä oli sekä Kiiralla että Liialla aikanaan ensimmäisenä makuna muussattu banaani. Ja hyvin ovat molemmat silti oppineet syömään myös noita kasvissoseita. Kiiralle maistuu tällä hetkellä kasvissoseet paremmin, kun nuo marja- ja hedelmäsoseet ovat liukkaampia. Omasta mielestäni tässä syömisen opettelussa on tärkeää se, että vauva oppii ylipäätään sen kiinteän ruuan syömisen tekniikan. Kun kieltä pitää käyttää siinä ihan eri tavalla kuin rintaa tai pulloa imiessä. Joten onko sillä niin suurta väliä, minkälaisella soseella sitä opetellaan? Kunhan ei jätä niitä kasvissoseita kokonaan pois, vaan jatkaa sitkeästi yrittämistä. :) Siinähän voi kestää sen 10-15 maistelukertaa, ennen kuin vauva jonkin maun hyväksyy.
 
Anna Känkkis toki hedelmäsosetta. On ne ennenkin lapset oppinu ruoalle. Meidän poikahan on täysimetyksellä vielä, mutta ollaan jo pari viikkoa syöty joka päivä iltapäivävälipalana pari teelusikallista hedelmäsosetta ja d-tipat siinä samalla. Minä en ota tuosta suosituksesta mitään stressiä, ettei muka sais antaa makeeta. Jos ei muuta syö, niin lähet sillä totuttamaan. Toiset syö hyvin ja toiset nirsoilee, ihan sama mitenpäin mitäkin syöttää.
 
Tästäkin vaan yrittää kaikkitietävät tehdä rakettitiedettä... ei kaikkee tarvi purematta niellä vaan katsoa, miten oman vauvan kanssa asiat parhaiten toimii. :)
 
Meillä meni alussa kasvikset tosi hyvin, mutta kaikki muuttu sen jälkeen kun hedelmäsoseet tuli mukaan. Ei maistu enää kasvikset.
 
Tänään tein bataattikesäkurpitsasosetta ja sehän upposkin yllättävän hyvin. Vauva söi varmaan jonkun 1/2 dl sitä. Siihen ei tarvinnut juurikaan mitään nestettä edes lisätä kun kesäkurpitsa on niin vetistä.

Niin ja ei oo punottanut meidän pojalla posket kiinteitten antamisen jälkeen muuta kun sillon kun sai allergisen reaktion maidosta.
 
IceCream: Ainakin mun korvaani kuullostais, että saattaisi olla allergiaa. Nykyään saa muuten yhdellä verikokeella kartoitettua suuren määrän allergisoivimpia eläimiä, ruokia, siitepölyjä yms. Ainut huono puoli on, että se verikoe on äärimmäisen hankalaa ottaa pieneltä ihmiseltä, kun suonet on niin pienet :(

Mä oon itse sitä keitinlientä pistänyt soseuttamisvaiheessa, kun se on niin helppoa vaan nakata joukkoon. Ja omaa maitoa olen perunaruokiin pistänyt, kun se jää jotenkin kauheen tönköksi ilman.Kaalit ja porkkana ei sitä vaadi ollenkaan kun ovat niin vetisiä. Mun mielestäni on kivampi tässä vaiheessa että koostumus on vauvalle nyt mahdollisimman sileätä ja helppoa kun vasta syömistä harjoitellaan :)
 
Takaisin
Top